Spring naar bijdragen

Olorin

Members
  • Aantal bijdragen

    30329
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Olorin

  • Rang
    Credible Leviathan

Recente profielbezoeken

1437 profielweergaven
  1. Olorin

    Eens rondkijken hier

    Ik hoop dat je vindt wat je vindt. Dat meen ik. Bijbelvast, inhoudelijk en Schrift zijn relatieve begrippen vind ik. Je zul merken dat onder bijbelvaste christenen een wereld van verschil bestaat.
  2. Olorin

    Israël 2018

    De staat? Nee.
  3. Olorin

    Meeste Nederlanders niet religieus

    New age is wat mij betreft eentje op de lijst van de oude geloven die je noemt, maar een nieuwe versie. Ik zie het niet als negatief. Ik zie het als dat mensen zoeken naar iets. Zinsgeving, bovennatuurlijks, rust, geborgenheid, perfectie, naar iets wat verder gaat dan het bestaan op aarde. Blijkbaar hebben erg veel mensen niet genoeg aan een logisch positivistisch wereldbeeld. Die vorm van atheïsme is evenmens niet populair. Op mij komt het over dat mensen zoekende zijn naar iets. Kerken weten daar onvoldoende op aan te sluiten.
  4. Olorin

    Verliefheid en wat wil God?

    Helemaal eens met 'Dat beloof ik'. Hoort er nu eenmaal bij, dat is het leven. god kan het weghalen, God kan ook de armoede inde derde wereld stoppen. Wat je voelt is k*t. Maar relativeer het. En wat nou als het wederzijds was en het gruwelijk kapot ging? Zat mensen die dat meemaken... God heeft het hun niet bespaart, jij bent beter af. Die mensen verwijten God nog meer. Feit is, leven heeft mooie maar ook rottige kantjes en God gaat je tegen beide niet beschermen. Zie de bijbel...
  5. Olorin

    www.cradleoffilth.nl

    Ik voel me er vooral jong door. Beetje gevoel wat mijn vader zou hebben als de Beatles nog steeds hoog staat. Echte Blackies zullen COF toch als posers zien denk ik? Als voorbeeld: Ze hebben een liefje van Sisters of Mercy gecoverd. (no crime to cry) Ik bedoel, je covert de posers (knipoog) uit de goth comunity die ontkennen goth te zijn, en je maakt een 'black metal' van dat liedje, als band die in de BM communie ook als posers wordt gezien. Ik zou zeggen, niet te serieus nemen. (Leuk liedje trouwens, origineel van de zusjes is m.i. leuker: fijn album trouwens van zusjes.)
  6. Olorin

    Allerzielen

    Ik zie het als tweeluik met Allerheiligen. En het meest populaire ervan is iets wat er liturgisch weinig mee te maken heeft: de avond van Allerheiligen: Halloween. Ik vind die pompoenen echt leuk. Om eerlijk te zijn heb ik weinig met aller zielen, maar dat komt ook doordat ik een protestantse familie heb die ver het Land verdeeld is. Dus we gaan niet naar een graf en de graven liggen overal. Met de mis heb ik dan ook weinig. Niks persoonlijks in (wederom, familie is niet katholiek) maar de mis heeft er veel aandacht voor. Allerheiligen daarentegen vind ik erg fijn. Algemener, gericht naar wie in de hemel is. Maar ik merk ook een lading naar ons toe. ' Wees heilig'. Naast dat èèn van mijn favoriete liturgische dingen er in zit met die eindeloze lijst van heiligen (trippy bijna) ook in mijn ervaring vaak in de homilie naar jezelf terug gebracht, je eigen leven.
  7. Olorin

    Wel of geen onthouding?

    Ik dacht dat het over alcohol ging. Om heel eerlijk te zijn: Geregistreerd partnerschap vind ik niks anders dan het huwelijk. Het is ooit bedacht in een tijd dat twee van het zelfde geslacht niet konden trouwen maar men wel hun de rechten wilden geven. Tegenwoordig vind ik het achterhaald (aangezien het homohuwelijk rechtsgeldig is). Kun je je afvragen of burgelijk huwelijk een echt huwelijk is. Wederom vind ik van wel. Mijn persoonlijke mening: Je had het nooit moeten doen met jouw insteek. Geregisseerd partnerschap vind ik iets voor mensen die trouwen maar het eng vinden om het ' trouwen' te noemen, maar wel samen een toekomst willen opbouwen. Bij een vriend van mij is dat omdat hij een raar Disney huwelijk in het hoofd heeft van tonnen aan kapitaal. Onzin vind ik. Wat seks betreft: Je zit nu in een soort pseudo huwelijk. Als ik heel eerlijk ben, als het kerkelijk bekrachtig geen ding voor je is vind ik het eigenlijk gewoon een huwelijk. Praktisch gezien zou ik zelf aan drie keuzes denken (willekeurige volgorde): (1)heb seks (2) ga trouwen (3)trek de stekker er uit. Het beste in een optie (4): Praat samen ff over optie 1/3.
  8. Olorin

    Moet een vrouw een hoofddeksel op tijdens de ere dienst?

    Cultuurgebonden. Moet je je schouders bedekken? Moet je een lange broek aan? Een rok? Schoenen uit of juist aan? Moet je je borsten bedekken? Allemaal cultuur. Ook in de Bijbel, als je leest over het scheren als man in het OT, nou, nou nou. Ik heb het vroeger als grote onzin gezien. Later ben ik er wat genuanceerder naar gaan kijken. Dress to occasian. Als je naar je werk op een manier kleedt, of op een feestje op een manier, waarom niet naar de kerk? Ik ben er zelf best makkelijk in, maar ik vind het idee niet raar. Je moet het relatief zien, je dost je wel op voor van alles en nog wat (werk, uitgaan, liefde, weet ik wat), maar kerk of God boeit niet? Tegelijk, je dost je nergens voor op, laat jezelf lekker jezelf zijn. Kom je in een shirt op een warme dag, wat mij betreft gewoon doen. Ga je strak in pak, ook prima. Persoonlijk vind ik het (als ik zin heb) wel leuk om me naar de gelegenheid te kleden. Maar ik heb nog steeds mijn eigen stijl. Van tshirts tot maatpak is overheersend zwart.
  9. Olorin

    Meeste Nederlanders niet religieus

    Ik vind het semantiek. Om het heel Amerikaans te zeggen, ik respecteer je vrijheid van meningsuiting. Prima, zit ik bij de grootste spirituele beweging op aarde ofzo. RKK Ik ben het ook niet met je eens over spiritualiteit. Tuurlijk kan het rust geven. En die zelfmoordterrorist kan wel degelijk heel spiritueel bezig zijn en ook niet. Het kan trouwens ook een ongelovige niet-spirituele zelfmoordterrorist zijn. (Bijv. rare vol met haat knakker in VS dat z'n geweer leegschiet en accepteert dat laatste kogel in zichzelf zit.) Geloof me, zat die zich niet bij een gezindte vinden horen. Ik vind van wel, maar zijzelf niet. En die paar procent is nu net het verschil in het huidige CBS resultaat. Veranderdt vast wel, maar het is een postmoderne trend. Religiositeit neemt niet af, georganiseerde religie wel. Maar (positivistische) atheïsten zitten ook in decline. Mijn vriendengroep ook. Traditionele christenen: schaars. Echte atheïsten: schaars. Van die paar die het zijn, ziet de helft zichzelf als katholiek (zeg maar zoals een seculiere Jood zichzelf als Joods ziet). Grootste deel van vrienden heeft niet veel met georganiseerde religie en een opperwezen, maar gelooft in bovennatuurlijke, meditatie, flirt met oosterse Aziatische meditatie, en dat er meer is tussen hemel en aarde.
  10. Olorin

    Meeste Nederlanders niet religieus

    Er zijn ook altijd mensen geweest die vroeger uit gewoonte naar de kerk gingen, of thuis bleven. Heel veel ook trouwens, mensen hebben soms een te geromantiseerd beeld over het verleden. Als iedereen vroeger zo godsvruchtig was zou er ook geen Geert Grote, moderne devotie of predikheren hebben gehad in de middeleeuwen lijkt me. ' Geloof' is ook geen statisch ding dat aan of uit staat. Mensen doen er in meer of mindere mate wat mee op verschillende momenten in hun leven. Was vroeger zo, is nu nog steeds zo. Ik ben het niet met je eens wat je over bijvoorbeeld kloosters zegt, men gaat wel degelijk vaak om een spirituele dimensie. Die rust en ontstressing zit daar natuurlijk doorheen verweven. Maar dat is nou net religie eigen en waarom het ook werkt. Je kunt het niet van elkaar los weken. M.i. wordt religie anders een zwart/wit stropop waar ik me lig niet in zou herkennen. Misschien wel een stropop die deels te 'verwijten' is aan bepaalde fijnslijpende Noord-Nederlandse christenen die lat heel hoog hebben willen leggen en vaak meer met het dogmatische theoretische gedeelte bezig waren dan met geloofsbeleving en spiritualiteit. Meditatie is hip (en ook zeker dat wat uit een al dan niet oosterse religie ontleent is), happiness achtige bladen doen het goed, erg veel mensen branden kaarsjes in een kerk en heel erg veel mensen geloven in meer of minder bovennatuurlijke zaken. De ongeordende / individuele, postmoderne religiositeit is booming business. Letterlijk zelfs, het is een hele industrie. En dan heb ik het nog niet eens over het type christen dat buiten de CBS scope valt. Het type dat geen religie beweert aan te hangen maar Jezus volgt, of het type dat om allemaal verschillende redenen geen lid is van een kerk, of bij een kerk zit dat zichzelf niet als kerkgenootschap beschouwd.
  11. Olorin

    Meeste Nederlanders niet religieus

    Er stond in de Trouw een artikel waarin uiteengezet wordt dat dit niet klopt. https://www.trouw.nl/religie-en-filosofie/nederland-wordt-minder-kerkelijk-maar-is-volop-religieus~a06fbfd5d/ Het CBS gebruikt een nogal erg beperkte definitie van wat 'religieus' is, namelijk mensen die aangesloten zijn bij formele religieuze instituten zoals kerken (en dan volgens het artikel ook nog een gedateerde lijst van kerkgenootschappen). Dat is tegenwoordig nogal een achterhaalde definitie. Veel mensen zijn toenemende mate religieus. Maar dat uit zich dan veel meer op een niet omkaderd individueel gebied.
  12. Olorin

    Israël 2018

    En ze zijn er. 1. Maar terugkeer bevat geen legitimatie van een staat, al dan niet de huidige. (Ongeacht mijn opvattingen, die heb ik namelijk wel. Ik ben voor een twee staten oplossing. Maar ik wil het niet theologiseren.) 2. Profetie an sich omhelst geen rechtvaardiging of stimulans het te bevorderen.
  13. Olorin

    Het vereren van de Heilige Maagd Maria

    Helpt je concentratie op iets anders te zetten, ik snap het wel. Breekt je los van andere gedachten. Strikt seculier begrijp ik het wel. Religieus pragmatisch bekeken is dat "anders" het geloof, kan ook geen kwaad. Inhoudelijk bekeken: Je vraagt Maria om voor je te bidden in tijd van nood en ondertussen denk je na over belangrijke gebeurtenissen in het evangelie van Jezus.
  14. Olorin

    Israël 2018

    Nee. Het is een soort van 'seculier' land met grenzen die op bepaalde plaatsen niet overeen komen met de bijbelse grenzen. Ze hebben ook macht over gebieden die in Bijbelse tijd nooit van hun geweest zijn. Op een meer theologisch aspect: A. Israël was het beloofde land ook onder de regering. van anderen. Eigenlijk beschrijft het grootste deel van de Bijbel eigenlijk andere machthebbers: Kananieten, babiloniers, Assyriers, Romeinen en als je de goede bijbel hebt de Grieken (of beter gezegd de Macedoniërs). B. Kwam eindelijk de voorspelde messias, begon die over een hemels Jeruzalem te praten. Nee, die nam niet de wapenen op en dat kwam hem duur te staan. Het volk Israël is uitverkoren. Ze bracht de messias voort en is de wegbereider van het heil. Maar niet via een stom stukje grond. En humanistisch gezien gun ik ze het besten en zelfs een eigen land, maar niet op deze manier. De staat Israël doet dingen (of knijpt een oogje toe) waarvan ik vind dat in het verleden Joden op een dergelijke manier onrecht is aangedaan.
  15. Olorin

    Het oorspronkelijk christendom bestaat niet

    Huidige christendom is natuurlijk een evolutie van traditie/overlevering. Niks geks aan ook, dat is het jodendom ook. Wel kun je zeggen dat het huidige christendom, met al haar ontwikkelingen, haar wortels in die eerste paar eeuwen heeft liggen, en op haar beurt in het jodendom. In de begintijd was er een bepaalde stroming die men doorgaans 'orthodox (rechtlijnig)' noemt met een bepaald idee wat het evangelie precies is. Ze vormde een gemeenschap (ecclesia, universele (='catholica') kerk) die zich beriep op de apostelen te kennen en/of leerlingen van te zijn (Die teksten vinden bijvoorbeeld Katholieken en Orthodoxen erg leuk om de apostolische successie mee te onderbouwen). Die groep is in de oudste christelijke teksten (met in begrip van nieuw testamentische teksten) in conflict met andere groepen en zegt al heel vroeg dat er vier evangelieën zijn. Belangrijk is op te merken dat bepaalde brieven in het NT ouder zijn dan de vier evangelie boeken en je daar al leest over een andere beweging. Dus toen speelde het al. Veel van die talloze evangeliën zijn trouwens best jong vergeleken met de vier evangeliën, maar er uitzondering is er: een versie van het Thomas evangelie kan zich er wel mee meten. Reden natuurlijk ook waarom al vrij vroeg in die orthodoxe gemeenschap iemand het belangrijk vond te zeggen dat er vier evangeliën zijn. Binnen die gemeenschap heb je vervolgens ook discussie gehad over welke boeken uiteindelijk de bijbel vormen. Maar eerlijk gezegd zijn die niet zo spannend. In de Katholieke en Oosters-Orthodoxe traditie zijn teksten die ter discussie stonden en toen buiten de bijbel vielen helemaal niet in het verdomhoekje gekomen, of als onzin gezien. In tegendeel. Het zijn veelal teksten die als 'Traditie' worden gezien. Nog steeds best belangrijk. Het is veel meer een gradatie dan een wel/niet. Net zoals in de Bijbel ook gradatie zit. Het hart van de Bijbel zijn de evangeliën, het hart van de Traditie is de Bijbel. Een christen hecht aan bepaalde passages ook andere waarde dan aan andere passages. Heeft óók daar mee te maken. Maar om over die latere discussies terug te komen: Die gingen niet over een evangelie van Judas, Maria, of voor mijn part Thomas. Maar die gingen over oa. de tweede brief van Petrus en over een brief van Clemens. Die eerste heeft het gered, die tweede niet. Maar die tweede maakt gewoon deel uit van bijvoorbeeld de Katholieke en Oosters Orthodoxe Traditie. En een protestantse theoloog kent ze ook. Beschouwd het misschien niet als Traditie met een hoofdletter T maar wel als en orthodoxe schrijver. Die andere groep was al snel een andere groep. Orthodoxen waren wel huiverig voor kruisbestuiving, maar in oorsprong is het eigenlijk altijd wel een andere groep geweest. Gnostiek, subgenre van gnosticisme. Eigenlijk een andere Griekse filosofische/theologische insteek. ** Ik noem bewust termen als 'katholiek'. en 'orthodox' omdat ze namelijk een oorsprong hebben. Uiteindelijk vinden alle mainstream christenen zichzelf katholiek en orthodox. (nou ja, misschien sommige vrijzinnigen buiten beschouwing gelaten)
×

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid