Spring naar bijdragen

Olorin

Members
  • Aantal bijdragen

    30288
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Olorin

  • Rang
    Credible Leviathan

Recente profielbezoeken

1280 profielweergaven
  1. Olorin

    We laten zonden voor niets achter.

    Het mooie is dat je een 'reset' kunt hebben. Al je fouten achter je kunt laten en een nieuwe start kunt maken. Wel geloof ik dat je dan ook berouw moet hebben. Maar mensen lijken een beetje gedoemd te zijn om weer snel opnieuw de fout in te gaan. Kan ook totaal iets anders zijn. En je hebt fouten die wel geaccepteerd zijn in de sociale kring en die het niet zijn. Lekker in de kerkbanken roddelen over of persoon x en y voordat ze getrouwd zijn misschien wel tè lief met elkaar zijn. Sorry hoor, maar wie is er dan fout bezig op dat moment?
  2. Olorin

    Gebruikt God het lijden?

    Ja. Het lijden maakt niet deel uit van de ideale wereld zoals die bedoeld is, maar de wereld is gebroken. En in die gebroken wereld bestaat lijden. God gebruikt de scherven voor zijn doel om mensen uiteindelijk te redden. Het lijden dus ook. Een voorbeeld is dat God zelf mens werd, vervolgd en gekruisigd werd. Dus het lijden zelf onderging met als doel de mens te redden.
  3. Olorin

    De spirituele echtgenoot (Spiritual spouse)

    Ik niet. Het komt mij vooral over als iets om de "schuld' op iets anders wat ongrijpbaar is af te schuiven.
  4. Olorin

    drie keer gezorgd voor geen relatie

    Ik snap je post denk ik niet. Bedoel je dat je de boot afhoudt terwijl je wel iets voor hem voelt? Maakt je m.i. geen zondaar of zoiets. Het is alleen niet zo slim misschien. Tenzij je de ambitie hebt om non te worden. Tenzij je liever single blijft zou het logisch zijn er wel wat mee te doen als je iemand leuk vindt en dat wederzijds is.
  5. Oew, leuk. Wat is jouw specialisme? Ben je atm. werkzaam in je veld? (Ik ben ook historicus, maar niet werkzaam in die hoek atm)
  6. Olorin

    Pinkstergemeente - Een sekte?

    Mwa, nu zet je een verbasterde Nederlandse versie van een Latijnse verbastering van het Grieks tegenover een soort van hybride Hebreeuws met Nederlands mix. Beide staan niet in de grondtekst(en).
  7. Beide gaat over de rol van die Jezus speelt. In de woestijn kun je nog zeggen dat nergens twijfel uit blijkt. Je zou wel kunnen zeggen dat Jezus zichzelf liet testen. Althans, ik denk dat hij de duivel ook wel eerder had kunnen wegsturen. In Getsemane vraagt Jezus eerst om dat wat gaat komen aan hem voorbij te laten gaan, maar met het uiteindelijke u wil geschiede. Gezien de tijd had hij het er erg moeilijk mee en ik zie er toch wel een worsteling mee met zichzelf en vooral de rol waarom hij op aarde is. Heel existentieel zelfs.
  8. Olorin

    't Stamcafé (Praatvaria)

    Euh ja, als ik filmpjes zie denk ik gelijk ' Ah, complot theorie dus' . Die dingen hebben vaak namelijk geen artikelen met voetnoten. Die hele deelstate is l een complot theorie decennia geleden. Er zit iets in, het ambtelijk apparaat heeft invloed. Maar momenteel speelt de Trump administration de slachtoffer kaart, terwijl die in feite aan de macht is. Maar helaas is de VS een democrate dus je bent als president niet almachtig. Makkelijk anderen de schuld te geven, terwijl een Obama net zo goed een hoop niet voor elkaar gekregen heeft doordat er tegenwerkende krachten bestonden. In zoverre vind ik "christelijk"(1) ' Murica wel hypocriet omdat ze hun mond vol hebben als een president eigenlijk niet altijd een voorbeeldig leven heeft (denk aan Clinton die vreemd ging), maar bij een Trump met x aantal huwelijken, de Stormy affaire, enz enz enz dat allemaal maar lijkt te pikken. Gelijke monniken gelijke kappen? Ik ben die Trump zo Beu. Ik ken die gast dus al van voor hij kandidaat was. Ik mocht hem toen al niet en ben ook al eens in zijn mecholomane Trump Tower geweest, met z'n dresscode voor schoenen. Ik snap oprecht niet wat die mensen in die gast zien. Alles waar hij nu ' huilie huilie' over doet, deed hij toen tegen zijn voorganger. Goede narcist ook. Bij de ingang kon je de Trump boekenlegger kopen; bestaande uit een uitsnede van Trump himself. Laten we voor de grap eens aannemen dat dat al het ' fake news' werkelijk fake news is: Hij is dan de bedenker. Herinner zijn "Obama is geen Amerikaan" geneuzel. Lang voor hij kandidaat was... (1) Onzin, zat christenen daar die niks met hem op hebben.
  9. Olorin

    Reis van de Held, Jezus.

    Tegenwoordig zouden we het heel hip 'omdenken' noemen, ware het dat het al eeuwen en eeuwen geleden werd gedaan en in die zin weinig nieuws onder de zon is.
  10. Het aardige is dat het als anti-katholiek (en trouwens anti-orthodox en in zekere zin anti-protestants) punt kant nog wal slaat. Er is aan christelijke kunst haast niks historisch accuraat. Het boeit ook niet. Het gaat niet daarom, maar of de boodschap en betekenis over komt. Neem bijvoorbeeld middeleeuwse kunst: perspectief klopt van geen kant, maar wat belangrijk is krijgt perspectief. En op veel afbeeldingen lijkt het alsof de bijbelverhalen in de middeleeuwen afspelen. Enerzijds is het referentie en verbinding leggen met de gewone kerkganger. Anderzijds is het net als moderne kunst, realisme is niet het doel. Je ziet het bijvoorbeeld terug in Jeroen Bosch: Zijn schilderkunst heeft meer van Dali weg (euh, andersom, Dali is door Bosch geïnspireerd) dan met Rembrand. Ik vraag me af of er over 800 jaar mensen Mondriaan of Appel primitief zullen noemen omdat het onrealistisch is. Point being: Theologisch boeit het geen bal.
  11. Olorin

    Na hoe lang verkering trouwen?

    Ik weet niet of er veel zinnigs over te zeggen is. Maar mijn volstrekt subjectieve mening is dat je beter ff twee a 3 jaar kunt wachten voordat je überhaupt je verlooft. En nog langer als je beiden tegen die tijd nog met de studie bezig bent. Ik heb in mijn omgeving teveel brokken gezien. Sommigen daarvan waren ook al getrouwd. En mijn ervaring is ook dat je na een jaar eigenlijk geen bal kunt zeggen. Alles is dan nog een grote roze wolk. Een hele berg mensen die ik ken die zo kort zou zijn getrouwd zouden dan tegen nu al minstens één scheiding achter de rug hebben gehad (inclusief mezelf). En stel jezelf ook de vraag waarom je wil trouwen. Misschien dat ik wel een veel te grote cynicus ben en dat geheel onterecht afprojecteer ook anderen. In dat geval sorry. Maar ik heb het idee dat best wel vaak het vroeg trouwen voort komt uit een legitieme reden om seks te hebben of omdat er een kind staat aan te komen.
  12. Mwa, de verzoekingen in de woestijn en het hof van Getsemane vond ik wel wel passages van zelfreflectie.
  13. Als mosterd na de maaltijd: (Maar wel hartstikke ontopic natuurlijk) Het is hartstikke historisch dat de Romeinen aan kruisigen deden. Dat was een verticale balk met een dwarsbalk. In het begin van dit topic met Lobke op dat het meer een T was. Daar zit wat in. Kan ook een stukje boven zitten, hoeft niet. Het in elkaar timmeren was een beetje houtje touwtje (pun intended). Ik denk dat het wel soort van kruis was (al dan niet een stukje kleiner bovendeel dan op de afbeelding) gezien het verhaal van het bordje met koning der Joden. Het zag er niet 1:1 uit als in veel kerken. Er was een voetenbankje en ze bonden je er aan vast (die spijkers hielden je onvoldoende vast, die waren meer voor de marteling). En de kruiswonden zaten waarschijnlijk niet door de hand maar door je pols op een nare zenuwplek. Het doet er verder niet zoveel toe Het kruis in een kerk is vooral een symbool en heeft niet de intentie om in alle details 100% accuraat te zijn. Of het ontleent is van andere (al dan niet heidense) symbolen boeit ook niet zoveel. Geldt immers ook voor Joodse symbolen. Ik vind het Keltische kruis heel erg mooi. Ik vind het Keltische symbool voor de drie eenheid ook erg mooi. Beide symbolen waren al Keltische symbolen voordat Jezus geboren werd. Ze zijn later van een christelijk sausje voorzien. Wat mij betreft helemaal prima. (Andersom doet met dat overigens net zo goed, dat terzijde.)
  14. Olorin

    De opstanding

    Het bewijst twee duizend jaar later betrekkelijk weinig. Je hebt betrekkelijk weinig bronnen, wat trouwens helemaal niet gek is. Maar je hebt het ook nog over iets bovennatuurlijks. Op dat moment begeef je je op terrein wat buiten de wetenschap ligt. En in tegenstelling tot wat sommige mensen beweren: De wetenschap neemt dan niet de stelling dat het onzin is, de wetenschap zegt vooral dat het buiten het terrein van de wetenschap ligt en daardoor niet wordt meegenomen in de weging van de conclusies. Ze houdt haar handen er dus van af. Anyway, terugkomend op je vraag: Ik vind het verhaal geenszins overtuigend. Ik geloof overigens wel in de opstanding, maar dat komt niet omdat ik die tekst lees. Ik ben christen, maar stel ik was agnost, dan zou ik me niet bekeren nadat ik de evangelieën las en op historische gronden overtuigd zou raken. Ik geloof daarom ook niet zo in gratis bijbels verspreiden (afgezien van verdrukkende plekken waar mensen interesse hebben maar het regime het onderdrukt natuurlijk, zoals N-Korea).
  15. Olorin

    Hoe stellen we ons het hiernamaals voor?

    Leuke vraag. Ik stel me voor dat het betrekkelijk weinig te maken heeft met ons referentiekader. Dus in normale taal: We kunnen ons er weinig bij voorstellen, we zijn er namelijk nooit geweest. We kennen alleen onze wereld. Het enige wat we kunnen doen is vergelijken. Ik proef dat erg in de Bijbel terug. Je hebt allemaal verschillende beelden. Soms van het platteland, soms een stad. En dan een hele kitscherige stad waar iedereen oogaandoening krijgt met die felle zon op dat goud. Het is allemaal symboliek om te zeggen dat het heel mooi fijn en vredig is En iedereen is gelukkig. Maar wat ondermeer Jezus wel laat doorschemeren is dat het allemaal volstrekt anders is dan wat we nu gewoon zijn. Dat hele verhaal van dat je je er verveelt vind ik daarom ook onzin. Het hele ding is nu net dat we geen idee hebben hoe het er is, maar dat we er blijkbaar gelukkig zijn. Augustinus zou zeggen dat het een volmaakte versie is van alles wat de moeite waard is. Maar Augustinus is natuurlijk een neo-platonist. C.S. Lewis zou dat ook zeggen, maar die is dat net zo goed en flirt erg met theologen als Augustinus.
×

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid