Spring naar bijdragen

violist

Members
  • Aantal bijdragen

    1.685
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waarderingsactiviteit

  1. Upvote
    violist ontving een reactie van Gaitema in Dopen   
    Ik denk dat je God onderschat en de traditie van de kerk net iets te belangrijker vindt. Denk je nu echt dat God een gelovige die toevallig niet gedoopt is de toegang zal weigeren? Dat God gebonden is aan een symbolische handeling? Markus stelt dat men zonder geloof verdoemd is, de doop laat hij er buiten. De moordenaar aan het kruis werd zalig ge sproken vanwege zijn geloof, of hij ooit gedoopt is werd niet gevraagd.  
  2. Upvote
    violist ontving een reactie van Lobke in Muziek topic   
    Een oude tekst.
    Het lied wordt toegeschreven aan Johannes Brugman. Het werd voor het eerst gepubliceerd in 1539, in het volgende liedboek:
    Een devoot ende profitelijck boecxken, inhoudende veel ghestelijcke Liedekens ende Leysenen, diemen tot deser tijt toe heeft connen ghevinden in prente oft in ghescrifte: uut diversche steden ende plaetsen bi een vergadert ende bi malcanderen ghevoecht. Ende elck lieteken heeft sinen bisonderen toon, wise, oft voys, op noten ghestelt, ghelijc die Tafel hier na volghende breed' uut wijst ende verclaert. Hieruit valt af te leiden dat het lied inderdaad ouder is (Brugman leefde in de 15e eeuw).
    Het boek werd gheprent met Keyserlijcker Privilegien (bedoeld werd keizer Karel V) door Symon Cock in die triumphelike coopstadt van Antwerpen.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Ik_wil_mij_gaan_vertroosten
     
  3. Upvote
    violist ontving een reactie van Lobke in Muziek topic   
  4. Upvote
    violist ontving een reactie van Lobke in Muziek topic   
    Musiceren in huiselijke kring, mooi hoor, maak niet uit wat.
     
  5. Upvote
    violist ontving een reactie van MysticNetherlands in Moderatie druk teveel eigen stempel   
    Dit bericht doet voor mij de deur dicht. Op een forum waar op deze manier over anderen gesproken wordt voel ik me niet langer thuis. Ik ken helemaal geen jeugdverhaal en van vredestichter heb ik vanaf zijn eerste bericht al afstand genomen, dat kan iedereen nalezen. Daarnaast, wanneer een willekeurig iemand iets in vertrouwen aan een ander zou vertellen en daar wordt vervolgens op het forum melding van gemaakt is dit beneden alle peil en wil ik niets meer met de crew van dit forum te maken hebben. Bij deze mijn vertrek.
  6. Upvote
    violist ontving een reactie van Lobke in Kardinaal Pell   
    Jij zegt het genuanceerder dan ik maar het komt op hetzelfde neer. Ook op dit forum kom je gelijk al van alles tegen, het lijkt wel of de kerk van gelovigen verwacht dat men haar in bescherming neemt:
    - Het gebeurt overal
    - Eerst bewijs afwachten
    - Schattingen zijn geen feiten
    - Het gaat om het geld
    - Men wist toen te weinig, nu weten we beter
    - We zijn allemaal mensen met fouten
    - We moeten nederig zijn
    - We moeten vooruit kijken
    - We moeten verzoenend te werk gaan
    - Men had geen kwade intenties
    Enz.
    Allemaal mogelijk waar maar wanneer een geestelijke stelselmatig met zijn vingers aan een kind van mij zou hebben gezeten en tegelijkertijd mij elke zondag hebben voorgehouden me als Jezus te gedragen dan zou ik me moeten inhouden om niet voor eigen rechter te gaan spelen. Voor zo'n dubbele moraal gelden geen excuses. Niemand maakt mij wijs dat zo'n geestelijke ook in het verleden niet wist waar hij mee bezig was. Gelukkig had ik voor mijn trouwen al afstand van de kerk genomen. Dat het in sportverenigingen e.d. ook plaatsvindt is geen argument het te minimaliseren en het verschil is dat een sportleraar zich niet met mijn levensbeschouwing bemoeit.
  7. Upvote
    violist ontving een reactie van Dolce Vita in Kardinaal Pell   
    Het is onmogelijk je in alle menselijke "afwijkingen" te verdiepen. Wat ik wel weet is dat een gestudeerde, een geestelijke, drommels goed weet waar hij mee bezig is als hij zich aan kinderen vergrijpt. Als ze jou daar op school begrip voor hebben bijgebracht kan ik wel raden op wat voor school je bent geweest. 
  8. Upvote
    violist reageerde op Appie B in Kardinaal Pell   
    Zoals eerder vermeld, misbruik van kinderen gebeurt overal. En die mensen moeten allemaal flink gestraft worden.
    Maar mijn aversie tegen de RK-Kerk (en één van de redenen waarom ik mij heb laten uitschrijven) is vanwege het hand boven de hoofd houden en bewust herplaatsen van pedofiele geestelijken in andere kerkgemeenten/scholen/etc, het bewust verbergen van de misdaad voor politie en justitie, het intern 'proberen op te lossen'. Dit neigt toch heel sterk naar een criminele organisatie. Wat mij betreft is de RK-Kerk niet genoeg door het stof gegaan. Het lijkt erop dat het lijfsbehoud belangrijker was/is dan gerechtigheid voor de slachtoffers.
  9. Upvote
    violist ontving een reactie van Dolce Vita in Kardinaal Pell   
    We moeten niet op de feiten vooruit lopen en eerst afwachten of hij inderdaad schuldig is. Toch bekruipt mij nu ook weer de vraag hoe een geestelijke zich zo vroom kan voordoen terwijl hij weet dat menig ongelovige zich beter gedraagt. Praat zo iemand zich dan aan dat het vlees nu eenmaal zwak is en dat Jezus alles vergeeft als je in Hem gelooft? Of is de hele religie éen groot toneelstuk voor hen en geloven ze nergens in? Zij hebben toch allemaal een gelofte gedaan zich niet met seks bezig te houden? Of valt homoseksualiteit daar volgens hen niet onder? Ik kan in elk geval niet rijmen hoe iemand anderen de les voor houdt en zich zelf niet kan beheersen en zich overgeven aan vleselijke lusten waar Paulus duidelijk op tegen is. Bij ons in het dorp was ooit een dominee die moest aftreden omdat was uitgekomen dat hij jarenlang een geheime s.relatie had met een andere vrouw. Koren op de molen voor de niet-kerkgangers. Zover wil ik niet gaan maar de zaak Pelt zet bij mij wel weer de nodige vraagtekens in hoeverre men geloof in God anderen aan kan praten en er tegelijkertijd voor zich zichzelf afstand van kan nemen. Ik heb hier meermalen gezegd heb dat ik geloof dat de oprichting van het christendom niets met een HG te maken heeft maar puur mensenwerk is geweest. Wellicht weten hoge geestelijken in Rome ook meer dan zij doen overkomen denk ik dan en is het meer het in stand houden van het instituut kerk dan dat zij werkelijk in het bestaan van een God geloven. Anders zouden zij zich niet schuldig maken aan dit soort praktijken. Men zegt wel dat dit uitzonderingen zijn en ik geloof ook wel dat de meeste geestelijken hier afstand van nemen maar toch begrijp ik de gedachtegang niet van degene die zich wel schuldig hebben gemaakt. Wanneer je met kleine jongetjes speelt kun je volgens mij nooit serieus in het bestaan van een God geloven, zeker niet in hun functie en met zoveel kennis over tradities, sacramenten en over wat wel en wat niet geoorloofd is. Het gaat  natuurlijk niet aan te zeggen dat alle gelovigen hetzelfde zijn maar je kunt je wel afvragen hoeveel gelovigen religie enkel aanhangen omdat men zich er prettig bij voelt zonder daadwerkelijk in het bestaan van de betreffende  God te geloven. En daarmee is de cirkel voor mij dan weer rond.
  10. Upvote
    violist reageerde op Chaim in Oorzaak van het lijden   
    Dat kan ik bevestigen. In de Joodse traditie is God vele malen ter verantwoording geroepen voor Zijn daden -- vanaf Job totaan het moderne chassidisme van de Ba'alsjem Tov. En inderdaad: de Torah zegt dat God de Torah heeft gegeven -- en gegeven is gegeven.
    In de Babylonische Talmoed (Baba Metsia 59b) staat bijvoorbeeld een midrasj aggadah, een kort relaas. Het betreft hier een discussie tussen twee partijen. Rabbi Eliezer stond tegenover alle andere Rabbijnen (Rabbi Akiva, Rabbi Gamali'el, Rabbi Jehosjoe'a, etc). Hij had een scherp argument, maar ze accepteerden zijn argument niet. Daarop zei Rabbi Eliezer: 'Indien de halachah het met mij eens is, laat deze johannesbroodboom het dan maar bewijzen!' En de boom verplaatste zich vele tientallen meters. Maar de Rabbijnen zeiden: 'Een verplaatstende johannesbroodboom bewijst helemaal niets'.
    Dus Rabbi Eliezer zei: 'Okay, als de halachah het met mij eens is, laat deze rivier het dan bewijzen!' En onmiddelijk begon de rivier in tegengestelde richting te stromen. Maar de Rabbijnen zeiden: 'Een rivier die in tegengestelde richting stroomt bewijst helemaal niets'.
    Daarop zei Rabbi Eliezer: 'Wel, als de halachah het met mij eens is, laten de muren van het leerhuis het dan bewijzen!' En onmiddelijk begonnen de muren te vallen. Maar Rabbi Jehosjoe'a bracht daartegen in: 'Indien Rabbijnen verwikkeld zijn in een discussie over de halachah, waarom bemoei Je Je daarmee?' De Talmoed vertelt dat de muren niet verder vielen uit respect voor Rabbi Jehosjoe'a, maar evenmin weer rechtop gingen staan -- dit uit respect voor Rabbi Eliezer.
    Tenslotte riep Rabbi Eliezer: 'Indien ik gelijk heb, laat de hemel het dan zelf bewijzen!', waarop een hemelse stem zei: 'Waarom debateren jullie nog langer met Rabbi Eliezer? Zien jullie niet dat hij gelijk heeft?'
    Maar Rabbi Jehosjoe'a zei: 'Ze is niet in de hemel' (Deze frase komt uit Deuteronomium 30:12 & wordt hier toegepast om God duidelijk te maken dat de Torah aan ons gegeven is waardoor het aan ons is deze te interpreteren op basis van een meerderheid aan stemmen, zoals de Torah voorschrijft -- God heeft hierin geen stemrecht).
    En de agadah eindigt met een ontmoeting tussen Rabbi Nathan en de profeet Eliah. Rabbi Nathan vroeg: 'Wat deed Hij (God) na dit antwoord?' Waarop Eliah zei: 'Hij lachtte van blijdschap en zei: Mijn kinderen hebben me verslagen, Mijn kinderen hebben me verslagen'.
    Hier een korte uitleg (11 minuten) van het concept:
     
  11. Upvote
    violist reageerde op MysticNetherlands in Moderatie druk teveel eigen stempel   
    Mijn hemel wat triest. Slechts één ding klopt hier en dat is dat tweede IP adres. Dude.... revanche.... evangeliseren..... bestaan er smileys die afwisselend lachen en meewarig het hoofd schudden?
    Mijn hemel. Lieg je nu gewoon bewust of heb je een bord voor je kop van zo'n 2 meter doorsnee? Triest dit zeg. Ik heb iedere keer erbij gemeld waarom ik je rapporteerde, het niet houden aan Nicea in de secties waar de regels dit opleggen. Voor de rest is dit forum genereus genoeg je je voorspelbare atheïstische clichés in de andere secties te laten spuien. Wees dankbaar. Je zinkt steeds dieper zeg...
  12. Upvote
    violist reageerde op Chaim in Is Jezus God   
    Heb je een beter model aan de hand waarvan kan worden verklaard hoe de Jezus uit de Christelijke canon zowel mens is & aan God gelijkgesteld wordt? Het volstaat niet simpelweg te vermelden dat de triniteit niet letterlijk in de canon staat geschreven. Je zult dan met een alternatief model moeten komen en dat is niet eenvoudig.
    In de vierde eeuw leefde Arius. Arius dacht dat Jezus God was -- de zoon & tegelijkertijd God. Maar hij vroeg zich af: indien de Zoon & de Vader hun macht delen, hoe kunnen ze dan beiden tegelijk almachtig zijn? Er kan er maar 1 almachtig zijn. En dus vermoedde Arius dat de Vader pas Vader werd na het krijgen van de Zoon. Voorafgaand aan het bestaan van Jezus was de Vader gewoon God. Toen hij Jezus als Zoon voortbracht, was Jezus een mindere macht, een mindere kwaliteit dan de Vader. Hij was niet gelijk aan de Vader, want niemand kan gelijk aan de ene God zijn. Jezus, via de macht van de Vader, schiep het universum & werd mens om aan het kruis te sterven. Dat was Arius' stelling. En deze gedachtengang werd lange tijd als de meest aannemelijke beschouwd.
    De bisschop van Alexandrie, genaamd Alexander,  was het hier echter niet mee eens. Jezus - zo meende hij - heeft altijd bestaan, is altijd de Zoon geweest & de Vader is altijd de Vader geweest. Beiden moesten als gelijkwaardig worden beschouwd.
    Hier werd over gedebatteerd & in 325 kwamen bisschoppen uit de gehele orthodoxe Christelijke wereld bijeen. Zij besloten dat Alexander de correcte zienswijze had die gevolgd moest worden: Jezus was de enige Zoon van God, Jezus was God uit God & licht uit licht, de ware God uit de ware God, gegenereerd & niet gemaakt, en heeft dezelfde essentie als de Vader.
    Het evangelie van Markus, het eerst geschreven evangelie, laat de lezer weten dat Jezus de zoon van God is, maar de personages binnen het evangelie weten dat nog niet. Zijn familie neemt hem in hoofdstuk 3 weinig serieus & lijken te denken dat hij vreemd is; zijn plaatsgenoten kunnen niet begrijpen hoe deze Jezus zulk gedachtengoed heeft: 'Is dat niet de timmerman? Zijn familie woont gewoon hier', de schriftgeleerden denken dat hij bezeten is; zelfs zijn discipelen kennen hem niet echt & in hoofdstuk 6 verteld de evangelist ons dat ze het niet begrepen, terwijl Jezus in hoofdstuk 8 vraagt 'begrijpen jullie het nog steeds niet?'. De eerste 8 hoofdstukken weet eigenlijk niemand Jezus echt te duiden. Uiteindelijk - in hoofdstuk 8 - zegt Petrus dat Jezus de messias is, maar zelfs daarna blijkt Petrus niet op de hoogte te zijn van de lijdende messias. Markus' evangelie vertelt hoe Jezus de messias is door te lijden en te sterven. Maar dat is nog mijlenver verwijderd van de debatten over het Arianisme. Als Jezus vraagt wie Hij is, reageert niemand: 'sommigen zeggen dat Je dezelfde substantie bent als God de Vader, terwijl anderen vermoeden dat de Zoon en de Vader een andere essentie hebben'. Dat is namelijk de kwestie niet in Markus' evangelie. Zijn Christologie is een geheel andere.
    In Handelingen 13:33 zegt Paulus over Jezus, nadat Jezus is opgestaan uit de dood: 'Jij bent Mijn Zoon, vandaag heb Ik Je gegenereerd', verwijzend naar de tweede psalm. 'Vandaag' is hier de dag van de herrijzenis. Door Jezus uit de dood te laten herrijzen heeft Jezus het zoonschap gekregen. Of zoals Petrus zegt in Handelingen 2:36: 'dat God Hem tot een Heer & Christus gemaakt/geconstrueerd/geproduceerd (ἐποίησεν) heeft '. Volgers van Jezus dachten al vroeg dat Jezus bij de opstanding het zoonschap gekregen had, wat bekend staat onder de noemer Adoptionisme.
    In het evangelie van Lukas wordt Jezus gedoopt, komt uit het water, de hemel opent zich, de geest van God daalt neer op Jezus & een stem uit de hemel zegt: 'Jij bent mijn zoon, vandaag heb ik je gegenereerd '. Hier is het tijdens de doop dat Jezus het zoonschap ontvangt.
    In Mattheus & Lukas is Jezus geboren uit een maagd die wordt overschaduwd door de Heilige Geest waardoor Jezus het zoonschap al tijdens zijn geboorte krijgt. God is letterlijk Jezus' Vader vanaf de geboorte. In het evangelie van Mattheus & Lukas is er echter geen reden aan te nemen dat Jezus bestond voor zijn geboorte. Er is nog geen incarnatie, geen vleeswording.
    In Johannes bestond Jezus al voordat Hij werd geboren: het woord was God & was God. Het woord werd vlees & leefde onder ons. En reeds voor Abraham was, bestond Jezus (Joh. 8:57).
    Indien Jezus God was, op welke wijze was Hij dan God? Is Jezus God volgens de canon? Ja. Was de Vader God volgens de canon? Ja. Maar hoe kan dat zonder te spreken over polytheisme? Er waren mensen die daarom dachten dat Jezus volledig God was en slechts een mens leek. God kan immers niet echt een mens zijn, zoals een mens geen steen is; dat zijn verschillende zaken -- zo dacht men. Zo ontstond het Docetisme: Jezus leek op een mens, maar was in werkelijkheid volledig God. Maar deze gedachte werd verdrongen. Hoe kon Jezus doodgaan voor de zonden van de mensheid indien Hij God was? Hoe kon hij werkelijk Zijn bloed geven indien Hij niet daadwerkelijk een mens was?
    Anderen begonnen te vermoeden dat Jezus zowel mens als God is. Er was eens een zeer rechtvaardig individu genaamd Jezus, zo stelde men. En op een gegeven moment nam God zijn lichaam over door als Christus in hem neer te dalen. En toen Jezus stierf, ging de Christus naar de hemel. Zo ontstond het Seperatisme: Jezus & de Christus zijn gescheiden. Maar ook deze zienswijze werd verdrongen. Indien Jezus niet volledig mens was & indien Jezus niet volledig God was, heb je te uiteindelijk maken met 2 personen.
    Anderen begonnen te vermoeden dat God bestaat op 3 manieren: Vader, Zoon & Geest. Dat was het modalisme: dezelfde God bestaat in 3 modes. Ook deze zienswijze werd een tijdlang door vrijwel iedereen omhelst als de correcte zienswijze -- door bijna alle bisschoppen, vooral die van Rome. Maar eveneens deze gedachte werd verdrongen. Naar wie bidt Jezus immers indien Hij naar de Vader bidt? Als je vader van een zoon bent, dan kun je niet de zoon zijn waarvan je de vader bent. Ze moeten logischerwijs verschillen.
    Het was binnen de context van het debat rond het modalisme, dat Tertullianus de term trinitas 'drie-eenheid' introduceerde in de Westerse Kerk: drie verschillende personen die allen God zijn. Arius vertegenwoordigde deze gedachte, maar vermoedde dat de Zoon & Heilige Geest ondergeschikt waren aan de Vader en dit was eveneens de zienswijze van Tertullianus zelf. Uiteindelijk werd ook deze gedachte verdreven door de visie dat er 3 personen waren die allen gelijkwaardig God zijn.
  13. Upvote
    violist ontving een reactie van sjako in Is Jezus God   
    Dit pleit niet voor mensen die er van overtuigd zijn dat het gif (foute religie) bij hen niet zo makkelijk naar binnen kan glippen.
     
  14. Upvote
    violist ontving een reactie van TTC in Eindtijd   
    Ik denk dat elk land zijn periodes van godsdienstigheid meemaakt. De éen steekt dan de ander aan en de kerk floreert. Op een gegeven moment is het hoogtepunt bereikt waarna het bergafwaarts gaat. Hiervoor zijn meerdere redenen te noemen maar het resulteert er altijd in dat men daarna met even veel plezier weer zonder een God leeft. Slechts een handjevol blijft dan doorgaans over, zoals nu in Nederland.
  15. Upvote
    violist ontving een reactie van Dolce Vita in Eindtijd   
    Wat zou er over geschreven moeten worden? Dat mensen met een verleden en aan wie wordt voorgehouden dat alleen religie nog zin aan hun leven kan geven  gevoelig voor sektes zijn en elkaar dan gek maken? Dat zij de uitverkoren groep christenen zijn die het gaan maken? Niets nieuws onder de zon. Sektes komen en gaan.
     
    De Deur wordt door sommige mensen gezien als een sekte die de leden indoctrineert. De organisatie heeft een hiërarchische opbouw, waarbij het gezag bij de top van de organisatie ligt. Zo geldt het hoofdschap, wat volgens de critici betekent dat de 'pastor' alle geestelijke macht heeft over de gemeenteleden.  https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Deur
     
    De Deen Torben Søndergaard is de stuwende kracht achter de beweging ‘The Last Reformation’. De start van deze beweging was in 2011. Torben heeft verschillende boeken geschreven. Hij beschrijft dat hij eens in de hel is geweest en daar Adam zag drijven in een stroom lava. Of het echt Adam was, weet hij niet zeker. De persoon Adam zou volgens hem ook symbool kunnen staan voor de gevallen mensheid.
    Ook schrijft hij over zijn bezoek aan de hemel, of, zo vraagt hij zich af, ‘was het misschien de nieuwe aarde waar ik was’. Hoe anders schrijft Paulus over de momenten dat hij in de hemel was: ‘…hij werd opgenomen in het paradijs en heeft er onuitsprekelijke woorden gehoord, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken’ (2 Korinthe 12:4)
    Hij noemt zijn beweging ‘The Last Reformation’. Dit zou De Laatste Reformatie zijn, voordat het Koninkrijk van God op aarde wordt gesticht, mede vormgegeven door – inderdaad – Torben Søndergaard. Door zijn beweging zo neer te zetten, maakt hij zichzelf onfeilbaar. Want wie tegen hem ingaat, gaat in feite tegen God in. Nooit zal een mens zoiets mogen zeggen.  https://www.dirkvangenderen.nl/2016/05/26/de-laatste-reformatie/
  16. Upvote
    violist ontving een reactie van Willempie in Eindtijd   
    Ik ken meer de films uit Afrika van creperende kinderen die geen voedsel hebben dan van psalmzingende kinderen. En ik vind het beneden alle peil om vanuit het rijke westen te zeggen dat mensen die in mensonwaardige omstandigheden leven gelukkig kunnen zijn in de Heer, ook al ervaren zij af en toe zulke momenten.
    @MysticNetherlands
    Ik geef niemand de schuld van alle narigheid op de wereld, hooguit onszelf, maar het staat mij tegen als iemand de hele dag loopt te roepen hoe goed God wel niet voor hem is terwijl het velen aan de eerste levensbehoefte ontbreekt. Wanneer dus iemand zijn welvaart aan God toeschrijft ben ik geneigd te zeggen dat tegenspoeden dan ook aan God toegeschreven moeten worden. Of een God de veroorzaker of de toelater is is daarbij voor mij dan om het even.
  17. Upvote
    violist ontving een reactie van Mullog in Eindtijd   
    Ik ken meer de films uit Afrika van creperende kinderen die geen voedsel hebben dan van psalmzingende kinderen. En ik vind het beneden alle peil om vanuit het rijke westen te zeggen dat mensen die in mensonwaardige omstandigheden leven gelukkig kunnen zijn in de Heer, ook al ervaren zij af en toe zulke momenten.
    @MysticNetherlands
    Ik geef niemand de schuld van alle narigheid op de wereld, hooguit onszelf, maar het staat mij tegen als iemand de hele dag loopt te roepen hoe goed God wel niet voor hem is terwijl het velen aan de eerste levensbehoefte ontbreekt. Wanneer dus iemand zijn welvaart aan God toeschrijft ben ik geneigd te zeggen dat tegenspoeden dan ook aan God toegeschreven moeten worden. Of een God de veroorzaker of de toelater is is daarbij voor mij dan om het even.
  18. Upvote
    violist ontving een reactie van MysticNetherlands in Eindtijd   
    Ik ken meer de films uit Afrika van creperende kinderen die geen voedsel hebben dan van psalmzingende kinderen. En ik vind het beneden alle peil om vanuit het rijke westen te zeggen dat mensen die in mensonwaardige omstandigheden leven gelukkig kunnen zijn in de Heer, ook al ervaren zij af en toe zulke momenten.
    @MysticNetherlands
    Ik geef niemand de schuld van alle narigheid op de wereld, hooguit onszelf, maar het staat mij tegen als iemand de hele dag loopt te roepen hoe goed God wel niet voor hem is terwijl het velen aan de eerste levensbehoefte ontbreekt. Wanneer dus iemand zijn welvaart aan God toeschrijft ben ik geneigd te zeggen dat tegenspoeden dan ook aan God toegeschreven moeten worden. Of een God de veroorzaker of de toelater is is daarbij voor mij dan om het even.
  19. Upvote
    violist ontving een reactie van Foppe1986 in Eindtijd   
    En dat zeg jij die alleen maar middels citaten van anderen tot ons kan spreken. Maar dat zal wel komen omdat je hier nog niet zo lang bent en nog niet zo goed weet hoe alles werkt.  
  20. Upvote
    violist ontving een reactie van TTC in Eindtijd   
    Vanaf nu ga ik me niet meer bekommeren om oorlogen en hongersnoden elders op de wereld, ik ga alleen nog maar met een smile op mijn gezicht lopen, het gaat alleen maar om mijn leven, mijn toekomst. Ik zal mijn houding wel doorgeven aan de mensen in oorlogs- en hongerlanden, hoofd omhoog en je grote broer zorgt dat het allemaal goed komt want we leven in de eindtijd, hallelujah.
     
  21. Upvote
    violist ontving een reactie van MysticNetherlands in Eindtijd   
    Allemaal lachende mensen die hun geluk niet op kunnen. Kijk eens om je heen vredestichter en vraag je dan of een lachende kerk nog gepast is.  
  22. Upvote
    violist reageerde op MysticNetherlands in Eindtijd   
    Ik nodig je uit eens met mjj te spreken met iemand die tevergeefs kinderhurtcore uit Rusland bestrijdt, het type film waarin jonge meisjes en jongetjes anaal worden verkrwcht, geslagen, gemarteld met brandende sigaretten en uiteindelijk (als ze geluk hebben!) vermoord worden. Of een animal snuff film kijken waarin van levende dieren ledematen worden afgetrokken, ogen worden uitgebrand, en ze uiteindelijk zo langzaam mogelijk worden doodgeplet. Of een sloppenwijk in India te bezoeken waar de zwaar gehandicapte kinderen op straat liggen weg te rotten in hun eigen stront en pis. Of een plek waar dieren levend worden gevild voor een bontkraag.
    Dat zijn geen incidenten, maar keiharde realiteit. Hoe kun je nou beweren dat de duivel allang verslagen is als deze hele wereld voor een groot gedeelte van de mensheid en voor een zeer groot gedeelte van de rest  van t dierenrijk één grote hel is? Je kunt hooguit zeggen dat er de laatste decenia ietsjes mínder honger en mínder oorlig is, maar t kwaad is nog overal.  I
  23. Upvote
    violist ontving een reactie van sjako in Eindtijd   
    Wat is het nut van hun opstanding? Vroeg of laat zullen ze er toch een keer voor goed aan moeten.
    Ik zou zeggen, laat de doden met rust, als God kunstjes wil laten zien weet ik wel wat nuttigers op te noemen.
  24. Upvote
    violist ontving een reactie van Foppe1986 in Eindtijd   
    Ik noemde dit omdat je als vooruitgang het steeds ouder worden noemde, dus nu niet terugkrabbelen. Keek jij echt naar de volgende dag uit in de hoop dat die beter zou zijn? Ik ken dat niet. Bij mij geeft elke dag me de nodige voldoening en morgen een nieuwe uitdaging. Maar jij had blijkbaar iemand als Jezus nodig om je gelukkig te voelen en dat ben je nu en daar gaat het tenslotte om. Hopelijk ben je niet gaan denken dat anderen nu ook alleen maar gelukkig kunnen worden met Jezus erbij, religie is slechts éen mogelijkheid van de velen.
  25. Upvote
    violist ontving een reactie van Appie B in Eindtijd   
    @vredestichter
    Interessant te lezen hoe jij jouw God ziet. Jij bent echter niet de eerste en ook niet de laatste die denkt de God uit de bijbel door de juiste bril te zien. Je uiteenzetting bevestigt mijn mening dat religie mensenwerk is en dat de God uit de bijbel een verzinsel is. Augustinus en Calvijn hadden hun eigen visie op de bijbel en de God die daarin voorkomt, al of niet beïnvloed door hun tijd. En zo zijn er meer geweest die hun sporen hebben nagelaten, voor jou De Alcasar en voor Sjako Russel. Anderen hebben William Booth of een Joseph Smith. Het enige wat zij gemeen hebben is de behoefte in een hiernamaals te geloven. Voor de gelovigen de hemel en voor de ongelovigen de brandende hel. Reeds neergeslagen duivels of nog los te laten duivels. Allemaal een herkansing of met z'n allen naar de hemel. Een veranderende God, van wraakzuchtig naar liefdevol. En wie weet komt de wraakzuchtige God straks weer terug, het is maar net welke wijsgeer met zijn ideeën aanslaat. En iedereen beroept zich op de bijbel. Dus hoe jij het ook brengt, een God die een boek laat schrijven om zich aan de mensheid bekend te maken maar er zoveel onnodige onduidelijkheden in laat verwerken blijft voor mij een menselijk verzinsel wat begon met de familiegod JHWH van Abraham met Zijn vrouw de godin Astarte en uitgroeide tot het monotheïsme maar wel een drie-eenheid zou gaan vormen. Iedereen tevreden. Op dit moment krijgt Jezus als lichtend voorbeeld doorgaans de meeste aandacht maar ook dat zal wel weer een keer veranderen. Volgens Paulus was God de pottenbakker en wij het leem. Wanneer ik hier echter de visie van de diverse  christenen lees is het eerder andersom, mensen zoals jij die behoefte aan religie hebben zijn de pottenbakker en God het leem.
     
     
    .
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid