Spring naar bijdragen

Appie B

Members
  • Aantal bijdragen

    1111
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Appie B

  • Rang
    CrediBakvis

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Religie
    Geen

Recente profielbezoeken

885 profielweergaven
  1. Appie B

    Leven wij in een democratie ?

    Je maakt er een derdewereldland van. Dat zie ik in de verste verte niet. En de cijfers spreken het ook tegen. Laat staan dat al dat 'onheil' door de EU zou komen. Broodje aap.
  2. Appie B

    Leven wij in een democratie ?

    Grote onzin! Mijn vriendin is Portugese en heeft daar onlangs nog een tijd gewoond. Het is er zeer bureaucratisch en het duurt allemaal lang, maar het is niet zo'n bananenrepubliek wat jij ervan maakt. Verder leeft daar iedereen gezond en wel; er is genoeg (betaalbaar) eten, de gezondheidszorg is er prima (niet zo goed als Nederland natuurlijk), leeft iedereen in vrijheid, kan men stemmen, etc. etc. En de problemen die er zijn, komen vooral door binnenlandse politiek en wetgeving. De cijfers geven aan dat sinds de toetreding van de EU de welvaart is vooruit gegaan, dat er meer is geïnvesteerd in het land dan dat men betaalt heeft, en dat de Portugezen nog steeds grotendeels Europees gezind zijn. Je zou haast zeggen dat je uit je nek kletst.
  3. Appie B

    Leven wij in een democratie ?

    In Griekenland liet men expres een gebouw onaf omdat er dan geen OZB belasting betaald hoefde te worden. Je liet gewoon een paar stukken bewapening uit het dak steken en zij dat daar nog wat bovenop moest. Hebben/hadden ze in Portugal niet eenzelfde soort wetgeving? Van “al die half voltooide gebouwen” is amper sprake. Wat je vooral ziet (kijk naar Lissabon) is achterstallig onderhoud aan de gebouwen. Maar dat heeft verder niks met de EU te maken, maar met de achterhaalde huurwetgeving waardoor mensen geen geld hebben om de gebouwen de onderhouden. Doodzonde, want ondanks dat Lissabon een mooie stad is, had dat veel mooier kunnen zijn zonder al die verwaarloosde gebouwen. Al met al zijn de spreken de cijfers het beeld van Willempie tegen.
  4. Appie B

    Leven wij in een democratie ?

    De sociale voorzieningen stellen niks voor zeg je. Worden die bepaald door Europa of is dat een nationale aangelegenheid? Precies! Ik kom regelmatig in Portugal (ook buiten de gebaande paden) en ik heb niet de indruk dat het daar kommer en kwel is. Begrijp me niet verkeerd, het kan een stuk beter, maar om dat zomaar af te schuiven op Europa. De economie ligt daar behoorlijk op z'n reet in vergelijk met de rest van Europa, maar dat is vooral door nationaal toedoen. De regel- en wetgeving loopt daar hopeloos achter en er zijn nu diverse rechtszaken aan de gang tegen lokale en nationale politici vanwege fraude en zelfverrijking.
  5. Appie B

    Leven wij in een democratie ?

    Ja, en sinds de toetreding bij de EU is de welvaart (bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Portugal) vooruit gegaan waardoor ze nu wél auto's, wasmachines en tv's hebben. En eten trouwens. En ze gaan nog steeds naar restaurantjes. Daklozen vindt je hoofdzakelijk in de grote steden. Zoals in vrijwel elk land (ook buiten Europa). De problemen die Portugal heeft komen vooral uit eigen land; achterlopende technologie, onderwijs, fraude, infrastructuur. wetgeving … En ook de wereldwijde econimische crisis.
  6. Appie B

    Leven wij in een democratie ?

    Wat betreft Portugal; dat heeft vooral met de interne democratie te maken. Het land hangt van fraude onder politici aan elkaar. En de wetgeving schiet maar niet op, die staat al jaren stil. Heeft verder niks met Europa te maken.
  7. Appie B

    Waarde of gevaar van het geloof

    Oké, nu snap ik wat je bedoelt. Ik maak echter niet de vergelijking met de moderne slavernij om te laten zien dat het in de tijd van de Bijbel wel beter was. Ik zeg juist dat de moderne slavernij uit ons achterhoofd gehouden moet worden wanneer over de slavernij in de Bijbel wordt gesproken. De slavernij die in de Bijbel wordt gedoogd is namelijk iets heel anders dan de moderne slavernij. Zeggen dat iets niet zo slecht is als iets anders zou inderdaad geen goede reden zijn om te kunnen concluderen dat het goed is. Waarom haal je dan de moderne slavernij erbij? Dat heb ik namelijk niet gedaan. Dan is het natuurlijk prima? Dat is weer een hele discussie rond het thema van de oorsprong van moraliteit. Euh nee. Dat heeft er niks mee te maken. Volgens jou en de bijbel is het dus prima om mensen levenslang als eigendom te hebben. Je leek een paar berichten geleden te zeggen dat slaven geslagen mochten door hun meester, en dat slaven daardoor dus minderwaardig waren aan de 'gewone mensen'. Dat is echter geen correct beeld, omdat de regels wat betreft geweld ook zo waren onder de 'gewone mensen', en de slaven dus niet uit de boot vielen. Als je eigendom bent van een ander en die ander mag je afranselen, dan ben je per definitie niet gelijkwaardig aan bv je meester. Maar dat is verder prima begrijp ik. Ook bij dit: dit is helemaal niet iets typisch voor slavernij. Als twee mannen (niet-slaven) ruziemaken, en de ene slaat de ander zodanig dat de ander tijdelijk aan zijn bed gekluisterd zit, dan zal degene die sloeg wel een vergoeding betalen, maar vind een gewond iemand dat geruststellend (het gaat namelijk slechts om een vergoeding)? Ik denk het niet! Maar die vergoeding vind niet per sé plaats voor een slaaf. Zie Exodus 21: 20-21 (zoals ik eerder aangaf). Hij/zij blijft gewoon slaag en dus eigendom van zijn meester. Nee, want zoals ik dus al uitlegde ondergaat de meester wel een straf, al is de straf natuurlijk lichter dan als hij zijn slaaf zou hebben doodgeslagen. De Bijbel oordeelt namelijk dat een meester wel genoeg gestraft is als hij een knecht tijdelijk moet missen. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat voor zo'n meester ook echt niet fijn was om zijn slaaf een tijd te moeten missen. Besef je eigenlijk goed wat je hier schrijft? Het is eigenlijk te bizar voor woorden; Ach, die arme meester moet zijn slaaf missen voor een paar dagen. Dat zal geen pretje zijn voor de meester. Misschien moet je even je oogkleppen af doen en je eens inleven in de slaaf die een paar dagen niet kan werken omdat hij fysiek is mishandeld!
  8. Appie B

    Waarde of gevaar van het geloof

    Dat wát niet zo erg was? De slavernij zoals die destijds was en in de bijbel wordt gepropageerd. Je denkt volledig vanuit je eigen cultuur en bovendien hou je waarschijnlijk ook de recentere geschiedenis in het achterhoofd. Ik denk echt dat de slaven in die tijd zich vaak goed voelden vanwege hun zekerheid in het leven. Niet voor niets bleven veel slaven na hun 'contracttijd' toch nog werken bij hun meester, hun leven lang, terwijl hun dienst tijdelijk was. Ik zie ook overeenkomsten met horigheid, waarbij mensen ook vrijheden opgaven voor veiligheid en een zekere sociale zekerheid. Ik denk vanuit wat er staat. En er staat: "20 Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met de stok zó slaat dat deze onder zijn hand sterft, moet hij zeker gewroken worden. 21 Als de slaaf echter nog een of twee dagen op de been blijft, wordt hij niet gewroken, want het is zijn eigen geld." En dat mensen na een tijd vrij waren, is niet altijd waar. Dat geldt alleen voor Hebreeuwse mannen. Maar dat geef je gelukkig ook zelf toe: Dan is het natuurlijk prima? Het ging wel om de discriminatie van slaven. Slaven werden dus menswaardig behandeld. Of mensen afranselen in het algemeen niet mag is wat anders. Waar staat dat het om discriminatie gaat? En wat veranderd dat aan het mogen afranselen van mensen? Nee, juist niet. Dat is logisch. Daarom staat er ook dat de meester zijn straf wel heeft gehad als zijn slaaf tijdelijk niet kan werken. Dat zal de slaaf geruststellend vinden. En als de slaag wél iets fouts heeft gedaan? Ik heb nooit gezegd dat ik mijn moraal baseer op dat ene zinnetje. Ik wilde enkel laten zien dat slaven zeker menswaardig werden behandeld. Een tand van een slaaf uitslaan is echt helemaal niks als je het door een bril van de moderne slavernij bekijkt. In de Bijbel wordt dit echter al als iets genoemd waardoor een slaaf terug vrij werd. Maar zolang hij geen tand verliest en niet binnen een paar dagen dood is, is het binnen de perken. Het is niet correct dat je dit over de slavernij zegt. Het afranselen hing toen niet vast aan de slavernij. Ik zeg dit niet over de slavernij. Ik zeg dit over de Bijbel.
  9. Appie B

    Waarde of gevaar van het geloof

    Altijd bijzonder om te lezen dat “wij” het niet moeten vergelijken met moderne slavernij, terwijl het steeds de gelovigen zijn die de vergelijking maken om het punt te maken dat het niet zo erg was. Het eigendom-zijn is vooral het eigendom zijn van een ander. Dus geen persoonlijke vrijheid hebben. Wat zou jij ervan als men jouw persoonlijke vrijheid zou wegnemen? Dat is niet per sé waar. Men spreekt in de bijbel ook over slaven die altijd uw eigendom zullen blijven. Je hebt zelf toch wel de bijbel toch gelezen?  Dat was niet iets typisch voor slaven.  Ja en? Is daarom het afranselen van mensen toegestaan? Vergoedde aan wie? Hij had inderdaad kosten als hij zijn eigen slaaf zó sloeg dat hij niet kon werken. So what? Dat maakt het dan goed? Bravo! Je legt de standaard niet echt hoog zo te zien. Ik zou mijn moraal ergens op baseren als ik jou was (dat doe je wss ook). Zie mijn uitleg bij de voorgaande citaten. Het houden als eigendom kan m.i. perfect zolang je je slaaf menswaardig behandelt (waar de regels in de Bijbel voor zorgen). We hebben er door de moderne slavernij een verdraaid beeld van gekregen Zie je uitleg? Je draait er om heen. Slavernij en het afranselen van slaven wordt dus toegestaan in de bijbel. Fijne moraal.
  10. Appie B

    Waarde of gevaar van het geloof

    Wat ik in het filmpje zie is ‘woordacrobatiek’. Woorden herdefiniëren zodat het allemaal beter in het straatje past. Het wordt Cosmic Skeptic eigenlijk verweten dat de bijbel verkeerd vertaald is, wat ik nogal een bizarre aanteiging vind. Dit in samenwerking met allerlei andere teksten waaruit het tegendeel zou blijken. Ik geef toe, de bijbel is een multiple-choice boek, dus je kunt de antwoorden vinden die je zoekt en de rest negeren. Maar als de bijbel (moreel) perfect zou moeten zijn, dan is ze in haar opzet niet geslaagd. Wat vreemd is aangezien er ook wordt geclaimd dat ze ‘goddelijk geïnspireerd’ is. Exodus en Leviticus zijn in bepaalde hoofdstukken klip en klaar over slavernij. Het wordt niet verboden en je kunt zelfs mensen mishandelen.
  11. Appie B

    Waarde of gevaar van het geloof

    Ik zou het onderstreepte willen vervangen door: “en zo kan de denkwijze achter de theorie rationeel zijn.” De idee dat ets onbewijsbaar zou zijn, is natuurlijk geen reden het te geloven.  Nee, God is juist duidelijk tegen het slecht behandelen van slaven. De Israëlieten werden toen ze slaven waren in Egypte slecht behandeld, en daar was God niet mee akkoord. God heeft ook niet voor niets regels laten vaststellen over hoe slaven behandeld moesten worden. Het feit dat slavernij werd goedgekeurd door God zegt mij al heel veel over zijn moraliteit. Tevens staat in bv Exodus 21 dat je slaven mag afranselen. Vindt jij dat geen slechte behandeling? Blijkbaar niet, want eerder stel je:  Ja, de Bijbel zegt juist hoe het moet om het moreel verantwoord te houden. Zonder regels zou het uit de hand lopen en zou het zeker tot immorele praktijken leiden. Nogmaals, dus het houden van mensen als eigendom en afranselen is niet “uit de hand lopen”?
  12. Appie B

    Waarde of gevaar van het geloof

    Wordt daar niets tegen ondernomen? Er zijn inderdaad landen die hier niks tegen doen en dat vind ik ook een schande. Er zou veel meer aan gedaan moeten worden. De Bijbel vertelt ook hoe je slaven moet houden.
  13. Appie B

    Waarde of gevaar van het geloof

    En direct daarna volgt: Dan waren diegenen die die slaven kochten of gevangen namen en ook nog konden afranselen, zoals in de Bijbel staat, immoreel bezig. Verder zie ik anderen slavernij ook goed praten.
  14. Appie B

    Waarde of gevaar van het geloof

    Dat komt omdat hier wordt beweerd dat de Bijbel moreel goed is. En dat vind ik opmerkelijk gezien Exodus 21 en andere passages. En wat ik nog opmerkelijker vind is dat sommigen slavernij nog proberen goed te maken ook.
  15. Appie B

    Waarde of gevaar van het geloof

    En ouderwetse slavernij waar mensen hun vrijheid werden ontnomen en werden afgeranseld was geen probleem?
×

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid