Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

SADDAM KRIJGT DE STROP

De kranten staan er vol van vandaag: Saddam Hoessein gaat de strop krijgen. Tenminste, als het hoger beroep niet al te lastig gaat doen. Maar volgens allerlei tongen zal het hoogstends een aantal maanden duren, voordat Saddam het touw om de nek krijgt.

Hoewel Nederland tegen de doodstraf is, blijkt Balkenende toch blij te zijn met het vonnis. Tóch niet helemaal tegen de doodstraf dus. Goed, allerlei hoge meneren uit allerlei landen hebben natuurlijk ook hun reacties gegeven. De ene was verheugd, de andere flink chagrijnig.

Omdat jij ook een belangrijke meneer of mevrouw bent (voor onze Heer in elk geval wel), is hier de gelegenheid om jouw reactie te geven op dit gebeuren. Nieuwswaardige ontwikkelingen in deze zaak zijn uiteraard ook welkom hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 167
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

ik ben tegen de doodstraf (laten we daar eens mee beginnen) puh2.gif

MAAR.... ik vind dit zelfs nog een milde straf voor saddam. Vergelijk het met Hitler, ook voor hem zou de doodstraf nog te mild zijn. Ik ben verder geen hatelijk type hoor, maar wat deze mensen hebben gedaan valt niet goed te praten met een strop, kogel of stoel.

Ik weet dat je met al je medemensen moet leven, maar dit is onmenselijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, ik kreeg toch een beetje een dubbel gevoel toen ik gisteren dit nieuws hoorde. Aan de ene kant zeker een verdiend vonnis, maar omdat ik een flinke aversie tegen de doodstraf heb, staat het me toch een beetje tegen. Ik vind het moeilijk om me hier ondubbelzinnig over uit te spreken. Ik had dit vonnis echter wel verwacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat duurde dit lang zeg. Ze hadden hem toch al gelijk kunnen ophangen? Dat had tijd, maar ook (nog belangrijker!) levens gekost, van bijv. die advocaten die nu dood zijn.

Want laten we eerlijk zijn, dit was natuurlijk gewoon een showproces.

Tuurlijk, die man is schuldig, maar dat wisten we al voor het proces. En denken dat dit proces eerlijk was, is nogal naïf.

Btw, ik ben tegen de doodstraf, ik zag de man liever in de gevangenis...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 november 2006 13:32:01 schreef Groninger het volgende:

Niet meer dan terecht. Ook in de bijbel werden mensen gestenigd of aan het kruis geslagen bij overtreding van de wet. Vaak ging het om veeel lichtere overtredingen.

het vermoorden van vele tienduizenden mensen rechtvaardigt de doodstraf van Saddam best wel.

..... (ik draaf door) nosmile.gif

ik trek de woorden die daar stonden terug

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 06 november 2006 13:32:01 schreef Groninger het volgende:

Niet meer dan terecht. Ook in de bijbel werden mensen gestenigd of aan het kruis geslagen bij overtreding van de wet. Vaak ging het om veeel lichtere overtredingen.

En jij wilt bijbelse straffen wel invoeren?

(bij overspel bijv. de man en vrouw stenigen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 november 2006 13:33:31 schreef Gorthaur het volgende:

Wat duurde dit lang zeg. Ze hadden hem toch al gelijk kunnen ophangen? Dat had tijd, maar ook (nog belangrijker!) levens gekost, van bijv. die advocaten die nu dood zijn.

Want laten we eerlijk zijn, dit was natuurlijk gewoon een showproces.

Tuurlijk, die man is schuldig, maar dat wisten we al voor het proces. En denken dat dit proces eerlijk was, is nogal naïf.

Btw, ik ben tegen de doodstraf, ik zag de man liever in de gevangenis...

Het is de schijn ophouden van eerlijkheid "democratie" laten zien, maar ik vind het nogal nutteloos als van te voren toch al het vonnis duidelijk was. Beetje "kijk eens goed voor de wereld zorgen" show van de USA...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 november 2006 13:36:46 schreef K. het volgende:

Ik zie niet in waarom ik of wie dan ook het recht heeft een ander mens het leven te ontnemen. Ik ben hier dus tegen, levenslang als het aan mij ligt.

Aan het kopje 'Levenslang' zitten een aantal nadelen:

- De mogelijkheid dat je ontsnapt is groot (zeker met de hoeveelheid medestanders die hij nog steeds heeft.)

- Als je in Nederland levenslang krijgt is dit meestal maar 20 á 30 jaar. Dit ivm met vroegtijdige bevrijding wegens goedgedrag (overigens vind ik dat werkelijk van de zotte. Je krijgt niet voor niets levenslang)

- Vanuit het gevang zou hij nog altijd opdrachten kunnen geven tot aanslagen of dergelijke dingen meer

In dit geval ben ik dus tegen een celstraf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuke soap weer in de VS zo vlak voor de verkiezingen...

Naja ik ben zowiezo geen voorstander van de doodstraf. Daarnaast kennen wij niet eens de feiten, hooguit een slechte afspiegeling er van.

Zoveel beter is z'n land er ook niet beter op geworden sinds de binnenval van Amerika. Ook duizenden Irakezen dood. Wacht Bush hetzelfde oordeel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 november 2006 13:43:37 schreef Eric het volgende:

[...]

Aan het kopje 'Levenslang' zitten een aantal nadelen:

- De mogelijkheid dat je ontsnapt is groot (zeker met de hoeveelheid medestanders die hij nog steeds heeft.)

- Als je in Nederland levenslang krijgt is dit meestal maar 20 á 30 jaar. Dit ivm met vroegtijdige bevrijding wegens goedgedrag (overigens vind ik dat werkelijk van de zotte. Je krijgt niet voor niets levenslang)

- Vanuit het gevang zou hij nog altijd opdrachten kunnen geven tot aanslagen of dergelijke dingen meer

In dit geval ben ik dus tegen een celstraf.

Hij zou voor zijn misdaden dan ook meerdere keren levenslag verdienen en dus niet meer de cel uitkomen waarschijnlijk. Je andere twee kanttekeningen vind ik nog geen reden om iemand dan maar te doden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 06 november 2006 13:43:37 schreef Eric het volgende:

Aan het kopje 'Levenslang' zitten een aantal nadelen:

- De mogelijkheid dat je ontsnapt is groot (zeker met de hoeveelheid medestanders die hij nog steeds heeft.)

Niet als je hem opsluit in een land wat meer op orde is.

Er bestaan landen met een prima gevangenis systeem.

Quote:
- Als je in Nederland levenslang krijgt is dit meestal maar 20 á 30 jaar. Dit ivm met vroegtijdige bevrijding wegens goedgedrag (overigens vind ik dat werkelijk van de zotte. Je krijgt niet voor niets levenslang)

Volgens mij kun je ook in Nederland definitief levens lang krijgen hoor, maar ik ben hier niet zo in thuis. Maar afgezien daarvan, er zijn zat landen waar je wel definitief de cel in moet draaien.

Of iets zot is of niet, ga ik in dit topic niet op in.

Quote:
- Vanuit het gevang zou hij nog altijd opdrachten kunnen geven tot aanslagen of dergelijke dingen meer

Zie eerder punt: er bestaan in de wereld degelijke gevangenis systemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 november 2006 13:49:15 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Volgens mij kun je ook in Nederland definitief levens lang krijgen hoor, maar ik ben hier niet zo in thuis. Maar afgezien daarvan, er zijn zat landen waar je wel definitief de cel in moet draaien.

Klopt, levenslang is gewoon levenslang, ook in Nederland. Een straf lager is echter 20 jaar. Wordt nogal eens verward door mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik ook eens mijn eigen reactie geven. Volgens de katholieke kerk bezit de staat het recht om de doodstraf op te leggen, maar mag zij dat recht bepaald niet onbelemmerd uitvoeren (zie ook Katechismus van de Katholieke Kerk, alinea 2266 en 2267). Het is geen absoluut recht, zoals het verdedigen van het recht op het leven van onschuldigen dat wel is.

Als de veiligheid van personen en voldoende bescherming kan worden geboden tegen de aanvaller met onbloedige middelen, dan moet de overheid zich daartoe beperken. De doodstraf kan dan niet worden opgelegd, omdat er geen absolute noodzaak is. Vanzelfsprekend moet de identiteit en de verantwoordelijkheid van de schuldige voldoende zijn vastgelegd. Tot zover de theorie, nu Saddam.

Ik heb zelf niet het idee dat deze doodstraf nodig is. Saddam levenslang opsluiten in een gevangenis met een zeer streng en zwaar regime zou voldoende moeten zijn, om hem eens en voor altijd onschadelijk te maken. Dit termeer omdat een straf geen vergelding mag zijn, maar een herstel van de rechtvaardigheid, een vorm van afschrikking en misschien ook wel herstel van de schuldige.

Ik begrijp dan ook niet dat premier Balkenende ineens zo verheugd kan reageren, als Nederland zo duidelijk tegen de doodstraf is. Zelfs nog erger dan de katholieke kerk. Mijns inziens ben je dan niet bepaald consequent. Óf je bent zonder uitzondering tegen de doodstraf, óf je staat er (met behoud van zeer stricte beperkingen) voor open. Dit halfslachtige gedoe komt op mij wat ingewikkeld over.

En in Nederland is levenslang inderdaad letterlijk levenslang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 november 2006 13:49:15 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Niet als je hem opsluit in een land wat meer op orde is.

Er bestaan landen met een prima gevangenis systeem.

[...]

Volgens mij kun je ook in Nederland definitief levens lang krijgen hoor, maar ik ben hier niet zo in thuis. Maar afgezien daarvan, er zijn zat landen waar je wel definitief de cel in moet draaien.

Of iets zot is of niet, ga ik in dit topic niet op in.

[...]

Zie eerder punt: er bestaan in de wereld degelijke gevangenis systemen.

Hij is in Irak terecht gewezen, dan moet hij daar ook opgesloten worden. Tot dat een land dat wel op orde is om uitlevering vraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 november 2006 14:05:38 schreef Trotse-Moslim het volgende:

Vooral de manier waarop hij de doodstraf krijgt vind ik niet door de beugel. Nl. door ophanging.

Doet me veel denken aan de sharia, lol.

Terwijl ik dacht dat het westen juist zo fel tegen de sharia was
puh2.gif

Ophanging is niet gebruikelijk voor militairen (en volgens mij is Saddam dat). Militairen krijgen normaal gesproken de kogel wat veel eerzamer is. Maar voor oorlogsmisdadigers worden volgens mij altijd uitzonderingen gemaakt. In het grote proces na de tweede wereldoorlog kregen de hoge Duitse militairen ook de doodstraf door strop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
wat ik dan echt niet begrijp is.. hij heeft de doodstraf en nu willen ze hem ook voor dit en dat en dat berechten. HIJ GAAT AL DOOD. BOEIE WAAROM NOG MEER RECHTZAKEN EN ZIJN STRAF UITSTELLEN

Sjaloom Rainbow6,

Simpel, omdat een mens voor elke misdaad die hij begaat verantwoording moet afleggen. Het is ook voor de slachtoffers van zo'n misdaad echt heel belangrijk dat hij daarvoor berecht wordt en dus ook straf krijgt. Zij kunnen het dan afsluiten, omdat de rechter zich dan ook over hún leed heeft gebogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 november 2006 14:10:47 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Ophanging is niet gebruikelijk voor militairen (en volgens mij is Saddam dat). Militairen krijgen normaal gesproken de kogel wat veel eerzamer is. Maar voor oorlogsmisdadigers worden volgens mij altijd uitzonderingen gemaakt. In het grote proces na de tweede wereldoorlog kregen de hoge Duitse militairen ook de doodstraf door strop.

worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid