Spring naar bijdragen

Zolderworm

Members
  • Aantal bijdragen

    63
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Zolderworm

  • Rang
    CrediGup

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Zolderworm

    Openbare schuldbelijdenis voor openbare zonde.

    Je bedoelt dat het christendom onmenselijk is? modbreak Trajecto: Met menselijk bedoel je waarschijnlijk dat we compassie met de medemens moeten hebben. Dat moeten we zeker juist wel hebben; de medemens verwerpen en veroordelen is niet christelijk.
  2. Zolderworm

    Openbare schuldbelijdenis voor openbare zonde.

    Wat moet ik me voorstellen bij een eigenwijze besluitvorming die leidt tot overspel? Het is heel menselijk om overspel te plegen als je wordt mishandeld. Het gaat om menselijkheid, niet om de regels. Dat is het wezen van de boodschap van Jezus. Je kunt in je verlovingstijd wel goed kijken of je bij elkaar past. Maar in de praktijk blijkt dat dat geen garantie is voor een goed huwelijk. Zo gebeurt het vaak dat mensen uit elkaar groeien. Of dat een man die in de verlovingstijd allerliefst was, zich ontpopt als een bruut, zodra er getrouwd is. Ik ken praktijkgevallen.
  3. Zolderworm

    Openbare schuldbelijdenis voor openbare zonde.

    Ja "als". Maar waarom zou een ander hem of haar hier op moeten aanspreken? Ik zou zeggen: verwijder eerst de balk uit je eigen oog. Zonde is alleen een zaak tussen God en mij. Verder niemand. Al iemand overspel heeft gepleegd en anderen weten dat, dan is dat toch niet het promoten van zonde? Hoezo promoten? Bovendien zie ik niet wat het groepsbelang is als een van de leden overspel heeft gepleegd en dat verder niet bekend wordt. Dat is een zaak waar hij of zij zelf mee in het reine moet komen. Meer niet. Bovendien is het ene overspel het andere niet. Als je een partner hebt die je voortdurend mishandelt, dan is het geen wonder dat je eens overspel pleegt. Ik bedoel: bij Jezus ging het niet om de regeltjes.
  4. Zolderworm

    Openbare schuldbelijdenis voor openbare zonde.

    Nee, dat zou ik ook niet gaan doen. Kom nou zeg. Mijn zonden zijn mijn persoonlijke zaak. Anderen hoeven daar niets van te weten. Gewoon niet doen. Hou het lekker voor jezelf, zou ik zeggen.
  5. Zolderworm

    Eens rondkijken hier

    Kelderworm heeft een Zolderworm-fascinatie.
  6. Zolderworm

    Kan God ook verdrietig zijn?

    De Nederlandse uitdrukking "Zo moet je het eigenlijk wel zeggen" houdt niet in dat het dan per se moet. Het zit hem in het gedeelte "eigenlijk wel". Nee hoor, dit is allemaal inmiddels wetenschappelijk bewezen aan de hand van wetenschappelijke apparatuur en metingen. Wel is het zo dat de wiskundige beschrijving van deze fenomenen ook een beperkte beschrijving is. Dus dan gaat het inderdaad nog niet om de ultieme werkelijkheid.
  7. Zolderworm

    Kan God ook verdrietig zijn?

    De gedachte dat we maar tien procent van onze hersencapacitiet gebruiken is inmiddels achterhaald.
  8. Zolderworm

    Kan God ook verdrietig zijn?

    Ja, zo moet jet eigenlijk zeggen.
  9. Zolderworm

    Kan God ook verdrietig zijn?

    Zie jij dat het plaatje, beschouwd als voorwerp, uit atomen bestaat en zich in een vierdimensionaal ruimtetijdcontinuüm bevindt?
  10. Zolderworm

    Kan God ook verdrietig zijn?

    Kant had ongeveer een zelfde kennisleer als die welke ik hier presenteer, maar het solipsisme hoorde niet tot zijn filosofie (denk ik). Je kunt immers zeggen de de mensen individueel de werkelijkheid niet waarnemen zoals deze is, ofte wel dat ze allemaal individueel een roze bril dragen.
  11. Zolderworm

    Kan God ook verdrietig zijn?

    Zoals je de wereld waarneemt, geeft je blijkbaar voldoende informatie om je in stand te houden. Je hoeft bijvoorbeeld niet te zien dat voorwerpen uit atomen bestaan. Dat is echt niet nodig. Dat bijvoorbeeld licht in de zintuigen wordt omgezet naar elektrische signalen, die vervolgens worden verwerkt door de hersenen, weten we door wetenschappelijk onderzoek.
  12. Zolderworm

    Kan God ook verdrietig zijn?

    Wij zien de werkelijkheid niet zoals deze werkelijk is. We zien de werkelijkheid namelijk via onze zintuigen, die bijvoorbeeld lichtimpulsen omzetten in elektrische signalen, en vervolgens via de verwerking van de signalen van de zintuigen door de hersenen, die op die prikkels allerlei berekeningen loslaten. Pas daarna worden wij ons ervan bewust. Ik begrijp niet wat daar zo moeilijk aan is.
  13. Zolderworm

    In zonde ontvangen en geboren

    Het betekent volgens mij dat ieder mens als dier, namelijk als homo sapiens, in de natuur geboren is. Dat betekent in die zin "in zonde geboren zijn", dat we moeten leven ten koste van andere wezens om te kunnen overleven. En dus vanuit een zeker egocentrisme moeten leven. Wij hebben daartoe onze instinctieve emoties, zoals territoriumdrang (de oorzaak van veel oorlogen en burenconflicten), seksuele drijfveren (waarin wij de partner als object behandelen), pikorde-gedrag (zoals we zien bij schoolkinderen die worden weggepest, omdat ze buiten de pikorde vallen), discriminatie (leden van andere groepen die anders zijn dan wij worden buitengesloten, iets wat we ook bij groepen chimpansees zien) noem maar op. De neiging tot een dergelijk gedrag kunnen we, mijns inziens, zeker zonde noemen. Het zit in onze geest ingebakken. Ik denk dat we deze staat van zonde kunnen overwinnen via de transfiguratie.
  14. Zolderworm

    Kan God ook verdrietig zijn?

    In de fysica zoekt men nog naar de werkelijke aard van de materie van je auto. Als er geen sprake zou zijn van gezichtsbedrog, dan zou je dat meteen zien. Je zou dan de Nobelprijs winnen. Als je het ziet als een metalen ding met een merknaam en vier wielen, dan zie je in ieder geval niet hoe de auto werkelijk is (het Ding an sich). Dan is er dus sowieso sprake van een gezichtsbedrog. Niet zozeer het spreken over God, maar het beschrijven van God. Ik heb dit verkeerd onder woorden gebracht, meer in de geest van Wittgenstein. 'Waarover je niet kan spreken, daarover moet je zwijgen.' Als we naar Gods evenbeeld geschapen zijn, dan zou God een homo sapiens zijn. Dat lijkt me sterk, aangezien Hij niet in de natuur behoeft te leven, zou ik denken. Wellicht zijn we naar de geest het evenbeeld van God. Maar onze geest bestaat grotendeels uit natuurinstincten, die horen bij de homo sapiens, en de daarbij behorende emotionele drijfveren. Het hebben van verdriet hoort daarbij, volgens mij. Een wezen dat niet in de natuur leeft, zoals God, zal deze niet bezitten. De vraag is: wat blijft er dan nog over?
  15. Zolderworm

    Kan God ook verdrietig zijn?

    Dat is inderdaad een bekend dilemma. Ik zou eigenlijk moeten zeggen: ik ben ervan overtuigd dat we niets zeker kunnen weten. In ieder geval weten we vanuit de natuurkunde dat we de stoffelijke werkelijkheid niet waarnemen zoals deze is. We hebben instrumenten nodig om te kunnen bepalen dat deze uit atomen bestaat, en op een dieper niveau quarks enzovoort. Dat geeft al te denken. De kwantummechanische werkelijkheid laat zich niet in gewone taal beschrijven, maar alleen in de taal van de wiskunde. En Gödel heeft aangetoond, bewezen zelfs, dat de beschrijving aan de hand van de wiskunde evenzogoed beperkt is en slechts een beschrijving in een bepaalde taal biedt (de wiskunde) en niet de werkelijkheid op zich beschrijft. Zo kunnen we dus nooit bij de werkelijkheid zelf komen. In dat geval kun je dus over de werkelijkheid niets zeker weten. Dat moet de conclusie zijn. Komt bij de vraag of de hersenen ooit in staat zijn de hersenen te begrijpen. Zo niet, dan zijn onze hersenen dus beperkt. De vraag is dan of we met onze hersenen als instrument ooit zekerheid kunnen verkrijgen over de ware aard van de werkelijkheid. Waar we ons van bewust worden is slechts een afspiegeling, of - zoals ik het noem - een gezichtsbedrog. Als we niets weten over God, dan kunnen wij hem ook niet buitensluiten. Wij kunnen hem dan niet begrijpen en er feitelijk niets over zeggen. Maar dat is iets anders dan buitensluiten. Dus kunnen we ook niet zeggen of Hij verdrietig kan zijn. Verdriet lijkt mij wel typisch een menselijke emotie en van bepaalde meer intelligente dieren. Ik denk dat het ook een rol speelt in ons functioneren als homo sapiens in de natuur, die vervolgens ook binnen onze cultuur aanwezig blijft.
×

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid