Spring naar bijdragen

pyro

Members
  • Aantal bijdragen

    178
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over pyro

  • Rang
    CrediGup

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. pyro

    Inspiratie van de Bijbel?

    1. ja, ik vind het op z'n best een nogal ongelukkig gekozen term die makkelijk tot allerlei misverstanden leidt. 2. er is natuurlijk een hoofdstroming en die is voor mij het belangrijkste referentiekader om 'de geloofstraditie' te begrijpen, hoe rijkgeschakeerd en helaas ook verdeeld die zich in de loop van de tijd ook heeft ontwikkeld. Wat betreft aliens en geloof, daar heeft Guy Consolmagno een interessant boek over geschreven: 'would you baptize an extra-terrestrial...' Eigenlijk geloof ik dat het mogelijk is veelkleurigheid te verstaan op een niveau waar scheuringen en verdeeldheid hun betekenis verliezen. Je mag mij een idealist noemen.
  2. pyro

    Inspiratie van de Bijbel?

    1. Onderscheid tussen zelf tot een conclusie komen en aangeleerd zijn is niet zo makkelijk te maken als het op het eerste gezicht lijkt. We zijn immers allemaal ondergedompeld in sociale context met alles wat daarbij komt kijken. De bijbel is een verzameling geschriften die op enkele concilies (Hippo, Carthago) officieel als canon is vastgesteld. Ik zie die geschriften in de context van de Joodse en Christelijke geloofstradities waar ze in zijn ontstaan en bekrachtigd. Het zijn getuigenissen uit geloof tot geloof, kort gezegd. Qua leergezag kun je dus niet de bijbel op een voetstuk zetten en ahw voor zichzelf laten spreken, anders kun je inderdaad een verbale oorlog-om-gods-waarheid krijgen. Leergezag sluit eerder aan bij de geloofstraditie zoals die zich ontvouwd heeft door de eeuwen heen. 2. Christus is het Woord, de inspiratie komt voort uit de navolging van Hem. Christenen volgen een Persoon, we zijn niet het volk van het Heilige Boek of iets in die trant. 3. Bijbelteksten in zichzelf zijn dode lettertjes, maar God kan ze wel tot leven brengen door geloof.
  3. Bij christelijk geloven gaat het om openbaringskennis denk ik, voor een deel kan je het rationeel beredeneren en voor een ander deel schiet de ratio gewoon te kort, is het God die je verstand verlicht met een besef / begrip wat voor jezelf te hoog zou zijn. Het is iets wat je gegeven is maar dat stelt je tegelijkertijd in een nederige positie. Er is een mate van geloofsopenbaring, net naar gelang God het geeft. Het maakt je tot een schuldenaar tegenover degenen die God om welke reden dan ook zo'n besef (nog) niet heeft gegeven. Een schuldenaar zijn is natuurlijk iets anders dan de houding van, wel even komen vertellen hoe het allemaal zit. Het blijft lastig een mysterie in een dogma te vatten, zowel qua inhoud als qua houding. Ik denk dat het van twee kanten fout zou kunnen gaan - je vindt dat je het mysterie kent, en dan ga je het vanuit de hoogte prediken. Of je kent het mysterie niet, maar je gaat het niet-kennen als norm stellen of het dogma zelfs bestrijden. In beide gevallen is er denk ik een gebrek aan eerbied voor de geloofs mysteriëen en daarmee een verkeerd omgaan met de dingen die God aan eenieder persoonlijk geeft...
  4. pyro

    De kennis van Eva of het gebrek daaraan

    Wat betreft het kwaad, het is de bedoeling dat mens daarover heerst. Dat gold in de hof voor Adam en Eva, en het geldt nu Christus onze geestelijke staat hersteld heeft. Voorbeeldje: als iemand een demon uitdrijft, moet die de geestelijke macht die hij aanspreekt, kennen, weten met wie hij de confrontatie aangaat. Omgekeerd kent die boze geest degene die uitdrijft. En het gezag waarmee die dat doet. God heeft ons dus wel degelijk de mogelijkheid gegeven het kwaad te kennen - als ervaringsdeskundige indien we dat verkiezen, dan zijn we er de slaaf van. Of wanneer we onze ware roeping volgen als heerser erover, als koning of als priester.
  5. pyro

    Wat komt er op T.V ?

    Op 6 januari vertoond in de kloosterserie: La Grande Chartreuse, Grenoble. Een bijzondere aflevering met de vroegere abt van dit karthuizer klooster, waar het zo streng aan toe ging dat slechts bij hoge uitzondering toestemming werd gegeven een film op te nemen in 2002 en 2003: Into great Silence. Bol.com schrijft over die film: "Into Great Silence is een zeer nauwkeurige, gedeeltelijke stille meditatie over het kloosterleven in zijn meest pure vorm. Geen muziek, behalve de liederen in het klooster, geen interviews, geen commentaar. Het veranderen van de tijd, de seizoenen en de steeds terugkerende elementen van de dag, van het gebed. Een film die bijna een klooster wordt, in plaats van er één weer te geven. Een film van Philip Gröning over bewustzijn, absolute aanwezigheid, over mannen die hun leven hebben gewijd aan God in de allerpuurste vorm." Aflevering van 6 januari was dus over de abt die destijds toestemming gaf en nu aan het eind van zijn leven nog eenmaal werd geïnterviewd. Zie uitzending gemist https://www.npostart.nl/de-mooiste-kloosters-van-europa/06-01-2019/KN_1703784
  6. pyro

    Duiveluitdrijving in de 21e eeuw

    Klopt als een klopgeest... 😑
  7. pyro

    Kerken blijven hard slinken.

    Dat is een bevooroordeelde houding tav een andere manier van denken. Niet prettig, zolder.
  8. pyro

    Kerken blijven hard slinken.

    welke wonderen en (in de alledaagse werkelijkheid) niet kloppende zaken zou jij dan wel scharen onder absolute waarheid? en waarom?
  9. pyro

    Kerken blijven hard slinken.

    Met 'absolute waarheid' kom je niet zo ver in de natuurlijke wereld. Als in Jesaja 55 bijvoorbeeld staat: 'de bomen in het veld zullen in hun handen klappen', komen weinigen op het idee dat bomen handen hebben in plaats van bladeren. En dat bergen en heuvels spraakorganen hebben om te kunnen juichen.
  10. pyro

    De Bijbel onder een vergrootglas

    Nacht und Nebel, tja daar zeg je zo wat... Floris schrijft bijv ook over een atheïstische kamparts die zijn leven redde, en dat die tegen hem zei : 'nicht dein Gott rettet dich jetzt, sondern ich!' en Floris die dan opmerkt: 'natuurlijk gebruikte God hem om mijn leven te redden, maar die arts had dat niet in de gaten'. Hoe betrekkelijk worden dingen als het er echt op aan komt... Ja, Rudolf the dead-nosed reindeer, zeg maar...
  11. pyro

    De Bijbel onder een vergrootglas

    Je redeneert sterk vanuit een bepaalde noemer, een kring waar een zekere gelijkgestemdheid heerst. Dat is mooi, maar wel iets wat ik in de context van internet geloofsfora weinig tegenkom. Maar misschien verwacht ik teveel.
  12. pyro

    De Bijbel onder een vergrootglas

    Woordgebruik dat de indruk wekte van een blinde vlek, ok, helder. Het gesprek als middel tot eenheid, tja, gesprekken weerspiegelen toch eigenlijk de gebroken werkelijkheid. In de praktijk. Wat voedselbanken e.d. betreft kan je eenheid ervaren met iedereen die aan het goede doel meewerkt: atheïsten, islamieten, hindoes enzovoorts. De vraag lijkt me wat je in de eerste plaats verstaat onder een christelijke identiteit, en wat voor eenheid je daarvan mag verwachten.
  13. pyro

    Mag een christen zich laten steriliseren

    Een abortus is wel een ander, ik zou zeggen principieel ander, 'wegnemen van de zegen' dan zwangerschapspreventie.
  14. pyro

    Mag een christen zich laten steriliseren

    In het algemeen gesproken mag je dat vermogen als zegen van God verstaan, m.i. Anderzijds als sex tot verplichte voortplanting zou moeten leiden, kan ik daar moeilijk een zegen in onderscheiden. Ik breng Gods zegen niet in verband met zo'n soort dwang.
  15. pyro

    Mag een christen zich laten steriliseren

    Er staat dat 'wees vruchtbaar' uit Genesis 1:28 een zegen van God is, dat leest voor mij anders dan een gebod of een verplichtende opdracht o.i.d. Ons vermogen tot voortplanting is een zegen van God, wij zijn vrij van die zegen gebruik te maken, of niet.
×

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid