Spring naar bijdragen

Hobble-Frank

Members
  • Aantal bijdragen

    168
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Hobble-Frank

  • Rang
    CrediGup

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Locatie
    Moritzburg
  • Religie
    Prisca Theologia

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Hobble-Frank

    Q (lite)

    Daar voldoen de evangeliën wel degelijk aan. En in de Grieks-Romeinse wereld leefden geen Joden? Als je de evangelisten als midrasjvertellers beschouwt heb je helemaal geen hypothetische bron nodig. Overigens is Q niet onomstreden in de wetenschappelijke wereld al doe je dat wel zo voorkomen. Marcus en Matteüs is al meer dan één. Ik was van plan een uitgebreid voorbeeld te plaatsen waarom Q onnodig is bij een midrasjbenadering maar ik vind het wel goed zo. De aantijging van racisme die je deed vind ik beneden alle peil en ontneemt me de lust om er veel tijd in te steken. Die aantijging is namelijk baarlijke nonsens aangezien ik niet zeg dat de Joodse benadering superieur of inferieur is ten opzichte van een andere benadering. Ik zeg slechts dat er andere benaderingen bestaan in het Jodendom om een verhaal te vertellen en daar miszeg ik niets mee want dat is gewoon zo. Dat je dat blijkbaar niet weet of wenst te ontkennen en mij dan maar beschuldigt van racistisch denken getuigt niet van niveau.
  2. Hobble-Frank

    Q (lite)

    Je begrijpt me nu ook dus blijkbaar was ik toch communicatief genoeg voor je.
  3. Hobble-Frank

    Muziek topic

    Cat Stevens vind ik mooi. Boudewijn de Groot's Eva kende ik niet en bevalt me ook niet zo. Is geen tekst van Lennart Nijgh of wel? Curtis Mayfield's Move On Up is leuk. Ik ken het van Paul Weller. Volgens mij vind je Bob Dylan goed of niet @Willempie? Dus voor jou een nummer van hem vertolkt door Peter, Paul & Mary:
  4. Hobble-Frank

    Q (lite)

    Ik interpreteer de evangeliën duidelijk anders dan jij doet. Ze zijn voor mij geen letterlijke waarheid. Aangezien we ons hier in levensbeschouwing bevinden mag ik dat hier ook uiten.
  5. Hobble-Frank

    Muziek topic

    Pete Seeger zette Prediker 3:1-8 op muziek. Er zijn vele versies van het nummer (The Byrds hadden er een grote hit mee) maar hier is de componist zelf ook te horen en te zien.
  6. Hobble-Frank

    Q (lite)

    Als je uitgaat van een Joodse manier van verhalen vertellen dan bestaat het hele synoptische vraagstuk niet en hoef je er ook geen bronnen bij te verzinnen om dat vraagstuk te beantwoorden. Dat is slechts een stijlmiddel. Een Nederlandse versie van Q kun je hier aanschaffen.
  7. Hobble-Frank

    Q (lite)

    Ik vind het wel zeer verhelderend want, zoals ik eerder al zei, geeft een midrasj benadering een verklaring voor de aanzienlijke verschillen tussen de evangeliën onderling en de vele historische vraagtekens. Als je de evangeliën ziet als een vorm van antieke biografieën dan kies je voor een historisch-kritische benadering. Afgezien van de vele historische inconsistenties in de evangeliën die dan eigenlijk niet te verklaren zijn, heb je dan om de verschillen (en ook overeenkomsten) tussen de teksten te verklaren, bronnen nodig die nooit zijn gevonden en nergens worden genoemd in de historische literatuur. Derhalve de hypothese Q. Er zijn ook bronnentheorieën die naast Q nog een L- en een M-bron veronderstellen. Het wordt allemaal uiterst hypothetisch en problematisch. Daarnaast degradeer je de evangelisten met zo’n benadering eigenlijk tot redacteurs die slechts het destijds beschikbare bronnenmateriaal redigeren. Je negeert daarmee het feit dat de evangeliën zijn ontstaan in de schoot van het Jodendom waar hele andere benaderingen bestaan als het gaat om het vertellen van verhalen. Ik dacht dat je in de wetenschap altijd moest uitgaan van de meest eenvoudige verklaring voor een probleem. Dus waarom er een bron (of bronnen) bij verzinnen als een veel eenvoudigere verklaring voor de vaak letterlijke overeenkomsten tussen Lucas en Matteüs gevonden kan worden in de hypothese dat Lucas wél Matteüs gekend kan hebben?
  8. Hobble-Frank

    Q (lite)

    😀 Nu je steeds meer inziet dat je mij niet serieus hoeft te nemen kun je de tijd die je zou verspillen aan het verder ingaan op de onzin die ik uitkraam, ook gaan gebruiken om je bijvoorbeeld verder te bekwamen in het in praktijk brengen van de wijsheden van Q-lite. Is dat nou niet mooi en positief?
  9. Hobble-Frank

    Muziek topic

    Liefde, vrede, hoop, licht, leven, hart en ziel. “A prayer and personal statement between me, the Lord, and whoever likes it" zei George Harrison over dit nummer.
  10. Hobble-Frank

    Q (lite)

    Is dat zo? Ik weet weinig van oudheidkunde maar dacht dat het in geschiedschrijving in het algemeen toch gaat om het doorgeven van op feiten gebaseerde historische kennis. Dat is bij midrasj niet het geval. Historische feiten worden juist naar believen aangepast (of verzonnen) door de verteller om zijn didactische of polemische punt te maken. Als je de evangeliën als midrasj benadert zijn het niet langer historische documenten die een verslag van feitelijke gebeurtenissen pretenderen te geven maar bij Tenach aansluitende verhalen met een leer- of polemische functie. Dan ga je er vanuit dat Lucas Mattheüs niet gekend kan hebben. Dat is slechts een hypothese. Lucas pleegt vaak dezelfde aanpassingen in zijn weergave van de Markus tekst als Mattheüs doet. Dat pleit er voor dat hij Mattheüs wel kende wat wederom Q overbodig maakt. Maar ook dat is weer slechts een hypothese. Feit is dat er geen Q is gevonden. Evenzo belangrijk is dat Q, of iets dat er ook maar op lijkt, ook nergens wordt vermeld in vroeg Christelijke literatuur, iets wat je wel zou verwachten als er daadwerkelijk een zo belangrijke bron als Q had bestaan.
  11. Hier rijd je in ieder geval niet op de automatische piloot. 😉
  12. Hobble-Frank

    Q (lite)

    Dat is nogal logisch. Zoals ik zei: "Verschillende vertellers, die misschien wel geestverwant zijn zoals de evangelisten, kunnen in een midrasj een zelfde onderwerp op geheel verschillende wijze en met een geheel verschillende visie behandelen. En dat zie je terug in de evangeliën en geeft een verklaring voor de aanzienlijke verschillen tussen de evangeliën onderling en de vele historische vraagtekens." Hoe je het ook wendt of keert en ongeacht wat je er allemaal bij verzint, Q en Q-lite blijven hypotheses. Net zo als mijn midrasj verhaal uiteraard een hypothese is. Of je me hierover serieus neemt of niet maakt me niet uit. Maar misschien zou je je toch eens moeten verdiepen in de Joodse achtergrond van de evangeliën en bijgevolg van Jezus en zijn volgelingen.
  13. Hobble-Frank

    Q (lite)

    Dan zul je toch echt eerst moeten bewijzen dat de evangelieschrijvers de gezegden hebben bewerkt en dat kun je niet zonder een historische Q-lite (d.w.z. een daadwerkelijk gevonden tekst die precies zegt wat Q-lite zegt). Daarnaast zijn Jezus gezegden en wat de evangelisten er omheen schreven prima verklaarbaar als onderwijs in de Tenach, of als polemiek tegen de Sadduceeën, de Zeloten, of één van de farizeesche scholen uit die tijd (Hillel vs Sjammai)
  14. Afhankelijk van het vervoer kan de reis zelf misschien wel mooier zijn dan het einddoel. Als ik naar Zwitserland zou reizen met de auto zou ik mijn TomTom in ieder geval instellen op het vermijden van snelwegen, points of interest aanzetten en af en toe eens uitstappen en simpelweg genieten van al het moois dat er onderweg al te zien is.
  15. Hobble-Frank

    Q (lite)

    Midrasj is breder dan louter een commentaar op de Joodse heilige geschriften zoals de wiki ook aangeeft. Er zijn b.v. ook midrasj op andere midrasjiem. Ze zijn wel altijd op een of andere manier verbonden met Tenach. Een midrasj wil geen feitelijke historie vertellen en is didactisch en/of polemisch van aard. Het is onderwijs in verhaalvorm, althans, de aggadische midrasj. Het is een toepassing van Tenach door de verteller op eigentijdse personen en situaties. Verschillende vertellers, die misschien wel geestverwant zijn zoals de evangelisten, kunnen in een midrasj een zelfde onderwerp op geheel verschillende wijze en met een geheel verschillende visie behandelen. En dat zie je terug in de evangeliën en geeft een verklaring voor de aanzienlijke verschillen tussen de evangeliën onderling en de vele historische vraagtekens. Je hoeft de vraag wat er historisch precies is gebeurd niet meer te stellen (want dat is niet het doel van een midrasj) en het verzinnen van een Q-tekst is ook overbodig als je de evangeliën als een vorm van midrasj beschouwt.
×

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid