Spring naar bijdragen

Olorin

Members
  • Aantal bijdragen

    30314
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Olorin

  • Rang
    Credible Leviathan

Recente profielbezoeken

1363 profielweergaven
  1. Olorin

    De fractievoorzitter en de kardinaal.

    😘 Je bent lief! Leuke reactie voor een discussie forum! Inhoudelijk èn sterk!
  2. Olorin

    Schandelijke beslissingen van SGP en CU in Flevoland

    Sorry, ik zie het probleem niet zo.. Die dieren aan hun lot over laten mag niet (verhongeren ze, zielig, worden mensen boos). Afschieten mag ook blijkbaar niet. Blijkbaar moet het een dierentuin worden. Begrijp me goed, ik ben tegen plezierjacht en als ik zou kiezen tussen vegetariër zijn en bio industrie, dan kies ik het eerste. Wat mij betreft wordt al het vlees verboden wat geen biologisch keurmerk heeft. Die herten daar hebben het beter dan menig kip of varken. Er is geen goede eco structuur daar. Schiet ze dan maar neer, ipv verhongeren. Ik vind het hypocriet om daar tegen te zijn zolang wij hier een vlees industrie hebben waar diertjes dusdanig worden behandeld dat ik denk dat ze veel gelukkiger zouden zijn om in dat dat natuurgebied te worden afgeschoten. Die hele plofkip industrie is pas walgelijk... Ow, trouwens terzijde, ik stem doorgaans niet op die partijen.
  3. Olorin

    De fractievoorzitter en de kardinaal.

    Zomaar wat gedachten. 1. Wat een onzinnig non-nieuws. Goh, iemand schrijft zich uit, het is een fractievoorzitter van de grootste partij. Tja, Relie nieuws is blijkbaar heel erg selectief nieuws. Iemand loopt een discussie in de krant te voeren. En vervolgens schijnt die persoon, die al niet religieus 'actief' is uit. Nou, nieuws hoor... Tony Blair werd katholiek lid, was ook geen voorpagina nieuws. Terwijl ik dat boeiender vond. Niet omdat hij lid werd, maar dat dit in het Verenigd Koninkrijk blijkbaar pas kan nadat hij premier af was. Scheiding kerk en staat is daar niet echt. 2. Die hele fractievoorzitter kan me gestolen worden. Populistische VVD-er. Om te beginnen stem ik liever niet dan dat ik op de dvd stem. Maar de laatste tijd weet de dvd ook wel fractie voorzitters te kiezen die vooral stemmingmakers zijn. Ik snap echt niet waarom er mensen op die gast stemmen. En dat laatste akkefietje, oehoe, ik krijg kritiek, ik schrijf me uit... Alsof Van Eijk Jezus is... Als hij dat zou doen met elke dvd politicus, hoe vaak zou hij dan niet zijn lidmaatschap hebben opgezegd? Dit is een leeg statement... 3. Ik ben ook geen fan van de bisschop van Utrecht. Ik vind hem academisch wereldvreemd, bot in de communicatie; niet empathisch en niet pastoraal, en gezag ondermijnend.
  4. Waar ik vooral moeite mee heb is wanneer iemand beweert dat een bepaalde gave iets is die iedere christen zou moeten of kunnen hebben. Ik geloof dat niet en ik denk dat het daarom ook vooral schadelijk is: Mensen gaan dan twijfelen of ze wel goed genoeg geloven, zichzelf bedriegen of faken. Die gemeente waar ik ben opgegroeid beweerde dat overigens niet. Ik heb het ook altijd iets raars gevonden omdat Paulus toch de nadruk legt op de verschillende gaven en taken. We zijn niet allemaal handen of voeten van het lichaam van Christus. Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd een beetje sceptisch ben geweest over bepaalde gaven, maar dat is niet bepaald een reden om katholiek te worden. Die hebben nogal een flinke geschiedenis van verhalen ermee, met mensen en gaven van God. Met profetie, wonderen en uitdrijven van geesten. En in tegendeel wat sommige mensen: Veel van die verhalen gaan niet over geestelijken, maar over leken (veel vrouwen trouwens in die verhalen) met een dergelijke gave. En er bestaat ook heden ten dage ene charismatische beweging in de RKK. Een tweede ding waar ik moeite mee had was dat bepaalde gaven dan ook maar persé op zondag in de kerkdienst moesten. Ik vind dat alles z'n tijd heeft en dat het geloof niet enkel op de zondag ochtend is. Andersom heeft die kerkdienst ook haar eigen functie. Dat is overigens iets wat ik wel fijn vind aan de katholieken. De mis heeft haar doel. Er zijn daarnaast ook andere hele belangrijke dingen, maar dat doe je niet tijdens de mis, net zoals je die andere belangrijke dingen ook niet gaat onderbreken door spontaan een mis te houden. Katholieken hebben een traditie met enorm veel gezamelijke bijeenkomsten en spiritualiteit samen of in je eentje. Maar het is helaas nogal in de praktijk hier in NL tot het minimum gereduceerd, of althans dat gezamelijke. Ik dat privé er nog wel wat leeft. Meer mensen die een kaarsje aantsteken, dan naar de mis gaan zeg maar. En ik kwam laatst zelfs in bedrijfssfeer een soort 'mindfullness' tegen, maar dan eentje gepasseerd op de regel van Benedictus.
  5. Olorin

    Demiurg, alias Jahweh

    Tja, gnostiek he. Niet mijn geloof. Ik vind de gnostiek ergens wel interessant, maar het houdt me verder niet zoveel bezig. Tijdje geleden alweer dat ik in het Thomas evangelie zat te lezen. Wel interessant boekje dat ook werkelijk echt oud is. Ik begrijp Gaitema wel. Toen ik er voor het eerst tegen aan liep vond ik het ook best wel schokkend. Ik had geluk dat mijn vader best wel interesse in theologie en kerkgeschiedenis had. Spul ligt in zijn boekenkast en hij is een orthodoxe christen. Geeft je als jongere vooraf wat vertrouwen zeg maar.
  6. Olorin

    Is de Statenvertaling nog van deze tijd?

    Dat is waar. Ik heb wel eens wat uit de (een?) eerste druk wat gelezen. Dat is toch even wat anders. Maar dan nog steeds is het wel heel erg archaïsch taalgebruik.
  7. Olorin

    schepping vs evolutie deel 4633

    Ik niet. "Probleem" is dat het wetenschappelijke begrippenkader vakjargon is en wat anders betekent in de gewone wereld. Een hypothese kan bijvoorbeeld ook idiote hoeveelheid bewijslast hebben. Anderzijds 'bewijs' is ok zo'n woord waar je je kunt afvragen wat het waard is. Bedoelen we 'Proof'? (Dat bestaat niet volgens diverse wetenschapsfilosofen) Bedoelen we 'evidence'? Dat laatste heeft bijvoorbeeld de evolutie theorie ruim voldoende. Maar een beetje postmodernist zal zeggen dat 'evidence' iets niet waar maakt. Sterker nog, de waarheid in per definitie niet kenbaar. En gelijkertijd vertrouwen we ons leven er aan toe als we naar het ziekenhuis gaan of het vliegtuig pakken. Want, ongeacht de waarheid, lijkt het wel te werken. Werking =/= waarheid. Als wij met een functionerend sprookje (wetenschap) 'fitter' worden als soort, dan brengt het ons verder. En ironisch genoeg benoem ik hier evolutie wat ik in een regel ervoor nu net binnen als sprookje benoem, net als de hele wetenschap, de rede en onze waarneming. Ik als academicus vindt dat niet trouwens (ik als christen ook niet overigens), ik hang Karl Popper een beetje aan. Maar ik vind dat postmoderne wetenschapskritiek wel hele sterke valide argumenten heeft. En die weerleggen is best wel lastig. Zo lastig dat ik zoiets heb van 'Ja, je hebt een punt, je hebt ergens wel gelijk, we hebben nu een probleem'.
  8. Olorin

    Sabbat (rustdag) alleen voor Joden?

    Ja, ik bedoelde eigenlijk meer dat 80% trouwe regelmatige kerkganger is. In je latere post zeg je 56%. Nog steeds erg hoog, zal wel van de definitie afhangen denk ik van wat regelmatig is. Is het elke week? In het vaker dan de feestdagen? Mensen romantiseren het verleden wel eens. Maar het feit dat de kerkelijke top in de middeleeuwen het nodig vonden om op perkament teksten te verspreiden over het naar de kerk gaan enzo, zegt ook wel wat. Regels ontstaan doorgaans om gedrag te corrigeren. Wat betreft zondag in andere landen: Ergens wel, ik las laatst iets over Italie dat ze (huidige regering, maar RKK is er ook wel voor) het wat wilden inperken (mijn ervaring is dat er elke week op zondag wel dingen open zijn daar). Maar wat Robert zegt: Kerk ziet het als feestdag. Maar dat is wat anders dan dat alles plat moet liggen. Zo heb je in het zuiden van Nederland wel pastoors die met parochianen een biertje drinken na de mis in café. En ik denk dat weinig katholieken moeite hebben om buiten de deur te lunchen. Vraag is of het normaal is dat op zondag je je dak laat vervangen, of de belastingtelefoon belt. Als je me het persoonlijk vraagt heb ik wat tegen het idee van een 24 uurs economie waar alles maar altijd moet draaien, vind ik dat je kleine ondernemers niet moet slachtofferen (die moeten ook vrij kunnen hebben zonder personeel te moeten inhuren als je een eenmanszaak bent) en dat het fijn is als er een moment is dat iedereen (of lig de meesten) vrij zijn zodat je sociaal gezien wat met elkaar kunt doen. En dat is overigens geen religieus standpunt van me.
  9. Olorin

    Bijbel en biecht

    Ja mooi is dat idd. Er komen sowieso weinig Nederlandse woorden in de bijbel voor, met uitzondering van de Nederlandse vertalingen. Het woord kerk gebruiken we in het Nederlands voor waar in het Grieks "ekklèsia" staat. En dát woord zul je ruimschoots in de Griekse grondtekst van het nieuwe testament tegenkomen. (In het kerklatijn "Ecclesia".)
  10. Olorin

    Is de Statenvertaling nog van deze tijd?

    Neuh, Ze gebruikt handschriften die tegenwoordig niet meer de voorkeur hebben, omdat we toch wel wat beter (en ouder) spul gevonden hebben. En daar zit ook wel een toevoerinkje tussen. En idd het 'comma Johanicum' is een terecht voorbeeld. Die ontbreekt daarom ook in oa. de NBV en de WV95 vertalingen. Overigens vind ik de SV echt geen schadelijke vertaling hoor. Je hebt er een prima bijbel mee, maar er bestaan wel bijbels die betere handschriften gebruiken. En voor mij het belangrijkste bezwaar is dat de taal ontzettend verouderd is. Het is ondertussen geen hedendaags Nederlands meer. (Ik las laatst trouwens een artikel dat de SV dat bij het verschijnen ook al niet helemaal meer was, dat terzijde). En dat aspect vind ik nou net belangrijk bij een bijbelvertaling. Als je grondtekst wilt lezen, lees dan Hebreeuws, een klein beetje Aramees en een stuk oud Grieks. Een goede eigenschap van de SV vind ik dat het een Nederlandse vertaling is die best zorgvuldig is. Maar dat is voor die tijd. De Vulgaat was dat ook voor de Romeinen in de Romeinse tijd, maar ik ben toch blij dat we die niet meer thuis en in de kerk hoeven te gebruiken. (Dat zeg ik als fan van de Latijnse mis. En ik ben op de hoogte van dat de huidige Vulgaat (neo Vulgata) ook updates en upgrades heeft gehad).
  11. Olorin

    Is Jezus Michael de aartsengel?

    Neuh, misschien die met JG achtergrond en wat exemplarische ad hoc voorbeelden, maar ik geloof er niks van dat er een algemene tendens is. Ik zie die niet lig. En om je eerlijk te zeggen, als 'leek' herken ik het ook niet. Dat engel boodschapper betekend klopt. En iedere profeet is ook een boodschapper. Zo is Jezus ook een engel. En wordt in de theologie ook wel eens vereenzelvigd met de Engel van de Heer. Maar dat is weer wat anders dan dat iedere boodschapper het type wezen is wat daar ere zij God zei bij de herders die bij nachte in het veld lagen, of vleugels hebben zoals ze op de verbondskist stonden afgebeeld en in visioenen zichtbaar waren. Of de gevallen versies die we demonen noemen en waar de duivel er eentje van is. Of te wel de metafysische wezens waar Michael ook onder valt, traditioneel als aartsengel aangeduid. Niet elke boodschapper is dat metafysische niet-aardse geschapen wezen. Maar die wezens dienen andersom wel dikwijls als boodschappers van God. Jezus is ook een woordvoerder van God, zelfs het Woord. Overigens iets wat de drie eenheidsleer ook niet tegenspreekt. Maar waar jij en die doctrines van mening mee verschillen is dat die woordvoerder ook zelf God is. "Eén in wezen met de Vader, en door wie alles geschapen is."
  12. Denk ik ook. Ze is wel lid van de VPE. Maar ze is historisch ontstaan uit een baptisten gemeente. En ik herinner me ook wel een gastprediker die VEG dominee is. Ik denk dat het er ook wel veel op lijkt, maar dan met wat meer nadruk op 'de gaven van de Geest' en de eindtijd enzo.
  13. Ik ben opgegroeid in de pinksterbeweging. Ik ben opgegroeid in een kerk die lid is van de VPE en vooral in de evangelische beweging staat. Een wat conservatievere gemeenschap, geen 'vallen in de Geest' en eentje die graag samen dingen organiseert met de gereformeerde kerken in het dorp. Een kerk die trouwens in in het bible-belt-light ligt. Ik woonde zelf niet in het dorp, maar mijn vader was oudste (ouderling) daar. Als tiener merkte ik dat bepaalde kerken veel groter waren en toffere bands hadden (in de naburige stad bijvoorbeeld) en dat de gemeenschap in mijn kerk best burgerlijk was (light-bibel belt dorp he). Later merkte ik dat deze kerk niet met alle winden mee waaide, lekker stabiel en nuchter was. Ze heeft gezond contact met lokale kerken en nieuwe pinkster hypes werden met opgetrokken wenkbrauwen aangezien. Ze is in feite een bible-belt pinkergemeente. Daar worstelt ze soms ook mee hoor, leden hangen soms bepaalde gereformeerde denkbeelden aan die niet de denkbeelden van de kerk zijn. Sommigen zijn wat meer gepredestineerd, of meer op de zondagsrust. Ik heb de opvatting gehad dat ik me protestants voel, zelfs ' evangelical' maar niet pinkster. Ik heb me laten dopen. Het hele charismatische trok me nooit, maar ik vond wel dat ik de keuze voor Jezus moest maken. Sterker nog, ik voelde me heel geroepen. De rode draad is in feite dat ik me gelovig voelde, protestant, evangelical, maar niet strikt pinkster. Toen ik begon te studeren begon ik theologische bepaalde diepgang te missen. Mijn vader had die (de ouderling in de kerk), maar hij greep terug op van alles wat niet pinkster was. Van protestantse tot katholieke theologen. En als het evangelisch was, dan waren het Anglicanen (Mc Grath). Ik heb me een tijd post-evangelisch gevoeld. Ik had liever gereformeerd (en stiekem nog liever Anglicaans) geworden. Maar er zaten me een paar doctrines waaronder de doop me in de weg. Ik begon me tijdens mijn studie enorme interesse te krijgen in katholicisme. Ik vond het enerzijds absurdistisch, anderzijds kreeg ik van huid uit noot een negatief gevoel. Rond kerst en pasen stond de Paus op tv, tot ergernis van oma. Vader was het theologisch niet overal mee eens, maar JPII was voor hem altijd een oprecht christen. Ik ben nogal oecumenisch opgevoed. Ouders zijn orthodox, maar zien hele oprechte christenen in andere christelijke stromingen. Anyway, Ik kwam een katholieke kerk binnen en het was een nogal mystieke ervaring. Ik ben op een gegeven moment een soort van verliefd er op geraakt. Mijn probleem was dat ik theologisch het me niet lukte. Ik heb eens op forum gezegd dat met mijn huidige visie me misschien gereformeerd zie worden, maar niet katholiek, dan moet er iets fundamenteels veranderen, hoe graag ik het ook wil. Toen is er van alles gebeurd. Sociale samenhang, relatie met een katholiek meisje, gesprekken met mensen, waaronder dit forum (paar users die heel waardevol waren). Op een geven moment lopen anderen (waaronder op dot forum) je te vertellen dat je al katholiek bent, maar dat accepteerde ik niet al wilde ik stiekem toen al katholiek Zijm. Mijn breekpunt was tijdens mijn masterscriptie. Toen sneuvelde de laatste weerstand. tijden mijn thesis begon katholicisme zo verklaarbaar te worden.. Alles klopte, als je het gelooft althans...
  14. Olorin

    Wat is het verschil..

    Klopt. Zo is de katholieke mis ook best hoogdrempelig. Ze is ook niet als introductie bedoeld (Vroeger in de Romeinse oudheid kon je zelfs als bezoeker in bepaalde delen aanwezig zijn, dat is gelukkig wel anders). Het idee is dat de mis voor de gemeenschap is (waar buitenstaanders welkom zijn) maar dat het geen evangelisatie moment is. Daar zijn andere momenten voor. De RKK heeft nogal een geschiedenis op het gebied van evangelisatie. Maar momenteel is dat in Nederland best wel beperkt en een beetje teleurstellend vind ik.
  15. Olorin

    Bijbel en biecht

    Ik zie het verschil zonder de bocht niet zo. In je eentje in de slaapkamer sorry tegen God is toch net zo makkelijk, zo niet makkelijker? Katholiek gezien: Als jij naar de biecht gaat met de intentie om door te zondigen, dan zul je geen vergeving vinden. Biecht verondersteld berouw. Als je berouw hebt, je leven wilt beteren en je gaat vervolgens weer opnieuw de fout, dan was het je wel vergeven, maar je zit toch weer met een nieuw probleem dan. Ik zie het verschil hier in niet echt bij je punt of je nou vergeving aan God vraagt met of zonder een priester er bij. Het mooie van de biecht vind ik zelf nou net het drempelverhogende "er zit iemand bij en God is zo lekker onzichtbaar" en dat je gelijk feedback terug krijgt inclusief het stukje om het goed te maken. En als jij zelf oprecht en eerlijk bent en de priester maakt een foutje, dan heb niet jij maar de priester een probleem. En het katholieke geloof zit ook echt wel zo in elkaar dat als jij geen kans hebt gehad om te biechten en wel spijt hebt en dan plots dood gaat, dat God echt wel om je geeft en je vergeeft. De biecht zie ik ook geenzins als weer een extra storm katholiek regeltje, maar ik zie het als een mooi iets wat ik heb gemist toen ik protestant was.
×

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid