Spring naar bijdragen

Centraal politiek topic


Aanbevolen berichten

Hij stelt een mentaliteitsverschil vast, wat in mijn ogen redelijk terecht is tussen protestanten en Rooms Katholieken. Dat hoeft niet per definitie negatief te zijn voor protestanten of Rooms Katholieken. Zo herinner ik mij een debat tussen Bos en Verhagen waarin Bos duidelijk liet merken beter met Verhagen dan met Balkenende te kunnen opschieten vanwege zijn 'katholieke' instelling. Beide hebben een bepaald imago, interessant kan zijn om te onderzoeken of dit vooral vooroordelen zijn of dat hier ook een kern van waarheid inzit.

Wat wel weer zeer interessant is, is het verband tussen de Provinciale Staten verkiezingen en de Eerste Kamer. Het is van groot belang dat CU+PvdA+CDA een meerderheid halen, er is nog geen kabinet dat geregeerd heeft zonder een mandaat in de Eerste Kamer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 397
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Overigens zal het voor partijen als de SGP en D'66 erom gaan spannen of ze wel de Eerste Kamer halen. De SGP heeft wel een hele trouwe achterban dus die zullen het waarschijnlijk nog wel halen bij een verkiezing met een lage opkomst, maar voor D'66 is dat nog maar afwachten. De kiesdrempel zal flink stijgen omdat er minder zetels beschikbaar zijn in de PS verdeeld over de twaalf provincies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Namen alle ministers Balkenende IV bekend

door onze internetredactie

AMSTERDAM - De namen van alle ministers van het nieuwe kabinet Balkenende zijn bekend. Voor de PvdA wordt Buitenhof-columnist en geneticus Ronald Plasterk minister van Onderwijs. Het zware staatssecretrariaat van Sociale Zaken gaat verrassend naar de Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb.

CDA-leider Jan Peter Balkenende wordt premier. Wouter Bos komt zoals de verwachting was op Financiën. Rouvoet (ChristenUnie) krijgt het bewind op Jeugd en Gezin.

De andere post voor de ChristenUnie gaat naar Van Middelkoop, hij krijgt Defensie. Piet Hein Donner keert terug in het kabinet, als minister van Sociale Zaken.

Balkenende's secondant Maxime Verhagen krijgt de post van Buitenlandse Zaken.

Andere CDA-posten gaan naar Ab Klink (Volksgezondheid) en Camiel Eurlings (Verkeer). Oud-onderwijsminister Maria van der Hoeven gaat zich ontfermen over Economische Zaken. Gerda Verburg krijgt zoals verwacht het ministerie van Landbouw voor haar rekening. Hirsch Ballin gaat naar Justitie.

PvdA-minister worden: oud-burgemeester van Nijmegen Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken), hoogleraar duurzaam ondernemen Jaqueline Cramer (VROM) en oud-FNV-bestuurder Ella Vogelaar (Integratie en Wijkverbetering). De huidige buitenland-woordvoerder van de PvdA Koenders krijgt Ontwikkelingssamenwerking.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat vinden wij van de benoeming van atheïst Ronald Plasterk als minister van onderwijs?

link

Een gevaar voor het christelijk/katholiek onderwijs?

Samengevoegde post 13-2-2007 21:23:19:

Ook erg leuk is de benoeming van Guusje ter Horst die als burgermeester af trad aangezien ze in beschonken toestand achter het stuur zat en dat in de doofpot wou stoppen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 21:20:42 schreef Thorgrem het volgende:

Wat vinden wij van de benoeming van atheïst Ronald Plasterk als minister van onderwijs?

Voorzichtig positief. Iemand die mogelijk het onderwijs niet zal verzieken en mogelijk voor de verandering eens een positieve bijdrage op het onderwijs kan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 21:28:27 schreef Mr. Emilio het volgende:

En toch had ik liever Aboutaleb op onderwijs gezien, plasterk in de krant en Sharon Dijksma op SZ.

Ik niet. Plasterk is hoogleraar.

Vind ik fijner op zo'n post dan een leek op die post.

Daarbij, ik ken de visie van Aboutaleb niet, wat betreft onderwijs, wetenschap, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 20:47:43 schreef Gorthaur het volgende:

Plasterk op onderwijs? Nice.
smile.gif

Mag ik vragen waarom? Ik vind dat de enige misser in dit kabinet. Ben bang dat Wijffels zijn invloed iets verder had moeten laten gelden dan was Plasterk ons bespaard gebleven.

Met alle respect, maar directeur van het Hubrecht laboratorium is iets heel anders dan het ministerie van onderwijs. Zijn politieke achtergrond is ook niet om over naar huis te schrijven. Iemand die wetenschappelijk enorm te waarderen is, maar daarbuiten heb ik er mijn twijfels over.

Maar goed, ik ben benieuwd wat jij in Plasterk ziet. Ik vind het absoluut geen bestuurder.

Samengevoegde post 13-2-2007 21:44:24:

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 21:35:29 schreef Mr. Emilio het volgende:

Ok, je hebt gelijk... Ik stem CU, maar een geloofwaardig alternatief voor plasterk?.... Aleid Wolfsen!

Dan hadden ze justitie moeten pakken. Hij was de man geweest voor justitie maar daar zit nu Hirsch Ballin en daar kunnen we tevreden over zijn. Wolfsen is niets voor onderwijs wat mij betreft. In de universiteitsbesturen van Nederland loopt nog wel wat mensen rond die en bestuurlijk wat in huis hebben en op het gebied van onderwijs voldoende kennis hebben om een goed beleid neer te zetten. Plasterk is wat mij betreft niet die man.

Samengevoegde post 13-2-2007 21:53:43:

Overigens ben ik bang dat de vrouwen die de PvdA weer bij elkaar heeft geraapt ook niet de beste kandidaten voor hun posten worden. Interessante discussie, moeten we vrouwen voor laten gaan omdat het vrouwen zijn. Naar geschiktheid wordt niet meer gekeken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik eigenlijk nog vreemder vind is dat de CU defensie krijgt. Ik ben zeer benieuwd. Weet iemand de plannen rond defensie al? (zo ja heeft iemand daar een linkje voor?)

Samengevoegde post 13-2-2007 22:03:51:

Quote:

Op dinsdag 13 februari 2007 22:01:23 schreef Pius_XII het volgende:

Nou Thorgrem,
dus.
smile.gif

Zolang het niet dogmatisch bepaald wordt... puh2.gif Nee serieus ik zal er is naar kijken. Maar nu even niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:04:18 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Dat is de specialiteit van Van Middelkoop. Bovendien heeft de CU als enige van de drie een min of meer uitgewerkte defensie paragraaf heeft.

Budget gaat omhoog (althans als het enkel aan de CU lag). Maar is er al wat concreets over afgesproken in het regeerakkoord?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 13 februari 2007 21:20:42 schreef Thorgrem het volgende:

Wat vinden wij van de benoeming van atheïst Ronald Plasterk als minister van onderwijs?

Een gevaar voor het christelijk/katholiek onderwijs?

Je suggereert hier dat je het negatief vindt dat er een atheïst op onderwijs komt. Mag ik waar jouw voorkeur voor de VVD dan vandaan komt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:07:43 schreef Thorgrem het volgende:

Budget gaat omhoog (althans als het enkel aan de CU lag). Maar is er al wat concreets over afgesproken in het regeerakkoord?

Ik kon dit vinden:

Quote:
Buitenlands beleid en defensie

3. Nederland blijft voorstander van een alomvattend akkoord voor het conflict tussen Israël en de Palestijnen. Een dergelijk akkoord kan pas stand houden met veilige en erkende grenzen voor Israël en een levensvatbare Palestijnse staat. Nederland zal met partners in de VN en EU, maar ook actief bilateraal, een beleid voeren dat bijdraagt aan de bevordering van vrede en stabiliteit in de gehele regio.

4. Nederland stemt het veiligheidsbeleid af op de nieuwe situatie in de wereld en richt zich op vredesmissies, op bestrijding van terrorisme, op conflictpreventie en op wederopbouw. Een adequaat volkenrechtelijk mandaat is vereist bij deelname aan missies met inzet van Nederlandse militairen. Het z.g. Toetsingskader is leidraad bij de besluitvorming, waarbij parlementaire instemming is verzekerd.

5. Om operationele knelpunten op te heffen en om uitvoering te geven aan de aanbevelingen van de commissie Staal zijn gerichte versterkingen van de capaciteit van de krijgsmacht nodig.

6. In 2007 wordt het MoU ten aanzien van JSF-testtoestellen ondertekend. In 2008 wordt de business case herijkt voordat in 2009 besluitvorming plaatsvindt over de contractondertekening voor de definitieve aanschaf van testtoestellen. Op basis van de herijking en van een vergelijking voor wat betreft prijs, kwaliteit en levertijd met mogelijke andere toestellen zal het kabinet in 2010 besluiten aan de Tweede Kamer voorleggen over vervanging van de F16 toestellen.

7. De nazorg voor uitgezonden militairen en voor veteranen wordt verbeterd. Er zal worden bezien of hiervoor wetgeving moet

Overigens onbegrijpelijk dat Maria van der Hoeven toch is blijven plakken. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:09:11 schreef Tom het volgende:

[...]Je suggereert hier dat je het negatief vindt dat er een atheïst op onderwijs komt. Mag ik waar jouw voorkeur voor de VVD dan vandaan komt?

Dat suggereer je fout. Al was het een Indiaan(met Nederlandse nationaliteit knipoog_dicht.gif) die in regengoden geloofde, dan had het me nog weinig uitgemaakt. Zolang hij maar de juiste kwaliteiten in huis heeft om het onderwijs weer op orde te krijgen.

Maar ik kan me voorstellen dat andere mensen het als een bezwaar kunnen zien.

Mijn voorliefde voor de VVD? Het is de enige rechtse partij die stabiel is en serieus genomen wordt. Veel van wat ik vind zie ik terug bij de VVD.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid