Spring naar bijdragen

Moeite studie en beroep kiezen


Aanbevolen berichten

Ik zit nu in 5 havo en hopelijk ben ik er binnenkort vanaf. Daarna wil ik vanzelfsprekend verder studeren, maar ik heb er erg veel moeite mee om een studie te kiezen. Ik ben niet zo iemand die echt geen flauw idee heeft wat ie leuk vindt en wat ie moet, maar dan nog weet ik niet wat ik wil. Ik hou van talen (wist je al). Vooral Indo-Europese talen(http://en.wikipedia.org/wiki/Indo-European_languages). Mijn lievelingstaal is Duits, en ik spreek ook nog vloeiend Russisch. Nou voel ik me wel aangetrokken tot het broep lerares (Duits in het voortgezet onderwijs), maar dit wil ik niet mijn hele leven doen. Ik voel er ook wel wat voor om in Den Haag bij de Russische ambassade te werken, want daar moet je zowel goed Russisch als Nederlands kunnen. Sowieso zie ik mezelf al lopen met een stapeltje papieren enzo. Ik zou ook wel tolk of vertaler willen worden, maar het schijnt niet zo verselijk goed te verdienen. En dan voel ik me ook nog vreselijk geboeid door oude talen en zou ik daar wel iets mee willen doen, bijv de Nederlandse en Duitse dialecten beschrijven of zo. Of oude Griekse dingen, je snapt me wel. Maar aan de andere kant vind ik het menselijk brein heel interessant en zou ik willen onderzoeken hoe het met taal werkt enzo. Heeft iemand enig idee wat voor studie ik zou kunnen doen en heeft iemand nog leuke beroepensuggesties? Ik ga er nu over het algemeen van uit dat ik minstens 1 jaar hbo Duits moet doen, want ik ga hierna geen vwo doen en ook geen avondschool. Het klinkt misschien onbescheiden, maar als ik toch zo'n talenwonder ben, wil ik daar graag iets meer mee doen dan alleen maar lesgeven, ook al lijkt het me geweldig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met de talen zelf is nauwelijks droog brood te verdienen. Tolk/vertaler schiet niet echt reuze op. Maar als je dit soort talenkennis weet te combineren met iets anders (ik noem maar wat, HEAO, Rechten, etc.) dan heb je ineens goud in handen. Voor het internationale werkterrein beschikt Nederland namelijk hoofdzakelijk over mensen zonder talenkennis, en mensen die denken dat ze geweldig engels spreken. Talen als duits, frans, russisch, chinees, zijn talen die in een aantal functies heel gewild zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

I second that: ik heb mijn huidige baan mede gekregen door een toevalletje, mijn kennis van het Zweeds (opgedaan tijdens een afstudeervak in Zweden) bleek mijn baas héél goed uit te komen. Anders was iemand met meer ervaring in mijn vakgebied mij waarschijnlijk voorbijgestreefd in de sollicitatieprocedure. Dus combineer het met iets anders, wat je in een internationaal werkveld kunt gebruiken (ik ben landbouwingenieur, maar er zijn tig andere mogelijkheden).

Link naar bericht
Deel via andere websites

HEAO = (volgens mij) Hoger economisch administratief onderwijs/opleiding (zoiets)

Ik weet dat er bij mij op de hogeschool (saxion Deventer) een speciale halfjaar durende opleiding is waarin je met veel richtingen in aanraking komt. Na dat half jaar kun je je keuze maken en zo instromen in de vierjarige opleiding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgems advies wil ik ook geven... combineer de talen met bijv. een HBO opleiding... de hanzehogeschool in Groningen heeft zelfs studies die gedeeltelijk of helemaal in de de taal van jouw keuze zijn.. (iig engels en duits) en je kunt na de studie vele kanten op... bijv. nederlandse ambasades/consulaten in het buitenland... int. bedrijven... maar ook bij NGO's... europees parlement etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 18:42:50 schreef Thorgrem het volgende:

HEAO = (volgens mij) Hoger economisch administratief onderwijs/opleiding (zoiets)

Ik weet dat er bij mij op de hogeschool (saxion Deventer) een speciale halfjaar durende opleiding is waarin je met veel richtingen in aanraking komt. Na dat half jaar kun je je keuze maken en zo instromen in de vierjarige opleiding.

Economisch administratief is me weer iets te puh2.gif Nog beroepen die juist de geschiedeniskant op gaan? Dialectologie oid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 20:10:18 schreef Leidenschaft het volgende:

[...]

Economisch administratief is me weer iets te
puh2.gif
Nog beroepen die juist de geschiedeniskant op gaan? Dialectologie oid?

Je zou de leraren opleiding geschiedenis kunnen gaan volgen. Dan kun je straks les geven in geschiedenis en daarnaast ook in talen lesgeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 18:31:30 schreef Leidenschaft het volgende:

Lol, nou geen ruzie gaan maken om mij
puh2.gif
(En niet mijn topic vervuilen
engel.gif
) Wat is HEAO precies? Google word ik niet veel wijzer van namelijk.

Mijn hemel, ben ik zo oud aan het worden? Bestaan de HEAO's niet meer? o dear, o dear

Samengevoegde post 24-12-2006 21:15:21:

Quote:
Op zondag 24 december 2006 20:10:18 schreef Leidenschaft het volgende:

[...]

Economisch administratief is me weer iets te
puh2.gif
Nog beroepen die juist de geschiedeniskant op gaan? Dialectologie oid?

Eh, je wilde toch een baan, uiteindelijk? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik studeer Duits in Utrecht en ik ga in april voor 4 maandjes in Bochum studeren. Misschien ook wat voor jou? En er is zoveel vraag naar mensen met Duitskennis op academisch niveau, dat je met een studie Duits en evt. bijvakken in economische richting makkelijk aan de bak komt als je klaarbent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Hoi Leidenschaft!

Veel reacties gingen over je brood verdienen met je talenkennis. Als je Christen bent, zou je ook kunnen denken aan b.v. zendingswerk zoals de Wycliff Bible Translators / SIL doen. Iemand herinnerde je aan de mogelijkheid een jaartje EH te doen (goed, heb ik ook gedaan). Als je het leuk vind om in het Engels te studeren, zou wellicht ISBM een optie zijn. Kijk eens op www.isbm.fi. Dat is in Finland en het is internationaal. Tijd om na te denken, talenkennis op te doen en ook nog eens God te dienen...

Mijn beste advies: wat je ook doet, leg het aan God voor. Hij leidt je echt wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid