Spring naar bijdragen

Centraal politiek topic


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van de vekiezingen was er een topic. Maar omdat er ook na de verkiezingen nog politiek bestaat nu maar een topic waar politiek besproken kan worden.

Allereerst wil ik aftrappen met een artikel.

AMSTERDAM - De Amsterdamse Groen Links-wethouder onder wiens verantwoordelijkheid het gifschip Probo Koala uit de hoofdstad kon vertrekken, mag van de gemeenteraad aanblijven. Het schip met chemisch afval zaaide dood en verderf in het Afrikaanse Ivoorkust.

De fouten die haar milieudienst heeft gemaakt zijn voor de raad geen aanleiding om de wethouder weg te sturen. Alleen het OM, dat op dit moment de zaak in onderzoek heeft kan Vos nog schaden, als blijkt dat haar ambtenaren strafbare feiten hebben gepleegd, zo meldt de tv-zender AT5. In totaal werd 500 ton afval aan land gebracht waardoor tienduizenden mensen ziek werden en tien mensen overleden. Marijke Vos, die eerder jaren in de Tweede Kamer zat voor Groen Links, zei politiek verantwoordelijk te zijn voor de affaire. De gemeenteraad geeft haar echter nog een kans.

Bron: link

Was het niet groenlinks die om het hardste zat te schreeuwen dat Verdonk af moest treden toen bij de schiphol brand? Een van de beweringen was dat Verdonk bloed aan haar handen had. Nou zie nu, een groenlinks wethouder (die ook in de tweede kamer heeft gezeten en toen als haantje de voorste zat te dringen om Verdonks aftreden te eisen) heeft een blunder van een nog veel grotere categorie gemaakt wat het leven heeft gekost aan een tiental mensen.

Waar blijft het kamer debat? Waar zijn Femke, Wouter en Jan als je ze nodig hebt? Hypocriete zooi, dat is het.

Samengevoegde post 21-12-2006 12:53:06:

Wat ik ook graag wil weten is wat er met de vermeende martelingen door Nederlandse militairen gebeurd is.

Voor de verkiezingen bliezen enkele linkse partijen nogal hoog van de toren over dit onderwerp. Er zou een spoeddebat moeten komen enz enz. Nu zijn de verkiezingen geweest en heb ik er helemaal niets meer van gehoord. Was het dan toch ordinaire zwartmakerij van de regeringspartijen wat enkele opositie partijen hebben gedaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 397
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nou nou, nu niet allemaal tegelijk reageren mensen, anders loopt het storm hier puh2.gif

Ik zit er over na te denken om lid te worden van een politieke partij. Dit om zo wat bij te leren (bij veel politieke partijen kun je cursussen volgen), wellicht als ik ouder ben een politieke functie bekleden, meer te weten te komen over wat er speelt in de samenleving en daar wat voor doen.

Nou zit ik te twijfelen tussen twee partijen. Namelijk het CDA en de VVD.

In het verleden heb ik bijna altijd VVD gestemd en ben het dan ook voor een groot deel eens met de VVD. Ik heb nog nooit CDA gestemd omdat de VVD toch altijd wat meer overeenkomsten met mijn eigen ideeen had. Nou zou het natuurlijk maar zo kunnen zijn dat ik als lid toch beter thuis ben bij het CDA gezien mijn eigen katholieke achtergrond. Ook kunnen ze bij het CDA wel wat meer actief katholieke leden gebruiken zodat die invloed wat groter wordt en er weer een balans ontstaat.

Wie kan mij tips geven? Graag onderbouwde dingen. Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mmm, excuses, had dit topic gemist.

Uiteraard kan ik je tips geven over het lid worden van een politieke partij. Dat is een nobel streven, meer mensen zouden dat moeten doen. Het is een teken van meeleven met de politiek. Iets wat in onze samenleving best vaker zou mogen voorkomen. Ik heb zo het vermoeden dat de beginselen van de christen democratie dichter bij jouw waarden en normen liggen als de basis van het liberalisme. Ik kan me daarin, uiteraard, vergissen. Maar goed, ik denk dat je die beginselen zelf is naast elkaar moet leggen. Op het internet kun je een hoop vinden. Misschien kun je uitleggen wat je precies zoekt in een politieke partij, dat maakt het adviseren een stuk makkelijker.

Ook kun je lid worden van de jongeren van een politieke partij (JOVD, CDJA, PerspectieF, etc.). Vaak een hele leuke manier om in aanraking te komen met politiek. Naast de nodige serieuze onderwerpen ook een stuk gezelligheid.

Eén aspect van het lid worden van een politieke partij zou ik nog willen belichten. Plaatselijk zijn de meeste partijen ook zeer actief. Als je lid wordt van een partij moet je daar ook zeker eens rondkijken. Veel onderwerpen die jou direct aangaan worden daar besproken. Het is leuk om daar wat meer over te weten te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 22:27:17 schreef GenW het volgende:

Mmm, excuses, had dit topic gemist.

Uiteraard kan ik je tips geven over het lid worden van een politieke partij. Dat is een nobel streven, meer mensen zouden dat moeten doen. Het is een teken van meeleven met de politiek. Iets wat in onze samenleving best vaker zou mogen voorkomen. Ik heb zo het vermoeden dat de beginselen van de christen democratie dichter bij jouw waarden en normen liggen als de basis van het liberalisme. Ik kan me daarin, uiteraard, vergissen. Maar goed, ik denk dat je die beginselen zelf is naast elkaar moet leggen. Op het internet kun je een hoop vinden. Misschien kun je uitleggen wat je precies zoekt in een politieke partij, dat maakt het adviseren een stuk makkelijker.

Ook kun je lid worden van de jongeren van een politieke partij (JOVD, CDJA, PerspectieF, etc.). Vaak een hele leuke manier om in aanraking te komen met politiek. Naast de nodige serieuze onderwerpen ook een stuk gezelligheid.

Eén aspect van het lid worden van een politieke partij zou ik nog willen belichten. Plaatselijk zijn de meeste partijen ook zeer actief. Als je lid wordt van een partij moet je daar ook zeker eens rondkijken. Veel onderwerpen die jou direct aangaan worden daar besproken. Het is leuk om daar wat meer over te weten te komen.

Ik zou me idd eerst eens wat beter moeten inlezen over de lokale politiek hier (betreffende CDA en VVD) aangezien dat is waar ik daadwerkelijk mee te maken krijg.

Ik hoef er geen vrienden groep op na te houden ofzo, dus een jongerengroep lijkt me niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 22:15:36 schreef Thorgrem het volgende:

Ik zit er over na te denken om lid te worden van een politieke partij. Dit om zo wat bij te leren (bij veel politieke partijen kun je cursussen volgen), wellicht als ik ouder ben een politieke functie bekleden, meer te weten te komen over wat er speelt in de samenleving en daar wat voor doen.

Nou zit ik te twijfelen tussen twee partijen. Namelijk het CDA en de VVD.

In het verleden heb ik bijna altijd VVD gestemd en ben het dan ook voor een groot deel eens met de VVD. Ik heb nog nooit CDA gestemd omdat de VVD toch altijd wat meer overeenkomsten met mijn eigen ideeen had. Nou zou het natuurlijk maar zo kunnen zijn dat ik als lid toch beter thuis ben bij het CDA gezien mijn eigen katholieke achtergrond. Ook kunnen ze bij het CDA wel wat meer actief katholieke leden gebruiken zodat die invloed wat groter wordt en er weer een balans ontstaat.

Wie kan mij tips geven? Graag onderbouwde dingen. Alvast bedankt voor het meedenken.

mmm, de CU valt zeker af widegrin.gif

Tsja, ik was VVD-stemmer en -lid, voor ik naar de CU over stapte, maar ik snap je punt vwb het CDA goed. Als je wil dat in dit land christelijke politiek nog een beetje een plaats heeft, heb je imho twee partijen echt dringend nodig: een christen-democratische midden-partij die wil regeren, die compromissen kan sluiten, en een (of meer natuurlijk) wat principielere christelijke partij, die zorgt dat de midden-partij niet te ver naar het compromis doorschiet. Een groot CDA dus, en een relevante CU.

Wat het CDA op dit moment inderdaad ernstig mist, is inbreng van katholieken die niet, zoals mw van Ardenne, menen het beter te weten dan de Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 11:45:03 schreef Thorgrem het volgende:

Het CDA heeft een proeflidmaatschap voor nog geen 20 euro het eerste jaar. Dat lijkt me wel intressant om eens uit te proberen.

Maxime Verhagen is toch wel een echte katholiek?

Jep. Een klassieke roomse gluiperd widegrin.gif

Ik weet niet hoe hij in het geloof staat, maar ik ben wel een groot fan van de man. Heerlijk, zoals hij politiek bedrijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 11:46:41 schreef diakio het volgende:

[...]

Jep. Een klassieke roomse gluiperd
widegrin.gif

Ik weet niet hoe hij in het geloof staat, maar ik ben wel een groot fan van de man. Heerlijk, zoals hij politiek bedrijft.

Ach ja, aan thee drinkers met geitenwollen sokken hebben we niet meer zo veel. Ik heb graag iemand die hard is en zegt waar het op staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:33:25 schreef Harro het volgende:

[...]

hij heeft anders in 2004 en in 2006 de tegenhanger van "De Klare Taal" prijs gekregen: de "Zwetsprijs...

Ja als rechtse politicus heb je idd al die linkse kliekjes met hun prijsjes tegen je.

Samengevoegde post 31-1-2007 12:45:50:

Jargonbrigade

De Jargonbrigade is een activiteit van de Nationale Jeugdraad die in Nederland het taalgebruik van Tweede Kamerleden controleert op begrijpelijkheid. Jaarlijks reikt de brigade de 'Zwetsprijs' voor het meest wartaal sprekende kamerlid en de 'Klare Taalprijs' voor het duidelijkste kamerlid uit.

De 'Zwetsprijs' werd in

2002 uitgereikt aan CDA-Kamerlid Maria Verhoeven.

2003 was CDA-fractieleider Maxime Verhagen winnaar

2004 aan PvdA-kamerlid Bert Koenders winnaar.

2005 was SGP-leider Bas van der Vlies winnaar.

De recentste winnaar in 2006 is Maxime Verhagen, die de prijs voor de tweede maal in onvangst mocht nemen.

De Klare Taalprijs ging in:

2002 naar SP-Kamerlid Harry van Bommel

2004 naar D66-Kamerlid Boris van der Ham

2005 naar SP-Fractievoorzitter Jan Marijnissen

2006 naar GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema

Op zich zou dit al bewijs genoeg moeten zijn dat die prijs als absolute onzin gezien kan worden. Femke Halsema staat op eenzame hoogte als het om onzin gaat met daarbij zelf verzonnen woorden. Kijk maar eens een kamerdebat waarin dit zwakke excuus voor politicus dat gat in haar hoofd opentrekt en wat voor een onzin er dan uit komt.

Samengevoegde post 31-1-2007 12:46:24:

Nationale Jeugdraad

De Nationale Jeugdraad is een koepelorganisatie van landelijke jongerenorganisaties in Nederland voor jongeren tussen de 12 en 30 jaar. Het doel is om jeugdparticipatie in Nederland zowel inhoudelijk als qua reikwijdte te verbeteren en te vergroten. De Jeugdraad vindt dat 'jongeren moeten meedoen, meedenken en meebeslissen over alles wat zij zelf belangrijk vinden'.

Op het functioneren van de Jeugdraad bestaat kritiek: initiatiefnemer de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) stapte al vrij gauw uit de Jeugdraad. Ook de Jonge Fortuynisten stapten op, evenals het CDJA (in 2005). In 2006 verliet de JOVD de Jeugdraad, na een intern mailtje dat beledigende teksten zou bevatten over VVD-Kamerleden en over de JOVD zelf. SP-jongerenorganisatie ROOD is nooit lid geworden omdat ze de Jeugdraad een subsidieverslindend orgaan vindt. Inmiddels is ook PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie, uit de Nationale Jeugdraad gestapt. Het bestuur van de organisatie vond dat de Jeugdraad te weinig deed met haar subsidie.

Enkele activiteiten van de Jeugdraad zijn Pimp My Block, ikbengeweldig.nl en de Jargonbrigade.

Samengevoegde post 31-1-2007 12:46:40:

Info van wikipedia gehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:41:40 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Ja als rechtse politicus heb je idd al die linkse kliekjes met hun prijsjes tegen je.

Het is een jongerenprijs en ik zie het verband niet met linkse left overs... en hij is geen rechtse politicus; hij praat alleen zo dat hij niet duidelijk is. Dat is de reden dat hij die prijs heeft ontvangen; niet omdat hij rechts, links of recht door zee is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:41:40 schreef Thorgrem het volgende:

Femke Halsema staat op eenzame hoogte als het om onzin gaat met daarbij zelf verzonnen woorden. Kijk maar eens een kamerdebat waarin dit zwakke excuus voor politicus dat gat in haar hoofd opentrekt en wat voor een onzin er dan uit komt.

Jij hebt het duidelijk niet zo op de linkse kant van het spectrum. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 31 januari 2007 12:49:01 schreef Michiel het volgende:

[...]Jij hebt het duidelijk niet zo op de linkse kant van het spectrum.
knipoog_dicht.gif

Ik had het nog veel leuker omschreven, maar dacht op het laatst dat dat niet zo heel gepast zou zijn op een christelijk forum. smile.gif

En nee ik heb het niet zo op het linkse spectrum, maar ik hoop dat dat niet te veel opvalt. knipoog_dicht.gifpuh2.gif

Samengevoegde post 31-1-2007 12:53:30:

Quote:

Op woensdag 31 januari 2007 12:47:45 schreef Harro het volgende:

[...]

Het is een jongerenprijs en ik zie het verband niet met linkse left overs... en hij is geen rechtse politicus; hij praat alleen zo dat hij niet duidelijk is. Dat is de reden dat hij die prijs heeft ontvangen; niet omdat hij rechts, links of recht door zee is.

rofl.gif wellicht is het je ontgaan maar het CDA is een centrum rechtse partij. En linkse jongeren zijn veel meer politiek betrokken en kunnen zo dus veel meer hun invloed op z'n subsidie vretend prijsje uitoefenen.

Als je mijn eerdere post ziet dan zul je ook zien dat rechtse jongeren gewoon helemaal niet meer vertegenwordigd zijn in het clubje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 31 januari 2007 12:59:32 schreef Iggi het volgende:

[...]

Elders is wel wat te vinden..
knipoog_dicht.gif

Daaruit wil ik nog wat halen:

Katholieke emancipatie

"Recent heb ik het meegemaakt bij de discussie in de Staten-Generaal over het huwelijk van prinses Maxima en prins Wilem-Alexander. Toen was er niet echt sprake van een vriendelijke benadering van katholieken en van het katholieke geloof door sommige deelnemers aan dat debat. Dat raakte mij wel. Blijkbaar moet de katholieke emancipatie nog een paar stapjes zetten. Dat verraste mij, omdat ik juist ben opgegroeid met het idee dat ik een volwaardig Nederlander ben."

----

Wat een feest der herkenning.

Maxime haalde ook zwaar uit (samen met Mat Herben) tegen Femke Halsema toen zij het gore lef had de katholieke kerk de as van het kwaad te noemen. En voor degene die niet geloven dat Femke dat zei, het is allemaal gedocumenteerd.

Van wikipedia:

Eind september 2006 rangschikte ze de Katholieke Kerk onder de "as van religieus kwaad". Ze deed deze uitspraak tijdens de algemene politieke beschouwingen in de Tweede Kamer. De woordvoerder van de Katholieke Kerk in Nederland, Jan Willem Wits, reageerde hierop met scherpe bewoordingen en verweet Halsema dat ze de historische lading van het begrip "as van het kwaad" niet kende en ze vanuit een Verlichtingsfundamentalisme gelovigen tot tweederangsburgers wou degraderen. Ook confessionele partijen in het parlement leverden kritiek. Later nuanceerde Halsema haar uitspraak, door het verschil tussen gelovigen en geloofsinstituten te beklemtonen.

----

En alleen om deze onzinnige uitspraak had ze die prijs al niet moeten winnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 31 januari 2007 13:12:32 schreef Eru Iluvatar het volgende:

[...]

Nouja, klare taal is het wel
knipoog_dicht.gif

Dat wel ja, maar het geeft gelijk aan dat ze het intellect heeft van een pindarots. Nou weet ik wel dat de kamer een afspiegeling moet zijn van de samenleving en dat iemand ook de zwakzinnigen moet vertegenwoordigen, maar dat had ze niet zo duidelijk en beledigend kenbaar hoeven te maken.

Samengevoegde post 31-1-2007 13:19:28:

Maar ze is nu waarschijnlijk niet meer de onnozelste van de kamer. Die eervolle vermelding gaat dit jaar waarschijnlijk naar Marianne Thieme die vindt dat muizen/ratten levend gevangen moeten worden. Wat er feitelijk op neer komt dat bestrijding vrijwel onmogelijk wordt waardoor de dijken het uiteindelijk zullen begeven en half Nederland onder water komt te staan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:15:31 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Dat wel ja, maar het geeft gelijk aan dat ze het intellect heeft van een pindarots. Nou weet ik wel dat de kamer een afspiegeling moet zijn van de samenleving en dat iemand ook de zwakzinnigen moet vertegenwoordigen, maar dat had ze niet zo duidelijk en beledigend kenbaar hoeven te maken.

Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:07:51 schreef Harro het volgende:

[...]

Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
widegrin.gif

Ja dat is prima, maar probeer dan niet met de grote mensen mee te praten in de tweede kamer. Of in de trend van Pim Fortuyn; dan gaat ze maar huisvrouwtje spelen. (of was het koken?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:15:31 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Dat wel ja, maar het geeft gelijk aan dat ze het intellect heeft van een pindarots. Nou weet ik wel dat de kamer een afspiegeling moet zijn van de samenleving en dat iemand ook de zwakzinnigen moet vertegenwoordigen, maar dat had ze niet zo duidelijk en beledigend kenbaar hoeven te maken.

Hoe pijnlijk het misschien ook mag zijn. Ze vertegenwoordigd niet de mening van de zwakzinnige in onze samenleving. Sterker nog, zoals in vrijwel iedere politieke stroming zijn er ook 'de groenen' een hele hoop intelligente mensen aanwezig en vertegenwoordigen ze die ook. Het is in de politiek altijd makkelijk om iemand of de achterban af te doen als zwakzinnig, maar dat doet geen recht aan de manier waarop de discussie gevoerd moet worden. Laten we proberen helder en duidelijk uit te leggen wat er mis is met de redeneringen van mevrouw Halsema ten einde haar partij en de kliek van Alexander Pechtold van een zo klein mogelijke electorale achterban te voorzien.

Want over die uitspraken kunnen we inderdaad weinig positief zijn. Overigens, waar je Mat Herben en Maxime Verhagen noemt vergeet je degene die als eerste aan de microfoon stond om bezwaar te maken: Bas van der Vlies. Saillant detail ook in die discussie uiteindelijk wist zij tot overeenstemming te komen met André Rouvoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 31 januari 2007 13:15:31 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Dat wel ja, maar het geeft gelijk aan dat ze het intellect heeft van een pindarots. Nou weet ik wel dat de kamer een afspiegeling moet zijn van de samenleving en dat iemand ook de zwakzinnigen moet vertegenwoordigen, maar dat had ze niet zo duidelijk en beledigend kenbaar hoeven te maken.

Samengevoegde post 31-1-2007 13:19:28:

Maar ze is nu waarschijnlijk niet meer de onnozelste van de kamer. Die eervolle vermelding gaat dit jaar waarschijnlijk naar Marianne Thieme die vindt dat muizen/ratten levend gevangen moeten worden. Wat er feitelijk op neer komt dat bestrijding vrijwel onmogelijk wordt waardoor de dijken het uiteindelijk zullen begeven en half Nederland onder water komt te staan...

Ik begrijp je dat je geen fan bent van Femke Halsema en Marianne Thieme en ik ben het met je eens dat sommige uitspraken van die twee tamelijk discutabel zijn. Uitspraken als het "IQ van een pindarots" dragen imho echter ook niet bijster veel bij aan het niveau van een eventuele discussie en zou ik dus liever niet meer zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar die zijn niet katholiek he GenW, dus dat is me per ongeluk even ontschoten, maar je hebt helemaal gelijk. knipoog_dicht.gif

Ik wil ook niet beweren dat de groenlinks achterban zwakzinnig is, ondaks dat ik het niet met ze eens ben. Ik durf wel te zeggen dat Femke Halseme geen goed leider is en zeer vaak als volkomen onwetend en onnozel overkomt. Sterker nog ik acht haar helemaal niet geschikt voor wat voor politieke functie dan ook.

Samengevoegde post 31-1-2007 14:26:10:

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:22:27 schreef Tom het volgende:

[...]Ik begrijp je dat je geen fan bent van Femke Halsema en Marianne Thieme en ik ben het wel met je eens. Uitspraken als het "IQ van een pindarots" dragen imho echter niet veel bij aan het niveau van een eventuele discussie en zou ik dus liever niet meer zien.

Prima, dan zal ik de volgende keer mij op nog creatievere wijze proberen uit te drukken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid