Spring naar bijdragen

Op zondag werken?


Aanbevolen berichten

Er zijn genoeg banen te bedenken waarbij je op Zondag zal moeten werken en andere dagen vrij hebt. Verpleging, sporters, musici, pretparkpersoneel, benzinepomp-personeel etc

Winkels vallen daar niet onder. We hoeven niet zo nodig elke dag spullen te kopen. (wat mij betreft kunnen winkels op Maandag ook nog gerust dicht blijven, supermarkten uitgezonderd misschien)

Behalve als je koopverslaafd bent, maar dan moet je elders hulp zoeken.

Het personeel zit er daar echt niet op te wachten, en (zoals al gezegd) het is funest voor de kleine winkelier die dan verplicht is ook elke dag open te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 421
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nou, laat ik het zo zeggen. Ik vind het weekend een prima uitvinding ook al is het een begonnen als een christelijke uitvinding. Ik heb ook mijn standpunt net bijgesteld over het weekend. Laat zondag idd maar een rustdag zijn. hoewel ik niet perse tegen koopzondagen ben is een 24/7 maatschappij ook niet je-van-het. Maar zondagsheiliging vind ik te ver gaan. Wees niet bang: ik ga echt niet met mijn getthoblaster met gangsta-rap en deatcore-satanmetal voor een kerk staan om mijn punt te maken, maar bijvoorbeeld mijn vriend (die free-lance kapper is) kapt ook wel eens op zondag en om dat nou te gaan verbieden.

Ik bedoel niet iedere christelijke uitvinding is slecht after all. en om dan maar zaterdag een rustdag ipv zondag te maken om christenen te pesten vind ik zelfs zoiets als de liefde bedrijven met een mier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het bijvoorbeeld wel belachelijk dat de gemeente Hardinxveld-Giessendam vorig jaar dwangsommen op kon leggen een Prorail als ze op zondag aan het spoort zouden werken.. ja, het is een ontzettend druk traject waar je op die manier de minste mensen mee raakt qua reis-problematiek plus schade voor bedrijven die goederen via het spoor vervoeren, naar omdat men op zondagmiddag liever 'stilte' had, en niet dat gebater van de railwerkers.. 'liever hebben' mag, maar dit ging voor mij echt te ver.. een dwangsom..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik weet niet hoeveel Credible leden hier de zaterdag als rustdag hebben?

Volgens mij gaat Marinus' punt langs je heen. Jij komt met een bijbelcitaat over de sabbat alsof het vanzelfsprekend is dat dit tegenwoordig voor de zondag geldt. En dat ook nog met een beetje een toontje van "dat is toch logisch, waar gáát deze discussie nog over". De sabbat is echter zoals Marinus al zei, iets anders dan de zondag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik werk ook gewoon op zondag. Alleen probeer ik het zo min mogelijk te doen. Wij hebben hier 1 keer in de maand koopzondag, dus echt veel is dat dus niet. Dan maakt het mij verder ook niet uit of ik moet werken, zolang ik nog maar naar de kerk kan, vind ik het prima.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • 5 years later...

*Schopje* Sinds enkele weken werk ik op de zondagochtend. Niet veel overigens, ik kan aan het eind van mijn werktijd officieel nog omkleden en op tijd in de kerkdienst aankomen. Het betekent voor mij echter wel dat ik maar een dag heb in de week dat ik niet aan het werk denk, en dat is de zaterdag. Die als rustdag gebruiken gaat ook niet altijd, verenigingsleven vindt eens in de zoveel tijd ook plaats. Punt is, ik werk niet in de zorg of de hulpverlening, maar in de horeca. Nou heb ik er zelf geen moeite mee, een rustdag op een andere dag als zondag inplannen is vrij gangbaar in de horeca. Maar, in hoeverre stoot het echt? Waarom zouden we als christenen zijnde per se op zondag moeten rusten? Op een andere dag in de week de 'zondags'rust pakken kan toch ook? Zolang je maar niet 7 dagen in de week op de werkvloer te vinden bent, dat sloopt je gewoon...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Quote:Op maandag 06 januari 2003 13:19 schreef Roel het volgende:Tijdens mijn werkzaamheden bij de plaatselijke grutter (waar ik parttime werkzaam ben) geraakte ik midden in een discussie. Dit met een zeer gewaardeerde collega. Onze meningen liepen erg uiteen wat zondagsarbeid betreft. Het lijkt me goed om hier op dit forum elkaar eens goed aan de tand te voelen. Hierbij gooi ik dan ook de volgende stelling in de discussiebak:"Werken op zondag moet kunnen"Wat vind jij?...Ik vind niet dat je op zondag kunt werken. In de bijbel staat duidelijk geschreven, dat je op zondag niet mag werken. Dan moeten we rusten en God aanbidden.

Sabbath is zaterdag, zondag is de dag van de zon, tuurlijk kun je dan op zondag werken maar als je de Bijbel trouw wilt zijn moet je niet op zaterdag gaan werken behalve als je anders geen eten meer zou hebben ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sabbath is zaterdag, zondag is de dag van de zon, tuurlijk kun je dan op zondag werken maar als je de Bijbel trouw wilt zijn moet je niet op zaterdag gaan werken behalve als je anders geen eten meer zou hebben ofzo.

Nee hoor. Die conclusie is vanuit het christendom bekeken een beetje vreemd. Althans, binnen de hoofdstromen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Quote:Op maandag 06 januari 2003 13:19 schreef Roel het volgende:Tijdens mijn werkzaamheden bij de plaatselijke grutter (waar ik parttime werkzaam ben) geraakte ik midden in een discussie. Dit met een zeer gewaardeerde collega. Onze meningen liepen erg uiteen wat zondagsarbeid betreft. Het lijkt me goed om hier op dit forum elkaar eens goed aan de tand te voelen. Hierbij gooi ik dan ook de volgende stelling in de discussiebak:"Werken op zondag moet kunnen"Wat vind jij?...Ik vind niet dat je op zondag kunt werken. In de bijbel staat duidelijk geschreven, dat je op zondag niet mag werken. Dan moeten we rusten en God aanbidden.

Sabbath is zaterdag, zondag is de dag van de zon, tuurlijk kun je dan op zondag werken maar als je de Bijbel trouw wilt zijn moet je niet op zaterdag gaan werken behalve als je anders geen eten meer zou hebben ofzo.

Als Moslima trekt u de juiste conclusie, maar uw conclusie geldt enkel voor hen die de geboden Gods en het geloof van christus bewaren en waarvan de bijbel zegt dat ze discipelen (volgelingen ) van de leer van Christus zijn.

Maar u zal moeten begrijpen dat het antwoord die Olorin je hierboven geeft ook juist is ,namelijk:

[u]Nee hoor. Die conclusie is vanuit het christendom bekeken een beetje vreemd. Althans, binnen de hoofdstromen [/i[/u]]

omdat hij, samen met de meerderheid op dit forum, met het Christendom (de christenen) bedoeld; zij die het door mensen samengestelde decreet van Nicea aanvaarden en onderschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, in plaats van te luisteren naar de mensen die 'het door mensen samengestelde decreet van Nicea aanvaarden en onderschrijven', laten we luisteren naar de prive-interpretatie van bernard3!

Beste bernard, waarom zou je je een nieuw juk op laten leggen? Op zondag vieren we de dag van de Heer, de dag waarop Christus verrees.

Maar eigenlijk gaat dit topic niet over 'sabbat en zondag' maar of je mag werken op zondag. Ik denk dat de zondag een erg waardevolle rustdag is. Dat betekent niet dat je niet mag werken. Ik zou het echter afraden, alleen al om je hoofd even uit de week te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Quote:Op maandag 06 januari 2003 13:19 schreef Roel het volgende:Tijdens mijn werkzaamheden bij de plaatselijke grutter (waar ik parttime werkzaam ben) geraakte ik midden in een discussie. Dit met een zeer gewaardeerde collega. Onze meningen liepen erg uiteen wat zondagsarbeid betreft. Het lijkt me goed om hier op dit forum elkaar eens goed aan de tand te voelen. Hierbij gooi ik dan ook de volgende stelling in de discussiebak:"Werken op zondag moet kunnen"Wat vind jij?...Ik vind niet dat je op zondag kunt werken. In de bijbel staat duidelijk geschreven, dat je op zondag niet mag werken. Dan moeten we rusten en God aanbidden.

Sabbath is zaterdag, zondag is de dag van de zon, tuurlijk kun je dan op zondag werken maar als je de Bijbel trouw wilt zijn moet je niet op zaterdag gaan werken behalve als je anders geen eten meer zou hebben ofzo.

Interessant om ook eens volgende uitleg op onderstaande site te beluisteren

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Sabbat is op zaterdag idd. Ik vier nooit de Sabbat en ik ben op zondag naar de kerk gegaan.

Ik vind dit weer een typisch voorbeeld van waarin een discussie eigenlijk niet zo zinvol is. Het probleem zit 'm niet in welk bijbelvers wát zegt want we kennen die verzen wel, maar het probleem zit hem op een ander vlak: De methode van het interpreteren van de Bijbel. Die verschilt en die 'bril' zorgt voor een hele andere manier van tegen teksten aankijken.

Vanuit mijn geloof vier ik op zondag niet de Sabbat. Ik ben ook geen Jood. Op zondag vier ik de dag van de opstanding. Dat is geen sabbat. Sterker nog, die dag vierden de eerste christenen ook niet op zaterdag, want Joodse christenen vierden al de Sabbat en de christelijke bijeenkomsten waren de dag erna, met breken van het brood en drinken van de wijn. christenen uit de heidenen zijn geen Joden en vierden niet de Sabbat.

In het traditionele christendom zie je wel een rare hybride vorm bij die zondagse viering. Zo heeft de mis een wat bijzondere mix van elementen uit de tempeldienst en de synagoge dienst. En heeft zondag -ondanks het dus niet de sabbat is- wel trekjes van de sabbat.

Ik denk ook dat je dat soort dingen ook het beste kunt verstaan als dat het wel in de traditie staat, maar tegelijk ook iets anders is.

Beetje net als de doop: In de bijbel maakt men wel een link naar besnijdenis, maar tegelijkertijd is de doop wel echt wat anders dan dat.

Elementen van de rustdag zitten in de zondag, maar het is niet de sabbat. In feite is het (katholiek verstaan) een feest waarin we Pasen vieren/herdenken. (Pasen zelf is is een soort van über zondag, de ultieme christelijke feestdag.) Dies Domini (= dag van de Heer).

Katholieken gaan er van oudsher ook te krampachtig mee om: het is niet de Joodse sabbat met alle strikte regels. Maar er is wel een hele sterke aanmoediging(/plicht) het wel te vieren. Oa. als rustmoment en al helemaal geen rottigheid uithalen. (In de Middeleeuwen was er kerkelijk een verbod om oorlog te voeren op zondag. ;) )

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Sabbat is op zaterdag idd. Ik vier nooit de Sabbat en ik ben op zondag naar de kerk gegaan......................

Vanuit mijn geloof vier ik op zondag niet de Sabbat. Ik ben ook geen Jood. Op zondag vier ik de dag van de opstanding. Dat is geen sabbat. Sterker nog, die dag vierden de eerste christenen ook niet op zaterdag, want Joodse christenen vierden al de Sabbat en de christelijke bijeenkomsten waren de dag erna, met breken van het brood en drinken van de wijn. christenen uit de heidenen zijn geen Joden en vierden niet de Sabbat.

Dit is zeer duidelijk en je bent vrij om een keuze te maken maar dan moet je ook de consequenties van je keuze durven erkennen en aanvaarden . Namelijk het feit dat je niet voldoet (wil voldoen) aan de voorwaarden gesteld aan de volgelingen van de leer van Christus die te vinden zijn in de Bijbel zoals de Moslima "eigenmening " er terecht op wees .

Net zoals ik die niet wil voldoen aan de inhoud van bepaalde menselijke decreten mij ook niet kan voordoen als een volgeling van hen die deze decreten hebben samengesteld en/ of aanvaarden en volgen.

Wat je dan verder beweert met betrekking tot de Christenen uit de heidenen is volledig fout maar hier verder op ingaan zou off topic zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit is zeer duidelijk en je bent vrij om een keuze te maken maar dan moet je ook de consequenties van je keuze durven erkennen en aanvaarden .

Doe ik ook. Het is volledig in lijn met het christelijk geloof.

Jammer dat je hier wel op in gaat maar niet op dit:

Ik vind dit weer een typisch voorbeeld van waarin een discussie eigenlijk niet zo zinvol is. Het probleem zit 'm niet in welk bijbelvers wát zegt want we kennen die verzen wel, maar het probleem zit hem op een ander vlak: De methode van het interpreteren van de Bijbel. Die verschilt en die 'bril' zorgt voor een hele andere manier van tegen teksten aankijken.

Want dan had je denk ik wel begrepen dat ik met je bijdrage niet zoveel kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit is zeer duidelijk en je bent vrij om een keuze te maken maar dan moet je ook de consequenties van je keuze durven erkennen en aanvaarden .

Doe ik ook. Het is volledig in lijn met het christelijk geloof.

Jammer dat je hier wel op in gaat maar niet op dit:

Ik vind dit weer een typisch voorbeeld van waarin een discussie eigenlijk niet zo zinvol is. Het probleem zit 'm niet in welk bijbelvers wát zegt want we kennen die verzen wel, maar het probleem zit hem op een ander vlak: De methode van het interpreteren van de Bijbel. Die verschilt en die 'bril' zorgt voor een hele andere manier van tegen teksten aankijken.

Want dan had je denk ik wel begrepen dat ik met je bijdrage niet zoveel kan.

die bijdrage was dan ook niet in de eerste plaats voor u maar wel voor de logisch denkende moslima bedoeld

Link naar bericht
Deel via andere websites
Quote:Op maandag 06 januari 2003 13:19 schreef Roel het volgende:Tijdens mijn werkzaamheden bij de plaatselijke grutter (waar ik parttime werkzaam ben) geraakte ik midden in een discussie. Dit met een zeer gewaardeerde collega. Onze meningen liepen erg uiteen wat zondagsarbeid betreft. Het lijkt me goed om hier op dit forum elkaar eens goed aan de tand te voelen. Hierbij gooi ik dan ook de volgende stelling in de discussiebak:"Werken op zondag moet kunnen"Wat vind jij?...Ik vind niet dat je op zondag kunt werken. In de bijbel staat duidelijk geschreven, dat je op zondag niet mag werken. Dan moeten we rusten en God aanbidden.

Sabbath is zaterdag, zondag is de dag van de zon, tuurlijk kun je dan op zondag werken maar als je de Bijbel trouw wilt zijn moet je niet op zaterdag gaan werken behalve als je anders geen eten meer zou hebben ofzo.

U stelt terecht vast dat diegenen die de Bijbel trouw willen zijn niet op zaterdag mogen werken. Maar dit geldt evenzeer voor hen die de Koran trouw willen zijn. Volgens de Koran is de dag van gebed de vrijdag maar de dag van rust is de Sabbat

Hieronder vind je enkele teksten die dit verduidelijken.

Ik heb ze in meerdere talen gegeven om eventuele vertalingsfouten uit te sluiten

Gebedsvergaderingen gaan door op Vrijdag

Maar De Sabbat is een rustdag

Sure 62: 9-11 AJ-Jumu’ah

O ye who believe! When the call is proclaimed to prayer on Friday (the Day of Assembly), hasten earnestly to the remembrance of Allah, and leave off business (and traffic): That is best for you if ye but knew! And when the Prayer is finished, then may ye disperse through the land, and seek of the Bounty of Allah: And celebrate the Praises of Allah often (and without stint): That ye may prosper. But when they see some bargain or some amusement, they disperse headlong to it, and leave thee standing. Say: "The (blessing) from the Presence of Allah is better than any amusement or bargain! And Allah is the Best to provide (for all needs)."

Sure 62,9-10 AJ-Jumu'ah

O ihr, die ihr glaubt, wenn zum Freitagsgebet gerufen wird, dann eilt zum Gedenken Allahs und stellt den Geschäftsbetrieb ein. Das ist besser für euch, wenn ihr es nur wüsstet. [62] Und wenn das Gebet beendet ist,dann zerstreut euch im Land und trachtet nach Allahs Gnadenfülle und gedenkt Allahs häufig, auf dass ihr Erfolg haben möget. [62] Doch wenn sie eine Handelsware oder ein Spiel sehen, dann brechen sie sogleich dazu auf und lassen dich (im Gebet) stehen. Sprich:

"Was bei Allah ist, das ist besser als Spiel und Handelsware,und Allah ist der beste Versorger.

Soera 62 : AL-DJUMU’A ( = de bijeenkomst )

Soera 62:9-10 : O gij, die gelooft, wanneer er wordt uitgeroepen tot de salât op de dag der bijeenkomst, spoedt u dan tot de gedenking Allah’s en laat af van de koophandel . Dat is beter voor ulieden, indien gij het wist . 10 Wanneer dan de salât beëindigd is, verspreidt u dan in het land en streef naar Allah’s genade, en gedenk Allah meermaals, opdat het u wel moge gaan .

Deze Sura handelt over de gebedsbijeenkomst op vrijdag en er wordt hierbij gezegd dat na de gebedsbijeenkomst iedereen de genade van Allah ( door te arbeiden) mag zoeken. Allah gaf hun de vrijdag als dag van gebed en van arbeid.

De Profeet Mohammed leert dan ook dat de vrijdag een dag is om te bidden en raadt vervolgens zijn volgelingen aan om daarna te gaan werken.

Maar hij zei niet dat iemand de vrijheid heeft om op de Sabbat te werken.

Integendeel de Profeet Mohammed verklaart duidelijk dat de Sabbat een dag is waarop geen arbeid mag verricht worden.en diegenen die dit gebod verachten zullen “ als apen behandeld worden; veracht en verstotenâ€

Sure 2:65 And well ye knew those amongst you who transgressed of the Sabbath: We said to them: "Be ye apes, despised and rejected."

Sure 2,65 Al-Baqarah

Und gewiss habtihr diejenigen unter euch gekannt, die das Sabbat-Gebot

brachen. Da sprachen Wir zu ihnen: "Werdet ausgestoßene Affen.â€

Soera 2 : AL-BAKARA ( = de koe)

Soera 2:65 : Gij hebt toch hen leren kennen onder u, die ongehoorzaam waren betreffende de Sabbath ; immers wij zeiden tot hen : Weest opgejaagde apen .

Op Meerdere plaatsen in de Koran benadrukt de Profeet Mohammed het belang van het rusten ( niet werken ) op de Sabbat

Sure 4:154 An –Nisa

And for their Covenant We raised over them (the towering height) of Mount (Sinai); and (on another occasion) We said: "Enter the gate with humility"; and (once again) We commanded them: "Transgress not in the matter of the Sabbath." {door het verrichten van wereldse arbeid } And We took from them a solemn Covenant.

Sure 4,154 An-Nisa.’

Und Wir erhoben anlässlich des Bundes mit ihnen den Berg über sie empor und sprachen zu ihnen: "Tretet durch das Tor in Unterwürfigkeit ein"; und Wir sprachen zu ihnen: "Übertretet nicht [durch das verrichten von weltlicher Arbeit] das Sabbatgebot." Und Wir schlossen einen starken Bund mit ihnen.

Soera 4 : AL-NISA’ ( = de vrouwen )

Soera 4:154 : En wij hieven de berg boven hen op, krachtens het verbond met hen, en wij zeiden : Gaat de poort binnen u nederwerpend. – En Wij zeiden tot hen : Begaat geen overtreding ten aanzien van de Sabbath, - en Wij sloten met hen een streng verbond

Sure 7 : 163-166 Al – A-raf

Ask them concerning the town standing close by the sea. Behold! they transgressed in the matter of the Sabbath. For on the day of their Sabbath their fish did come to them openly holding up their heads, but on the day they had no Sabbath, they came not: Thus did We make a trial of them, for they were given to transgression.

164 When some of them said: "Why do ye preach to a people whom Allah will destroy or visit with a terrible punishment?" —Said the preachers: "To discharge our duty your Lord, and perchance they may fear Him."

165 When they disregarded the warnings that had been given them, We rescued those who forbade Evil; but We visited the wrongdoers with a grievous punishment, because they were given to transgression.

166 When in their insolence they transgressed (all) prohibitions, We said to them: "Be ye apes, despised and rejected."

Sure7,163-165 Al-A’raf

Und frage sie nach der Stadt,

die am Meer lag, und (danach,) wie sie den Sabbat entweihten,wie ihre Fische scharenweise an ihrem Sabbattagezu ihnen kamen. Doch an dem Tage, da sie den Sabbat nicht feierten, da kamen sie nicht zu ihnen. So prüften Wir sie, weil sie gefrevelt hatten. [7] Und als eine Gemeinschaft unter ihnen sagte: "Warum ermahnt ihr Leute, die Allah vernichten oder mit einer strengen

Strafe bestrafen will?" - da sagten sie (die Ermahner):

"Zur Entschuldigung vor eurem Herrn, und damit sie gottesfürchtig werden mögen." [7] Und als sie das vergaßen, womit sie ermahnt worden waren, da retteten. Wir jene, die das Böse verhindert hatten, und erfassten

die Ungerechten mit peinlicher Strafe, weil sie gefrevelt hatten. [7] Und als sie trotzig bei dem verharrten,was ihnen verboten worden war, da sprachen Wir zu ihnen: "Werdet denn verächtliche Affen!" [7]

Soera 7 : AL-A’RÂF ( = de wallen )

Soera 7 : 163-165 : En ondervraag hen over de stede, die nabij de zee was, hoe zij overtreding begingen op Sabbath, hoe hun vissen tot hen kwamen op de Sabbathdag, vanzelf opduikend, terwijl, op de dag dat zij niet Sabbath vierden, zij niet kwamen . Aldus legden Wij hen beproeving op voor het kwaad dat zij bedreven 164 En toen een gemeenschap van hen zeide : Waarom vermaand gijlieden een volk, dat Allah toch zal doen omkomen of straffen met een strenge bestraffing , - zeiden zij : Tot rechtvaardiging jegens uw Heer, en opdat zij wellicht zullen vrezend worden . 165 Toen zij dan vergeten hadden dat, waartoe zij gemaand waren, redden Wij degenen, die afhielden van het kwade, en Wij grepen hen, die onrecht deden, met een boze bestraffing, voor het kwaad, dat zij begaan hadden . 166 Toen zij aldus minachtten het verbod dat hun geworden was, zeiden Wij tot hen : weest opgejaagde apen .

Sure 16: 124 An-Nahl,

The Sabbath was only made (strict) for those who disagreed (as to its observance); but Allah will judge between them on the Day of Judgment, as to their differences.

Sure 16,124 An - Nahl,

Der Sabbat wurde denen auferlegt, die über ihn uneins waren; und dein Herr wird gewiss am Tage der Auferstehung zwischen ihnen über das richten, orüber sie uneins waren.

Soera 16 : AL-NAHL ( = de bijen )

Soera 16:124 : De Sabbath is slechts ingesteld voor hen, die onenig waren daarover, maar uw Heer zal oordelen tussen hen op de Dag der Opstanding, over dat, waarin zij onenig waren .

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid