Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Vroeg me af...

Warning: Spoiler-alert

Spoiler:

Is hij nu echt de hele tijd gestoord geweest

of

Is hij gebrainwasht?

Vond dat aan het einde wat onduidelijke... maar dacht zelf het laatste, omdat die vuurtoren nog in beeld kwam op het allerlaatst

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 422
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

spoilers werken niet!


Samengevoegd:

Quote:

Vroeg me af...

niet lezen als je de film nog wilt kijken!

Spoiler:

Ik denk dat hij al die tijd gestoord is geweest. Aan het eind wordt aan hem steeds meer uitgelegd over waarom het niet kán dat hij echt de marshal is die hij graag wil zijn. Ze confronteerden hem met de foto's van zijn kinderen en hij krijgt dan ook de flashback over zijn echte achtergrond. En die andere marshal (chuck) bleek ook een psychiater te zijn. Hij speelde alleen de hele tijd mee omdat ze hem dán zover zouden kunnen krijgen dat hij erachter zou komen dat hij in zijn eigen waan leeft. Ondanks dat hij daar inderdaad achter komt en het echt beseft lijkt hij in de laatste scene toch terug te vallen. Hij zegt als laatst zoiets als: 'Is het beter te leven als een monster dan te sterven als een goed mens'. Hij kan daarbij doelen op de monsters die hersenexperimenten uitvoeren in de vuurtoren en dat hij dan de goede persoon is die nu sterft. Maar hij kan ook doelbewust op zijn lobotomie afgaan doordat hij beseft dat het zwaarder is om te leven met de wetenschap dat door zijn schuld zijn vrouw en kinderen zijn overleden en hij dus kiest voor de 'dood' (lobotomie zorgt ervoor dat je geen emoties en wil meer hebt) als een goed mens, namelijk een gek die er van overtuigd is dat hij vecht tegen het kwade.

Verder denk ik ook dat hij echt in de war was, omdat de discussie tussen de ouderwetse psychiaters die pleitten voor lobotomie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lobotomie} en de vernieuwende psychiaters die pleitten voor medicijnen en gesprekstherapie in die tijd opkwam. Gelukkig hebben de vernieuwende ideeen het gewonnen, mede door de uitvinding van betere medicijnen.

(haha, sorry voor de lange uitleg hoor, het heeft m'n interesse nogal)


Samengevoegd:

en kurt:

Spoiler:

jij bent ook heel goed puh.gif
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is The Shawshank Redemption toch een goede film. Maakt ook niet uit hoe vaak je hem ziet.

Amen, ik heb hem net ook weer gezien. Blijft een pracht van een film.

Spoiler:

Ik weet het, het was te verwachten met dat kleine hamertje, maar de eerste keer dat ik hem keek had ik echt geen flauw benul dat hij er ook echt vandoor zou gaan.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Grappig? Zo zou ik het toch niet noemen.
knipoog_dicht.gif
Ja, er zit een dosis humor in en er zijn grappige elementen, maar een grappige film?

Sterke cast klopt ja.

Spoiler:

Ik vond de beginscène ook best heftig, een dode Heath Ledger terwijl hij zelf nog niet zo lang geleden is overleden. Best een schok, was dat.

Hmm daar heb heb je gelijk in..

Wilde het ook niet als comedy bestempelen hoor smile.gif Daar is de film te goed vooryes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oke thnx voor de uitleg!

Daar kan ik me dan ook wat meer in vinden ja
smile.gif

Maar een geweldige film!

Ik heb afgelopen zaterdag Shutter Island ook gezien toevallig en ik denk dat hij NIET gek was.

Spoiler:

Aan het einde, nadat hij die zin over dood als goed mens heeft uitgesproken, noemt die "chuck" hem alsnog Teddy, terwijl ze ervoor hem de hele tijd proberen wijs te maken dat hij Andrew heet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid