Spring naar bijdragen

Op zondag werken?


Aanbevolen berichten

Ik werk dus wel op de rustdag (jaja, heel strategisch neergezet zo!) Ik werk in de volwassenpsychiatrie, en moet dus wel eens werken op een zondag. die mensen blijven nou eenmaal 24 uur per dag hulpbehoevend...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • Antwoorden 421
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

er is 1 rustdag van de 7 dagen. Men heeft het al zo druk en dan is er behoefte aan een rustdag. Anders ga je het niet redden en wordt het veel te druk voor je. best logisch en het staat in de bijbel. je mag op zondag werken als het nodig is (in de zorg bijvoorbeeld)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind zelf dat het meer om een rustdag gaat, dan om de rustdag. Maar het is op zich wel handig om dan die rustdag allemaal op de zelfde dag te nemen. Dan heb je ook geen last van elkaar. Natuurlijk gaat de politie, ziekenhuis, dominee etc. wel door.

de politie doet ook veel administratief werk. Mensen opbellen n.a.v. een aanrijding die bijv. doorgereden zijn. (niet zomaar een toevallig voorbeeld, maar ik was het niet hoor! knipoog_dicht.gif )

Dat vind ik dus weer nutteloos zondagswerk. Dat kan best op een andere dag.

Eigenlijk is het best mooi dat onze God al voordat er een mens burn-out en overspannen raakte al ingesteld had dat er één rustdag in de week moest zijn. Hij weet wat we nodig hebben!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat t niet echt uitmaakt of je op zondag werkt, ben zowieso niet van de hel en verdoemenis teksten in de bijbel, kan volgens mij nooit de bedoeling zijn. maar das persoonlijk. Hoe zou ik me dat dan voor moeten stellen de Zondag, de hele dag bidden en God eren?! Ikzelf werk elke zondagmorgen en 's middags ga ik naar de voetbal.

Niet lullig bedoeld hoor maar misschien brengt t een leuke discussie op gang

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hel en verdoemenis aangaande zondag werken ? Ben ik nog niet tegen gekomen... smile.gif

De hele dag God eren en bidden ? Nou ja, je kan elke dag bidden en God eren. Definitie van rust is niet perse de hele dag bidden.

Maar je hebt op zondag mits je het niet helemaal volplant wel lekker de tijd om met God bezig te zijn.

Als je zowieso alleen met God bezig bent op zondag dan klopt er iets niet. Dan hoeft het helemaal niet super intensief elke dag, kan vaak ook niet. Maar deel je vrije tijd goed in zou ik zeggen. smile.gif

Bijbels gezien doe je niks fout met werken op zondag en naar voetbal gaan.

Het kan wel tussen jou en God instaan, maar dat is een ander verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 01 december 2004 12:34:44 schreef JonathanV het volgende:

Bijbels gezien doe je niks fout met werken op zondag en naar voetbal gaan.

Het kan wel tussen jou en God instaan, maar dat is een ander verhaal.

Hoe denk jij dan over dit?

Exodus 20:

9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;

10 maar op den zevenden dag is de sabbat van den Heer, uwen God. Dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uwe dochter, noch uw knecht, noch uwe dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uwe poorten is;

Exodus 34:

21 Zes dagen zult gij arbeiden; en op den zevenden dag zult gij rusten, beide van ploegen en van oogsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze regels waren opgelegd aan Israel onder het oude verbond.

Wij vallen niet meer onder het oude verbond.

Romeinen 14:6 "6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God"

Het staat helemaal vrij wat je de zaterdag of zondag als rustdag pakt en of je wel een rustdag neemt.

Ben je er echter van overtuigd dat de zondag een verplichte rustdag is dan is dat je goed recht om dat aan te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom JonathanV,

Het is allemaal wel fijn dat je een tekst aanhaald, maar het zou ook prettig zijn om het in de juiste context te lezen.

Voor het gemak zet ik hier Rom.14:1-12 neer:

Rom 14:1-12:â€Aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te beoordelen. 2 De een gelooft, dat hij alles eten mag, maar de zwakke eet plantaardig voedsel. 3 Wie wel eet, minachte hem niet, die niet eet, en wie niet eet, oordele hem niet, die wel eet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie zijt gij, dat gij eens anders knecht oordeelt? Of hij staat of valt, gaat zijn eigen heer aan. Maar hij zal staande blijven, want Jahweh is bij machte hem vast te doen staan. 5 Deze immers stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om Jahweh, en wie eet, doet het om Jahweh, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om Jahweh en ook hij dankt God. 7 Want niemand onzer leeft voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf; 8 want als wij leven, het is voor Jahweh, en als wij sterven, het is voor Jahweh. Hetzij wij dan leven, hetzij wij sterven, wij zijn van Jahweh. 9 Want hiertoe is De Messias gestorven en levend geworden, opdat Hij en over doden en over levenden heerschappij voeren zou. 10 Gij echter, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat minacht gij uw broeder? Want wij zullen allen gesteld worden voor de rechterstoel Gods. 11 Want er staat geschreven: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt Jahweh: voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God loven. Zo zal dan een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven aan God.". (sluitzin m.b.t. deze onderwerpen: afsluiting van geheel wat er op wijst dat de bovengenoemde teksten bij elkaar horen)

Het gaat hier niet over vieren of niet vieren van de Shabbat, maar over het houden van de Joodse gedenkdagen voor overledenen (gebruikelijk binnen joodse traditie, waarop de kaddish wordt uitgesproken, zie vers 7-9)

De items die hier besproken worden: het wel of niet eten van vlees (het gaat dus niet over het wel of niet bijbels kosher eten) en het wel of niet houden van speciale dagen voor doden (door de nog levenden) zijn dus niet afkomstig uit de Tora maar uit de traditie.

Heeft dus niks te maken met het vrij zijn in welke rustdag je pakt!

Shalom in Yeshua,

Chill

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nieuw verbond....oud verbond...maar GOD is dezelfde.

Trouwens: de Sabbat is de dag van GOD; niet van ons.

Openbaringen 14:12 (geschreven na de Hemelvaart van Jezus) zegt overduideljk dat we de Geboden van GOD dienen te houden én het geloof in Jezus....

De zondag is de dag van de zonnegod uit Rome en de RK-kerk die in de 4de eeuw na samensmelting met de zonnegodaanbidders werd vastgesteld. Daar heb je toch niks mee?!!?

Daarvoor hielden alle Christenen de Sabbat; zeker t/m de 2de eeuw.

Staat er ook niet in de Bijbel dat we de Wet (de Geboden van GOD) dienen te volbrengen mét de Geest???

Ik denk dat we met een nieuw verbond nog steeds dezelfde GOD hebben en dat er geen tittel of jota van de Wet (Geboden: Jakobus 2:10) vergaat. En dat Johannes terecht schrijft in Openbaringen 14:12...

De Heiligen houden de Geboden van GOD; ALLEMAAL dus ook het Sabbatsgebod;

De Sabbat: vrijdagavond van zonsondergang tot zaterdag zonsondergang. De Joden doen dat al duizenden jaren.... en dus weten we precies welke 'dag' die Sabbat van het 4de Gebod uit Exodus 20 is!!!!

Bookman

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tom:

Jezus is (!) een Jood; hij leeft en zit aan de rechterzijde van GOD (Hebr 8:1) als onze Hogepriester. En herboren in Jezus (door de doop)en verbonden met Gods Geest (handoplegging) zijn wij ook Gods Volk.

Iets wat niet van mensenhanden is, kan niet door mensen worden aangepast of aangetast. Wie dat wel doet, zet z'n leven op het spel. Weet je nog dat Uzza de verbondskist met z'n handen aanpakte? Hij was op slag dood.

Jezus was duidelijk genoeg: de Wet blijft geheel intact.

Jezus heeft zichzelf niet aan het kruis gegeven zodat wij de erfzonde tegen GOD opnieuw kunnen gaan beginnen door tegen Zijn WIL en Zijn Wet in te gaan.

Openbaringen 14:12 Zij houden de Geboden van GOD! ALLEMAAL. Dus ook het Sabbatsgebod of wil jij GOD loochenen op Zijn Dag.

Zelfs de Meester van de Sabbat -de Zoon van GOD- hield de Sabbat... Wil jij boven je Meester staan?

Of dien jij gewoon liever een andere god?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tom: Jezus is (!) een Jood. En herboren in Jezus zijn wij ook Gods Volk.

Iets wat niet van mensenhanden is, kan niet door mensen worden aangepast of aangetast. Wie dat wel doet, zet z'n leven op het spel.

Jezus was duidelijk genoeg: de Wet blijft geheel intact.

Jezus heeft zichzelf niet aan het kruis gegeven zodat wij de erfzonde tegen GOD opnieuw kunnen gaan beginnen door tegen Zijn WIL en Zijn Wet in te gaan.

Openbaringen 14:12 Zij houden de Geboden van GOD! ALLEMAAL. Dus ook het Sabbatsgebod of wil jij GOD loochenen op Zijn Dag.

Zelfs de Meester van de Sabbat -de Zoon van GOD- hield de Sabbat... Wil jij boven je Meester staan?

Of dien jij gewoon liever een andere god?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De mensen in Nederland zijn zo druk dat een minister het een keer heeft gehad over "onthaasten", er heerst een burn-out epidemie, ik hoor ongelooflijk veel mensen klagen dat ze het te druk hebben, maar toch moeten op zondag maar de winkels open en moeten ook de mensen die niet persé op zondag hoeven te werken (dus even niet dokters enz. meerekenen) op zondag gaan werken?

De enige rustdag die we nog hebben moet dus ook verknald worden?

Waar zijn we toch mee bezig verbaasd.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Skippy,

Er staat nergens in Genesis 1 dat God toen de sabbat instelde. Er staat alleen dat Hijzélf op de zevende dag rustte en de dag zegende. Maar niet dat we dan ook op die dag rust in acht moeten nemen. Die regel kwam later voor de Joden in het verbond. Zij moesten rusten vanwege het gebeuren in Genesis 1. Maar niet omdat het in Genesis 1 al werd ingesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enkele puntjes van mij:

- Extra stelling: Als christen moet je maar gewoon niet voor een beroep kiezen waarvan je weet dat je op zondag moet werken (ik ben er zelf nog niet uit of dit een goed uitgangspunt is)

- Ik vind de uitbreiding van de openingstijden tot zelfs de zondag aan toe eerlijk gezegd behoorlijke flauwekul. Mensen kunnen hun geld namelijk toch maar 1 keer uitgeven. Ze geven het alleen nu wat meer gespreid uit aangezien ze ook savonds en op zondag terecht kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

- Extra stelling: Als christen moet je maar gewoon niet voor een beroep kiezen waarvan je weet dat je op zondag moet werken (ik ben er zelf nog niet uit of dit een goed uitgangspunt is)

dan zouden er dus helemaal geen christen dokters, verpleegters, brandweermannen enz moeten zijn volgens jou. lijkt je dat een goed plan?

ik denk dat het belangrijk is dat christenen in alle beroepen vertegenwoordigt zijn. daar komt bij dat ik denk dat het gewoon goed is om een vrije dag in de week te hebben en dat het God niet zoveel uitmaakt of dat nou zondag is of niet.

je moet wel uitkijken dat het niet zover komt dat je door je werk nooit meer naar de kerk kan ofzo maar daar moet je zelf uitkomen denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid