Spring naar bijdragen

iznogoodh

Members
  • Aantal bijdragen

    211
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  1. iznogoodh

    De codebreker Harold Gans over de Torah codes

    Dat zal de wetenschap vaststellen.
  2. iznogoodh

    Homoseksualiteit

    Is dit dan een discussieforum? Je bent hier inmiddels lang genoeg om de grenzen van elk subforum te kennen. En heeft een discussieforum ook een discussielieder? Of zijn we aan de heidenen overgeleverd?Grapje...(waarvan ik hoop dat het past binnen de nauwe grenzen van dit forum).
  3. iznogoodh

    Islam kritisch onderzoek

    Maar het is een goed voorbeeld van hoe mensen in een vreemde spagaat terecht kunnen komen. Enerzijds het oor te luisteren leggen bij de Tijdgeest, die andere dingen zegt dan de geschriften, anderzijds die geschriften toch als zijnde van goddelijke afkomst (dan wel goddelijk geinspireerd) te verklaren en ze tegen de klippen op en tenenkrommend te interpreteren. Of, in uiterste nood, gewoon doen alsof delen ervan nooit zijn geschreven. De pastoor las in de kerk altijd voor uit een van de brieven of evangelien die bij het NT horen. Hij citeerde nooit de tekst uit het OT die vertelde dat Mozes de opdracht van God kreeg om een stad uit te moorden op de jonge maagden na waarvoor een betere bestemming gevonden was. Dat was natuurlijk geen goede reclame voor het christendom en zo die pastoor de tekst kende zal hij nooit hebben overwogen om hem als 'allegorisch' te presenteren aan de kudde. Er is een limiet aan wat gelovigen kunnen hebben van de teksten die ze zelf toch plichtmatig als onfeilbaar en edel zullen moeten kenschetsen op straffe van complete geloofsafval of sociale isolatie.
  4. iznogoodh

    De codebreker Harold Gans over de Torah codes

    Ik denk dat men ze gewoon niet serieus neemt omdat het pseudowetenschap is. Bs'd Pseudowetenschap wordt niet gepubliceerd in peer reviewed scientific journals, en het wordt ook niet gepresenteerd op wetenschappelijk congressen. Eliyahu Maar ze kunnen daar wel worden bekritiseerd en als ongefundeerd worden beschouwd. Inderdaad, het is dan strict genomen geen pseudowetenschap.
  5. iznogoodh

    Islam kritisch onderzoek

    Tja, leg maar eens uit aan Vrede dat de praktijk van de islam zich weinig aantrekt van wat hij meent dat die zou moeten zijn.
  6. iznogoodh

    Islam kritisch onderzoek

    Omdat Michiel niet blij was met het plaatsen van lange teksten in het engels doe ik hier maar mijn vertaling van hoofdstuk 8 van The Reliance of the Traveller, het document uit de 14e eeuw dat een weerslag is van de opvattingen van de Shafi'i wetschool. De vertaling is gebeurd op basis van het werk van de amerikaan Nuh Ha Mim Keller: Reliance of the Traveller: Classic Manual of Islamic Sacred Law, Amana Publications, revised edition 1997, ISBN 0-915957-72-9. Goedgekeurd als deze vertaling is door de Al-Azharuniversiteit, mogen we wel van enig gezag spreken. Wat hoofdstuk 8, dat over afvalligheid gaat, laat zien is dat geloofsafval met de dood wordt bestraft, als de afvallige niet tot inkeer komt. Het laat ook zien wat mogelijke vormen van afvalligheid zijn. Conclusie: in elk geval de Shafi'i school steunt de doodstraf. Islam in de praktijk was dus gewoon duidelijk op dit punt. Wat men ook mag aanvoeren als argument voor de onderbouwing maakt geen verschil. Dat in diverse landen nog steeds de doodstraf voor afvalligheid wordt geeist is een duidelijke aanwijzing ervoor dat de doodstraf voor afvalligheid eeuwenlang een kernmerkend element was voor de praktijk van de islam. Dit was in elk geval islam en is het in de geest van vele moslims nog steeds, zelfs in onze 21e eeuw.
  7. iznogoodh

    Islam kritisch onderzoek

    Leer eens discussie voeren.
  8. iznogoodh

    Islam kritisch onderzoek

    Schijt aan de Koran.
  9. iznogoodh

    Islam kritisch onderzoek

    Dat die baardige tulbandknakkers van vroeger een sharia in elkaar hebben gedraaid waarin op afvalligheid van elke moslim gewoon de doodstraf stond is voor lid Vrede een onverteerbaar punt en hij zal het nooit toegeven. Hij zou heel wat meer waardering oogsten als hij gewoon eens zegt: "Er zijn toen in naam van de islam grote fouten gemaakt". Maar dat is bijna niet mogelijk voor een moslim naar het schijnt.
  10. iznogoodh

    Islam kritisch onderzoek

    Tja, een God die niet in staat is om op een paar A4-tjes even de juiste beginselen neer te zetten is een wat moeizaam communicerende God. Gevolg: geen enkel probleem hadden de klassieke wetscholen ermee om op gewone afvalligheid de doodstraf te zetten. Dat was dus ooit islam en is het nu nog steeds in een paar [knip] landen.
  11. iznogoodh

    Islam kritisch onderzoek

    Welnee, hij draait niet. Hij 'interpreteert' slechts. Rood kan uitstekend als groen worden geinterpreteerd.
  12. iznogoodh

    Islam kritisch onderzoek

    De enige reden waarom jij blij zou kunnen zijn met mijn reactie is dat het je een handvat geeft om er steeds maar weer omheen te blijven draaien. Je bent totaal ongeschikt als discussiepartner.
  13. iznogoodh

    Islam kritisch onderzoek

    Die vraag moet je niet aan mij stellen maar aan al die heren geleerden van de klassieke, islamitisch wetscholen door de eeuwen heen die deze hadith ook wel kenden en desondanks de doodstraf voor afvalligheid eisten. Islam is wat de geleerden van de oemmah er van maakten en maken, niet van wat jij vindt dat het zou moeten zijn. De doodstraf volgens de klassieke wetscholen geldt voor ALLE moslims en geldt voor afvalligheid op zich. En als de afvallige moslim binnen een aantal dagen zijn mening niet heeft bijgesteld, wordt hij gedood.Maar waarom? Waarom is men eigenlijk bang voor een andere mening? Als het een onwelgevallige mening is, dat is het dat maar zouden wij zeggen in Nederland, waar het barst van de verschillende meningen over van alles en nog wat en dus ook over God.
  14. iznogoodh

    Islam kritisch onderzoek

    Toen ik tegen mijn vader vertelde dat ik niet meer in God geloofde, was zijn reactie er een van lichte teleurstelling. Maar hij achtte het juist dat ik hierin mijn eigen mening volgde. Ik was immers oud genoeg. Dit is de essentie van het erkennen dat je mens en mening los van elkaar moet kunnen zien, de essentie van vrije meningsuiting. De mening mag je tegenstaan maar er zitten meer kanten aan een mens dan alleen die onwelgevallige mening. De reactie van mijn vader was niet: “Dat doe je alleen maar om mij te treffen!†Want hoewel het hem wel trof, wist hij dat het niet mijn bedoeling was om hem te treffen. Hij kende immers genoeg mensen die een heel andere mening hadden dan hij, dus waarom zou hij uitsluiten dat een van zijn kinderen op een dag ook een andere mening zou gaan krijgen? Zo een reactie van “je doet het om ons te treffen†is echter wel precies wat je van een religieuze fanaat kunt verwachten, die niet in staat is om de scheiding nog te maken. En het is die fanatieke grondhouding die in de klassieke, islamitische wetgeving onder meer tot uiting kwam in het verbod om uit de islam te stappen, een verbod dat in sommige islamitische landen nog steeds bestaat. Een religie die sterk in haar schoenen staat weet dat haar waarheid voor bijna iedereen glashelder en onweerlegbaar is. Omdat ze ook weet dat er er altijd mensen zullen zijn met een geheel andere mening, zal ze afvalligheid beschouwen als onontkoombaar maar ook marginaal verschijnsel. Ze zal op voorhand geen kwaadaardige motieven aannemen bij de afvallige. Het zal zo een religie net tot eer strekken dat ze afwijkende meningen ruimte geeft, ook meningen die uit eigen kring komen. De islam ontbeerde lange tijd die scherpzinnigheid en de bijbehorende tolerantie.
  15. iznogoodh

    Islam kritisch onderzoek

    Een aantal landen, waaronder Saoedie-Arabie, Yemen, Qatar, Mauretanie en Iran, kent officieel de doodstraf voor afvalligheid en afvalligheid alleen. Niet afvalligheid in combinatie met iets anders. Hoe is dat mogelijk? Het antwoord is dat ze nog steeds aanhaken aan een oude en verwerpelijke traditie binnen de islam. De geleerden in die landen vergissen zich niet en ze zijn heel goed thuis in de relevante geschriften, de Koran, sira en ahadith. Als zij zich vergissen, dan is de islam blijkbaar al eeuwen ‘slachtoffer’ geweest van een vergissing op dat punt. Op een enkele terugval in die traditie na, zoals in Iran, zijn de meeste islamitische landen echter zo zeer geraakt door de geest van onze, moderne tijd (met zijn universele mensenrechtenverklaring), dat ze die barbaarse straf uit hun strafrecht hebben gehaald. Turkije op de eerste plaats. Moslims zijn net als anderen geen beesten en hoewel de druk van religie bij hen groter is dan bij christenen in die zin dat ze er minder snel kritische kanttekeningen bij zullen plaatsen, zien ze ook wel in dat ze het verleden achter zich moeten laten. Wie als moslim dit verleden ontkent houdt zich zelf voor de gek.
×

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid