Spring naar bijdragen

bernard 3

Members
  • Aantal bijdragen

    1.150
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waarderingsactiviteit

  1. Like
    bernard 3 ontving een reactie van Barnabas in Hebben wij een onsterfelijke ziel?   
    Gods Woord  zegt dat Christus alle schepselen (dus ook Lucifer) geschapen heeft anders gezegd: het  "leven heeft ingeblazen". Ook kunnen we lezen dat Lucifer in opstand is gekomen tegen God en zijn bestuur en zodoende is hij  in plaats van de lichtdrager (Lucifer) verworden tot de opstandeling en  tegenstander van God en diegenen die God willen dienen en als de Satan benoemd.
    Dus  uw vraag "wie heeft Satan dat leven ingeblazen" is dan ook totaal niet relevant .
  2. Like
    bernard 3 ontving een reactie van Barnabas in Hebben wij een onsterfelijke ziel?   
    Er zijn Véél verhalen en misleidingen door Satan (en zijn volgelingen) de wereld ingestuurd om de mens van God en zijn bestuur af te trekken. Enkel Gods woord, niet het mijne, noch dat van Sjako , noch dat van andere mensen staat centraal. God zegt : Toets alles , niet aan het woord van een of andere al of niet bekende of leidende figuur , maar aan Mijn Woord. Niet een traditie of het oordeel van de meerderheid is waarheid, enkel hetgeen de toets van de Bijbel kan doorstaan is voor de volgeling van Christus waardevol.
  3. Like
    bernard 3 ontving een reactie van Thinkfree in Sabbath   
    Beste Noel uw citaat:
    Hebreeën 8:10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
    Is wederom een (stukje) tekst die volledig uit zijn verband gerukt  werd en zodoende in een ander daglicht geplaatst wordt. Alsof de mens op vandaag al uit zichzelf weet wat goed en kwaad is en zodoende Gods duidelijke geboden ( en dan speciaal het vierde) niet meer van  node zou hebben omdat hijzelf wel “aanvoelt” wat goed of kwaad doen is.
     Echter in de Hebreeën brief wordt in bovengenoemd hoofdstuk het Hogepriesterlijk werk beschreven die Christus op vandaag in de hemel als Middelaar tussen God (de Vader) en de mens uitoefent. Waarbij de belofte door God gegeven aan Jeremia(31:31-34) herhaald wordt en dan ook door Christus zal bevestigd worden.  Maar tot  op vandaag blijft dit een belofte die pas in de toekomst, wanneer de opstanding plaatsgrijpt, nog moet (nog zal) verwezenlijkt worden.
    “Zie er komen dagen , spreekt de Here …………….. Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand leggen, en Ik zal die in hun harten schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en ieder zijn broeder leren, zeggende
    Ken de Here,  want zij zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootse onder hen;
    Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden, en hun zonden zal ik niet meer gedenken”
     
  4. Like
    bernard 3 ontving een reactie van Thinkfree in Sabbath   
    Dan zal je toch wel eens wat beter moeten zoeken hoor . Want het is toch Christus zelf die gezegd heeft dat er geen jota of titel van de wet  mag veranderd worden, en voor zover ik weet  is  deze periode de aanvang van het nieuwe verbond. Wat Christus zegt heeft dan ook betrekking op zijn eigenhandig geschreven wet en is het zodoende niet aan ons om te bepalen of er van gelijk wel één van de Tien Geboden al dan niet een gebod van gemaakt kan worden. Het zijn eenvoudig weg de onveranderlijke basisgeboden (handleiding) waarop Gods liefde steunt en tot uitdrukking wordt gebracht
    Uw gebruik van bovenstaande (uit hun verband gerukte) teksten is hierbij dan ook een misleiding, want in hun context  hebben deze totaal geen betrekking op de zevende dag uit de Tien geboden. Maar wel op het misbruik van de wet(ten) van Mozes door deze aan de volgelingen van Christus op te leggen als noodzakelijk middel om gered te worden.
  5. Like
    bernard 3 ontving een reactie van Thinkfree in Sabbath   
    Ja dat kan ik inderdaad, zonder vooroordeel en handige maneuvers lezen wat er in Gods Woord staat wie de ware volgelingen van Christus zijn en wie  Christus liefhebben
    Het zijn zij die de geboden Gods en het geloof in Christus bewaren  Openb  12:17 / 14:12
    Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren 1 Joh 5:1-2
    En Wie zegt Ik ken Hem en zijn geboden niet bewaard is een leugenaar en de waarheid is niet in hem.
    Toch duidelijk en eenvoudig nietwaar het Woord van God 1 Joh 2: 3-6
  6. Like
    bernard 3 ontving een reactie van Thinkfree in Sabbath   
    Omdat men geen Schriftuurlijk antwoord heeft (en daarin heeft de RKK overschot van gelijk ) worden bij deze vraag betreffende het vierde gebod  de niet- RKK gemeenschappen eerst ongemakkelijk , daarna aanvallend en tenslotte wordt je uit hun midden "gebannen". Dat hebben velen die je zijn voorgegaan mogen ervaren. Je weet dus wat je te wachten staat als je verder dit (voor hen) ambetant en vervelend hoofdstuk blijft aansnijden
  7. Like
    bernard 3 ontving een reactie van Thinkfree in Sabbath   
    Het is belangrijk om te beseffen dat Sabbath een "geheiligde samenkomst" betekent volgens Gods Woord . Een tijd om samen met God te zijn en Hem te aanbidden en te verheerlijken.
    Sabbath  op zich is dan ook geen feitelijke tijdsbepaling en daarom vierden  het joodse volk dan ook  sabbath op verschillende en verscheidene dagen. Hierbij zijn hun feesten, die een afschaduwing zijn van het verlossingsplan en het werk van , een duidelijk voorbeeld en is er in Gods Woord meermaals sprake van sabbatten (meervoud).
    Daar nu door de komst van Christus deze schaduwen verwezenlijkt werden en dus hun taak volbracht was zijn deze feesten met hun sabatten dan ook volbracht en hoeven niet meer uitgevoerd te worden.
    Doch naast deze schaduwen die door God aan Mozes werden opgedragen, en dan ook door hemzelf werden opgetekend, werd ook de onvergankelijke wet door Christus zelf in steen gegrift gegeven. Waarbij één van de geboden (het vierde) verwijst naar God als Schepper en Verlosser van de mensheid. Hierbij wordt een onveranderlijke dag  (de zevende) vastgesteld waarop men met God een samenkomst dient te onderhouden  om Hem te aanbidden, te verheerlijken en te danken voor zijn Schepping en Verlossing.
    Dit laatste heeft niet enkel te maken met het Joodse volk alleen, maar met de ganse mensheid en door al de tijden heen. Want op de zevende dag van de schepping wordt dit apart zetten tot zegen voor de mens reeds ingesteld ( Genesis 2: 1-3).
    De Schrift is duidelijk : Wie Christus en zijn Woord wil volgen onderhoud de Zevende Dag als een geheiligde samenkomst met God. Een Sabbath om God te aanbidden en te verheerlijken als Schepper en Verlosser van de mensheid.
     DE RKK is ook duidelijk: Wie haar wil volgen onderhoud de zondag door haar ingesteld en die op geen enkele Schriftuurlijke basis berust , maar enkel een teken is van haar autoriteit.
    -------------------------------------------------
    De zondag is een katholieke instelling en de aanspraak ervan kan slechts op katholieke beginselen verdedigd worden…Van het begin tot het einde van de H.Schrift is er geen enkele tekst, die recht geeft om de wekelijkse openbare eredienst te verplaatsen van de laatste dag van de week naar de eerste
              the Catholic Press, Sydny, Australie, 1900
     
    “Indien de protestanten de Bijbel zouden volgen, zouden zij op de Sabbatdag God aanbidden. Door het houden van de zondag volgen zij een wet van de Rooms Katholieke kerk.”
    Albert Smith, Chancellor of the Archdiocese of Baltimore,
    Antwoord gegeven in een brief voor de kardinaal 10 februari 1920.
     
     
      
  8. Like
    bernard 3 ontving een reactie van Thinkfree in Sabbath   
    Jezus is Heer en Schepper en Verlosser , daarom heeft Hij de mens geboden gegeven die in feite een handleiding zijn "opdat het hem wel ga "  Ze zijn zodoende  van zulk een grote waarde dat Hij ze zelf eigenhandig heeft opgeschreven. Voor de mens, die van natuur opstandig is , voelt dit aan als een juk want hij wil alles "mogen" doen maar niet iets opgelegd krijgen.
    Christus'  geboden geven de  mens niet de keus om al dan niet te "mogen" stelen, vloeken  moorden, de zevende dag te onderhouden,...enz. Dit heeft de opstandige mens "ontdekt" om zodoende zijn geweten te sussen en toch maar zijn eigen wil te kunnen doen .  Doch voor de wedergeboren volgeling van Christus is dit juk licht omdat hij begrijpt dat zonder deze goddelijke maatstaf hij en de mensheid ongelukkig, zonder liefde en vrede zal zijn. Omdat deze geboden in feite een uitdrukking van Gods zorg en liefde voor de mensheid is en daarom dan ook stuk voor stuk onveranderlijk zijn en voor alle tijden van toepassing blijven.
     
    Ps.  Het "juk " waarvan Paulus in zijn brief schrijft heeft niets van doen met de TIEN GEBODEN , maar handelt over het opleggen van de regels en wetten (o.a. de besnijdenis) die door Mozes, op last van God, werden opgeschreven voor het Joodse volk  en die nu door bepaalde Joden terug opgelegd wilden worden aan de volgelingen van Christus. ( lees maar eens de context van de brief) 
  9. Like
    bernard 3 ontving een reactie van Thinkfree in Sabbath   
    @Willempie
    Afgezien van wat Noel en anderen al aangaven, lees eens, biddend en aandachtig, Handelingen 15, vooral van vers 19 tot 30, Romeinen 14, vooral vers 5, en Galaten 3, vooral vers 19.
    ------------------------------
    Beste Willempie
    Handelingen 15 gaat totaal niet om de TIEN GEBODEN maar wel om de wetten die Mozes gaf aan het Joodse volk en die  bepaalde Joden aan de volgelingen van Christus wilden opleggen, waar Paulus duidelijk tegenop kwam . Hij en Barnabas waren o.a. ook daarom naar Jeruzalem gekomen want dit staat zelfs duidelijk in de eerste verzen van hoofdstuk 15
     
    En sommigen uit Judea gekomen, leerden de broeders- Indien gij u niet besnijden laat  naar het gebruik van Mozes kunt gij niet behouden worden. En toen er van de zijde van Paulus en Barnabas geen gering verzet en tegenspraak tegen hen ontstond, droegen zij Paulus en Barnabas en nog enigen van hen op zich tot de apostelen en oudsten te Jeruzalem te begeven  naar aanleiding van dit geschil ………….
    Maar er  stonden uit de partij der farizeeên enigen op die gelovig geworden waren en zeiden dat men hen moest besnijden en gebieden om de wet van Mozes te houden.  Handelingen 15: 1-5
    Kan het nog duidelijker : Hier staan in de Vergadering te Jeruzalem niet de door Christus eigenhandig geschreven TIEN GEBODEN op de agenda en komen zelfs niet eens ter sprake. Wel staat centraal de poging van sommigen om de door Mozes voorgeschreven wetten met betrekking tot besnijden , feesten met de daaraan gekoppelde vasten, sabatten , .. enz terug op te leggen aan de volgelingen van Christus .
     
    Hetzelfde principe geldt voor zowel hetgeen Paulus aan de Romeinen als aan de Galaten schrijft. Niet de Tien geboden staan ter discussie wel allerhande theorieën die opduiken en die afbreuk doen aan het verlossende werk van Christus . Dit vertaalt zich in  het uitoefenen van handelingen(, rituelen , vasttendagen, feestdagen en sabbatten,…) die als noodzakelijke (hulp)middelen  om verlost te worden voorgesteld en geleerd worden
    In Rome ( zoals trouwens ook in Kollosse) pleitte een fanatieke ascetische groepering voor een strikt vegetarisme. Het afzien van wijn en de viering van dagen (Rom 14:1-10,20) is voor hen  een noodzakelijke voorwaarde om gered te worden.
    Bij de Galaten is deze denkwijze van het feit dat een onderhouden van wet op zich redding brengt nog dieper doorgedrongen. Met naast de noodzaak tot besnijdenis legden zij een speciale nadruk op het feit dat de viering van dagen en tijden noodzakelijk waren voor rechtvaardiging en verlossing. Hierdoor verdraaiden zij in feite volgens Paulus het hart van het evangelie. Want de wet is enkel nodig en onvermijdelijk om de mens zonde te doen kennen, het is geen middel tot verlossing of redding.   
     
    Het is opvallend hoe men steeds weer teksten uit hun verband rukt om toch maar  Gods Woord naar de eigen hand te zetten of te verwringen zodat deze binnen de eigen standpunten “inpassen”
    Als de RKK duidelijk zegt dat er geen enkel Schriftuurlijk bewijs is die kan aantonen dat het verlaten van het vierde gebod , met andere woorden ; onderhouden van de zevende dag, verantwoord. Dan weten zij echt goed wat ze zeggen. Want moest dit wel zo  zijn zouden zij de eerste geweest zijn om deze teksten te gebruiken om hun verandering naar de zondagsviering te verantwoorden. Maar zij stellen zeer klaar en duidelijk dat bij een ernstige Bijbelstudie er geen enkele tekst in de Schrift voorkomt die de noodzaak tot het onderhouden van de zevende dag tegenspreekt, overbodig maakt of vernietigd.
    En dus moeten zij  die het toch wagen om zich vooralsnog met de Schrift te verrechtvaardigen allerlei zinnen totaal uit hun verband rukken. Of als dit niet lukt hen die met duidelijke verzen aantonen dat het de noodzaak en de plicht is voor een volgeling van Christus om ALLE TIEN de geboden te aanvaarden , persoonlijk aan te vallen. En hen te bestempelen als liefdeloos, wettisch, extremist, leugenaar en andere aantijgingen  die wij hier op deze site reeds de revue hebben zien passeren,
     
     
  10. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van antoon in Wie ik geloof en hoe ik er toe kwam   
    Beste Jako
    Blijkbaar heb je een zeer kort geheugen of lees je de (vele) reacties van mij niet die ik reeds  gaf op uw bovenstaande opmerking.  Uw vraag komt dan ook over als een deuntje dat al honderd maal wordt herhaald niettegenstaande het antwoord erop al evenveel maal werd gegeven.
    Want ik heb er steeds op gewezen dat er een essentieel verschil is tussen hetgeen Christus eigenhandig heeft opgeschreven en hetgeen aan Mozes werd opgedragen om het op te schrijven.
    Niettegenstaande Gods Volk op de Sinaï een totaal pakket gekregen heeft bestond dit pakket weldegelijk uit twee duidelijk van elkaar verschillende onderdelen. Een deel dat Christus zelf eigenhandig heeft opgeschreven, en een ander deel dat Mozes heeft opgeschreven nadat hij de inhoud ervan door God werd onderwezen
    Hetgeen Christus opschreef werd IN de ark bewaard als teken van zijn onveranderlijkheid en hetgeen later dan ook door Christus zelf als onveranderlijk wordt verklaard (Matt5:17-19)
    Hetgeen Mozes opschreef  werd NAAST de ark gelegd als teken van zijn plaatselijk en /of tijdelijk karakter. Het grootste deel ervan was bedoeld als type voor hetgeen Christus zou volbrengen in zijn taak als Verlosser / Middelaar en Koning en werd dan ook vervuld en volbracht toen Hij als het anti type ervan op de aarde kwam.
    Net als Paulus ben ik er ook van overtuigd dat hetgeen vervuld is door  Christus dan ook zijn taak heeft volbracht als zinnebeeld en type van het anti type ; Christus. En zodoende op vandaag door een volgeling van Christus niet meer hoeft uitgevoerd te worden.
    Maar dit alles heeft totaal geen invloed op de onveranderlijkheid van hetgeen Christus eigenhandig op steen heeft gegrift en hetgeen de Heilige Geest nu als “Trooster” in het hart van de mens legt ( Joh 16:8-15  / Joh14: 26 )
  11. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van sjako in Wie ik geloof en hoe ik er toe kwam   
    Als antwoord op  de vraag van Lobke en de opmerking van Hendrik-NG  in de topic Mariologie heb ik in dit  forum betreffende “getuigenissen” mijn antwoord geformuleerd. Hierbij wil ik zo beknopt als mogelijk antwoorden op de vraag hoe ik tot “geloof” kwam en dit op vandaag in praktijk breng.
    Zoals ik reeds voorheen opmerkte wilde ik (en wil ik) steeds  in de eerste plaats een volgeling van Christus zijn en is het behoren tot een bepaalde gemeente dáárvan afhankelijk en komt dan ook pas op de tweede plaats.
    Alhoewel opgevoed in een RK familie en jarenlang actief betrokken te zijn geweest in een katholieke jeugdbeweging kwam ik pas op 25 jarige leeftijd in contact met de Bijbel. Na deze meermaals gelezen te hebben stelde ik vast dat in de Schrift de zin  “geloven in God” in feite betekent “vertrouwen hebben in God”. En het in praktijk brengen van dit vertrouwen zich uit in het bereid zijn om Gods Woord te aanvaarden en te gehoorzamen. Wat dan ook benoemd wordt als het liefhebben van God.
    Het werd voor mij dan ook duidelijk dat als er in de Bijbel gesproken wordt over zij die in God geloven, het mensen betreft die trouw en gehoorzaam willen zijn  aan hetgeen God hen in Zijn Woord leert en zodoende hun liefde voor Hem bewijzen.  De vraag “wat geloof je ?” bleek  vanuit Bijbels standpunt niet relevant omdat volgens Gods Woord de vraag “Wie gelooft men?” centraal staat. Of met andere worden; “Aan wie is men trouw aan God of aan mensen?”.
    Ook kwam ik er spoedig achter dat het niet bepalend is voor het al dan niet de waarheid en het trouw aan God zijn, met hoeveel men hetzelfde gedachtengoed deelt of ondersteunt. Want uit het verleden tot op vandaag blijkt dat het steeds slechts een minderheid, een rest, is die God getrouw blijft. Bij het Joodse volk waren er in eerste instantie pas 2 stammen van de 12 die trouw bleven aan God. En toen later de meerderheid binnen de overgebleven 2 stammen dezelfde afval en onwil vertoonden als hun 10 zusterstammen en ze weggevoerd werden naar Babel, keerde er later slechts een kleine rest terug om Jeruzalem te herbouwen. Toen Christus  op aard kwam was het wederom enkel een rest uit hen die de eerste apostolische gemeente vormde. Waarna  de geschiedenis zich terug herhaalt bij de niet-Joden waarbij de meerderheid verkiest om de eigen instituten of gemeenschappen en hun leer boven Gods Woord te plaatsen .
    Bij mijn verdere zoektocht ontbood ik vervolgens verschillende groepen en genootschappen om hun mening en leer te aanhoren. Alhoewel ze op zeer veel vlakken onderling van mening verschilden stelde ik echter één gemeenschappelijk kenmerk vast. Namelijk dat zij steeds hun eigen geschriften en doctrines (o.a. de traditie, het boek “de parel van grote waarde”, hun geloofsbelijdenissen, hun “nieuwe vertaling”, de catechismus)  boven Gods Woord plaatsen. En toen ik in de Schrift vaststelde dat Christus zelf de basisvoorwaarden voor zijn volgelingen eigenhandig had opgeschreven begreep ik het totaal niet dat iemand zich een volgeling van Hem kan benoemen of wanen en toch zijn basisvoorwaarden met voeten treden. Iets wat bij geen enkele organisatie hetzij sport, sociale of politieke groepering zou aanvaard of gedoogd worden.
    Toen ik echter in contact kwam met de  kerk der ZDA stelde ik vast dat zij de enigen waren die ALLE de basisgeboden onderwezen die Christus zelf had opgeschreven, en zodoende die” rest “ was die zich volledig getrouw aan Hem gedroegen.  Voortgekomen uit een verderzetting van het reformatorisch gedachtengoed, de studie van de boeken Daniel en Openbaring, alsook het heiligdom (tabernakel) met zijn diensten  waren zij tot de vaststelling gekomen dat wij in de laatste fase van het verlossingsplan leven. Waarbij Christus in het ware hemelse heiligdom (waarvan het woestijntabernakel met zijn diensten een afschaduwing was) zijn oordelend afsluitingswerk aan het volbrengen is vooraleer Hij terugkeert naar de aarde.
    Daarom was (en is) het dan ook belangrijk dat de mensen verwittigd worden om zich voor te bereiden op  de nakende afsluiting van de tijd van genade waarbij het oordeel over de wereld zal voltrokken worden waarvan het Yom Kippur gebeuren het type was.  Het is dan ook een Bijbels gegeven dat God de mens(heid) niet onwetend laat betreffende komende gebeurtenissen; Noach wist wanneer de regen zou komen,  Jeremia  wist de tijd wanneer de heropbouw van Jeruzalem s’ tempel zou geschieden en de christenen in Jeruzalem waren verwittigd en kenden de tekenen wanneer ze Jeruzalem moesten verlaten voorafgaand aan haar verwoesting.
     Ook wij hebben Daniel en Openbaring  om de periode van de eindgebeurtenissen te kunnen inschatten. Waarin als een hoofdkenmerk wordt aangegeven het samenkomen en samenwerken van allerlei geloofsgroepen onder één hoofd. Waarbij deze allen als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat ze het vierde gebod, dat het teken bij uitstek is van het aanvaarden van God als de ultieme Schepper en Verlosser der wereld, zullen verwerpen en uithollen. Alsook door middel van een coalitie met de staatsmacht een surrogaat, de zondagsviering, dat ze als hun teken van hun autoriteit voorop zullen stellen en  aan de wereld zullen opleggen en opdringen.  
     
    In Gods Woord stelde ik meermaals vast dat een volgeling van Christus door God beschouwd word als de tempel van de Heilige Geest die door Christus gekocht en betaald werd. Zodat deze dan ook niet zichzelf maar Christus toebehoort en verondersteld wordt om zijn lichaam  als rentmeester zo goed als mogelijk te bewaren voor afbraak of ziekte. Ik kwam zodoende tot het besef dat ik geen producten zoals drugs, tabak, …enz  meer moest gebruiken die schadelijk waren voor het menselijk lichaam.  En door mijn scheikundige opleiding wist ik dat cafeïne ( theïne) en alcohol die, alhoewel ze legaal zijn, ook daartoe behoren omdat beide in feite hard drugs zijn die op termijn de menselijke organen beschadigen.
    Toen ik las dat God aan het uitverkoren volk, ”omdat het hun wel zou gaan”, een  handleiding ( Leviticus 11) gegeven heeft waarbij ook bepaalde voedingsstoffen blijkbaar niet geschikt zijn voor menselijke consumptie. En het logisch is dat Hij, als de ontwerper van het menselijk” machientje” het best geplaats is om te weten welke brandstof  het meest geschikt is voor het  optimaal functioneren ervan. Heb ik deze  “verboden” producten dan maar ook uit mijn menu geschrapt.
    Uiteindelijk ben ik tot de slotsom gekomen dat, alhoewel de kennis van Gods woord een zeer belangrijke plaats inneemt bij een volgeling van Christus dit toch niet het belangrijkste is. Maar wel het in de praktijk brengen van hetgeen men uit de Schrift geleerd heeft wat God van ons verlangt. Met andere woorden het zich dagelijks laten leiden door de Heilige Geest om  de eigen natuur van zelfzucht, hoogmoed en eigenbelang door Zijn kracht te beheersen en ze te laten omvormen tot een liefde tot God en een dienstbaarheid aan de naaste.  
    Nu, na 47 jaar met God gewandeld te hebben in voor-en tegenspoed, in momenten van trouw en momenten van struikelen, ben ik zeer dankbaar Hem te hebben leren kennen door zijn Woord. Weet ik ook door ervaring dat Hij liefdevol, getrouw en rechtvaardig is en zie ik vol vertrouwen uit naar zijn spoedige wederkomst.
    Ik heb dan ook geen vrees voor de dodenslaap (die gezien mijn leeftijd niet zo lang meer op zich zou kunnen laten wachten) met de zekerheid dat ik als een nieuwe schepping verheerlijkt zal opstaan uit het graf om Hem te ontmoeten die zich uit liefde voor ons vernederd heeft en in onze plaats gestorven is om ons een eeuwig en vredevol bestaan te verzekeren.
  12. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van Naeva in Wie ik geloof en hoe ik er toe kwam   
    Als antwoord op  de vraag van Lobke en de opmerking van Hendrik-NG  in de topic Mariologie heb ik in dit  forum betreffende “getuigenissen” mijn antwoord geformuleerd. Hierbij wil ik zo beknopt als mogelijk antwoorden op de vraag hoe ik tot “geloof” kwam en dit op vandaag in praktijk breng.
    Zoals ik reeds voorheen opmerkte wilde ik (en wil ik) steeds  in de eerste plaats een volgeling van Christus zijn en is het behoren tot een bepaalde gemeente dáárvan afhankelijk en komt dan ook pas op de tweede plaats.
    Alhoewel opgevoed in een RK familie en jarenlang actief betrokken te zijn geweest in een katholieke jeugdbeweging kwam ik pas op 25 jarige leeftijd in contact met de Bijbel. Na deze meermaals gelezen te hebben stelde ik vast dat in de Schrift de zin  “geloven in God” in feite betekent “vertrouwen hebben in God”. En het in praktijk brengen van dit vertrouwen zich uit in het bereid zijn om Gods Woord te aanvaarden en te gehoorzamen. Wat dan ook benoemd wordt als het liefhebben van God.
    Het werd voor mij dan ook duidelijk dat als er in de Bijbel gesproken wordt over zij die in God geloven, het mensen betreft die trouw en gehoorzaam willen zijn  aan hetgeen God hen in Zijn Woord leert en zodoende hun liefde voor Hem bewijzen.  De vraag “wat geloof je ?” bleek  vanuit Bijbels standpunt niet relevant omdat volgens Gods Woord de vraag “Wie gelooft men?” centraal staat. Of met andere worden; “Aan wie is men trouw aan God of aan mensen?”.
    Ook kwam ik er spoedig achter dat het niet bepalend is voor het al dan niet de waarheid en het trouw aan God zijn, met hoeveel men hetzelfde gedachtengoed deelt of ondersteunt. Want uit het verleden tot op vandaag blijkt dat het steeds slechts een minderheid, een rest, is die God getrouw blijft. Bij het Joodse volk waren er in eerste instantie pas 2 stammen van de 12 die trouw bleven aan God. En toen later de meerderheid binnen de overgebleven 2 stammen dezelfde afval en onwil vertoonden als hun 10 zusterstammen en ze weggevoerd werden naar Babel, keerde er later slechts een kleine rest terug om Jeruzalem te herbouwen. Toen Christus  op aard kwam was het wederom enkel een rest uit hen die de eerste apostolische gemeente vormde. Waarna  de geschiedenis zich terug herhaalt bij de niet-Joden waarbij de meerderheid verkiest om de eigen instituten of gemeenschappen en hun leer boven Gods Woord te plaatsen .
    Bij mijn verdere zoektocht ontbood ik vervolgens verschillende groepen en genootschappen om hun mening en leer te aanhoren. Alhoewel ze op zeer veel vlakken onderling van mening verschilden stelde ik echter één gemeenschappelijk kenmerk vast. Namelijk dat zij steeds hun eigen geschriften en doctrines (o.a. de traditie, het boek “de parel van grote waarde”, hun geloofsbelijdenissen, hun “nieuwe vertaling”, de catechismus)  boven Gods Woord plaatsen. En toen ik in de Schrift vaststelde dat Christus zelf de basisvoorwaarden voor zijn volgelingen eigenhandig had opgeschreven begreep ik het totaal niet dat iemand zich een volgeling van Hem kan benoemen of wanen en toch zijn basisvoorwaarden met voeten treden. Iets wat bij geen enkele organisatie hetzij sport, sociale of politieke groepering zou aanvaard of gedoogd worden.
    Toen ik echter in contact kwam met de  kerk der ZDA stelde ik vast dat zij de enigen waren die ALLE de basisgeboden onderwezen die Christus zelf had opgeschreven, en zodoende die” rest “ was die zich volledig getrouw aan Hem gedroegen.  Voortgekomen uit een verderzetting van het reformatorisch gedachtengoed, de studie van de boeken Daniel en Openbaring, alsook het heiligdom (tabernakel) met zijn diensten  waren zij tot de vaststelling gekomen dat wij in de laatste fase van het verlossingsplan leven. Waarbij Christus in het ware hemelse heiligdom (waarvan het woestijntabernakel met zijn diensten een afschaduwing was) zijn oordelend afsluitingswerk aan het volbrengen is vooraleer Hij terugkeert naar de aarde.
    Daarom was (en is) het dan ook belangrijk dat de mensen verwittigd worden om zich voor te bereiden op  de nakende afsluiting van de tijd van genade waarbij het oordeel over de wereld zal voltrokken worden waarvan het Yom Kippur gebeuren het type was.  Het is dan ook een Bijbels gegeven dat God de mens(heid) niet onwetend laat betreffende komende gebeurtenissen; Noach wist wanneer de regen zou komen,  Jeremia  wist de tijd wanneer de heropbouw van Jeruzalem s’ tempel zou geschieden en de christenen in Jeruzalem waren verwittigd en kenden de tekenen wanneer ze Jeruzalem moesten verlaten voorafgaand aan haar verwoesting.
     Ook wij hebben Daniel en Openbaring  om de periode van de eindgebeurtenissen te kunnen inschatten. Waarin als een hoofdkenmerk wordt aangegeven het samenkomen en samenwerken van allerlei geloofsgroepen onder één hoofd. Waarbij deze allen als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat ze het vierde gebod, dat het teken bij uitstek is van het aanvaarden van God als de ultieme Schepper en Verlosser der wereld, zullen verwerpen en uithollen. Alsook door middel van een coalitie met de staatsmacht een surrogaat, de zondagsviering, dat ze als hun teken van hun autoriteit voorop zullen stellen en  aan de wereld zullen opleggen en opdringen.  
     
    In Gods Woord stelde ik meermaals vast dat een volgeling van Christus door God beschouwd word als de tempel van de Heilige Geest die door Christus gekocht en betaald werd. Zodat deze dan ook niet zichzelf maar Christus toebehoort en verondersteld wordt om zijn lichaam  als rentmeester zo goed als mogelijk te bewaren voor afbraak of ziekte. Ik kwam zodoende tot het besef dat ik geen producten zoals drugs, tabak, …enz  meer moest gebruiken die schadelijk waren voor het menselijk lichaam.  En door mijn scheikundige opleiding wist ik dat cafeïne ( theïne) en alcohol die, alhoewel ze legaal zijn, ook daartoe behoren omdat beide in feite hard drugs zijn die op termijn de menselijke organen beschadigen.
    Toen ik las dat God aan het uitverkoren volk, ”omdat het hun wel zou gaan”, een  handleiding ( Leviticus 11) gegeven heeft waarbij ook bepaalde voedingsstoffen blijkbaar niet geschikt zijn voor menselijke consumptie. En het logisch is dat Hij, als de ontwerper van het menselijk” machientje” het best geplaats is om te weten welke brandstof  het meest geschikt is voor het  optimaal functioneren ervan. Heb ik deze  “verboden” producten dan maar ook uit mijn menu geschrapt.
    Uiteindelijk ben ik tot de slotsom gekomen dat, alhoewel de kennis van Gods woord een zeer belangrijke plaats inneemt bij een volgeling van Christus dit toch niet het belangrijkste is. Maar wel het in de praktijk brengen van hetgeen men uit de Schrift geleerd heeft wat God van ons verlangt. Met andere woorden het zich dagelijks laten leiden door de Heilige Geest om  de eigen natuur van zelfzucht, hoogmoed en eigenbelang door Zijn kracht te beheersen en ze te laten omvormen tot een liefde tot God en een dienstbaarheid aan de naaste.  
    Nu, na 47 jaar met God gewandeld te hebben in voor-en tegenspoed, in momenten van trouw en momenten van struikelen, ben ik zeer dankbaar Hem te hebben leren kennen door zijn Woord. Weet ik ook door ervaring dat Hij liefdevol, getrouw en rechtvaardig is en zie ik vol vertrouwen uit naar zijn spoedige wederkomst.
    Ik heb dan ook geen vrees voor de dodenslaap (die gezien mijn leeftijd niet zo lang meer op zich zou kunnen laten wachten) met de zekerheid dat ik als een nieuwe schepping verheerlijkt zal opstaan uit het graf om Hem te ontmoeten die zich uit liefde voor ons vernederd heeft en in onze plaats gestorven is om ons een eeuwig en vredevol bestaan te verzekeren.
  13. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van Flash Gordon in Wie ik geloof en hoe ik er toe kwam   
    Als antwoord op  de vraag van Lobke en de opmerking van Hendrik-NG  in de topic Mariologie heb ik in dit  forum betreffende “getuigenissen” mijn antwoord geformuleerd. Hierbij wil ik zo beknopt als mogelijk antwoorden op de vraag hoe ik tot “geloof” kwam en dit op vandaag in praktijk breng.
    Zoals ik reeds voorheen opmerkte wilde ik (en wil ik) steeds  in de eerste plaats een volgeling van Christus zijn en is het behoren tot een bepaalde gemeente dáárvan afhankelijk en komt dan ook pas op de tweede plaats.
    Alhoewel opgevoed in een RK familie en jarenlang actief betrokken te zijn geweest in een katholieke jeugdbeweging kwam ik pas op 25 jarige leeftijd in contact met de Bijbel. Na deze meermaals gelezen te hebben stelde ik vast dat in de Schrift de zin  “geloven in God” in feite betekent “vertrouwen hebben in God”. En het in praktijk brengen van dit vertrouwen zich uit in het bereid zijn om Gods Woord te aanvaarden en te gehoorzamen. Wat dan ook benoemd wordt als het liefhebben van God.
    Het werd voor mij dan ook duidelijk dat als er in de Bijbel gesproken wordt over zij die in God geloven, het mensen betreft die trouw en gehoorzaam willen zijn  aan hetgeen God hen in Zijn Woord leert en zodoende hun liefde voor Hem bewijzen.  De vraag “wat geloof je ?” bleek  vanuit Bijbels standpunt niet relevant omdat volgens Gods Woord de vraag “Wie gelooft men?” centraal staat. Of met andere worden; “Aan wie is men trouw aan God of aan mensen?”.
    Ook kwam ik er spoedig achter dat het niet bepalend is voor het al dan niet de waarheid en het trouw aan God zijn, met hoeveel men hetzelfde gedachtengoed deelt of ondersteunt. Want uit het verleden tot op vandaag blijkt dat het steeds slechts een minderheid, een rest, is die God getrouw blijft. Bij het Joodse volk waren er in eerste instantie pas 2 stammen van de 12 die trouw bleven aan God. En toen later de meerderheid binnen de overgebleven 2 stammen dezelfde afval en onwil vertoonden als hun 10 zusterstammen en ze weggevoerd werden naar Babel, keerde er later slechts een kleine rest terug om Jeruzalem te herbouwen. Toen Christus  op aard kwam was het wederom enkel een rest uit hen die de eerste apostolische gemeente vormde. Waarna  de geschiedenis zich terug herhaalt bij de niet-Joden waarbij de meerderheid verkiest om de eigen instituten of gemeenschappen en hun leer boven Gods Woord te plaatsen .
    Bij mijn verdere zoektocht ontbood ik vervolgens verschillende groepen en genootschappen om hun mening en leer te aanhoren. Alhoewel ze op zeer veel vlakken onderling van mening verschilden stelde ik echter één gemeenschappelijk kenmerk vast. Namelijk dat zij steeds hun eigen geschriften en doctrines (o.a. de traditie, het boek “de parel van grote waarde”, hun geloofsbelijdenissen, hun “nieuwe vertaling”, de catechismus)  boven Gods Woord plaatsen. En toen ik in de Schrift vaststelde dat Christus zelf de basisvoorwaarden voor zijn volgelingen eigenhandig had opgeschreven begreep ik het totaal niet dat iemand zich een volgeling van Hem kan benoemen of wanen en toch zijn basisvoorwaarden met voeten treden. Iets wat bij geen enkele organisatie hetzij sport, sociale of politieke groepering zou aanvaard of gedoogd worden.
    Toen ik echter in contact kwam met de  kerk der ZDA stelde ik vast dat zij de enigen waren die ALLE de basisgeboden onderwezen die Christus zelf had opgeschreven, en zodoende die” rest “ was die zich volledig getrouw aan Hem gedroegen.  Voortgekomen uit een verderzetting van het reformatorisch gedachtengoed, de studie van de boeken Daniel en Openbaring, alsook het heiligdom (tabernakel) met zijn diensten  waren zij tot de vaststelling gekomen dat wij in de laatste fase van het verlossingsplan leven. Waarbij Christus in het ware hemelse heiligdom (waarvan het woestijntabernakel met zijn diensten een afschaduwing was) zijn oordelend afsluitingswerk aan het volbrengen is vooraleer Hij terugkeert naar de aarde.
    Daarom was (en is) het dan ook belangrijk dat de mensen verwittigd worden om zich voor te bereiden op  de nakende afsluiting van de tijd van genade waarbij het oordeel over de wereld zal voltrokken worden waarvan het Yom Kippur gebeuren het type was.  Het is dan ook een Bijbels gegeven dat God de mens(heid) niet onwetend laat betreffende komende gebeurtenissen; Noach wist wanneer de regen zou komen,  Jeremia  wist de tijd wanneer de heropbouw van Jeruzalem s’ tempel zou geschieden en de christenen in Jeruzalem waren verwittigd en kenden de tekenen wanneer ze Jeruzalem moesten verlaten voorafgaand aan haar verwoesting.
     Ook wij hebben Daniel en Openbaring  om de periode van de eindgebeurtenissen te kunnen inschatten. Waarin als een hoofdkenmerk wordt aangegeven het samenkomen en samenwerken van allerlei geloofsgroepen onder één hoofd. Waarbij deze allen als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat ze het vierde gebod, dat het teken bij uitstek is van het aanvaarden van God als de ultieme Schepper en Verlosser der wereld, zullen verwerpen en uithollen. Alsook door middel van een coalitie met de staatsmacht een surrogaat, de zondagsviering, dat ze als hun teken van hun autoriteit voorop zullen stellen en  aan de wereld zullen opleggen en opdringen.  
     
    In Gods Woord stelde ik meermaals vast dat een volgeling van Christus door God beschouwd word als de tempel van de Heilige Geest die door Christus gekocht en betaald werd. Zodat deze dan ook niet zichzelf maar Christus toebehoort en verondersteld wordt om zijn lichaam  als rentmeester zo goed als mogelijk te bewaren voor afbraak of ziekte. Ik kwam zodoende tot het besef dat ik geen producten zoals drugs, tabak, …enz  meer moest gebruiken die schadelijk waren voor het menselijk lichaam.  En door mijn scheikundige opleiding wist ik dat cafeïne ( theïne) en alcohol die, alhoewel ze legaal zijn, ook daartoe behoren omdat beide in feite hard drugs zijn die op termijn de menselijke organen beschadigen.
    Toen ik las dat God aan het uitverkoren volk, ”omdat het hun wel zou gaan”, een  handleiding ( Leviticus 11) gegeven heeft waarbij ook bepaalde voedingsstoffen blijkbaar niet geschikt zijn voor menselijke consumptie. En het logisch is dat Hij, als de ontwerper van het menselijk” machientje” het best geplaats is om te weten welke brandstof  het meest geschikt is voor het  optimaal functioneren ervan. Heb ik deze  “verboden” producten dan maar ook uit mijn menu geschrapt.
    Uiteindelijk ben ik tot de slotsom gekomen dat, alhoewel de kennis van Gods woord een zeer belangrijke plaats inneemt bij een volgeling van Christus dit toch niet het belangrijkste is. Maar wel het in de praktijk brengen van hetgeen men uit de Schrift geleerd heeft wat God van ons verlangt. Met andere woorden het zich dagelijks laten leiden door de Heilige Geest om  de eigen natuur van zelfzucht, hoogmoed en eigenbelang door Zijn kracht te beheersen en ze te laten omvormen tot een liefde tot God en een dienstbaarheid aan de naaste.  
    Nu, na 47 jaar met God gewandeld te hebben in voor-en tegenspoed, in momenten van trouw en momenten van struikelen, ben ik zeer dankbaar Hem te hebben leren kennen door zijn Woord. Weet ik ook door ervaring dat Hij liefdevol, getrouw en rechtvaardig is en zie ik vol vertrouwen uit naar zijn spoedige wederkomst.
    Ik heb dan ook geen vrees voor de dodenslaap (die gezien mijn leeftijd niet zo lang meer op zich zou kunnen laten wachten) met de zekerheid dat ik als een nieuwe schepping verheerlijkt zal opstaan uit het graf om Hem te ontmoeten die zich uit liefde voor ons vernederd heeft en in onze plaats gestorven is om ons een eeuwig en vredevol bestaan te verzekeren.
  14. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van sjako in Mariologie   
    Om uw vraag betreffende Maria , de verschijningen….enz te beantwoorden richt ik mij als volgeling van Christus dan ook in de eerste plaats op hetgeen in Gods Woord over haar te vinden is. Om dit dan te vergelijken met hetgeen op vandaag door mensen daarover onderwezen en uitgevoerd wordt.
    Maria is een maagd uit de stam van David die in ondertrouw was ( toentertijd een bindende gebeurtenis) met Jozef. Omdat zij zwanger werd niettegenstaande zij nooit met hem seksuele betrekkingen had gehad wou hij haar niet in opspraak brengen maar in stilte van haar scheiden  ( Matt 1:25)
    Dit gebeurd echter niet omdat Jozef  er door een engel op gewezen wordt dat dit alles is geschied door de tussenkomst van de H.Geest.
    Als Godvrezende vrouw voedt zij getrouw haar zoon op. Zowel op zijn twaalfjarige leeftijd als bij het begin van zijn openbaar leven wordt zij geconfronteerd met zijn speciale zending  en haar speciale doch ook beperkte plaats daarin (Luc 2: 30 / Joh. 2:4)
    Bij de kruisdood van Christus op  Golgota  wordt Maria door Hem aan de goede zorgen van Johannes toevertrouwd.
    Verder wordt Maria nergens meer persoonlijk vermeld in Gods Woord. Alhoewel Christus zich aan velen heeft vertoont bij zijn opstanding, en daar  zal Maria zeker wel bij zijn geweest, wordt haar naam nergens expliciet vernoemd. En wat haar verder leven en sterven betreft daar zwijgt de Schrift over.
    Noch de apostelen noch de eerste discipelen in de jonge gemeenten hebben Maria na de dood van Christus een speciale plaats of functie toegemeten. Zij had haar taak als opvoedster en behoedster van de mens geworden Zoon van God  volbracht en het was nu aan anderen om de Boodschap en het werk van Hem verder aan de wereld te brengen.
     
    In de loop der eeuwen zijn wat Maria betreft door mensen veel theorieën ontstaan en verkondigd die nergens in Gods Woord voorkomen en meestal zelfs totaal in tegenstrijd ermee zijn.
    Nergens in de Schrift wordt vermeld dat Maria geboren is zonder de geërfde zondige natuur. Integendeel  Gods Woord vermeld nadrukkelijk dat ALLEN gezondigd hebben en dus ook Maria. En omdat ze, net als ieder ander mens, onder deze vloek lag is Maria dan ook gestorven en werd ook op haar de wet dat het loon dat de  zonde geeft de dood is, van kracht
    “Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, en zo is ook  de dood  tot alle mensen doorgegaan omdat allen gezondigd hebben” (Rom. 5:12 )
     
     Noch de apostelen noch de eerste gemeente noch de Schrift bevestigd het feit dat Maria ten hemel opgenomen zou worden of geworden is. Zelfs toen de apostel Johannes op het eiland Patmos een inkijk in de hemelse gewesten kreeg ( boek Openbaring) en de hemel geopend zag, was Maria daar nergens te bespeuren en heeft hij ook nooit gewag van gemaakt van haar aanwezigheid aldaar bij al zijn verdere openbaringen die hij van God zelf gekregen heeft.  
    Dit betekent dan ook dat, volgens de Schrift, Maria  zich net als alle anderen in een onbewuste toestand bevindt en dan ook nooit als Middelares of Mede- Verlosseres  kan functionneren.  En het aanroepen of vereren (aanbidden) van Maria in feite het aanroepen of vereren van een dode betekent; Iets wat door Gods Woord volledig verboden is .
     Dat er verschijningen zijn en er wonderen kunnen gebeuren is een vaststaand feit en dit wordt ook meermaals door De Bijbel bevestigd . Maar het is echter ook zo dat de Schrift er op wijst dat alle wonderen en alle verschijningen daarom niet per sé van God afkomstig zijn. Want toen Mozes voor de Farao stond konden de tovenaars ook hun staf in een slang veranderen en satan verscheen ook aan Christus in de woestijn.
    Daarom raadt God zijn volk aan om de “geesten” die zich aandienen te toetsen aan Zijn Woord . Dit is blijkbaar  zeer belangrijk want de Schrift waarschuwt dat ook wij kunnen geconfronteerd worden met een verschijning van Satan:       " Immers de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts” 2 Korr. 11:14
     
    Wat nu de “Mariale” verschijningen betreft:
    De vele verschijningen en wonderen waarbij het verschijnende wezen beweerde Maria te zijn kunnen  niet genegeerd noch geloochend worden.
    Als dan echter aan de hand van Gods Woord de waarachtigheid van de  verschijning getoetst wordt, dan stelt men vast dat haar uitspraken daar totaal niet mede in overeenstemming zijn.  Dat wezen, dat beweert Maria te zijn, verklaart dat ze onbevlekt ontvangen is. Of met andere woorden niet onder de vloek valt waarvan Paulus in Rom. 5:12 (zie boven) spreekt en dus ook geen Verlosser nodig heeft die haar daarvan vrijkoopt.
    Het blijkt dan ook dat een wezen dat God en Zijn Woord tegenspreekt niet door God gezonden kan zijn en onder de beschrijving te vinden in 2 Korr 11,14  valt.
     
  15. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van nikie90 in De maatstaf   
    Hierbij de toets waarbij de Bijbelse geboden vergeleken worden met de geboden die de RKK als Tien geboden leert
     
    De Gods geboden ( Exodus 20: 1 -17)           Veranderde Geboden door Mensen    ( schuin gedrukt)               
     
    1) Ik ben de Here, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.
     Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
    1)  Bovenal bemin één God
    2) Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
    ???? Dit gebod is helemaal verdwenen uit de geboden van de RKK
     
    3)  Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken, want de Here zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.
    2) Zweer niet ijdel, vloek noch spot
     
    4)  Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt;
     zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de Here, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont.
    Want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de Here de sabbatdag en heiligde die.
    3) Heilig steeds de dag des Heren
    De Sabbat , de zevende dag, werd vervangen door de eerste dag, de dag der Zon of Zondag. Zowel de tijd als de inhoud werd veranderd.   De herdenking aan de schepping en de Schepper (en Verlosser; zie Deuteronomium 5: 14-15 ) werd vervangen door de herdenking aan de opstanding van “ het Licht”
    5) Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de Here, uw God, u geven zal.
    4) Vader, Moeder zult gij eren
    6) Gij zult niet doodslaan
    5) Doodt niet, geef geen ergernis
     
    7) Gij zult niet echtbreken.
    6)Doe nooit wat onkuisheid is
     
    8)  Gij zult niet stelen.
    7) )   Vlucht het stelen en bedriegen
     
    9) Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
    8))   Ook de achterklap en liegen
     
    10)  Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.
    9)    Wees steeds kuis in uw gemoed
    10)  En begeer nooit iemands goed
    Hierbij werd het tiende gebod van God ontdubbeld in twee geboden. Want “kuis zijn in het gemoed “betekent eigenlijk de vrouw van uw naaste niet begeren.
     
     
     
     
  16. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van nikie90 in Wat beweegt ons God te willen dienen: liefde   
    God zelf is het ,en niemand anders, die het recht heeft om te bepalen wat het betekent Hem lief te hebben.
    En Hij doet dit dan ook in Zijn Woord met goed verstaanbare en eenvoudige bewoording.
    WIE MIJ LIEF HEEFT BEWAART MIJN GEBODEN!  
    WIE MIJN WOORDEN NIET BEWAART HEEFT MIJ NIET LIEF!
    Maar zoals de Bijbel zegt; het hart van de mens is vet geworden om te horen en te verstaan wat God zegt. Dus zoekt het vele en listige uitvluchten (waar ook hier tal van voorbeelden te lezen zijn ) om toch maar zijn eigen wil te doen en zichzelf wat wijs te maken.
    En daarom heeft God ons dan ook verwittigd ……Wie zegt, Ik ken Hem en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en die is in de waarheid niet, en dat gold en geldt zowel in het OT als in het NT want Christus (de Zoon van God) is onveranderlijk.
     
  17. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van nikie90 in Wat beweegt ons God te willen dienen: liefde   
    Dat is volledig uw keuze en ook uw recht maar wat doe jij dan met hetgeen God in zijn Woord zegt. Want uw vraag was toch wat liefde is nietwaar.  En daar wij hier bezig zijn met Gods Woord en wat Hij met liefde bedoelt heb ik hier met Zijn Woord geantwoord  en niet met  wat mensen als "liefde" benoemen.
  18. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van sjako in Hebben wij een onsterfelijke ziel?   
    Feit is dat Gods Woord "Waarheid" is en als men dit niet voor waar aanvaardt dan kan men ook de opstanding van Christus loochenen en niet als een "feit" aanvaarden.
    Welnu in bovenstaande reacties zijn er genoeg Bijbelse (geen menselijke) feiten aangehaald uit Gods Woord waarin duidelijk zowel in de context als in de verzen zelf wordt gezegd dat de ziel (het menselijk wezen) sterfelijk is en dus bij de dood ontbonden wordt in zijn oorspronkelijke onbewuste bestanddelen.
    Feit is ook dat de waarheid niet en nooit bepaald wordt door het aantal mensen die een bepaalde mening hebben. Het is zelfs zo dat meestal de meerderheid ongelijk heeft. Ook de Schriftgeleerden, met hun theorieën, waren in de meerderheid ten tijde van Christus en toen ook werd omwille van status, vooroordeel, sociale aanvaarding, de meerderheid ...enz de eenvoudige en duidelijke Bijbelse leerstellingen verworpen.
  19. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van antoon in Hebben wij een onsterfelijke ziel?   
    Feit is dat Gods Woord "Waarheid" is en als men dit niet voor waar aanvaardt dan kan men ook de opstanding van Christus loochenen en niet als een "feit" aanvaarden.
    Welnu in bovenstaande reacties zijn er genoeg Bijbelse (geen menselijke) feiten aangehaald uit Gods Woord waarin duidelijk zowel in de context als in de verzen zelf wordt gezegd dat de ziel (het menselijk wezen) sterfelijk is en dus bij de dood ontbonden wordt in zijn oorspronkelijke onbewuste bestanddelen.
    Feit is ook dat de waarheid niet en nooit bepaald wordt door het aantal mensen die een bepaalde mening hebben. Het is zelfs zo dat meestal de meerderheid ongelijk heeft. Ook de Schriftgeleerden, met hun theorieën, waren in de meerderheid ten tijde van Christus en toen ook werd omwille van status, vooroordeel, sociale aanvaarding, de meerderheid ...enz de eenvoudige en duidelijke Bijbelse leerstellingen verworpen.
  20. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van sjako in Hebben wij een onsterfelijke ziel?   
    Lees misschien toch eens wat er duidelijk WEL in Gods Woord geschreven staat:
    "Zie, alle zielen zijn van Mij, zowel de ziel van de vader als die van de zoon zijn van Mij; de ziel die zondigt, die zal sterven."
    (Ezechiël 18:4 (NBG51)
     
    De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf   (Ezechiël 18:20 (NBG51)
    Je hoeft echt niet met woorden te spelen want de Bijbel kent geen wezenlijk verschil tussen "ziel" en "wezen" dat hebben mensen uitgevonden die graag geloven dat er leven is in de dood. Trouwens als men in de volksmond zegt dat een gemeente bestaat uit 2000 zielen dan weet iedereen dat het hier 2000 mensen of wezens betreft en niet één denkt hierbij aan rondzwevende onsterfelijke zieltjes  En als God in zijn Woord dan zegt dat de ziel die zondigt zal sterven dan weet iedereen die eerlijk de context leest waarin het gezegd wordt, dat het hier de mens betreft die zondigt (ofwel de zoon ofwel de vader).
     
  21. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van sjako in Duizend jarige vredesrijk   
    Beste Gaitema
    Een mens kan veel aannemen voor waar omdat de een of andere mens  (bijvoorbeeld een dominee) het voorgezegd heeft. Maar hier betreft het toch Gods woord nietwaar en daarom had ik graag van u de beweringen die je hierboven maakt met  Bijbelse uitspraken (verzen) bevestigd gezien. Want hier worden veel "statements" gemaakt die op geen enkele Bijbelse grond berusten 
    Van tijdelijke aardse kleren heb ik nog nooit iets in de Bijbel gelezen. Ik weet wel dat veel mensen zoiets beweren , maar nergens in Gods Woord komt dit voor, want daarentegen leert God dat  de mens een levende ziel is, en geen mengsel van een onsterfelijk en een sterfelijk (stoffelijk ) onderdeel. Dit laatste is een puur heidense leer die in de kerken is binnengeslopen want dit is enkel en alleen gebaseerd op hetgeen  Satan beweerde  tegen Eva, "Gij zult niet sterven"
    Toon mij ook eens de verzen waar er staat dat Mozes opsteeg naar de hemel. Ook dit is een verhaaltje om de theorie van het leven in de dood te ondersteunen  want net zo min als Maria opsteeg naar de hemel is Mozes opgestegen naar de hemel .( Hij werd wel door Christus opgewekt en dat is iets totaal anders)
    In één van mijn vorige reactie heb ik aan de hand van de Bijbel ook aangetoond dat het wezen dat (enkel)de waarzegster zag niet de geest van Samuel kon zijn. Enkel zij alleen zag" goden uit de aarde opkomen" als  een oude man met een mantel bekleed waarbij Saul veronderstelde dat het Samuel was. Trouwens God laat zich niet bevelen door een waarzegster die de doden vraagt en dus een praktijk uitoefent die op straffe van de dood door God verboden was. Ook Saul was zodanig afgeweken dat God hem niet meer wenste te antwoorden 1 Sam 28:6. Waar we hiermede te doen hebben is een verboden seance waarmede God niets te doen had, de hoofdrolspelers waren hier enkel een medium en de boze machten. Om dit gebeuren dat totaal het werk van Satan blootlegt  nu als argument te gebruiken lijkt mij toch ver verwijderd van een Bijbelse verklaring om het voortleven IN de dood te onderbouwen 
     
  22. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van sjako in Duizend jarige vredesrijk   
    Beste Gaitema
    In feite zijn dit geen moeilijke stukken als men ze met een open Bijbelse geest leest. Maar als men voorafgaand bepaalde on-Bijbelse leerstellingen heeft ingeprent gekregen, Ja dan wordt het pas moeilijk of onbegrijpelijk.
    En wat zijn nu die on-Bijbelse leerstellingen die  werken als een tijdbom en zo steeds verhinderen om dan op andere plaatsen in Gods Woord eenvoudige Bijbelse waarheden en uitspraken te begrijpen:
    1) De Bijbel kent geen onsterfelijke ziel die zelfbewust voortleeft in de dood. Volgens God woord is dood zijn, werkelijk DOOD zijn, dus niet meer bestaan en zodoende onbewust zijn.
    2) Er  bestaat  dan ook geen “hel” of “vagevuur” als plaatsen  waarheen een zelfbewust overblijfsel van de mens (een zogenaamde ziel) kan heengaan als hij sterft om ofwel door lijden voor altijd te boeten ofwel om tijdelijk “gezuiverd”  te worden..
     3) Zoals ik in mijn voorgaande reactie aan de hand van verscheidene Bijbelteksten heb aangetoond is er geen zogenaamde “opneming” waarbij enkel de levenden “opgenomen” worden en de ongelovigen levend op aarde achterblijven. De Bijbel leert dat als Christus in de wolken verschijnt roept Hij de getrouwe doden (waaronder David)  uit hun graven waarna de getrouwen die op dat ogenblijk nog leven in één oogwenk verheerlijkt worden en samen met de verheerlijkte “opgewekten “de Here tegemoet gaan in de lucht en verder naar de hemelen vertrekken. De overige opstandelingen werden allen gedood hetzij door hun eigen strijd hetzij door Christus’ ingrijpen en blijven dood tot na de periode die “de duizend jaren” genoemd wordt.  Na  deze periode, die “de duizend jaar “ genoemd wordt, keert Christus met de heiligen en de heilige Stad terug naar de aarde. Worden alle ongelovigen opgewekt , het oordeel uitgesproken en voltrokken. En ontstaat er een nieuwe hemel en een Nieuwe aarde waarop alle verlosten als verheerlijkte wezens  volledig in harmonie met God en de engelen voor eeuwig samenzijn.
    Als men de Bijbel voorop plaatst, in de plaats van menselijke  leerstellingen, dan is de verklaring van uw vraag i.v. m. hetgeen Petrus schrijft ook niet zo ingewikkeld als dat het op het eerste gezicht lijkt:
    Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest, in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis, die eertijds ongehoorzaam geweest waren, toen de lankmoedigheid Gods bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden. (1 Petrus 3:18-20)
    Toen Jezus stierf aan het Kruis  heeft Hij zijn Zijn geest in de handen des Vaders bevolen, zoals ook Stefanus deed bij zijn steniging ( Hand. 7:59) Nu was de Vader toch zeker niet in het dodenrijk of het graf.  Gelijk echter allen straks door de Geest Gods weer levend gemaakt worden, zo ook is Christus levend gemaakt door de Geest, en wel op de opstandingsdag.
    Nu staat er verder in vers 19 geschreven, dat Christus in de Geest, dus niet persoonlijk, is heengegaan, en wel in de verleden tijd (heengegaan is) de geesten in de gevangenis gepredikt heeft , die eertijds ongehoorzaam waren, en wel in de dagen van Noach.
    Wat is hierbij nu zo moeilijk te begrijpen? Er staat duidelijk geschreven dat Christus niet lichamelijk doch in de Geest is heengegaan en heeft gepredikt. Dat de Here inderdaad reeds in de dagen van ouds door zijn Geest gepredikt heeft; leert de Schrift op vele plaatsen. Petrus schreef reeds in het eerste hoofdstuk vers 11  van dezelfde brief,  dat de profeten geprofeteerd hebben door de Geest van Christus, die in hen was. Jezus heeft Zich in het O.T. voortdurend aan de patriarchen en profeten geopenbaard. Abraham heeft reeds Zijn dag gezien. In de woestijn was Christus 40 jaar lang de geestelijke Leidsman van het volk (1 Corr. 10:1-4, 9).  Zo heeft ook Noach , de prediker der gerechtigheid, geprofeteerd en gepredikt door de Geest van Christus.
    Dat inderdaad  in die tijd de Geest des Heren tot de harten der mensen heeft gesproken , zowel door Noachs prediking, als direct door Goddelijke openbaring en betuigenis des Geestes kan men duidelijk lezen in Gen 6:3  “ En de Here zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven “  En zo heeft de Here  in die dagen toen de gedachten der mensen nog enkel boos waren toch nog 120 jaar geduld gehad. En heeft Hij zich niet onbetuigd gelaten door zijn Geest. Hoewel dus de Heiland niet lichamelijk op aarde was in die dagen, heeft Hij toch door Zijn Geest gepredikt.
    In hoeverre echter waren in die dagen de geesten van de mensen in de gevangenis? 
    Ook dat verklaart de Bijbel zeer duidelijk. Jezus zelf leert : een ieder die zonde doet, is slaaf der zonde (joh. 8:34) Verder zegt Jezus dat een Sterkere ( Christus) moet komen , om de sterke (Satan) te binden, en zijn huisraad, (gevangen zondaren) te roven. Meer nog; van  Jezus was geprofeteerd dat Hij zou komen om ook de gevangenen loslating te prediken, en de verslagenen heen te zenden in vrijheid (Luc 4: 18-19) Dit werk deed hij ook tijdens Zijn omwandeling als Mens hier op aarde, gezalfd door de Geest
    Zo zijn feitelijk alle mensen door de zonden slaven of gevangenen van Satan: “gevangen in het strik van de duivel” zegt Paulus (2 Tim 2:26)  Zo waren ook de mensen in de tijd van Noach gevangenen van Satan, zodat zij, zoals er geschreven staat, alleen boos dachten en handelden (Gen. 6:5)    Aan deze mensen die toen gevangen waren in de strikken van satan heeft Christus  door Zijn Geest gepredikt. Toen, in de dagen van Noach heeft de lankmoedigheid Gods 120 jaar lang gewacht. Helaas hebben de mensen niet naar de stem van de Geest van Christus geluisterd en zijn daarom omgekomen in de wateren van de zondvloed.
     
    Wat verder schrijft Petrus ook nog het volgende;
    ... Want daartoe is ook aan de doden het evangelie gebracht, opdat zij wèl naar de mens , wat het vlees aangaat , zouden geoordeeld worden, doch naar God wat de geest betreft, zouden leven (1Petrus 4:6)
    In het voorgaande vers zegt Petrus betreffende de goddelozen: “Zij zullen daarvan rekenschap moeten geven aan Hem die gereed staat om levenden en doden te oordelen”   De apostel vermaant in dit hoofstuk de gelovigen, dat zij zich van de zonden zullen onthouden, want zij, die nu in zonde leven, en het vreemd vinden dat de Christenen dat niet doen, zullen éénmaal daarvoor rekenschap hebben af te leggen. Dit is geen nieuwe waarheid. Dit werd niet eerst toen verkondigd, doch ook in de vroegere eeuwen werd aan de toen levenden, die echter nu reeds lang gestorven zijn, dezelfde waarheid gepredikt, en wel met hetzelfde doel, namelijk tot hun behoudenis. Een voorbeeld hiervan vind men in Prediker 12:13-14:   Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad”
    Dus toen Petrus op deze fundamentele waarheid wees , kon hij met het grootste recht zeggen, dat ook reeds aan de doden het evangelie gepredikt werd, en wel met hetzelfde doel om hen te behouden.
    Zonder daarom aan de oorspronkelijke vertaling een wijziging te willen aanbrengen kan het misschien een hulp zijn om hier bij het lezen van het woord ”dood” een gelijkwaardig woord te kiezen namelijk “overledenen”  Waardoor hetgeen Petrus eigenlijk wil zeggen  veel duidelijker wordt en daarbij ook volledig in overeenstemming is met alle andere Bijbelse verzen met betrekking tot de toestand IN de dood.
     
    Ik hoop je hiermede van dienst te zijn geweest in het beter begrijpen van de door u aangehaalde teksten. Zonder daarom afbreuk te moeten doen aan het Bijbels principe van : “De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedt”……”want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.” (Prediker 9:5-10 )
     
     
  23. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van Gaitema in Duizend jarige vredesrijk   
    Vooreerst zou ik willen opmerken dat de uitdrukking “het 1000 jarige vredesrijk” niet in Gods Woord voorkomt. Er is echter wel sprake in het boek Openbaring hfdst 20 van een periode van duizend jaren.
     Deze 1000 jarige periode wordt ingeleid door een serie gebeurtenissen die in de voorafgaande hoofdstukken beschreven worden. Waardoor de wereld als een woestenij geworden is en er op deze aarde geen enkel mens nog aanwezig is. Dit als gevolg  van enerzijds een  bloedige en wereldwijde onderlinge strijd en de door God gezonden plagen, waaronder enorm hevige aardbevingen en grote hagelstenen, waardoor alle goddelozen stierven. En anderzijds door de opneming ten hemel van alle getrouwen die Christus tegemoet gegaan zijn bij zijn verschijnen op de wolken.
    In het hoofdstuk 20 worden in verband met deze 1000 jarige periode de toestand van 3 groepen besproken:
    1) de Satan met zijn duivelen
    En ik zag een engel nederdalen uit de hemel met de sleutel des afgronds en een grote keten in zijn hand; en hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en hij bond hem duizend jaren, en hij wierp hem in de afgrond en sloot en verzegelde die boven hem, opdat hij de volkeren niet meer zou verleiden, voordat de duizend jaren voleindigd waren; daarna moet hij voor een korte tijd worden losgelaten (Openb.20: 1-3)
    Door het feit dat alle mensen ofwel gedood werden ofwel ten hemel zijn gevaren (zie verder) is Satan in feite afgesneden van alles en iedereen en bevind hij zich in een ontzettende woestenij (afgrond) van brokstukken en puinhopen (Openb.16:20-21)  waarbij hij niemand meer kan verleiden.
      2) De Getrouwen
    Tijdens de zevende plaag werden bij de komst van Christus op de wolken de nog levende getrouwen, in een ogenblik veranderd  en zij die  in de graven waren (die dood waren) werden allen opgewekt .
    Want volgens  zowel Petrus als Paulus worden zij die in de graven (dood) waren pas nu terug herschapen:
    Mannen broeders, men mag vrijuit tot u zeggen van de aartsvader David, dat hij én gestorven en begraven is, en zijn graf is bij ons tot op deze dag….want David is niet opgevaren naar de hemelen, …( Handelingen 2:29/34)
    In dat geloof zijn deze allen gestorven zonder het beloofde verkregen te hebben…..Ook deze allen , hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde niet verkregen, daar God iets beters met ons voor had, zodat zij niet zonder ons tot volmaaktheid konden komen  (Hebreeën 11: 13 / 39 )
     
     Waarna ze vervolgens samen Christus vervoegden en ten hemel opstegen om zich naar de Heilige en Hemelse Stad” Het Nieuwe Jeruzalem” te begeven en te genieten van het intieme samenzijn met hun Verlosser en de engelen die hun lijden en strijden hebben medegeleefd
    Want dit zeggen wij met een woord des Heren, wij levenden, die achterblijven tot de komst des Heren zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, want de Here zelf zal op een teken bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel en zij, die in Christus gestorven zijn zullen het eerst opstaan; daarna zullen wij, levenden , die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zò zullen wij altijd met de Here wezen.( 1 Tess.4: 16-18 )

    Doch tijdens de duizend jaren hebben de verlosten blijkbaar ook nog een opdracht te vervullen in het oordeelsproces:
    En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven; en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren. Dit is de eerste opstanding.Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, [die] duizend jaren.  ( Openb. 20: 4-6 )
    Bij zijn tweede komst naar de aarde had Jezus zijn" loon" bij zich. Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is (openbaring 22:12.)
    Dit betekende dat bij de terugkomst van Christus voor elk mens zijn lot al bepaald was en hij dus bij een voorafgaand rechtsgeding  reeds al of niet schuldig bevonden werd. Maar een rechtspraak bestaat uit drie essentiële onderdelen . Namelijk; de schuldvraag (al of niet schuldig), de bepaling van de strafmaat voor de schuldige  en de uiteindelijke uitvoering van de straf.
    Uit de beschrijving van Openbaring 20: 4-6 blijkt nu ook wat Paulus eerder al zei namelijk” Of weet gij niet dat de heiligen de wereld zullen oordelen …..weet gij niet dat wij over engelen oordelen zullen? (1 Cor. 6:2-3)
    Daar nu de schuldvraag reeds was beantwoord voorafgaand aan de terugkomst van Christus , slaat dit ” oordelen “dus niet op het al of niet schuldig zijn, maar wel op de strafmaat die op ieder schuldig individu en op Satan met zijn duivelen moet toegepast worden.
    Dit betekent dan ook dat in deze periode van duizend jaar de verlosten samen met Christus en de engelen inzicht zullen krijgen in het levensverslag  van alle schuldigen; zowel mensen als engelen. Dit om tot een rechtvaardige uitspraak te kunnen komen. Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed hetzij kwaad”( Prediker 12:14 ).
    Waarbij ze zodoende zelf betrokken worden in een oordeelsproces en zij Gods rechtvaardige leiding en bestuur nu zelf zullen  kunnen vaststellen. Zodat er in de komende eeuwen geen enkele vraag meer zal kunnen ontstaan betreffende de eerlijkheid en doeltreffendheid van God en zijn  bestuur die door Satan aangeklaagd en in vraag werd gesteld.
     
    3) Alle opstandelingen; zowel mensen als engelen.
    De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren
     In de vorige verzen werd reeds benadrukt dat al de overige doden m.a.w.  zij die eens als opstandelingen gestorven  waren, pas terug opgewekt worden na de periode van “de duizend jaar”
    In de verzen 7-15 van het hfdst 20 wordt dan beschreven wat er NA de duizend jaar zal geschieden. Zowel met alle gestorven opstandelingen die eens geleefd hebben als met de opstandige engelen (Satan incluis), als met hen die met Christus opgevaren waren naar de hemelen.
    Uit deze verzen blijkt dat  na de 1000jarige periode alle ongelovigen terug opgewekt worden uit de dood , zij komen van overal “ en de zee gaf de doden, die in haar waren en de dood en het dodenrijk gaven de doden die in hen waren” (vers13) en worden allen wederom verleidt door Satan tot de opstand. Een oorlog tegen God en de verlosten in  de Heilige stad, die nu ook samen met de verlosten uit hemel was nedergedaald. “En zij kwamen over de breedte der aarde en omsingelen de legerplaats der heiligen en de geliefde stad”….(vers 9)
     Want door de opstanding van de gestorven opstandelingen kon  Satan nu terug actief een opstand leiden en werd zodoende zijn gebondenheid, zijn gevangen zijn in een inactiviteit, verbroken.( vers 7 )
    Doch voordat de aanval ook nog maar kan beginnen worden allen geconfronteerd met hun eigen levenswandel en komen ze te weten dat ze werden  “geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken “ (vers12)
    Vervolgens wordt de straf, als het derde deel van de rechtspraak, door Christus zelf uitgevoerd. De gevallen planeet wordt één vuurzee zodat zelfs :de hemelen brandende zullen vergaan en de elementen in vuur zullen wegsmelten  (2 Petrus 3: 10-13)  Hierbij vinden Satan  en zijn aanhangers hun eeuwige vernietiging, nadat ze hun volle straf hebben uitgeboet en er  uiteindelijk niemand van hen nog leeft en  in geheel de schepping, in alle universums, er op geen enkele plaats  nog opstandelingen of resten van de opstand meer aanwezig zijn.
    Want zie, de dag komt, brandend als een oven! Dan zullen alle overmoedigen en allen die goddeloosheid bedrijven, zijn als stoppels, en de dag die komt, zal hen in brand steken – zegt de Here der heerscharen – welke hun wortel noch tak zal overlaten. (Mal 4.1)
    Zo komt dan uit deze alles reinigende vlammenzee een nieuwe wereld tevoorschijn. Zonde en zondaars zijn niet meer en het ganse universum is gereinigd. Dood, moeite en pijn bestaan niet meer in  deze nieuwe hemel en op deze nieuwe  aarde waarop alle verlosten nu mogen wonen . (zie hfdst 21 tem 22)
  24. Upvote
    bernard 3 ontving een reactie van Dat beloof ik in Het 5-punts Calvinisme   
    Dank je voor de toelichting wat in het algemeen de calvinistische leer inhoud. Ik was mij echt niet bewust wat een vreselijke leerstellingen deze leer bevat.  
    Ik  begrijp nu beter de houding van bepaalde Nederlanders, een houding  die hier in Vlaanderen totaal onbestaand is. (en waardoor deze Nederlanders soms meelijwekkend of belachelijk overkomen). Een levensvisie van al dan niet voorbestemd te zijn en die dan ook  een pessimistische en deprimerende levenshouding  inhoud en uitstraalt naar anderen toe. Want de mens is zondig, zondig en nog eens zondig tegenover een God die dreigt met vervloeking en eeuwig hellevuur. Met ook een God die eigenmachtig en op een zeer speciale manier liefdevol is, doordat Hij voor de ene mens al vóór dat hij geboren is bepaald dat hij gered is en voor de andere mens al bepaald heeft dat hij verloren is .
    En daarbij nog zou verklaren :” komt Allen tot Mij die belast en beladen zijt en Ik zal je rust geven”
    Dat mensen kunnen meegaan in een dergelijke onzinnig leer  is voor de meeste mensen van bij ons, die de Bijbel lezen, dan ook onbegrijpelijk .
  25. Upvote
    bernard 3 reageerde op Thorgrem in Vrouwen in het ambt   
    1 reactie en een weerwoord daarop verwijderd. Als iemand een handreiking doet met een naslagwerk kan je dat accepteren of niet. Minachting omdat je er zelf geen tijd in wil investeren hoeft echt niet.
     
    1 reactie van @bernard 3 (tijdelijk) verborgen. Bernard, graag ontvang ik een bronvermelding bij je lap tekst indien je wenst dat het weer zichtbaar wordt.
    Ik denk dat dit toch wel een waardevol ander perspectief bied.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid