Spring naar bijdragen

Brabander

Members
  • Aantal bijdragen

    9
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Brabander

  • Rang
    CrediGup

Profile Information

  • Religie
    Katholiek
  1. Brabander

    We gaan ze halen.

    Hier ben ik het mee eens.
  2. Brabander

    We gaan ze halen.

    Het is vrij lastig om mensen uit te zetten. Daarom valt het draagvlak ook weg. Er komen veel gelukszoekers en die mensen vertrekken niet meer. Het cumuleert. Vanuit het perspectief van die mensen snap ik het wel. Als je kunt kiezen tussen de hele dag zwoegen in een Afrikaans land of in Europa aardig wat voor niks krijgen, dan is de keuze vaak zo gemaakt. Dat wil niet zeggen dat Europa dat allemaal zomaar moet accepteren natuurlijk. De meeste immigranten zijn moslims. Ik zie daar ook wel iets van 'n idee achter zitten. Liberalen zien in moslims ook een soort van bondgenoot tegen het christendom. Het slopen van het Christendom is al decennia gaande, duidelijk zichtbaar.
  3. Brabander

    We gaan ze halen.

    Je kadert de groep hier al behoorlijk af door te spreken over "echte vluchtelingen", terwijl zich 'n vrij diverse groep meldt. Een deel daarvan zijn vast "echte vluchtelingen", maar een groot deel zijn vogels van divers pluimage, variërered van calculerende migranten tot aan mensen met minder fraaie intenties.
  4. Brabander

    Kerken blijven hard slinken.

    Kijk eens om je heen. Het verenigingsleven, scholen, ziekenhuizen, zorg, etc. Tel daarbij op het huwelijk, kinderen opvoeden e.d. Het liberale pad heeft nog helemaal niets bewezen. Daar is men relatief kort mee bezig. Het zal me benieuwen waar het op uitdraait, maar ik vrees ervoor.
  5. Brabander

    Kerken blijven hard slinken.

    Los van het Gelovige aspect... ook West-Europa is gebouwd op Christelijke basisbeginselen. Die bouwstenen hebben hun waarde wel bewezen. Het seculiere / liberale pad heeft hun waarde nog niet bewezen. Heb er ook weinig vertrouwen in dat het 'n geschikt alternatief blijkt te zijn. In andere situaties krijg je het authentieke verhaal wellicht wel uitgelegd. Er komen ongetwijfeld nog tijden waarin mensen spijt krijgen dat men de Kerk weg heeft gegooid. Voor de hippie kant zich ik weinig toekomst. Dat is niet Katholiek en slechts 'n slap substituut voor het GL partijcongres of de yoga-les. Lege huls, niet iets wat je door kunt geven, etc. Authentiek heeft de toekomst, maar niet qua aantallen Kerkbezoekers en Kerken die er nu zijn. Laat staan van enkele decennia terug. Weer met de wijn: je kunt beter een goede fles bewaren dan die goede fles aan gaan leggen met liters water en verdelen over tientallen flessen.
  6. Brabander

    Kerken blijven hard slinken.

    Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel ermee te zeggen dat je als gelovige diaspora om je heen ziet waar het liberale en seculiere pad toe leidt... Een voorbeeld van hoe het niet moet. In de Kerk zitten mensen uit gewoonte en er zijn mensen die wel geloven en niet in de Kerk zitten inderdaad. Dat kan allerlei redenen hebben. Een van de redenen is naar mijn idee dat het verhaal veel te veel is aangelegd met water. Dat is als wijn aan blijven leggen met water. Op een gegeven moment is het geen wijn meer, terwijl je waterdrinkers er ook niet mee pleziert. Ik geloof er niet zo in dat het met iets wat meer lijkt op yoga lessen wel weer flink gaat groeien. Los van het feit dan dat niet Katholiek is uiteraard. Het pad van de folklore Kerk geloof ik ook niet zo in. Wellicht rek je het dan iets langer, maar niets meer dan dat. Gaan voor het authentieke verhaal dus, duidelijk uitgelegd, zonder zweverig en hippie-achtig gedoe. Thema's ook durven benoemen in plaats van met regenboogvlaggen zwaaien en mee gaan bidden met moslims.
  7. Brabander

    Zwarte Pieten discussie

    Ik stem voor B. Op het moment dat je Zwarte Piet voorstelt als iemand met dikke rode lippen, gouden ringen en 'n Surinaams accent, dan is dat en 'n karikatuur van de personage Zwarte Piet en kan ik me voorstellen dat mensen zich daardoor gekwetst voelen. Op het moment dat er "gezeurd" wordt over 'n Piet die gewoon normaal praat, zwart is van de roet, etc., dan is het zeuren of erger nog, proberen te ondermijnen van de Christelijke identiteit van Nederland. Ik denk dat het vooral dat laatste is. Je ziet dat moslims ook al op de kar zijn gesprongen. Het past in een breder programma van onder andere verstopeitjes i.p.v. Paaseitjes, kinderdagverblijven die seculiere namen krijgen, wintermarkten i.p.v. Kerstmarkten, etc. Ondermijning. Aangevuld met een complex aanpraten, zoals bijvoorbeeld in de discussies over zeehelden en straatnamen.
  8. Brabander

    Kerken blijven hard slinken.

    In diaspora blijft men over het algemeen meer en langer betrokken. Helemaal als het om de Kerk heen 'n soort van liberale poel van ellende is. Je hebt dan als diaspora-lid om je heen een treffend voorbeeld van hoe het niet moet. Als dat niet aanspoort om vooral betrokken te blijven bij de Kerk...
  9. Brabander

    Toekomst katholieke kerk Nederland

    Ben het wel eens met 'n aantal punten die je maakt. In het bijvoorbeeld ooit zo Katholieke Vlaanderen is dat allemaal niet anders. Een Vlaamse stad van 50.000 inwoners bijvoorbeeld. Zag er élke zondag zo'n 150 tot 200 mensen in de Kerk. Vaste kern van zo'n 100 tot 150 man. Ik denk voor 90 procent mensen van 70 en ouder. De paar mensen van onder de 70 die er zaten waren vooral immigranten. In kleinere dorpen zullen de aantallen lager zijn. De overheid betaalt mee en dus kunnen veel Kerken nog wel open blijven. Dat is in Nederland anders. Je kunt geen Kerk open houden als er zondag 50 man of minder zit, zoals in kleinere dorpen of dorpen met meerdere Kerken vaak het geval is/was. Het wordt allemaal dunner. Kerken sluiten en parochies samenvoegen zorgt voor verdere leegloop. 1 en 1 is in dit geval geen 3 en vaak ook niet eens 2. Een deel van de bezoekers haakt af als ze voor een viering naar een Kerk moeten die 10 kilometer verderop ligt. Van de generatie 70+ zit nog maar een zeer beperkt deel in de Kerk. Hun kinderen zijn vrijwel helemaal afgehaakt, om over hun kleinkinderen nog maar niet te spreken. Hun kinderen kregen van de Katholieke school nog weleens wat mee, maar daar hoeven de kleinkinderen van deze generatie ook al niet meer op te rekenen. Wat rest in Brabant en Limburg (en ook Vlaanderen) is vooral folklore. Maar ook het dopen zal minder worden. Voor folklore heeft men ook niet zo heel veel Kerken nodig. Er gaan er dus veel dicht, sommige zullen wellicht voor het aanzicht behouden blijven, eventueel om er niet-Katholieke activiteiten in te organiseren. Het loopt ook wel redelijk gelijk met wat je in het zuiden in z'n algemeenheid ziet. Ook voetbalverenigingen hebben het moeilijk, op het platteland is de middenstand vaak zo goed als verdwenen, net zoals bankkantoren, etc. In "diaspora" is men altijd wat fanatieker en serieuzer. Het noorden kent relatief wat meer Kerkgangers dan het zuiden, maar ook daar is de situatie niet best. Vanzelfsprekend zijn mensen die overblijven wat serieuzer en strenger in de leer. Die kiezen er echt voor in plaats van dat ze uit gewoonte gaan. Van daaruit zal de Kerk weer moeten gaan bouwen. Uiteindelijk zal het huidige indivdualisme, seculiere en liberale fundamentalisme een verkeerd pad blijken en leiden tot een hoop ellende in West-Europa. Op het moment dat het minder gaat, maken mensen zich ook weer druk over dingen die echt belangrijk zijn in plaats van wie wie heeft "ontvriend" op Facebook of hoe het staat met de koers van de bitcoin. Wereldwijd groeit de Kerk, maar ik zie nog wel uitdagingen. Een groot deel van de financiering komt uit West-Europa, van Duitse, Oostenrijkse, Nederlandse, etc 70-plussers.
×

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid