Spring naar bijdragen

Op zondag werken?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 18:32 schreef Eric het volgende:

[...]

als je goed hebt gelezen heeft tafmaf ook gezegd dat hij niet christelijk is maar wel rekening probeert te houden met de zondag
smile.gif

Ja ja, maar dat praat je zo nog niet goed opzich...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 421
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 18:33 schreef Geja Eefting het volgende:

[...]

Ja ja, maar dat praat je zo nog niet goed opzich...

wel als je geen christen bent.. ik vind het al onwijs gaaf om te horen dat een niet christen rekening houd met wat hij/zij doet op een zondag

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 18:30 schreef Geja Eefting het volgende:

[...]

Ja oke, da's misschien wel waar en begrijpelijk(!). Maar als je er over nadenkt, dan is het toch niet goed. Want God vraagt je om die dag voor hem te houden. Om hem te aanbidden. En dan is het opzich geen goed excuus om te zeggen. Dat is de enige dag dat we samen vrij zijn.... .

Dat is dus het verschil tussen iemand die gelooft en iemand die dit niet doet

Ik geloof dus niet

Maar doe dus zo min mogelijk van die dingen uit een andere overtuiging

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 18:34 schreef Eric het volgende:

[...]

wel als je geen christen bent.. ik vind het al onwijs gaaf om te horen dat een niet christen rekening houd met wat hij/zij doet op een zondag

Dat is toch ook leuk om te horen. Maar je bereikt er opzich niets mee. Want daardoor gelooft hij nog niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 18:32 schreef Geja Eefting het volgende:

[...]

Zatredag ook niet mogen werken? Mag ik om verdere uitleg vragen daarover?

ja hoor dat mag.

Officieel is de sabbat (de rustdag) de zaterdag. maar omdat Jezus op een zondag is opgestaan hebben wij (christenen) in de loop van de jaren de sabbat een dag verplaatst naar de zondagsmile.gif

dus als je de Bijbel wilt naleven moet je dus op een zaterdag vrij nemen en niet werken en op zondag je leuke dingen gaan doen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 18:35 schreef tafmaf het volgende:

[...]Dat is dus het verschil tussen iemand die gelooft en iemand die dit niet doet

Ik geloof dus niet

Maar doe dus zo min mogelijk van die dingen uit een andere overtuiging

Ja oke, da's waar en prachtig om te horensmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 18:36 schreef Geja Eefting het volgende:

[...]

Dat is toch ook leuk om te horen. Maar je bereikt er opzich niets mee. Want daardoor gelooft hij nog niet!

nee maar wat wil je dan?? van iedereen verwachten dat hij/zij gaat geloven...

Ook ik heb 2 jaar geleden ernstig getwijfeld of ik wel geloofde.. maar ik ben gelukkig tot de conclusie gekomen dat God er altijd voor mij is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 18:36 schreef Geja Eefting het volgende:

[...]

Dat is toch ook leuk om te horen. Maar je bereikt er opzich niets mee. Want daardoor gelooft hij nog niet!

Maar iemand die niet gelooft is volgens mij ook niet gauw tot het geloof te bekeren

Volgens mij ook wel een leuke discussie knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 18:36 schreef Eric het volgende:

[...]

ja hoor dat mag.

Officieel is de sabbat (de rustdag) de zaterdag. maar omdat Jezus op een zondag is opgestaan hebben wij (christenen) in de loop van de jaren de sabbat een dag verplaatst naar de zondag
smile.gif

dus als je de Bijbel wilt naleven moet je dus op een zaterdag vrij nemen en niet werken en op zondag je leuke dingen gaan doen

Nee, want zoals je zelf verteld is het veranderd. Omdat Christus op zondag is opgestaan! Dus kun je zaterdag nog gewoon leuke dingen doen en zondag de Here aanbidden. Maar ik zou graag nog verder discusieren, mar ik moet naar categesatie.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 18:38 schreef Eric het volgende:

[...]

nee maar wat wil je dan?? van iedereen verwachten dat hij/zij gaat geloven...

Ook ik heb 2 jaar geleden ernstig getwijfeld of ik wel geloofde.. maar ik ben gelukkig tot de conclusie gekomen dat God er altijd voor mij is.

Daar heb ik nu respect voor

Een vriendin van mij was ook aan het twijfelen net voor haar belijdenis

En ik de gemene tafmaf gooit er een rot opmerking tegen aan over god

En gaat ze mij daar toch uitleggen hoe het in haar ogen zit en die van onze lieve heer

Kon ik nog maar 1 ding zeggen en jij twijfelt puh2.gifpuh2.gifpuh2.gif

Ik laat haar in haar waarde en zij mij

Maar je moest eens weten hoe trots tafmaf voor in de kerk zat bij haar belijdenis smile.gifsmile.gifmoest zelfs een beetje cry.gifcry.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey.. daar was ik weer smile.gif

De officele sabbatdag is de zaterdag.

MAARR!!!!..

Sinds de opstanding van Jezus. Is dat verplaatst naar zondag..

Dus ik ben ook van mening dat je op zaterdag leuke dingen mag doen.. Maar dat zegt nog niet dat je op zondag geen leuke dingen mag doen..

Ik denk dat je alleen moet uitkijken met WAT je kiest om te doen op de zondag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 19:06 schreef Doeke het volgende:

Hey.. daar was ik weer
smile.gif

De officele sabbatdag is de zaterdag.

MAARR!!!!..

Sinds de opstanding van Jezus. Is dat verplaatst naar zondag..

Dus ik ben ook van mening dat je op zaterdag leuke dingen mag doen
.. Maar dat zegt nog niet dat je op zondag geen leuke dingen mag doen..

Ik denk dat je alleen moet uitkijken met WAT je kiest om te doen op de zondag.

daar hebben we het nou juist over...

Men zegt geheel naar de bijbel te leven.. waarop ik zeg dat je dan op zaterdag rust moet houden..

en wat jou mening is, is dan totaal niet van toepassing... ik weet ook wel dat de sabbat verplaatst is naar de zondag ivm de opstanding van Jezus!

ik respecteer jouw mening wel daar niet van maar het is op dit punt totaal niet van toepassing.

Ik ben van mening dat wanneer IK zonder een klote gevoel op een zondag lichamelijke arbeid kan verrichten ik dat gewoon zou kunnen mogen doen.. maar daar draait deze hele discussie geloof ik over big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is eigenlijk heel logisch. Je hoort zovaak dat we leven in een maatschappij van 'snel snel snel'. Een rustdag past daar natuurlijk niet in. Mensen kunnen niet meer stilzitten. Ze moeten altijd wat te doen hebben. Ik denk dat een mens er echt kapot aan kan gaan door altijd maar bezig te zijn. Het aantal stress gevallen en burnouts is hoger dan ooit. Hoe zou dat nou komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 19:27 schreef Eric het volgende:

[...]

daar hebben we het nou juist over...

Men zegt geheel naar de bijbel te leven.. waarop ik zeg dat je dan op zaterdag rust moet houden..

en wat jou mening is, is dan totaal niet van toepassing... ik weet ook wel dat de sabbat verplaatst is naar de zondag ivm de opstanding van Jezus!

ik respecteer jouw mening wel daar niet van maar het is op dit punt totaal niet van toepassing.

Ik ben van mening dat wanneer IK zonder een klote gevoel op een zondag lichamelijke arbeid kan verrichten ik dat gewoon zou kunnen mogen doen.. maar daar draait deze hele discussie geloof ik over
big-smile.gif

SOrry. maar ik snapte die post van jullie allebei al niet..

heb ik ff verkeerd begrepen..

maar dat is toch m'n mening.. en dat heb ik ff gezegt. maar nu weer BOT

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik werk liever ook niet op zondag.

Ik heb 1½ jaar geleden gewerkt bij een verzorgingshuis, in de keuken. Dit was weekend-hulp, dus zaterdag en zondag. Ik vond het vaak niet leuk om op zondag te werken, maar -zoals eig al genoemd is hierboven- je kunt mensen niet laten verhongeren door de vrije zondag.

Nu werk ik bij een party-bedrijf. Deze geeft feestjes in een zaal. En mensen die hun kind hebben laten dopen, willen dit vieren met hun familieleden. Hun huis is te klein, dus besluiten ze dit te doen in een zaal. Natuurlijk moet er ook eten zijn, personeel die hen helpt met het inschenken van de drank etc. Maar mag je deze mensen dan weigeren om te feesten omdat ze hun kind een kind van God hebben laten worden?

Ik heb tot nu toe maar 2x gewerkt, en 1 keer al op zondag. De volgende keer dat ik moet werken, valt ook op een zondag. Moet ik dan de sporadische keren dat ik moet werken, dat er feestjes zijn, afzeggen? Terwijl ik TOCH de Heer aanbid, tijdens de mis en ook gewoon als ik alleen achter in de keuken sta? En terwijl ik de andere dagen ook de Heer aanbid?

Ik vind -nogmaals- dat het werk op zondag zoveel mogelijk achterwege moet blijven. Maar zondag moet niet alleen een dag zijn van aanbidding, ook een dag van familie. En bij familie hoort ook gezelligheid met een hapje en drankje etc. En daar is weer personeel voor nodig. Dus alles is één cyclus. De enigste manier om het werken op zondag overbodig te maken is alles gratis doen. Dan zijn alle zalen, cafés etc gratis, en kunnen de eigenaars op maandag alles vervangen wat stuk gegaan zou zijn op zondag...want een nieuwe geluidsinstallatie kost toch nikssmile.gif

Maar goed, de enigste plek waar we dit kunnen krijgen duurt voor de meesten van ons heel lang voordat we daar aankomen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 20:33 schreef Richard het volgende:

Het is eigenlijk heel logisch. Je hoort zovaak dat we leven in een maatschappij van 'snel snel snel'. Een rustdag past daar natuurlijk niet in. Mensen kunnen niet meer stilzitten. Ze moeten altijd wat te doen hebben. Ik denk dat een mens er echt kapot aan kan gaan door altijd maar bezig te zijn. Het aantal stress gevallen en burnouts is hoger dan ooit. Hoe zou dat nou komen?

niet door die 2 zondagen die ik werk in de kerstperiode bij de albert heijn hoor...

maar we hebben 't nu niet over stessgevallen en burnouts.. we hebben 't over op zondag werken en de Bijbel (combinatie hiervan)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 21:03 schreef Eric het volgende:

[...]

maar we hebben 't nu niet over stessgevallen en burnouts.. we hebben 't over op zondag werken en de Bijbel (combinatie hiervan)

Samengevat: zoveel mogelijk werken op zondag voorkomen, en als je moet werken, de Heer iig niet vergeten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zojuist even alle berichten gelezen. Ik wil even reageren op de berichten van Eric.

Om te beginnen wil ik iets recht zetten. Eric merkte op dat als iemand tegen hem zegt dat werken op zondag niet kan, hij/zij hem direct degradeert tot "slecht" christen. Dit is natuurlijk onzin. Wij mensen kunnen en mogen anderen niet (ver)oordelen. In Mattheüs 7 vers 1 staat: "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt"

Wel kan ik zeggen dat een Christen de Bijbel ziet als Gods Woord en probeert te leven naar Gods Woord. Als ik m'n Bijbel open sla bij Exodus 20 vers 9 en 10 dan lees ik: "Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des Heeren uws Gods; dan zult gij geen werk doen......"

Hoe je het ook went of keert: dit staat in de Bijbel. God vraagt dus van ons om 1 dag in de week de dagelijkse sleur van de arbeid neer te leggen en deze dag in dienst te stellen van God. Hier is niets aan af te doen. Als je zegt: ik voel me er prima bij, dus werken op zondag moet dan gewoon kunnen, dan zeg je eigenlijk: Mijn norm is DE norm. Ik zou dus kunnen zeggen: ik voel me er prima bij als ik de hele dag sta te vloeken. Betekent dit dan dat ik dat gewoon kan doen? ook terwijl in de Bijbel staat dat je de naam van God niet ijdel mag gebruiken?

Ik veroordeel niemand, maar juist omdat dit zo specifiek in de Bijbel staat, kan je zeggen dat wel werken op zondag indruist tegen de geboden van onze God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 07 januari 2003 00:11 schreef Roel het volgende:

Ik heb zojuist even alle berichten gelezen. Ik wil even reageren op de berichten van Eric.

Om te beginnen wil ik iets recht zetten. Eric merkte op dat als iemand tegen hem zegt dat werken op zondag niet kan, hij/zij hem direct degradeert tot "slecht" christen. Dit is natuurlijk onzin.

dit is geen onzin want jullie zeggen dat dit in de Bijbel staat en dat je er dus naar moet leven.. En omdat ik mij daar niet aanhou dat ik dan de woorden van God niet nakom en dat ik dus een 'slecht' christen ben. Hoe je het ook went of keert Roel ook jij vind mij dus een slecht christen (en niet alleen mij maar alle christenen die op zondag werken)

Quote:
Wij mensen kunnen en mogen anderen niet (ver)oordelen. In Mattheüs 7 vers 1 staat: "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt"

en toch doe je het door te zeggen dat op zondag werken tegen de woorden van God is.

Quote:
Wel kan ik zeggen dat een Christen de Bijbel ziet als Gods Woord en probeert te leven naar Gods Woord. Als ik m'n Bijbel open sla bij Exodus 20 vers 9 en 10 dan lees ik: "Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des Heeren uws Gods; dan zult gij geen werk doen......"

Maar onthou goed.. dat als je de Bijbel strikt aan houd als levensdraad, dat ik jou dan niet meer op een zaterdag wil zien bij de diepvries van onze supermarkt

Quote:
Hoe je het ook went of keert: dit staat in de Bijbel. God vraagt dus van ons om 1 dag in de week de dagelijkse sleur van de arbeid neer te leggen en deze dag in dienst te stellen van God. Hier is niets aan af te doen. Als je zegt: ik voel me er prima bij, dus werken op zondag moet dan gewoon kunnen, dan zeg je eigenlijk: Mijn norm is DE norm. Ik zou dus kunnen zeggen: ik voel me er prima bij als ik de hele dag sta te vloeken. Betekent dit dan dat ik dat gewoon kan doen? ook terwijl in de Bijbel staat dat je de naam van God niet ijdel mag gebruiken?

nu ga je echt waaaaay offtopic.. maar voorruit... nee daar heb ge geen gelijk in... als je staat te vloeken dan verneder je God.

Quote:
Ik veroordeel niemand, maar juist omdat dit zo specifiek in de Bijbel staat, kan je zeggen dat wel werken op zondag indruist tegen de geboden van onze God.

Dus de mensen die zich hier niet aanhouden zijn fout bezig.

Ook van jou ben ik benieuwd wat jij vind van de sabbat de officiele rustdag die word benoemd in de Bijbel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 21:03 schreef Eric het volgende:

[...]

niet door die 2 zondagen die ik werk in de kerstperiode bij de albert heijn hoor...

maar we hebben 't nu niet over stessgevallen en burnouts.. we hebben 't over op zondag werken en de Bijbel (combinatie hiervan)

Richard wil hiermee denk ik zeggen, dat mensen denken er moet gewerkt worden, anders gebeurd er dit of dat, dan loopt de zaak niet goed etc. Mensen nemen geen rust meer, gaan dus op zondag werken (nogmaals: geen beschuldiging o.i.d.). Terwijl een norm is een norm, en voor mij is de Bijbel de norm.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
dit is geen onzin want jullie zeggen dat dit in de Bijbel staat en dat je er dus naar moet leven.. En omdat ik mij daar niet aanhou dat ik dan de woorden van God niet nakom en dat ik dus een 'slecht' christen ben. Hoe je het ook went of keert Roel ook jij vind mij dus een slecht christen (en niet alleen mij maar alle christenen die op zondag werken)

Als ik het goed begrijp is het dus zo dat als je als christen een ander christen ergens op wijst, je die ander direct kwalificeert als "slecht christen".

Paulus roept in de Bijbel diverse malen op tot vermaning van elkander; niet als vijand, maar als broeder.

God spreekt zich in de Bijbel duidelijk uit tegen het werken op de rustdag, waarom dan toch op basis van gevoel dit gebod negeren?

Quote:
en toch doe je het door te zeggen dat op zondag werken tegen de woorden van God is.

Daarmee veroordeel ik jou helemaal niet. Terechtwijzen (ook best een zwaar woord knipoog_dicht.gif ) is iets anders dan veroordelen. Het oordelen laat ik graag aan God over.

Quote:
Maar onthou goed.. dat als je de Bijbel strikt aan houd als levensdraad, dat ik jou dan niet meer op een zaterdag wil zien bij de diepvries van onze supermarkt

Ook van jou ben ik benieuwd wat jij vind van de sabbat de officiele rustdag die word benoemd in de Bijbel

Na het nieuwe testament is de Zondag uiteindelijk aangewezen als rustdag. Waarom dat precies gedaan is weet ik niet, maar ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met het verschil tussen het oude en het nieuwe testament. Als jij er belang aan hecht om de zaterdag als Gods dag te bestempelen, dan heb ik daar best respect voor. Maar het is natuurlijk wel zo dat de zondag meer het karakter draagt van rustdag. De kerken zijn geopend en iedereen kan dan samen komen in Gods huis.

Maar of het nu de zaterdag is of de zondag. God vraagt ons DUIDELIJK in zijn Woord om een dag apart te zetten van de andere dagen en die dag te reserveren voor God.

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat jij, met als argument "je gevoel", dit gebod zo opzij kunt zetten.

Quote:
Hoe je het ook went of keert Roel ook jij vind mij dus een slecht christen (en niet alleen mij maar alle christenen die op zondag werken)

Er zijn bepaalde werkzaamheden die ook op de rustdag door moeten gaan, vooral de zorg voor hulpbehoefenden. Ook als christen moeten wij daar onze verantwoordelijkheid nemen. De een zal er wat meer moeite mee hebben dan de ander, maar dit soort werk mag op zondag doorgang vinden. Restanten opruimen bij AH is niet van dermate groot belang dat óók dat kosten wat het kost doorgang moet vinden.

De vraag is dus eigenlijk simpel: God vraagt ons een dag apart te zetten voor Hem. Waarom is het dan zo raar dat ik me afvraag hoe jij het toch kunt goed praten om op zondag te werken? (of de zaterdag zo je wilt)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Quote:
Op maandag 06 januari 2003 19:06:41 schreef Doeke het volgende:

Hey.. daar was ik weer
smile.gif

De officele sabbatdag is de zaterdag.

MAARR!!!!..

Sinds de opstanding van Jezus. Is dat verplaatst naar zondag..

Dus ik ben ook van mening dat je op zaterdag leuke dingen mag doen.. Maar dat zegt nog niet dat je op zondag geen leuke dingen mag doen..

Ik denk dat je alleen moet uitkijken met WAT je kiest om te doen op de zondag.

Waar staat dat dan in de Bijbel dat het verplaatst is naar de zondag??? verbaasd.gifverbaasd.gifverbaasd.gif

En je zegt ook officieel, dus de zondag is onofficieel......

.... door de mens gecreeërd en niet door Gods!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid