Spring naar bijdragen

Aristarkos

Members
  • Aantal bijdragen

    534
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waarderingsactiviteit

  1. Like
    Aristarkos reageerde op Flawless victory in Universalisme / Alverzoening Bijbels onderbouwd   
    “ 6. Wat moeten we met teksten waar gesproken wordt over ‘eeuwig oordeel’ e.d.?
    Jesaja 32: 14 en 15 spreken over een oordeel over Jeruzalem “tot in eeuwigheid” (S.V.)
    En in hetzelfde vers wordt gezegd: “totdat over ons uitgestort zal worden de Geest uit den hoge.”
    Volgens Judas: 7 zijn Sodom en Gomorra een voorbeeld van straf onder eeuwig vuur. Toch zullen in de toekomst deze steden weer in hun vroegere heerlijkheid worden hersteld (Ezechiël 16:55). Een voorbeeld van eeuwige straf!
    Het belangrijkste punt is: ‘eeuwigheid = eeuw. Beide woorden zijn in de grondtekst van de bijbel EXACT hetzelfde. ‘Eeuwig’ verwijst naar ‘eeuw’ (Grieks: AIOON).
    In 2 Tim 1: 19 lezen we de uitdrukking: “vóór eeuwige tijden”. Hieruit blijkt dat een ‘eeuwige tijd’ noch beginloos, noch eindeloos is. Let erop dat ‘eeuwig’ niet tegenover ‘tijd’ wordt gesteld (vraag 35).
    Het eeuwig oordeel is het oordeel dat betrekking heeft op één of meer eeuwen (=tijdperken).
    Bij de terugkeer van de Here Jezus Christus breekt niet een eindeloze eeuwigheid aan, maar de “toekomende eeuwen”.
     
    7. Wat zeggen naslagwerken over de betekenis van het woord ‘eeuwigheid’ in de bijbel?
    De Winkler Prins Encyclopedie 1950, dl 7, blz. 797, zegt: “Aion, eaoon, betekent niet eindeloze duur maar: Tijdperk.” De Bijbelse Encyclopedie pag. 239 zegt over ‘eeuwigheid’: “Behalve wanneer het t.a.v. God wordt gebezigd, is het meestal tijdelijk bedoeld, een zeer lange tijd.” En verder: “Het Hebreeuwse ‘olam’ waarvan in het O.T. ‘eeuwigheid’ de vertaling is, is verwant met een werkwoord dat: ‘verbergen’ betekent. Het duidt dan ook iets aan dat in het verleden of in de toekomst (nog) verborgen is…… Het heeft dus de betekenis van een zeer lange tijd.”
    In de “Korte Verklaring” (bij Prediker 1: 4) schrijft prof. Aalders: “Bovendien bedenkt men dat het woord ‘eeuwig’ in het Hebreeuws in den regel niet den zin heeft dien wij er aan plegen te hechten. Het drukt slechts uit een lange tijd, die alleen in een bepaald geval kan naderen tot ons begrip van eeuwigheid.”
     
    8. Bewijst Mattheus 25: 46 dat aan de eeuwige straf evenmin een einde komt als aan het eeuwige leven?
    Nee. Het eeuwig leven is het leven in de toekomende eeuw, lezen we in Lucas 18: 30. Daarmee is de eeuwige straf de stráf van de toekomende eeuw. ‘Eeuwig’ duidt hier niet op de tijdsduur maar op het wanneer van het leven en de straf. D.w.z. thuishorend in de toekomende AIOON. Het woord dat hier vertaald is met ‘straf’ is letterlijk: “kastijding”. Het beoogt een verbetering van de gekastijde. Het is een ander woord voor ‘straf’ dan in b.v. Handelingen 22: 5 waar het terecht met straf is weergegeven. Een eindeloze kastijding is een psychopatisch idee, zoals iedere rechtgeaarde ouder weet.
     
    9. Gaaf het eeuwig leven ook voorbij?
    Let op: de (toekomende) eeuw gaat voorbij (vgl. Lucas 18: 30 en Efeze 2: 7). Het léven echter niet! Integendeel, juist de dood zal uiteindelijk teniet gedaan worden. 
     
    35. Hoe kan ‘eeuwig’ in Rom.16:26 en 2 Cor.4:18 tijdelijk zijn?
    Dat God “de eeuw-ige’ is (Rom.16:26) wil zeggen dat Hij de God der eeuwen is, de Koning der Aionen (1 Tim. 1: 17). Zoals “eeuwige tijden” (Rom. 16:25) de tijden der eeuwen zijn, zo is “de eeuwige God” de God der eeuwen.
    Wat betreft 2. Cor.4:18 het volgende:
    In de samenhang van dit vers worden zaken die slechts een ogenblik duren geplaatst tegenover  dat wat eeuw-ig is (betrekking heeft op AIONEN = wereldtijdperken).  Het probleem ontstaat door wat door het NBG vertaald is met “tijdelijk”, maar wat letterlijk ‘voor de gelegenheid’ betekent (Gr: ‘pros kairon’). In Matth. 13:21 en Marc.4:17 wordt dezelfde uitdrukking vertaald met “van het ogenblik”. De uitdrukking duidt niet op tijd in het algemeen, maar op een speciaal moment.  Dat AIOON niet tegenover tijd (Gr: Chronos) staat, blijkt bijvoorbeeld uit de uitdrukking “eeuwige tijden” (bijv. 2.Tim.1: 9 ‘chronôn aiôniôn).”

    Bron: Silvia Videler, Hel fictie of werkelijkheid, p. 115, 116, 129, 130.
  2. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Flawless victory in Universalisme / Alverzoening Bijbels onderbouwd   
    Nee, dat zijn helaas nog altijd actieve kerkelijke dwalingen, om geen ergere terminologie te gebruiken.
    Aristarkos
  3. Like
    Aristarkos reageerde op Flawless victory in Universalisme / Alverzoening Bijbels onderbouwd   
    Dus geen voor altijd durende hel én geen vernietiging.  Akkoord.
  4. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Flawless victory in Universalisme / Alverzoening Bijbels onderbouwd   
    Dat het Bloed van Christus zo waardevol is (elke omschrijving hiervan is een understatement) dat het voornemen der anionen kan worden voltooid, God alles in allen... Kun je ongestraft moorden, nee. Kun je ongestraft aanranden, nee. Voor alles betaal je een prijs, maar uiteindelijk zul je tot inkeer komen.
    Aristarkos
  5. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Petra. in Universalisme / Alverzoening Bijbels onderbouwd   
    Voor alle duidelijkheid, het Grieks heeft hier "thelo" wat wenst betekent, dus Timoteus zegt: "die wenst dat alle mensen ... " Als het Gods besluit was zou er "boulema" hebben gestaan.
    Dit vers slaat op het kruis, als iemand werd gekruisigd gebeurde dat terwijl het kruis op de grond lag, na de kruisiging werd hij dan "omhooggeheven" het woord "hupso" verwijst in Johannes altijd naar het kruis, zie vers 34:
    "De schare antwoordde Hem: Wij hebben uit de wet gehoord, dat de Christus blijft in der eeuwigheid; en hoe zegt Gij, dat de Zoon des mensen moet verhoogd (hupso) worden? Wie is deze Zoon des mensen?"
    3:14: "En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd (hupso) heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd (hupso) worden;"
    8:28: "Jezus dan zeide tot hen: Wanneer gij den Zoon des mensen zult verhoogd (hupso) hebben, dan zult gij verstaan, dat Ik Die ben, en dat Ik van Mijzelven niets doe; maar deze dingen spreek Ik, gelijk Mijn Vader Mij geleerd heeft."
    Natuurlijk is er alverzoening, het offer van Christus heeft dit mogelijk gemaakt, velen willen dit niet en bestrijden het met passie. Zij die dit doen beseffen niet dat zij hiermee dit offer kleineren en dat is een zonde. Ze maken zich zorgen dat zondaars die niet in Christus zijn gaan geloven "er mee weg komen", dat dit wat anders is als alverzoening gaat langs hen heen.
    Aristarkos
  6. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Hopper in JEZUS is CHRISTUS   
    Hoewel ik het grotendeels eens ben met wat je hierboven schrijft, gaat het toch dieper dan de meeste zien. In de eerste brief aan Timoteüs schrijft Paulus:
    1 Tim 2:5 "Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;"
    Er zijn meer dingen aan de hand. In het O.T. laat God zich aan niemand zien dan door een teken zoals b.v. het brandende braambos. Echter, in Gen. 18 verschijnt God aan Abraham:
    "1 Daarna verscheen hem de HEERE (JHWH of Jehova) aan de eikenbossen van Mamre, als hij in de deur der tent zat, toen de dag heet werd.
    2 En hij hief zijn ogen op en zag; en ziet, daar stonden drie mannen tegenover hem; als hij hen zag, zo liep hij hun tegemoet van de deur der tent, en boog zich ter aarde."
    In Johannes 1:18 staat: “Niemand heeft ooit God gezien.”, hoe velen hebben de Heere niet gezien toen hij op aarde wandelde als Jezus Christus en hoeveel in het O.T. JHWH of Jehova?
    In Gen. 32:24-28 worstelt Jacob met God. In vers 30 zegt hij: "Ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht en mijn leven is gered" en een hoofdstuk verder:
    Gen. 33:18 "Toen zeide hij (Mozes): Toon mij nu Uw heerlijkheid!
    19 Doch Hij zeide: Ik zal al Mijn goedigheid voorbij uw aangezicht laten gaan, en zal den Naam des HEEREN uitroepen voor uw aangezicht; maar Ik zal genadig zijn, wien Ik zal genadig zijn, en Ik zal Mij ontfermen, over wien Ik Mij ontfermen zal.
    20 Hij zeide verder: Gij zoudt Mijn aangezicht niet kunnen zien; want Mij zal geen mens zien, en leven."
    Er is meer, maar dit is om over na te denken.
    Aristarkos
  7. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Flawless victory in JEZUS is CHRISTUS   
    Ik denk dat je het niet begrijpt, jij legt het uit naar jouw dogma, en sjako naar zijn dogma. Jullie beiden zijn overtuigd van jullie dogma's gelijk en zullen nooit toegeven en elkaar nooit overtuigen. Arrogant en beledigend gedrag maken het aanbeden dogma alleen maar zwakker en nooit sterker.
    Aristarkos
  8. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Hopper in JEZUS is CHRISTUS   
    Ik denk dat je het niet begrijpt, jij legt het uit naar jouw dogma, en sjako naar zijn dogma. Jullie beiden zijn overtuigd van jullie dogma's gelijk en zullen nooit toegeven en elkaar nooit overtuigen. Arrogant en beledigend gedrag maken het aanbeden dogma alleen maar zwakker en nooit sterker.
    Aristarkos
  9. Like
    Aristarkos reageerde op Dat beloof ik in JEZUS is CHRISTUS   
    De vicieuze cirkel waarin @Jahu en @sjako voortdurend draaien is weliswaar amusant voor anderen, maar wordt door geen van beiden doorbroken. Aan beide zijden zorgt dat voor frustratie. Het uit delen van straffen daarin komt op mij over als een uiting van die frustratie. Het zal niets oplossen, het zorgt alleen maar voor het nog dieper ingraven van Jahu.
  10. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Dat beloof ik in JEZUS is CHRISTUS   
    Ik denk dat je het niet begrijpt, jij legt het uit naar jouw dogma, en sjako naar zijn dogma. Jullie beiden zijn overtuigd van jullie dogma's gelijk en zullen nooit toegeven en elkaar nooit overtuigen. Arrogant en beledigend gedrag maken het aanbeden dogma alleen maar zwakker en nooit sterker.
    Aristarkos
  11. Like
    Aristarkos reageerde op Willempie in JEZUS is CHRISTUS   
    Kerkdogma's veroorzaken inderdaad verdeeldheid. Ze zijn juist ingesteld om verdeeldheid te voorkomen en dat werkt blijkbaar wel goed binnen de katholieke kerk maar daarbuiten niet. De verdeeldheid wordt niet alleen veroorzaakt door diegenen die het dogma tegen elke prijs verdedigen, tot uitsluiting, verbanning, marteling en moord aan toe, maar evengoed door diegenen die tegen die dogma's strijden. En dan zijn er ook nog sektes, zoals de Jehova's Getuigen, die de kerkdogma's heel fanatiek bestrijden maar daar tegelijkertijd hun eigen dogma's voor in de plaats hebben gesteld. Ik ben voor mezelf tot de overtuiging gekomen dat de Bijbel zich helemaal niet leent voor dogma's want er niet één kerkdogma dat niet door Bijbelteksten wordt weersproken. Ik heb het nu niet over duidelijke en Bijbelse waarheden zoals de kruisdood en opstanding van Jezus maar over kerkdogma's over de erfzonde, de drie-eenheid, Israël, het Koninkrijk der Hemelen, de uitverkiezing en Maria. Ik zie die dogma's als menselijke pogingen goddelijke verborgenheden die boven ons verstand uitgaan in een doosje te stoppen en er een etiketje op te plakken. Dat is een menselijke eigenschap. We willen alles categoriseren, zelfs die zaken die niet te categoriseren zijn omdat ze ons beperkte verstand overstijgen. Ze veroorzaken niet alleen verdeeldheid maar werpen ook muren op rondom de Kerk waardoor goedwillende mensen ervan worden weerhouden binnen te gaan. Dit gaat me zo ter harte dat ik me zelfs geroepen voelde hier een boek over te schrijven. 
  12. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Willempie in JEZUS is CHRISTUS   
    Dat is een ongeschreven wet.
    Aristarkos
  13. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Hetairos in JEZUS is CHRISTUS   
    Wij kunnen dat niet bereiken, we kunnen wel laten zien dat we het willen bereiken. Door God niet tegen te staan in Zijn voornemen.
    Zoals je al zegt, God bereikt het doel Zelf, Hij heeft ons niet nodig. Kijk maar naar de geschiedenis van Israël, het volk en masse is onwillig tot op de dag van vandaag. Zichzelf als geheel volk bekeren kan het niet en ook hier is het God die het uiteindelijk zal bekeren zodat het zijn taak kan volbrengen. Zie b.v.:
    Exo. 19:6 "En gij zult Mij een priesterlijk koninkrijk, en een heilig volk zijn. Dit zijn de woorden, die gij tot de kinderen Israels spreken zult."
    1 Pet.2:9 "Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht"
    Aristarkos
     
  14. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Hopper in JEZUS is CHRISTUS   
    Ik denk dat het wel degelijk afhangt van het dogma, dogma's zijn de oorsprong van alle strijd die er over de Schrift word gevoerd. Katholiek dogma, protestant dogma, JG dogma en noem maar op. Ze lezen allemaal dezelfde bijbel en zien er allemaal wat anders in. Dogma's zijn de doodsteek voor het geloof in de waarheid Gods. Maar ja, dat is mijn mening, kun je ook een dogma noemen.
    Aristarkos
  15. Like
    Aristarkos reageerde op Hopper in JEZUS is CHRISTUS   
    Ik ben wel wat gewend van de forumdeelnemers alhier.  Zo uit het blote hoofd ben ik een narcist, een antisemiet, iemand die star is en ik ben vast nog wel wat vergeten.   Ik reflecteer daar maar niet op, want anders ga ik met een maat meten.   Want als iemand mij een antisemiet noemt, dan is die persoon zelf natuurlijk vrijgesteld van antisemitisme.  En als iemand mij een narcist noemt, dan is zo'n persoon zelf natuurlijk vrij van een ego.
    Zo jammer dat al die 'de maat nemers' niet begrijpen dat iedere maat een tegenmaat heeft.
    Hopper
  16. Like
    Aristarkos reageerde op Hopper in JEZUS is CHRISTUS   
    Ik zou ook niet willen dat men mij voor een ander aanziet, dat doe ik zelf wel.
    Hopper
  17. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Hopper in JEZUS is CHRISTUS   
    Pretentieus,  hoogst pretentieus zelfs.
    Aristarkos
  18. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Hopper in JEZUS is CHRISTUS   
    Ben jij dat Jahu? Het bericht is niet ondertekend heel verwarrend hoor, wie weet wie dit heeft geschreven. 😂
    Aristarkos
  19. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Flawless victory in JEZUS is CHRISTUS   
    Het kon natuurlijk niet goed blijven gaan (met het eens zijn), hier moet ik het toch weerleggen. Als de Heilige Geest een kracht was dan had Hij geen eigen wil, een kracht heeft geen wil, die word gestuurd door eentje met een wil:
    1 Kor. 12:11 "Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil."
    In 1 Kor. 12 is sprake van drie Gods openbaringen, vs .4 van de Geest, in vs. 5 van de Heere, in vs. 6
    van God, ik zal het citeren voor je:
    Vs. 4: "En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest;"
    Vs. 5. "En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere;"
    Vs. 6. "En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt."
    @Jahu schijnt te denken dat ik de Godheid van Christus niet erken, waarschijnlijk omdat hij niet goed leest wat ik schrijf.
    2 Cor. 13:13 spreekt van de genade des Heeren Jezus Christus, de liefde Gods en de gemeenschap des Heiligen Geestes. Je houdt wel gemeenschap met iets persoonlijks, maar niet met een kracht. Gemeenschap wijst op wisselwerking. Bij een kracht is daarvan geen sprake.
    Wie in de Geest alleen een kracht ziet, legt daarmee de redding in de mens. God is dan geen volkomen Redder. Hij doet wel een kracht uit Zich vloeien, maar laat aan het schepsel die te benutten of het tegen te staan en is machteloos om Zijn besluit door te zetten. Gods wil (in de zin van "verlangen" Gr. Thelema) kan wel weerstaan worden, maar Gods besluit (Boulema) is onweerstandelijk. Omdat de Geest Die openbaring Gods is, Die als inwerkende God, Christus' volbracht werk in ons niet alleen aanvangt, maar ook leidt, ja volbrengt tegen ons zelf in. Ook hier geeft God Zijn eer niet aan anderen. "Uit Hem (als de Vader) en door Hem, (als Zoon) en tot Hem (als Geest) zijn alle dingen, Hem zij de heerlijkheid... Amen !" Rom. 11:36.
    Aristarkos
     
  20. Like
    Aristarkos reageerde op sjako in JEZUS is CHRISTUS   
    Ik denk dat dit een overschrijffout is. Het woord lijkt op elkaar.
    Helemaal eens.
  21. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Hopper in JEZUS is CHRISTUS   
    Jij begrijpt niet waar je mee bezig bent, jij verandert doodleuk de betekenis van Griekse woorden om je gelijk te krijgen. Jij bent op een ernstige manier bezig te vergeestelijken en maar denken dat jij gelijk hebt. Het is nu helemaal niet meer belangrijk of de tekst Joh. 1:18 wel of niet zegt wat je bedoelt. Doordat je het Grieks aanrand gelooft helemaal niemand je meer, huios =God zou een lachertje zijn als het niet zo triest was wat je doet.
    Aristarkos
  22. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Hopper in JEZUS is CHRISTUS   
    Ja, jij denkt dat, maar wat jij denkt zegt niks als het niet in de Schriften staat.
     
    Dat staat er niet:
    Joh. 5:26 "Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelven, alzo heeft Hij ook den Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelven;"
    Hier staat niet Jezus, noch Christus maar de Zoon.
    En ik maar denken dat het oordeel aan de Zoon was gegeven, maar jij oordeelt hier zonder kennis van zaken en zonder schaamte.
    Aristarkos
  23. Like
    Aristarkos reageerde op sjako in JEZUS is CHRISTUS   
    Nonsens. Staat nergens. De hele persoon sterft 
  24. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Fundamenteel in JEZUS is CHRISTUS   
    Ik neem aan dat je vooral deze verzen bedoelt?:
    37 En dat de doden opgewekt zullen worden, heeft ook Mozes aangewezen bij het doornenbos, als hij den Heere noemt den God Abrahams, en den God Izaks, en den God Jakobs.
    38 God nu is niet een God der doden, maar der levenden; want zij leven Hem allen.
    Allen zullen worden opgewekt aan het einde van deze aioon (vs. 35) dat staat vast, is een feit, daarom leven zij Hem allen. De huidige aioon moet eerst tot zijn voleinding komen, dan is het tijd voor de opstanding.
    Aristarkos
  25. Like
    Aristarkos ontving een reactie van Flawless victory in JEZUS is CHRISTUS   
    Was het maar zo eenvoudig, de weg der behoudenis word door zovelen niet gezien, over het algemeen word alles op een hoop gesmeten, daarna zwaar vergeestelijkt en vervolgens gebruikt om het "stelsel" te staven.
    Trouwens, Christus is zowel schepsel als God, vandaar dat Hij Zich ondergeschikt maakt aan de Vader en zich door Thomas God laat noemen (Joh. 20:28 "En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!"). Velen kunnen dit niet geloven wat ook weer niet zo vreemd is, Paulus legt dit uit in 1 Cor.
    1 Cor 2:14 "Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden."
    Col 1:15 zegt "Dewelke (Christus) het Beeld is des onzienlijken Gods (Christus = God) , de Eerstgeborene aller kreaturen (Christus = Schepsel)."
    Aristarkos
     
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid