Spring naar bijdragen

Tomega

Members
  • Aantal bijdragen

    2.936
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waarderingsactiviteit

  1. Like
    Tomega ontving een reactie van Jahu in christen af   
    De vrouw zegt, sorry, maar kinderen krijgen is mij een te grote last of taak of verantwoordelijkheid. Moreel is dat de meest zuivere houding of inschatting . Maar ondertussen ben je wat je bent, en leef je vanuit diepere invloeden, dan die van de verzuchtende mens. Niettemin is de ziel van de mens sterk verbonden met wat de mond belijdt. Bedenk daarom goed wat je belijdt; ook de engelen rekenen daarmee.
  2. Like
    Tomega ontving een reactie van TTC in Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?   
    Hout drijft, en steen zinkt;
    steen blijft en hout slinkt;
    De kentering doet 
    steen drijven,
    en hout zinken.
    Maar wie zal daartoe het verstand verlichten; 
    en de benodigde  wijsheid doen bezinken?
    Gaan we met lucht bouwen, en nat bewaren?
    Of toch de hoeksteen des zinkens hooghouden,
    en de heilige houten huisjes met geweld eronder? 
    Op het fluweel ligt rede, geduld, en kennis.
    Dat wat kent, kan ook wat kent eren,
    zodat ook wat miskent, kan kenteren.
    fluweelzacht, want wat te hard gaat,
    kentert niet, maar draait door.
    Een constructief 2024 gewenst!
  3. Like
    Tomega ontving een reactie van Hermanos2 in Waarom heeft God de slang/satan in het Hof van Eden geplaatst/toegelaten?   
    Kwestie van inleving, want hoe het echt zit, staat er niet.
    Met het woord van de slang. De slang wilde de mens klein en afhankelijk maken.
    De mens wilde zichzelf groot maken. Dat is begeerte met een toegestane basis, want de mens was groot.
    En God wilde dat de mens zijn begeerte tot meer, vrijwillig onderwierp in gehoorzaamheid,
    uit liefde voor God en voor de heerlijkheid die de mens had.
    Dus het draait om gehoorzaamheid uit liefde, die de slang niet zag gebeuren bij de mens,
    en die de mens inderdaad niet kon opbrengen, en waarvoor God had voorzien,
    dat er dan  een beter en hoger plan in werking zou treden.
    Nu mis je, denk ik, als ik het goed zie, dat Barnabas hier een inzicht geeft dat ook als de slang was terechtgewezen door Eva c.q. Adam, de mens ook (iets van) kennis had gekregen van goed en kwaad. Want in het paradijs was dan niet alleen een boom geweest, met een doodstraf bij ongehoorzaamheid, maar ook nog een slang die de dodelijke ongehoorzaamheid promoot. Dat geeft anti-identificatie en vijandschap. Die er nu ook gekomen is, maar nu met de mens en de slang aan dezelfde kant in het verdoemhoekje, terwijl in het alternatieve scenario het de mens en God samen waren geweest tegen de slang. En dat laatste is wat God middels Christus alsnog kwam brengen en vervullen.
    Het ging over de geestelijke werkelijkheid die achter de woorden staat. Recht staan heeft te maken met geloof en gehoorzaamheid. Geloof dat waar is wat was toevertrouwd, en gehoorzaamheid aan wat is toevertrouwd. Los van de vraag of dat nodig of noodzakelijk is. Want wat uit liefde en toegenegenheid gebeurt, behoeft geen nadere verklaring en redengeving. Soms tegen de waarheid in, die alom wordt tentoongesteld. Tentoongesteld werd, dat de mens er beter van zou worden. Waarheid. En gevraagd werd om de gehoorzaamheid en toegenegenheid en liefde in zoverre even op een lager pitje te zetten. Een duivelsargument zou ook zijn, om te argumenteren dat ze met die kennis ook beter God zouden kunnen kennen en dus dienen en gehoorzamen. Het liegen zit dus niet in de onwaarheid, maar in het liegen tegen God, in het verloochenen van God als hun Vader. Die waarheid en de waarheid van de slang en de waarheid van meer kennis hebben, bracht ook de waarheid dat God hen uit het paradijs liet verjagen. Dat toegepast op de geestelijke werkelijkheid achter de woorden: wie gelooft dat God leeft, die begint wat God heeft gegeven serieus te nemen. Want dat is wat God heeft gegeven. Wie recht staat tegenover wat God heeft gegeven, die heeft geen argumenten en redenaties en zelfs geen behoefte of lust om af te doen en iets te breken van wat God heeft gegeven. En de spiegelvraag is dan hier: geloof je wel wat God heeft gegeven?
  4. Like
    Tomega ontving een reactie van Hermanos2 in Waarom heeft God de slang/satan in het Hof van Eden geplaatst/toegelaten?   
    De bomen zijn op de weg geplaatst van de mens, net als de hof van Eden als geheel. Zo is ook de slang toegelaten in de hof, om de mens kennis te geven van de waarden die samenhangen met het goddelijke. Kennis geven, is niet gelijk aan kennis maken. De mens wilde kennis maken met de slang, en met het woord dat de slang bracht. Dit is geen spel en geen flauwigheid, maar dit is een realiteit waarin de mens moet leren, dat er grenzen zijn aan de macht van de mens. Want die grenzen worden niet gevonden in het vlees en door het vlees, en die grenzen worden ook niet gevonden door de geest (uit God) in het vlees dat de geest krijgt (door de slang). Maar de mens moet zoeken en ontdekken en leren omgaan met het concept dat de geest vrij is tot alles wat uit God is, en zich niettemin onderwerpen (=wet=beperken=loskomen van de eigen wil) aan wat God daarvan bestemd heeft om te benutten en te gebruiken en vrij mee om te gaan. Ten diepste is dat in het geheel niet vrij, voor wie niet geheel uit God is, (of althans volkomen vol liefde voor God, of althans totaal zoekend om net zo heilig te zijn als God).
    Dat gaat niet. Dat kan ook niet. Want de geest die in de mens woont behaagt zichzelf, en die zoekt niet God buiten zichzelf te behagen. Dat getuigt van een enorme onvoorstelbaar grote en goddelijke (geestelijke) macht die de mens heeft. Want de mens behaagt God in zichzelf. Daar staat God buiten, maar daar staat niet de geest buiten die God aan de mens gaf. De geest die God aan de mens gaf, is machtig gemaakt tot goed en tot kwaad. Het kwaad, dat kwam tot uitdrukking in de slang die ging spreken. Tot op de dag van vandaag heeft die slang gesproken. Maar ook als het de duivel was die de vrouw liet liegen over de slang die sprak, is het nog steeds de slang die sprak. Want een andere werkelijkheid is geestelijk onbestaanbaar, Onbestaanbaar is een werkelijkheid waarin de duivel er is, en in de mens werkzaam is, maar daarvan niet de debits krijgt, omdat een slang dat gedaan zou hebben. Dus in de geestelijke werkelijkheid die werkelijker is dan de vleselijke werkelijkheid, is de slang de duivel, omdat de slang zich zo heeft geopenbaard door de vrouw. Of natuurlijk gewoon zoals het er ook staat, door het spreken in het vlees van de slang. Zoals ook de engel tegen Bileam. Hier haarkloverijen beginnen over de geestelijke werkelijkheid achter de woorden die er gewoon staan, is niet anders van gehalte dan de excuses van Adam en Eva toen ze ter verantwoording werden geroepen. Want wie gelooft dat God leeft, die twijfelt niet over de waarheid, maar die twijfelt of hij wel recht staat tegenover de waarheid. Tenzij hij die waarheid niet gelooft, maar in dat geval is het ook niet nodig om achter de waarheid naar waarheid te zoeken. Dan wordt alleen leugen gezocht, en die wordt door het hart omarmt en aangenomen als rustgever voor de eigen ziel. Maar alles met elkaar, is die actie leeg en doelloos en op zichzelf gericht met brandende pijlen.
  5. Like
    Tomega ontving een reactie van Hopper in Vertaalfouten in de Bijbel; verzameltopic.   
    Wie ben je? Het Woord kan niet door de wereld worden begrepen. Terwijl de Statenvertaling er een heel zuivere weergave van geeft.
  6. Like
    Tomega reageerde op Hopper in Orde: vernieuwd en tot inzicht komen naar het beeld van God, dan.......   
    50 Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dit: wat uit vlees en bloed bestaat kan geen deel hebben aan het koninkrijk van God; het vergankelijke krijgt geen deel aan de onvergankelijkheid.
    Die Paulus dat is me er eentje!
  7. Like
    Tomega ontving een reactie van Willempie in Orde: vernieuwd en tot inzicht komen naar het beeld van God, dan.......   
    De tollenaar wordt niet neergezet als slechterik, naar als reikhalzende naar verlossing uit zijn ellende. Dat is niet elke tollenaar. De hoer wordt niet neergezet als slechterik maar als reikkhalzende naar verlossing uit haar ellende. Dat is niet elke hoer. De lepralijder en de lamme worden niet weggezet als onacceptabelen, maar als reikhalzende naar verlossing uit hin ellende. Dat geldt niet alle ellendigen. Maar de zichzelf rechtvaardigende farizeeēr wordt neergezet als adderengebroed en veroorzakers van ellende. Zo wordt ook de zichzelf rechtvaardigende zondaar neergezet als hardnekkig en onbekeerlijk en van een geslacht dat ten onder gaat door gebrek aan kennis. Het verschil is gelegen is de eigen veronderstelde plaats, en de richting waarnaar men kijkt en gaat.
  8. Like
    Tomega ontving een reactie van Hermanos2 in Hoe moeten wij omgaan met lgbq toestanden?   
    1. Het huwelijk is heilig; zegt God;
    2. Iedereen mag met eenieder man/vrouw meervoud/enkelvoud part-time/fulltime trouwen, Zeggen zij;
    3. Uit 1. en 2. volgt dat al die relaties ook in hun optiek geheiligd zijn.
    En ik vind het allemaal maar niks. En dat dan mensen liefde kunnen hebben, is normaal. De liefde tussen mannen of vrouwen onderling is mogelijk veel zuiverder, omdat die niet wordt besmet door de begeerte. Hier dus ineens begeerte toestaan, breekt in ėėn klap alle zuiverheid af die er kan zijn tussen hartsvrienden en zielsverwanten. Dat is net zo schadelijk als een kind, dat wordt begeerd, maar niet doorheeft dat daar begeerte is in plaats van liefde.
    En dan komen de wettelozen met monogaam en onderling goedvinden. Dat is geconditioneerd denken en praten. Want als iemand jou zijn liefde wil geven, moet je sterk in je wet staan, om daar ongevoelig voor te zijn.
  9. Like
    Tomega ontving een reactie van Ricky Tjin in Vertaalfouten in de Bijbel; verzameltopic.   
    Zonder het woord / de schrift, is het heil een zaak van de overleggingen in het hart van de mens. Maar ook Salomo in al zijn wijsheid kon niet naderen tot de wijsheid en de waarheid, zonder de erkenning dat het einde van de wijsheid is, om de wet van God te doen.
    Dat vervolgens daarin leven en kracht en diepte besloten ligt, is door het woord dat God gaf. Zonder dat woord, is het Licht een onbegrepenheid, die in deze wereld zo slecht doorkomt in het menselijk denken, dat God de aarde verdierf, en de leeftijd van de mens aanzienlijk inkortte.
    Jesaja 64:4-5  Ja, van ouds heeft men het niet gehoord, noch met oren vernomen, en geen oog heeft het gezien, behalve Gij, o God! wat Hij doen zal dien, die op Hem wacht. Gij ontmoet den vrolijke, en die gerechtigheid doet dengenen, die Uwer gedenken op Uw wegen; zie, Gij waart verbolgen, omdat wij gezondigd hebben; in dezelve is de eeuwigheid, opdat wij behouden wierden.
  10. Like
    Tomega ontving een reactie van Ricky Tjin in christen af   
    De vrouw zegt, sorry, maar kinderen krijgen is mij een te grote last of taak of verantwoordelijkheid. Moreel is dat de meest zuivere houding of inschatting . Maar ondertussen ben je wat je bent, en leef je vanuit diepere invloeden, dan die van de verzuchtende mens. Niettemin is de ziel van de mens sterk verbonden met wat de mond belijdt. Bedenk daarom goed wat je belijdt; ook de engelen rekenen daarmee.
  11. Like
    Tomega ontving een reactie van Hermanos2 in Vertaalfouten in de Bijbel; verzameltopic.   
    De letter doodt, omdat het niet gaat om het naleven van de letter, maar het om het doen naar de geest van de letter. Dat is naar de geest van de wet. Dat is naar de geest van het oude verbond. Dat is als zonen die doen zoals de vader doet, uit liefde, begrip en eenheid met wie de vader is. En niet als knechten die de regel van de wet hebben en daaarnaar doen zoals is opgedragen. Dat is zonder geest en zonder liefde voor de wet.
    Als de profeten dan zeggen dat God de wetten in de harten zal schrijven, is dat geen profetie van vrijheid en wetteloosheid, maar een profetie dat de mensen zullen zijn als kinderen van God, en niet als onderworpenen aan (de wet van) God. Maar het gaat nog steeds om dezelfde wet, maar nu naar de geest van de wet en de maker van de wet.
    Als je dan spreekt over personificatie van de waarheid on Christus, wordt het een beetje hopperiaans. Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel, dus heeft meer zeggen geen nut. Het nut van Christus dat Hoj van de waarheid getuigenis kwam doen, en deze ook invulling gaf. Dat is niet diep of mystiek, maar concreet.
  12. Like
    Tomega ontving een reactie van Hermanos2 in Hoe moeten wij omgaan met lgbq toestanden?   
    Sabbatsgebod is afgeschaft.
    Huwelijksgebod is afgeschaft.
    Wet van Mozes is afgeschaft.
    De gruwel van gemeenschap tussen hen die geen gemeenschap kunnen hebben is heilig gemaakt.
    Leviticus 18:22-25
    Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel. Insgelijks zult gij bij geen beest liggen, om daarmede onrein te worden; een vrouw zal ook niet staan voor een beest, om daarmede te doen te hebben; het is een gruwelijke vermenging. Verontreinigt u niet met enige van deze; want de heidenen, die Ik van uw aangezicht uitwerpe, zijn met alle deze verontreinigd; Zodat het land onrein is, en Ik over hetzelve zijn ongerechtigheid bezoeke, en het land zijn inwoners uitspuwt.
  13. Like
    Tomega ontving een reactie van Willempie in Hoe moeten wij omgaan met lgbq toestanden?   
    Het hele idee achter de cognitieve soort die de mens is, is dat er geen pavlovkunstjes en papegaaiepraat wordt vertoond, maar dat de mens zoekt en ervasrt en vindt wat waard is en nuttig om hoog te houden en te bewaren. Dus ook jij zult bij een associatieve koppeling of juist ontkoppeling, iets verder moeten gaan dan rusten in wat je al dacht. Niet snappen is een goed begin, maar geen reden om met jezelf genoegen te nemen. Als je tenminste je eigen positie en inzicht wilt versterken of verruimen.
    Wat een onzin. Als de mens niet zelf kan begrijpen wat te begrijpen valt, is de mens geen autonome geest, maar slechts een lemming en een copycat en een associatief in een bepaalde staat van gezindheid gebracht wezen. Emotie en trekkingen en stemmingen zijn er natuurlijk altijd, maar de denkende mens kiest daarbij en daarin met verstand. 
    Een belangrijk verschil van inzicht is hier de waarde van de bijbel. Jij zegt en denkt dat de bijbel alleen bedoeld was voor iemand toen, die uitsluitend toen en onder beperkt geldende omstandigheden iets kon hebben aan de teksten. Dat is hetzelfde als de bijbel overboord gooien. De basis voor dat overboord gooien komt uit de oude katholieke kerk. Zij beschouwt de bijbel als heilg, maar niet meer voor nu, omdat de paus mag afwijken van wat God gezegd heeft. Gods gezag zogezegd houdt op bij God in de kerk, want Die heeft meer gezag. De evangelische christen zegt dat ook maar niet voor de paus, maar voor de heilige Geest in het hart. En de bijbel zelf zegt dat God onveranderlijk is en dat Zijn Woord zichzelf nooit tegenspreekt. Want wat de bijbel brengt, is wat God Zelf door de heilige Geest heeft gezegd.
  14. Like
    Tomega ontving een reactie van Willempie in Hoe moeten wij omgaan met lgbq toestanden?   
    Als je een ellendige Hamasstrijder gewond langs de weg ziet liggen of een seriemoordenaar ziet verdrinken, of een recidivegevoelige pedofiel een klein meisje ziet helpen, dan kun je het walgelijk vinden als je die persoon helpt en steunt tot die weer welgemoed zijn gang kan gaan. Maar barmhartigheid is de norm, omdat ook jou al je zonden worden vergeven. 
    Maar pas echt walgelijk is, dat de keuze tussen barmhartigheid en kwaad wordt weggenomen, zodat je verplicht bent om de hamasstrijder te respecteren en te eren in zijn doelstellingen, en ook de recidivegevoelige pedofiel in zijn wens om seks te hebben met jongeren die dat fijn vinden en nog niet weten of ze niet op een ouder iemand kunnen vallen, en ook de seriemoordenaar het recht geven om te blijven mogen denken dat moord past bij zijn levensinstelling. 
    Kwetsbaar is elke zondaar en elke ellendige. Liefde is een teken van God voor zowel goed als kwaad. Maar van de zonde en van het onnatuurlijke een norm maken die maatschappelijk even normatief geldt als een deugd en als de natuurlijke omgang, vraagt om een normatief en moreel antwoord. Dat antwoord bestempelen als liefdeloos en onbarmhartig, is goedkope stemmingmakerij, die inhoudelijk de wetteloosheid en zedeloosheid en tegennatuurlijkheden probeert op een voetstuk te krijgen van heersende wet, en goede zede en natuurlijke omgang.
    Ware liefde houdt van de wet. En barmhartigheid is het verzachten van de wet om bijzondere omstandigheden. Hier de wet loslaten is de barmhartigheid nutteloos maken, en de wet om zeep helpen. Dat laatste vindt jij niet erg. Want je gelooft niet dat de wet goed is en door God gevraagd en waardig om te onderhouden.
     
  15. Like
    Tomega ontving een reactie van TTC in Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?   
    Als je niet eerst begrijpt wat je niet begrijpt, is je zoektocht weinig vruchtbaar.
  16. Like
    Tomega ontving een reactie van Fundamenteel in Hoe moeten wij omgaan met lgbq toestanden?   
    Dat is klets. De tempel bestond nog niet, en afgodendienst was onder de wet van Mozes onder Mozes ondenkbaar. De Wet van God had gezag, en die wet is helder zat. Wie zich bezondigde aan niet zuiver sociaal gedrag en onnatuurlijke omgang, werd gestraft en uit het volk gehaald. Het is de taal van de Tegenstander, om te redeneren dat God geen andere norm heeft dan vrijheid los van roeping en natuur en bestemming, en alle heidense gebruiken prima vondt, als het maar in gelijkwaardigheid en geaccepteerdheid is. 
    De dief en de moordenaar zijn ook blij om bevrijd te zijn van veroordeling en van een eindeloos uitzicht op pijn en verlatenheid.  Wie geeft ze echter dergelijke valse sentimenten?
    Als de ongelovigen zich niet onder het gezag van God willen stellen, is dat niet zo verwonderlijk. Maar als de christenen dat ook al doen,  en hun moraal proberen verkoopbaar en aangenaam te maken voor de wereld, is dat wel een teken aan de wand. Het is het beeld van de hoer die zich mooi maakt voor de wereld. Heel braaf in gelijkwaardigheid tot dienstbaarheid aan het vuil. Misleidende de minder zuiver op de schrift afgestemde geesten van goede wil.
  17. Like
    Tomega ontving een reactie van Fundamenteel in Hoe moeten wij omgaan met lgbq toestanden?   
    Hardnekkig is de zondaar die steeds zichzelf blijft voorhouden dat de zonde in zijn geval niet zondig is, maar in die andere gevallen wel. Consequenter zou zijn, om te erkennen, dat je het begrip zonde niet meer erkent als maat gegeven van boven. Jijzelf bepaalt wel wat zonder is en wanneer.
    Fraai hoe je illustreert dat de heilige Geest zich keert tegen God. Waarom zou je dat eigenlijk wel heilige Geest noemen, en niet satan of duivel of tegenstander? Erken je en norm voor wat de heilige Geest wel of niet kan doen? Of is de heilige Geest net zo machtig als God? Toen Saul zijn spies wierp op David, was hij bevangen door een heilig vuur tegen David. 
    Als iets van een geest vervuld is, is altijd nog nodig dat dat wordt afgemeten aan wet en woord, om te bezien wat daarvan wel en niet uit God is. Net doen alsof God allemaal kleine duiveltjes loslaat, die geheiligd zij omdat ze losgelaten zijn door God, is een wat erg fantastisch en buibenbijbelse voorstelling. Het kwaad komt niet uit God en het goede vermengt zich niet met kwaad, tenzij dat het kwaad de overhand heeft, wat kan omdat ongelijke spannen en foute zuurdesems invloed kunnen hebben over het geheel, als dat geheel zich niet louterend blijft richten op God. 
    Strijden uit het vlees, is niet iets bijbels. het vlees tot Goddelijk verheffen is niet iets bijbels. De begeerte en de lusten reguleren tot ze krijgen wat ze willen, en tegelijk ook God erbij claimen, is gewoon niet zo heel erg vroom. Het doet maar, en het spant God maar voor karretjes en het heiligt alles wat God verbiedt. En het heeft dan met een ebroep op de heilige Geest een grote mond tegen wat nota bene dezelfde heilige Geest heeft gezegd en geschreven, waarvan de mens beweert dat hij een betere versie in zin hart heeft. Dat is bruut en blasfemisch. 
    Dat is geen gewetensvraag. De gelovige die buiten de wet staat en zich bekeert, die heeft daarin een keuze en een vraag voor zichzelf wat het is waartoe hij zich heeft bekeerd, en wat de draagwijdte is daarvan. De duivel maakt daarvan keuzes uit kwaden, en geeft advies waarvan de mens blij wordt, en de bekering gelukkig niet meer zo dwingend veeleisend blijkt te zijn, Wat weer alles zegt over het gehalte van die bekering en wat men vindt van de God die hemel en aarde geschapen heeft, en zijn Zoon heeft gestuurd tot ons in onze ellende om ons zondaren tegemoet te komen.
  18. Like
    Tomega ontving een reactie van Willempie in Vaticaan Synode 2021-2024   
    Nou, als alleen boerenkinkels met de vuist op tafel slaan, is daadkracht en leiderschap exclusief een zaak voor boerenkinkels. Elke samenleving die ontwricht raakt zoekt en vraagt zelf actie om een vuist op tafel geslagen te krijgen. Want een vuist maken kan een groep als geheel uitsluitend als er samenhang en eensgezindheid en gezag is, Grote Zorg is inderdaad zoals je zegt van groot belang. Maar als je dienstbaar zoekt te zijn aan het faciliteren wat veel leeft, dan ben je een verzorgende, maar geen herder en leraar.
    Zoals Robert Frans al aangaf kun je een stapje terug doen in moralistisch denken, als er toch al geen moraal meer is. Maar het is een misvatting om daarvan te maken en daarin te lezen dat de moraal er niet meer zo toe doet. Maak geen denkfout, zegt de man die melkspijs bracht; dieven en hoereerders en die onnatuurlijke gemeenschap zoeken, zullen het Koninkrijk van God niet beërven.
    1Corinthiërs 6:9-10
    Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven?
    Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen,
    noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars,
    geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.
    Christus redt die allen niettemin, maar dat is uitsluitend op de grond dat Hij voor hen rechtvaardig is, en dat zij hun wil heiligen en al hun beslommeringen en zonde en heel hun vlees zelf actief kruisigen, afsterven, verlaten, haten, wegdoen, disciplineren, en alles daarvoor in de plaats doen, of althans proberen te bereiken, of althans wensen te doen, wat Gode wel behaaglijk is. 
  19. Like
    Tomega ontving een reactie van Willempie in Vaticaan Synode 2021-2024   
    Ja, een moralistisch gezinde regering gaat ook maar zo 100 dagen het land in om te luisteren naar wat er leeft. Maar ik denk dat als je nog moet luisteren, je te weinig weet wat er speelt, terwijl het luisteren dat wèl wordt gevraagd, juist gericht zou moeten zijn op die horizon achter de emotie en opvattingen die leven onder het publiek. Leiderschap vraagt visie, daadkracht, en trouw aan de wet; geen handjesvasthoud-, zandstrooi- en suspolitiek. Het gaat uiteindelijk om het evangelie van Jezus Christus, de Koning van alle geesten en wedergeboren mensen, niet om de mensen te behagen om wie het gaat. Het gaat om het leiden van die mensen op die ene weg van behoud, niet om alle wegen te behouden die die mensen zijn ingeslagen. Het gaat op de opgestane zoekers te faciliteren, niet om te ontzien die zijn ingeslapen.
  20. Like
    Tomega ontving een reactie van Willempie in Vaticaan Synode 2021-2024   
    Is het inderdaad echt een synode? En valt onder behoeden ook behoeden voor dwalingen? Als in het algemeen een zegen wordt gevraagd en gegeven, dan slaat dat meestal op iets van vervulling in een gekozen of ingeslagen weg. Dus zou ik hier genuanceerder spreken wensen. Wat je wellicht ook zoekt, als je spreekt over 'de deelnemers'. Verder lijkt mij dat grote misstanden nooit een excuus mogen zijn om veranderingen te wensen of te stimuleren. Maar het zou een aanjager moeten zijn om terug te keren tot God en tot heiligheid en tot een zuiverder omgang met wat van God is, en waarover God iets heeft gezegd.
  21. Like
    Tomega ontving een reactie van Flawless victory in Hoe moet je wonderverhalen in de bijbel lezen (letterlijk, symbolisch of nog anders)   
    Nee, Adam is een soortnaam voor mens, hoewel zowel hij als alle mensen individuen zijn.
    En Christus de tweede Adam is een soortnaam voor de nieuwe mens in de opstanding, hoewel zowel Hij als alle opgestane mensen individuen zijn.

    Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens. Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden. Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.
    Dat zijn geen onmogelijkheden, maar zaken uit het echte leven. Niet opgepoetst, maar eerlijk, zoals het werd ervaren. En daar zie je dus in hoe moeilijk het in het echte leven is om iemand levend te wanen, die je zelf dood hebt zien gaan. Daar zie je hoe ongeloof, surrealistische situaties, en onzekerheid, invloed uitoefenen op mensen met een normaal logisch of associatief werkend verstand.
  22. Like
    Tomega reageerde op Peter79 in Adam en Eva zijn geen historische personen (of toch wel)?   
    Evolutie betekent ontwikkeling. Het is vrij gebruikelijk om ook de geschiedenis van het heela te beschrijven als een evolutie. https://nl.wikibooks.org/wiki/Kosmografie/Structuur_en_evolutie_van_het_heelal
    Het gaat dan ook niet over wat er gezien wordt, maar hoe er geduid wordt.
    Volgens mij is hij geen naturalist maar een creationist. Wetenschapper is denk ik niet correct, maar bij de huidige definitie van wetenschapper vallen er wel meer mensen af die wel wetenschappelijke betekenis hebben gehad.
    Raar he, de Bijbel staat vol met die onzin (Psalm 8 NBG51):
    O Here, onze Here,
    hoe heerlijk is uw naam op de ganse aarde,
    Gij, die uw majesteit toont aan de hemel.
    Uit de mond van kinderen en zuigelingen
    hebt Gij sterkte gegrondvest, uw tegenstanders ten spijt,
    om vijand en wraakgierige te doen verstommen.
    Aanschouw ik uw hemel, het werk van uw vingers,
    de maan en de sterren, die Gij bereid hebt:
    wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt,
    en het mensenkind, dat Gij naar hem omziet?
    Toch hebt Gij hem bijna goddelijk gemaakt,
    en hem met heerlijkheid en luister gekroond.
    Gij doet hem heersen over de werken uwer handen,
    alles hebt Gij onder zijn voeten gelegd:
    schapen en runderen altegader
    en ook de dieren des velds,
    de vogelen des hemels en de vissen der zee,
    hetgeen de paden der zeeën doorkruist.
    O Here, onze Here,
    hoe heerlijk is uw naam op de ganse aarde.
    De Germanen waren ook niet gek: Want hetgeen van Hem niet gezien kan worden, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, wordt sedert de schepping der wereld uit zijn werken met het verstand doorzien (Romeinen 1:20 NBG51).
    Buitengewoon aanstootgevend!
     
    @Fundamenteel sorry alle verwijzingen zijn naar Hopper maar ik kan dat niet zo eenvoudig meer aanpassen.
  23. Like
    Tomega ontving een reactie van Willempie in Adam en Eva zijn geen historische personen (of toch wel)?   
    Het onderscheid tussen wetenschap en pseudo-wetenschap valt weg, waar de wetenschap zichzelf heeft toegestaan om zich te vermengen met hypotheses, waarschijnlijkheden, onwettelijke gevolgtrekkingen, vrije verbeelding, belevingselementen en zelfs fantasie en volstrekt openbare tegenstrijdigheden.  En op dezelfde wijze wordt pseudo-wetenschap waarheid, en daarmee meer wetenschappelijk dan de wetenschap zichzelf beschouwt, waar deze is gebaseerd en geënt op wet, natuur, en rationele logisch verbonden verbanden.
  24. Like
    Tomega ontving een reactie van Hermanos2 in Vaticaan Synode 2021-2024   
    Mooi hoe de geesten een niet aflatende aandrang hebben om hun oorsprong en doelstelling bekend te maken en te bevestigen.
    Minder mooi, dat ze daarbij bijna nooit de mantel dragen waarop het juiste predikaat staat. 
  25. Like
    Tomega ontving een reactie van Willempie in Vaticaan Synode 2021-2024   
    Mooi hoe de geesten een niet aflatende aandrang hebben om hun oorsprong en doelstelling bekend te maken en te bevestigen.
    Minder mooi, dat ze daarbij bijna nooit de mantel dragen waarop het juiste predikaat staat. 
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid