Spring naar bijdragen

anti-christelijke lyrics: te doen?


Aanbevolen berichten

Ik vind dat je het niet kan maken om naar nummers te luisteren waarin God negatief wordt bestempeld. Als het nummer iemand wat meer laat denken over het onderwerp (bands als TooL) en niet over-duidelijk is, vind ik dat je er nog naar kan luisteren. Als je naar nummers van NIN luistert ala 'I want to f**k you like an animal, My whole existence is flawed, You get me closer to God' vind ik het niet meer kunnen ernaar te luisteren. Hoe mooi het nummer ook is, de tekst deugt niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 107
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Woorden hoeven je écht niet altijd te beïnvloeden maar het kan soms gewoon niet goed zijn om bepaalde lyrics te luisteren. Alleen wat ik mij nu afvraag..

Mag je wél het boek 'Also sprach Zarazustra' van Nietschze lezen (en de rest van zijn boeken; ook daar komt 'God is dood' in voor.

* Harm-Jan vind NIN toch al baggermuziek. Zelf heb ik het met de band Angra en daar het album 'Temple of Hate', dat gaat over de kruistochten en liefde tussen verschillende mensen en religies.

link kijk eens, kun je dat als christen luisteren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet je je er bewust voor open stellen door er naar te luisteren Michie (en TS), mee te bleren, op te dansen en je stemming er door laten bepalen?

Als iemand in de 'normale' maatschappij God lasterende taal uitspreekt ga je toch ook niet dansen, mee bleren en vrolijk worden? Omdat er nu een leuk riedeltje onder hangt moet het nu in eens wel kunnen?

* Groninger heeft (gelukkig) ook niet alleen hiep-hoi, Jesus is joy muziek, maar let toch wel een klein beetje op wat hij draait

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 08:53:56 schreef Harm-Jan het volgende:

...

kijk eens, kun je dat als christen luisteren?

Mwah, dit gaat meer over christenen. Ik heb mijn grens gelegd op bewuste godslastering. Teksten waarin christenen met de grond gelijk worden gemaakt vind ik niet zo erg.

Alhoewel ik de consequentie nog wel eens laat varen voor veelste gave muziek. Salvation van Funeral Mist is muzikaal geweldig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 08:53:56 schreef Harm-Jan het volgende:

Woorden hoeven je écht niet altijd te beïnvloeden maar het kan soms gewoon niet goed zijn om bepaalde lyrics te luisteren. Alleen wat ik mij nu afvraag..

Mag je wél het boek 'Also sprach Zarazustra' van Nietschze lezen (en de rest van zijn boeken; ook daar komt 'God is dood' in voor.

De teksten waar ik het over heb slaat op muziekteksten... het is nu eenmaal klinisch bewezen dat teksten die dmv muziek bij ons binnenkomen niet door ons ingebouwt referentiekader getoetst worden maar direkt in het kamertje goed tot nadere toetsing geplaats worden in onze hersenen.

Teksten die je leest, lees je bewust en worden eerst getoetst alvorens in het hokje goed of fout geplaatst te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 09:29:05 schreef Michie23 het volgende:

De wereld zegt ook dat God dood is, moet je dan in een speellonk gaan zitten? Ik denk dat je bewust of onbewust altijd wel beïnvloed wordt en het is aan jou of je eraan toegeeft of niet.

Het gaat er niet om of je beinvloed of niet, het gaat erom dat je geniet van iets wat met god spot die voor jou heilig is. En dat kun je als christen gewoon niet doen, vind ik zelf. De wereld kun je niet veranderen, je kan er ook voor kiezen om zulke muziek niet te luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 20:55:28 schreef Leidenschaft het volgende:

[...]

Het gaat er niet om of je beinvloed of niet, het gaat erom dat je geniet van iets wat met god spot die voor jou heilig is. En dat kun je als christen gewoon niet doen, vind ik zelf. De wereld kun je niet veranderen, je kan er ook voor kiezen om zulke muziek niet te luisteren.

sjoerule.gif

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 03:17:11 schreef Lupi het volgende:

Wat vinden jullie?

Ik vind het niet kunnen, ook al doe je het onder het mom van "ik luister alleen naar de muziek"

Het is muziek die niet positief is over het geloof/God e.d.

Ik denk niet dat je dat naar God kan verantwoorden toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 20:58:19 schreef Audiophile het volgende:

Ha, je hebt het over muziek luisteren en niet over teksten luisteren. Hecht jij dan zoveel waarde aan teksten in muziek?

Sinds ik zelf ervaren heb wat de teksten van de muziek met mij doen... ja.... onderbewust krijg je de teksten mee en worden ze opgeslagen in je'n hersenen... aangezien dit onderbewust gaat krijgt het geen labeltje mee waarop staat of deze tekst 'goed' of 'fout' is in jou referentiekader.

De muziek is best goed.. en zeker NIN... maar ik luister geen 'seculiere' muziek zonder dat ik weet wat de teksten zijn... als de teksten onschuldig zijn luister ik... zijn ze dit niet luister ik niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gros van de doom (die ik luister) versta ik onderhand wel hoor. Maar Finntroll versta ik niet (en grauwbrul en Zweeds) maar schijnbaar gaat het nogal eens over 'Grip dem Magtigen Hammer bla bla Kristjenblod', over Trolletjes die Christentjes vermoorden.. Tsja

Ik luister het maar niet meer, ik denk dat God niet zo van die humor houdt. Persoonlijk luister ik dus niet 'dat wat expliciet tegen God is (om gewoon lekker tegen God te zijn)' en muziek die dingen propagandeerd waar ik tegen ben, ook hierin is wel wat relativatie mogelijk.

Ik luister om deze reden dus geen grind of death (wel wat) omdat het muziek is die ik niet mooi vind, en teksten die mij vaak totaal niet aanstaan (ik hou niet van poep, pies en vrouwenverkachtrammelherrie). Doom luister ik wel veel, bijvoorbeeld Swallow the Sun, Novembers Doom, Draconian en The Sins of Thy Beloved.

Tekst van Draconian (Album: Arcane Rain Fell)

O, death, with thy ebony cloak sublime,

How abstract thy harvest rose doth fall

Consigned to the flames of woe in sweet modesty...

I renounce myself from the everdawn

No god is as cruel as god himself

It's time to show the true face

No life is as dead as life itself;

This earthly realm imprisons my soul

Innocence raped in the sunrise,

And I watch how the beauty dies

en

Adonai, elohim, el shaddai...

Thou hast become the father of lies,

And I serve thee, henceforth... no more

Becoming thus the essence of sedition;

The steadfast gleam of the unsheated rapier,

The falchion's forceful thrust

At the heart of thy empire... the adam kadmon

To impart the knowledge - the cognizance - of thine

For this I slither in aspect through eden's gleanings

For this I bid cain slayeth his brother

For this I rend the weakest salient of thy diadem,

As I, its jewel and very metal shall reflect no more

Your light - the light of enslavement;

The essence of constancy and misaligned justice

To a multitude that knows no freedom...

Ignorant of how subtle the fetter tightens

They shall raise me a saviour - and crown thee a liar

For this I strike with balanced blade,

And spit upon the throes of thine angels' desire

I will not serve... henceforth

Ik ben er nog niet uit of ik dit wil luisteren smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:35:10 schreef Pius_XII het volgende:

Ik vind die anti-Christelijke teksten altijd zo kinderachtig, niet eens slecht of kwaadaardig, maar zo oververmoeid kinderachtig, ik kan het niet helpen.

Sommige wel ja.. dat is 'God is een Stommerd omdat ik zo lekker puberaal-gefrustreerd ben, dus Middelvinger'..

Sommige zijn echter erg nadenkend, filosofisch, kunstig, poëtisch of afkomstig uit oude werken van nietchristelijke wijsgeren.. Belphegor is bijvoorbeeld tekstueel echt fantastisch, filosofisch maar ik heb nog nooit zo iets blasfemisch gelezen..

Maar wat te denken van de fantastische Carmina Burana van Orff?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:38:06 schreef Harm-Jan het volgende:

Sommige wel ja.. dat is 'God is een Stommerd omdat ik zo lekker puberaal-gefrustreerd ben, dus Middelvinger'..

Sommige zijn echter erg nadenkend, filosofisch, kunstig, poëtisch of afkomstig uit oude werken van nietchristelijke wijsgeren.. Belphegor is bijvoorbeeld tekstueel echt fantastisch, filosofisch maar ik heb nog nooit zo iets blasfemisch gelezen..

Maar wat te denken van de fantastische Carmina Burana van Orff?

Ja, daar heb je wel een punt. Ik moet zeggen dat ik verstandelijk altijd op het punt heb gestaan dat ik daar wel overheen kan kijken, maar gevoelsmatig heb ik juist de laatste tijd steeds meer zoiets van; liever niet. Ik heb geen enkele moeite met teksten van 'twijfelaars', zoals Fish of Roger Waters, daar kan ik zelfs heel goed inkomen, maar als teksten voor mijn gevoel een 'waterdichte' anti-Christelijke filosofie uitdragen dan laat ik het liever aan me voorbijgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 30 oktober 2006 22:46:47 schreef Gusto het volgende:

Ik begrijp niet dat je kan luisteren naar teksten die Jezus verlogenen. Als ik mensen spottend hoor praten over God of over Jezus dan wekt dat echt medelijden en afgunst bij me op.

Het ligt er maar net aan vanuit welke context het gebracht wordt; meestal luister ik het niet nee. Maar bijvoorbeeld '8th Commandment' van Sonata Arctica of 'Into My Arms' van Nick Cave luister ik gerust.

All those lies suit you. They are custom made to drive

you out of reality. Lies are true for you. You know, what

you do is reaching a point of insanity.

When you wake from your dream you know what is true?

Ring of bell inside your head is playing with your mind

Remember to pray, and what the Bible says and you will

live thru eternity You haven't heard of this?

There is something you missed - it will cost you so heavily.

You must sleep in the stinking bed that you made

When you're down where you belong hear what they say.

Stay for a while, stay forever. Sing for the times you are

bound to betray. Run for your life, run forever, your eyes

tell a lie and the liar must always die.

When you're done with him, you know where you have

been, He will treat us all equally.

Can you feel the fire burning

You must sleep in the stinking bed that you made.

When you're down where you belong hear what they say.

Stay for a while, stay forever. Sing for the times you are

bound to betray. Run for your life, run forever, your eyes

tell a lie and the liar must always die.

[Guitar Solo]

Stay for a while, stay forever. Sing for the times you are

bound to betray. Run for your life, run forever, your eyes

tell a lie and the liar must always diiiiiiie... (fading away)

Stay for a while, stay forever. Sing for the times you are

bound to betray. Run for your life, run forever, your eyes

tell a lie and the liar must always die.

en

I don't believe in an interventionist God

But I know, darling, that you do

But if I did I would kneel down and ask Him

Not to intervene when it came to you

Not to touch a hair on your head

To leave you as you are

And if He felt He had to direct you

Then direct you into my arms

Into my arms, O Lord

Into my arms, O Lord

Into my arms, O Lord

Into my arms

And I don't believe in the existence of angels

But looking at you I wonder if that's true

But if I did I would summon them together

And ask them to watch over you

To each burn a candle for you

To make bright and clear your path

And to walk, like Christ, in grace and love

And guide you into my arms

Into my arms, O Lord

Into my arms, O Lord

Into my arms, O Lord

Into my arms

And I believe in Love

And I know that you do too

And I believe in some kind of path

That we can walk down, me and you

So keep your candlew burning

And make her journey bright and pure

That she will keep returning

Always and evermore

Into my arms, O Lord

Into my arms, O Lord

Into my arms, O Lord

Into my arms

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:21:05 schreef Audiophile het volgende:

Hoe kan je onderbewust de teksten meekrijgen als je het niet kan verstaan? Ik heb het hier over black/death/doom metal, allemaal teksten waarbij de vocalen onverstaanbaar zijn.

Die vocalen onverstaanbaar?... dan luister ik andere Metal als jij... ookal is het op het eerste oor onverstaanbaar gegrom/geschreeuw etc. na een paar keer luisteren ken je de tekst...

Dat is nu het grappige aan onze hersenen ze slaan iets wat op het eerste gehoor onverstaanbaar is op en gaan er dan net zo lang mee spelen in je'n onderbewuste totdat ze er een verstaanbaar geheel van hebben gemaakt.

Daar zit 'em ook de crux... aangezien het eerst als onverstaanbaar dus onrelevant in de hersenen word opgeslagen word het ontcijferde als waarheid opgeslagen.

bronnen: dr. Dave Hunt, The Psychic War.

dr. Samuel Pfeifer, Gesundheit um jeden Preis?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 00:42:19 schreef eentje het volgende:

Daar zit 'em ook de crux... aangezien het eerst als onverstaanbaar dus onrelevant in de hersenen word opgeslagen word het ontcijferde als waarheid opgeslagen.

Toch raar dan, dat ik bij bepaalde muziek mijn hersentjes zeggen 'hmm, dit klinkt best satanistisch' terwijl ik niet op de tekst lette en er vervolgens dus achter kom dat het ook het geval is. En dat ipv waarheid, ik er een naar gevoel bij krijg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat hangt van de persoonlijke instelling (bewust of onbewust)van de persoon die naar de muziek luistert af.

Zoals de psalmist schrijft in psalm 121:

1 Ik hef mijn ogen op naar de bergen:

vanwaar zal mijn hulp komen?

2 Mijn hulp is van de HERE,

die hemel en aarde gemaakt heeft.

...

7 De HERE zal u bewaren voor alle kwaad,

Hij zal uw ziel bewaren.

8 De HERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren

van nu aan tot in eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid