Spring naar bijdragen

Centraal politiek topic


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 397
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Wat mij betreft komt de zaak-Koenders voor de rechter, en als er geen zaak is, dan moet Koenders ook "gerehabiliteerd" worden.

Ik zou willen dat deze vermeende oplichter op non-actief wordt gezet. Laat hem maar vervangen worden. En als blijkt dat hij onschuldig is kan hij zijn functie terugkrijgen. Wie weet wat hij in de tussentijd voor geld wegsluist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is de Tour de France niet: hier ben je
on
schuldig totdat het tegendeel is bewezen.

Toch vind ik het niet verantwoord om deze man in functie te houden totdat zijn schuld of onschuld bewezen is.

Als in het leger een generaal/veldmaarschalk/of jan soldaat wordt verdacht van spionage dan zal hij toch ook direct op non-actief gezet worden. Pas als later blijkt dat de man onschuldig is kan hij zijn werk hervatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rijk besteedt voor zeker 43 miljoen verkeerd aan

Door onze redacteuren Derk Stokmans en Guus Valk

Den Haag, 2 aug. Nederlandse ministeries hebben vorig jaar voor een bedrag van ten minste 43,4 miljoen euro in strijd met Europese regels aanbesteed. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Algemene Rekenkamer op verzoek van NRC Handelsblad.

De Rekenkamer heeft „twijfels†of ook aanbestedingen van de Tweede Kamer ter waarde van 2,9 miljoen euro wel volgens de regels zijn gegund. De Rekenkamer controleert de jaarverslagen van de ministeries en het parlement en baseert daar haar conclusies op. Het ministerie van Justitie ging vorig jaar het meest in de fout. Daar werd bij het toekennen van grote projecten 22,5 miljoen niet volgens de regels aanbesteed. Bij Sociale Zaken ging het om circa tien miljoen. Financiën gaf negen miljoen uit aan niet openbaar aanbestede projecten, voornamelijk ICT-contracten bij de Belastingdienst. Ook bij Defensie zijn onregelmatigheden geconstateerd, maar daar is de hoogte van het bedrag nog onbekend.

Europees aanbesteden is voor veel ministeries al jarenlang „in meer of mindere mate problematischâ€, zegt een woordvoerder van de Rekenkamer. In 2001 bleek dat bijvoorbeeld het ministerie van Justitie 41 miljoen euro in strijd met de regels had aanbesteed.

MKB-Nederland, de brancheorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf, schatte gisteren dat de overheid in 70 procent van de gevallen de aanbestedingsregels overtreedt. Dat zou blijken uit gegevens van het ministerie van Economische Zaken en klachten van ondernemers die bij MKB zijn aangesloten. Overheden (waaronder ook gemeenten, en waterschappen) doen volgens MKB jaarlijks voor miljarden euro’s aan aanbestedingen.

Begin deze week bleek dat minister Koenders (Ontwikkelingssamenwerking, PvdA) de organisatie van de manifestatie Het akkoord van Schokland (kosten 750.000 euro) in strijd met de regels aan het bureau BKB had gegund. Gisteren werd bekend dat ook minister Rouvoet (Jeugd en Gezin, ChristenUnie) zijn Kindertop (280.000 euro) niet volgens de regels heeft aanbesteed.

De Tweede Kamer heeft de ministers gevraagd om een volledig feitenrelaas. De VVD wil bovendien weten of de feestelijke afsluiting van de honderd dagentournee van het kabinet, op 21 mei, wel volgens de regels is gegund. Die manifestatie, in de Utrechtse Jaarbeurs, kostte 270.000 euro. Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst is op advies van juristen gekozen voor een verkorte procedure. De VVD sluit politieke consequenties voor de ministers niet uit.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Naar aanleiding van de nieuwe peilingen van de Hond (
) vraag ik mij af hoelang het huidige politieke stelsel van een onbeperkte hoeveelheid partijen nog werkbaar zal blijven. Wat denken jullie hier over?

In mijn opinie tonen dergelijke peilingen het bestaansrecht van ons stelsel aan. Er blijkt duidelijk uit dat mensen gebruik maken van de mogelijkheid om te kiezen. Wat mij betreft een democratische must. Werkbaar? Absoluut mogelijk, je moet de wil en het lef hebben om met meerdere partijen een regering te vormen. Bijkomend voordeel is dat veel meningen vertegenwoordigd worden in de regering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]In mijn opinie tonen dergelijke peilingen het bestaansrecht van ons stelsel aan. Er blijkt duidelijk uit dat mensen gebruik maken van de mogelijkheid om te kiezen. Wat mij betreft een democratische must. Werkbaar? Absoluut mogelijk, je moet de wil en het lef hebben om met meerdere partijen een regering te vormen. Bijkomend voordeel is dat veel meningen vertegenwoordigd worden in de regering.

Ik vraag me af of het met zulke uitslagen wel werkbaar is. De regering zal dan nog meer compromissen moeten sluiten dan nu al het geval is, en dat zal vast niet goed uitpakken.

Wellicht een minderheids regering zoals het ook in een of ander scandinavisch land is, wellicht dat dat werkbaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vraag me af of het met zulke uitslagen wel werkbaar is. De regering zal dan nog meer compromissen moeten sluiten dan nu al het geval is, en dat zal vast niet goed uitpakken.

Wellicht een minderheids regering zoals het ook in een of ander scandinavisch land is, wellicht dat dat werkbaar is.

't is onzin om te zeggen dat het totaal onwerkbare situaties op zal leveren. Ik breng het kabinet Biesheuvel I in herinnering dat met 5 partijen regeerde. En waarvan alleen DS'70 de partij van Willem Drees junior dwars lag op een gegeven moment. Ook het kabinet Den Uyl regeerde met 5 partijen, een progressieve koers. Hoewel niet goed voor het land, hield de coalitie toch bijna de hele rit stand. Ik erken dat het geen succesverhalen zijn, maar het geeft aan dat als je een wil hebt dat er ook een weg is. Alle kabinetten van Drees regeerde daarnaast met 4 partijen. Het is best mogelijk, alleen de wil en de mogelijkheid tot het sluiten van compromissen moet aanwezig zijn. Het sluiten van een compromis is op zich niet erg. Als er maar een algemene lijn in de gaten wordt gehouden. Dan bestaat de mogelijkheid dat veel minderheden in Nederland zich door het kabinet vertegenwoordigd weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

SP ten strijde tegen vieze luxaflex

DEN HAAG - ‘Enorme vieze, vlekkerige luxaflex’ trof SP-gemeenteraadslid Gyömörei aan in het Haagse stadhuis, bij de koffiehoek in de foyer om precies te zijn.

‘Bij niet tijdig ingrijpen ontstaat hier op termijn een situatie die het televisieprogramma De smaakpolitie waardig is,’ stelt de politica.

Vandaar dat ze midden juli schriftelijke vragen stelde aan het college van burgemeester en wethouders. ‘Klopt het dat de schoonmakers deze luxaflex niet mogen reinigen? Geldt dit voor alle luxaflex in het stadhuis?’ En: ‘Klopt het bericht dat er niet wordt schoongemaakt vanwege een beperkt budget?’

Een maand later kan loco-burgemeester Bert van Alpen duidelijkheid verschaffen. ,,Alle luxaflex in het stadhuis wordt door de schoonmaakdienst regelmatig gereinigd,’’ antwoordt hij haar.

Er is nog meer goed nieuws voor Gyömörei. De gemeenteraad is nog tot en met 30 augustus met reces. Maar als ze terugkomt van vakantie, hoeft ze niet meer tegen een smerige luxaflex aan te kijken. Want die is inmiddels gereinigd.

Wethouder Van Alphen kan het niet nalaten de fractievoorzitter van de SP een tip te geven. ,,Misschien ten overvloede wijzen we u op de mogelijkheid om toekomstige, soortgelijke vragen en/of klachten over facilitaire aangelegenheden neer te leggen bij de Klantenservice van de gemeente.’’

Bron: link

Wat erg jammer dat de gouden eikel niet meer wordt uitgereikt. Bij deze zou ik dit raadslid willen nomineren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

BTW naar 20 procent

door Jaap Folkerts en Job Slok

DEN HAAG - Het btw-tarief gaat volgend jaar omhoog van 19 naar 20 procent. Daarnaast wordt autorijden duurder. De fiscale bijtelling voor de auto van de zaak stijgt van 22 naar 25 procent en de accijns op een liter benzine gaat 1 eurocent omhoog. Bovendien wordt de aftrekbaarheid van pensioenpremies beperkt voor topinkomens.

Dat zijn volgens ingewijden enkele van de belangrijkste maatregelen voor 2008, die het kabinet op Prinsjesdag officieel zal presenteren. De ministerraad bereikte gisteren na moeizame onderhandelingen een akkoord over de begroting voor 2008.

Tegenover de lastenverzwaringen staan ook forse lastenverlichtingen van in totaal 700 miljoen euro, waarvan 400 miljoen naar de burgers gaat en 300 miljoen naar het bedrijfsleven. Met dat geld wordt onder meer voorkomen dat minima en ouderen met alleen aow of een klein aanvullend pensioen er op achteruit gaan. De andere groepen leveren wel licht in, maar veel minder dan waar het aanvankelijk op uit leek te draaien.

Onvermijdelijk

Vice-premier Bos (Financiën) sprak na afloop van de ministerraad van 'een solide financieel beleid' en 'een mooi koopkrachtbeeld'. "Als je iets wilt doen aan de koopkracht en er is geen geld, dan zijn pijnlijke maatregelen onvermijdelijk", aldus Bos.

De verhoging van het btw-tarief levert 2 miljard euro op. Dat hele bedrag wordt weer ingezet voor verlaging van de ww-premies. Op die manier wordt arbeid goedkoper en kunnen dus veel meer mensen aan het werk worden geholpen. Naast de verhoging van de brandstofaccijns gaan ook de accijnzen op alcohol en tabak in 2008 omhoog. Om de snel stijgende kosten van de vergrijzing het hoofd te bieden wordt de aftrekbaarheid van de pensioenpremies beperkt en voert het kabinet een aantal al geplande maatregelen eerder door. Zo wordt de aow-heffing anders vorm gegeven. Langer doorwerken wordt vanaf 2009 fors beloond.

Bron: link

Absurd dat de belasting weer wordt verhoogd! Laat ze dat geld maar ergens anders vandaan trekken.

Hoe lang zal het Nederlandse volk dit nog pikken? Wat mij betreft gaat de brand erin op prinsjesdag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Absurd dat de belasting weer wordt verhoogd! Laat ze dat geld maar ergens anders vandaan trekken.

Hoe lang zal het Nederlandse volk dit nog pikken? Wat mij betreft gaat de brand erin op prinsjesdag.

Volledig met je eens! Eerst maar eens de helft van het ambtenaren apparaat ontslaan. Volgens mij geen enkel probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

BTW naar 20 procent

Absurd dat de belasting weer wordt verhoogd! Laat ze dat geld maar ergens anders vandaan trekken.

Hoe lang zal het Nederlandse volk dit nog pikken? Wat mij betreft gaat de brand erin op prinsjesdag.

Goed nieuws! party.gif

Het geld voor het achterstallig onderhoud moet ergens vandaan komen. Dit lijkt me een goed middel om de schade aan het onderwijs en milieu mee te betalen.

Nu nog het OV repareren en wat doen aan de sociale voorzieningen en ik ben blij! party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Goed nieuws!
party.gif

Het geld voor het achterstallig onderhoud moet ergens vandaan komen. Dit lijkt me een goed middel om de schade aan het onderwijs en milieu mee te betalen.

Nu nog het OV repareren en wat doen aan de sociale voorzieningen en ik ben blij!
party.gif

Ja jij wel. Kijken of je het nog zo leuk vindt als er kapitaal krachtige mensen en bedrijven naar het buitenland gaan.

Toch triest dat het openbaar nu al overbelast is en alsnog zware subsidie moet ontvangen. Wat weer van de automobilist af moet komen. Dus zelfs met gigantische bezettingen wordt het openbaar vervoer nooit winstgevend....

Wat HJ zegt, er moet eindelijk eens flink geneden worden in het ambtenaren apperaat. Binnen nu en 4 jaar geen nieuwe mensen aannemen en incapabele ambtenaren eindelijk eens een shop onder hun kont geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja jij wel. Kijken of je het nog zo leuk vindt als er kapitaal krachtige mensen en bedrijven naar het buitenland gaan.

Ze doen maar. Laat ze maar gaan naar belastingsparadijsen en landen waar je werknemers en kinderen een hongerloontje kunt geven en de dag erna op straat kunt zetten. Als geld zoveel belangrijker voor ze is dan het landsbelang, moeten ze dat vooral oprotten.

Quote:
Toch triest dat het openbaar nu al overbelast is en alsnog zware subsidie moet ontvangen. Wat weer van de automobilist af moet komen. Dus zelfs met gigantische bezettingen wordt het openbaar vervoer nooit winstgevend....

Dat moet ook helemaal niet. Het moet gewoon weer een staatsbedrijf worden. Vervolgens de prijs omlaag zodat het in tegen stelling tot nu gunstig is om met de trein te gaan en je auto te laten staan.

Quote:
Wat HJ zegt, er moet eindelijk eens flink geneden worden in het ambtenaren apperaat.

En ook dat is een goed idee.

Grappig trouwens dat tot nu toe elke regering dat roept maar het alleen maar blijft groeien.

Quote:
Binnen nu en 4 jaar geen nieuwe mensen aannemen en incapabele ambtenaren eindelijk eens een shop onder hun kont geven.

Het lijkt mij beter als je dat per functie bekijkt. 'de ambtenaar' bestaat nl. niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ze doen maar. Laat ze maar gaan naar belastingsparadijsen en landen waar je werknemers en kinderen een hongerloontje kunt geven en de dag erna op straat kunt zetten. Als geld zoveel belangrijker voor ze is dan het landsbelang, moeten ze dat vooral oprotten.

Idd, ze doen maar. Op naar die bananenrepubliek die we zo graag willen worden. Geld, wie heeft dat nou nodig. Zonder geld van die bedrijven en rijke Nederlanders helemaal geen openbaar vervoer voor jou, dan kan er namelijk vrij weinig nog door de staat worden opgebracht.

Quote:

[...]

Dat moet ook helemaal niet. Het moet gewoon weer een staatsbedrijf worden. Vervolgens de prijs omlaag zodat het in tegen stelling tot nu gunstig is om met de trein te gaan en je auto te laten staan.

En als het een staatsbedrijf wordt, dan is het op eens wel winstgevend? Vreemde gedachtengang, al helemaal met de combinatie van de prijzen omlaag.

Quote:

[...]

En ook dat is een goed idee.

Grappig trouwens dat tot nu toe elke regering dat roept maar het alleen maar blijft groeien.

Idd. Het wordt tijd dat er eens serieus ingegrepen wordt. En ministers en ambtenaren die incapabel zijn en geld over de balk gooien strafrechterlijk vervolgen.

Quote:

[...]

Het lijkt mij beter als je dat per functie bekijkt. 'de ambtenaar' bestaat nl. niet.

Dan lossen ze dat maar onderling op. Of je nou in Den Haag uit een raam zit te staren of in het dorp ernaast of op een andere verdieping, dat maakt weinig uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het lijkt mij beter als je dat per functie bekijkt. 'de ambtenaar' bestaat nl. niet.

En dan niet weer eerst een onderzoek naar de efficientie, maar gewoon handelen elke afdeling moet gewoon om te beginnen 10% goedkoper gaan werken, te realiseren in 5 jaar tijd. Zo werkt het in het bedrijfsleven ook als de concurrentie aan de deur klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]En dan niet weer eerst een onderzoek naar de efficientie, maar gewoon handelen elke afdeling moet gewoon om te beginnen 10% goedkoper gaan werken, te realiseren in 5 jaar tijd. Zo werkt het in het bedrijfsleven ook als de concurrentie aan de deur klopt.

Juist ja, gewoon keiharde doelen stellen. Die lui die vreten de hele dag niets uit. Kijk maar eens naar debiteuren crediteuren, dat zijn net zulke uitvreters. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat moet ook helemaal niet. Het moet gewoon weer een staatsbedrijf worden. Vervolgens de prijs omlaag zodat het in tegen stelling tot nu gunstig is om met de trein te gaan en je auto te laten staan.

Eens. Het is nu zo'n ontzettend vage constructie, de privatisering heeft geleid tot monopolie vorming. Aanbestedingen die tot 2015 lopen en als daarna iemand anders meer biedt mag joost weten hoe het gaat lopen. Ik denk niet dat de reiziger winst boekt bij de privatisering van de spoorwegen, wat eigenlijk iets heel publieks is. Toch zou ik er niet een staatsbedrijf van willen maken als in de constructie van voor '95. Hier heb ik wel ideeën over, maar ik twijfel zelf over de werkbaarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Idd, ze doen maar. Op naar die bananenrepubliek die we zo graag willen worden.

Geld, wie heeft dat nou nodig. Zonder geld van die bedrijven en rijke Nederlanders helemaal geen openbaar vervoer voor jou, dan kan er namelijk vrij weinig nog door de staat worden opgebracht.

Als je gelooft in dergelijke ongegronde angstbeelden van een masale uittocht van hebberige egoïsten zou ik daar ook niet blij mee zijn. Maar het is ongegronde bangmakerij uit rechtse hoek.

Quote:

En als het een staatsbedrijf wordt, dan is het op eens wel winstgevend? Vreemde gedachtengang, al helemaal met de combinatie van de prijzen omlaag.

Vreemde gedachtengang idd. Het is de mijne dan ook niet.

Van mij hoeft publiek belang ook niet winstgevend te zijn.

Het doel is dat de Nederlander zich kan verplaatsen op een manier die beter voor het milieu is en tevens kan bijdragen aan het fileprobleem. Het doel is niet winst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Juist ja, gewoon keiharde doelen stellen. Die lui die vreten de hele dag niets uit. Kijk maar eens naar debiteuren crediteuren, dat zijn net zulke uitvreters.
widegrin.gif

widegrin.gif

Gewoon ontslaan als blijkt dat ze niet kunnen meekomen met de nieuwe doelstellingen, ik heb nog wel een baantje voor ze achter de kassa. Alleen vrees ik dat ze dat niet aankunnen, want dan krijgen ze die volgvreten tokkies aan de kassa met een grote bek en bakken uitkeringsgeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]En dan niet weer eerst een onderzoek naar de efficientie, maar gewoon handelen elke afdeling moet gewoon om te beginnen 10% goedkoper gaan werken, te realiseren in 5 jaar tijd. Zo werkt het in het bedrijfsleven ook als de concurrentie aan de deur klopt.

Tjups, blinddoek voor en hakken maar. Van een kale kip kan je niet plukken. Er zijn genoeg overheidsdiensten die al zeer efficiënt werk leveren. Het is onzin om generaal 10% te eisen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of een trein daadwerkelijker beter voor het milieu is, daar zijn de meningen over verdeeld. Treinen dragen niets bij aan de afnames van file's aangezien de treinen nu al overvol zijn, veel treinen niet langer gemaakt kunnen worden ivm de paronlengte, het spoorwegnet nu al zwaar belast is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid