Spring naar bijdragen

Narnia: parallel met de Bijbel?


Aanbevolen berichten

Ik heb gezien dat er al een topic over Narnia was, maar dat was eerder een algemeen topic. Ik heb net de film gekeken en ik heb er wat specifiekere vragen over, dus dacht ik dat het misschien beter was een nieuw topic te openen. (ps. Het gaat hier alleen om de film, dus alleen om het boek "The Lion, the witch and the wardrobe")

Ik zie veel parallellen:

- Aslan (Jezus) sterft voor Edmund (de mensheid?) die bewust naar de Witte Heks is toegegaan (de duivel).

- Aslan haalt de versteenden (doden/verlorenen) uit het kasteel van de heks (de hel) en blaast ze met Zijn adem (genade) nieuw leven in.

- Aslan komt weer tot leven

- enzovoorts

Maar ik heb ook een paar vraagjes:

- Er wordt enorm veel nadruk op Peter gelegd. Hij is plaatsvervanger van Aslan zolang die dood is. De enige vergelijking die ik hiermee zou kunnen vinden is de paus, maar dat staat niet in het Evangelie beschreven en ik neem aan dat Lewis dat er ook niet in zou verwerken. Bovendien was hij volgens mij ook geen katholiek. Wie is Peter?

- De kinderen (apostelen?) worden tot koning(inn)en benoemd, maar na iets van 10 jaar verlaten ze Narnia weer en kunnen niet meer terug. Die oude man zegt dan "Ooit kun je weer terug". Wat betekend dat? Dat ze later weer naar de hemel terugmogen? Waren ze daar dan? Waarom waren ze er dan 10 jaar lang? Wie is die oude man?

- Ze krijgen een genezingsdrankje van de kerstman?! :S

- Mr. Tumnus ziet er ondanks z'n lieve koppie best wel duivelsch uit, maar hij hoort toch juist bij de "goeies"?

Kan iemand mij helpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij moet je een vergelijking niet verder doortrekken dan dat deze klopt. Ik heb het boek meerdere malen gelezen en heb er veel zegen door ervaren. Onderzoek alles en behoud het goede.

nog even ingaan op een paar van je vragen: C.S. Lewis was bij mijn weten iig geen RK, dus het lijkt mij niet logisch dat de Paus model heeft gestaan voor Peter.

Yep, Tumnus hoort bij de "goeies".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Joener,

Quote:
- Er wordt enorm veel nadruk op Peter gelegd. Hij is plaatsvervanger van Aslan zolang die dood is. De enige vergelijking die ik hiermee zou kunnen vinden is de paus, maar dat staat niet in het Evangelie beschreven en ik neem aan dat Lewis dat er ook niet in zou verwerken. Bovendien was hij volgens mij ook geen katholiek. Wie is Peter?

Correctie: jij leest niet in het Evangelie dat Petrus, en nu dus de paus, de plaatsbekleder van Christus is. Ruim een miljard christenen denken daar weer héél anders over. Maar goed, op het eind zie je dat Peter samen met de andere drie kinderen gekroond worden. Ik denk dat we hiermee het apostolaat, de profetie, het herderschap en de evangelisatie te pakken hebben, dus de vier kerntaken van de apostelen, nu de bisschoppen, naast het toedienen van de sacramenten. De apostelen, en Petrus in het bijzonder, die van Christus enkele volmachten kregen en de leiding over de Kerk.

Overigens was C.S. Lewis lid van de Anglicaanse Kerk, zo ik uit zijn boek onversneden Christendom had begrepen. En zijn de katholieke elementen in het verhaal daarom dus niet zó verwonderlijk.

Quote:
- De kinderen (apostelen?) worden tot koning(inn)en benoemd, maar na iets van 10 jaar verlaten ze Narnia weer en kunnen niet meer terug. Die oude man zegt dan "Ooit kun je weer terug". Wat betekend dat? Dat ze later weer naar de hemel terugmogen? Waren ze daar dan? Waarom waren ze er dan 10 jaar lang? Wie is die oude man?

Ik weet niet of dat een diepere betekenis heeft, of gewoon bij het verhaal an sich hoort, omdat het verhaal nu eenmaal niet stipt letterlijk het Evangelie volgt. Misschien dat daarmee wordt aangegeven dat de apostelen op een gegeven moment stierven, naar de hemel gingen en straks samen met alle andere heiligen en de gelovigen nog op aarde en in het vagevuur herenigt zullen worden op de nieuwe hemel en aarde? Ik weet het niet, misschien dat kenners er meer over weten.

Quote:
- Ze krijgen een genezingsdrankje van de kerstman?! :S

Ik had niet het idee dat daar een diepere boodschap achter zit.

Quote:
- Mr. Tumnus ziet er ondanks z'n lieve koppie best wel duivelsch uit, maar hij hoort toch juist bij de "goeies"?

Misschien om aan te geven dat uiterlijk niet per se iets zegt over het hart?

Quote:
Kan iemand mij helpen?

Ik weet niet of ik je echt geholpen heb. Over mijn eerste antwoord ben ik het meest zeker, maar ook weer niet zó zeker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 02 januari 2007 22:47:17 schreef aj het volgende:

Voor de goede orde:

Volgens mij stond dat van dat genezingsdrankje van de kerstman helemaal niet in het boek en vond de regisseur het blijkbaar leuk om erin te stoppen voor het kerstgevoel ofzo..
knipoog_dicht.gif

Het staat wel degelijk in het boek!

Bron:wikipedia (kon het even niet vinden in het boek zelf

http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_betoverde_land_achter_de_ kleerkast

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 02 januari 2007 22:41:18 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom Joener,

[...]Correctie:
jij
leest niet in het Evangelie dat Petrus, en nu dus de paus, de plaatsbekleder van Christus is. Ruim een miljard christenen denken daar weer héél anders over. Maar goed, op het eind zie je dat Peter samen met de andere drie kinderen gekroond worden. Ik denk dat we hiermee het apostolaat, de profetie, het herderschap en de evangelisatie te pakken hebben, dus de vier kerntaken van de apostelen, nu de bisschoppen, naast het toedienen van de sacramenten. De apostelen, en Petrus in het bijzonder, die van Christus enkele volmachten kregen en de leiding over de Kerk.

Overigens was C.S. Lewis lid van de Anglicaanse Kerk, zo ik uit zijn boek
onversneden Christendom
had begrepen. En zijn de katholieke elementen in het verhaal daarom dus niet zó verwonderlijk.

OK, dat van de Anglicaanse Kerk had ik niet gevonden, ik was idd al op zoek geweest naar zijn achtergrond maar bij wikipedia stond het er niet op (en ik besloot toen dat de crediblers mij vast wel meer konden vertellen erover).

Maar om even op je uitleg terug te komen, over de paus verschillen wij inderdaad van mening, maar daar zijn andere topics over. Gezien Lewis' achtergrond lijkt dit me een duidelijke uitleg. Mijn complimenten in ieder geval, dat je dit zo hebt gevonden, zo diep had ik het nog helemaal niet gezocht (maar ik ben dan ook niet Rooms Katholiek). Dat van die vier hoofdtaken wist ik ook niet, maar dat zou het zeker goed kunnen zijn. Ik ben geen Rooms-Katholiek, maar alle theorie vind ik toch wel ongelooflijk interessant.

Quote:
[...]Ik weet niet of dat een diepere betekenis heeft, of gewoon bij het verhaal an sich hoort, omdat het verhaal nu eenmaal niet stipt letterlijk het Evangelie volgt. Misschien dat daarmee wordt aangegeven dat de apostelen op een gegeven moment stierven, naar de hemel gingen en straks samen met alle andere heiligen en de gelovigen nog op aarde en in het vagevuur herenigt zullen worden op de nieuwe hemel en aarde? Ik weet het niet, misschien dat kenners er meer over weten.

[...]Ik had niet het idee dat daar een diepere boodschap achter zit.

[...]Misschien om aan te geven dat uiterlijk niet per se iets zegt over het hart?

[...]Ik weet niet of ik je echt geholpen heb. Over mijn eerste antwoord ben ik het meest zeker, maar ook weer niet zó zeker.

OK, zeker wel, merci!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 02 januari 2007 22:25:53 schreef Joener het volgende:

- Wie is die oude man?

- Ze krijgen een genezingsdrankje van de kerstman?! :S

- Mr. Tumnus ziet er ondanks z'n lieve koppie best wel duivelsch uit, maar hij hoort toch juist bij de "goeies"?

- Dat kan je in het vorige boek lezen: The Magician's Nephew. Daarin wordt verteld dat Polly en Digory Narnia zien ontstaan en 'The Evil' in Narnia halen (The Witch Of Charn). Als Digory terugkomt, plant hij een boom van een zaad uit Narnia, en zo ontstaat de kleerkast. Ik denk dat de oude man een afstammeling, of Digory zelf is.

- Lucy krijgt het genezingsdrankje, niet zij.

- Misschien om je te leren dat uiterlijk kan misleiden? Daarbij is hij ook nog een Faun, en die zijn meestal niet slecht, maar goed. En btw, sommige bomen waren ook slecht, dus dat zegt niet zoveel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kerstman blijkt bij nader inzien toch een betekenis te hebben. Ik las het op Wikipedia en nu weet ik het ook weer. smile.gif

In Narnia was het kerstfeest geheel verdwenen door toedoen van de kwade heks. Het was er dus enkel winter, maar men vierde er nooit kerst. Nu de macht van de kwade heks stukje bij beetje afbrokkelde door die vier kinderen, kon de kerstman ook weer aanlanden in Narnia. Kerst kwam dus weer in Narnia. En tja, een kerstman geeft nu eenmaal cadeautjes, dus de kinderen kregen spullen die nuttig zouden zijn voor hun verdere avontuur.

Hieruit zou je kunnen halen dat als Christus aan het werk gaat, de macht van het kwaad dan ook afbrokkelt. Nu al zie je Zijn Kerk hier op aarde en spoedig zal de Kerk op aarde totaal verenigt worden met de Kerk in de hemel en de Kerk in het vagevuur (voor zover ze dat nu al niet is). Gods Koninkrijk zal dan voltooid zijn en het zal, om in Narniataal te spreken, altijd kerst zijn en altijd heerlijk warm. Maar nu al mogen we daar iets van ervaren en niet in de laatste plaats door de sacramenten.

Overigens vond ik het aardig om te lezen dat volgens de openingspost de adem van Aslan waarmee hij versteenden tot leven blies, stond voor de genade van God. Maar ik dacht eigenlijk meteen aan de heilige Geest toen ik dat zag, en vooral ook aan Genesis 2, waarin de mens ook op die wijze tot leven wordt geblazen. Want door het ontvangen van de heilige Geest wordt je pas écht levend. Maar blijkbaar kun je dus meerdere dingen uit de beeldspraak van Narnia halen en dat mag ik wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 03 januari 2007 19:36:43 schreef Anne13 het volgende:

[...]

- Dat kan je in het vorige boek lezen: The Magician's Nephew. Daarin wordt verteld dat Polly en Digory Narnia zien ontstaan en 'The Evil' in Narnia halen (The Witch Of Charn). Als Digory terugkomt, plant hij een boom van een zaad uit Narnia, en zo ontstaat de kleerkast. Ik denk dat de oude man een afstammeling, of Digory zelf is.

- Lucy krijgt het genezingsdrankje, niet zij.

- Misschien om je te leren dat uiterlijk kan misleiden? Daarbij is hij ook nog een Faun, en die zijn meestal niet slecht, maar goed. En btw, sommige bomen waren ook slecht, dus dat zegt niet zoveel.

- Ik heb het boek niet gelezen (ben het wel van plan overigens), maar van al die namen wordt het mij niet zo heel veel duidelijker.

- pardon

- zou idd kunnen, lijkt mij ook de meest voor de hand liggende uitleg. David Sorensen (voor de bekenden onder ons knipoog_dicht.gif ) gebruikt Tumnus echter wel om duidelijk te maken hoe duivelsch Narnia wel niet is.

Quote:

Op woensdag 03 januari 2007 20:26:24 schreef RobertF het volgende:

De kerstman blijkt bij nader inzien toch een betekenis te hebben. Ik las het op Wikipedia en nu weet ik het ook weer.
smile.gif

In Narnia was het kerstfeest geheel verdwenen door toedoen van de kwade heks. Het was er dus enkel winter, maar men vierde er nooit kerst. Nu de macht van de kwade heks stukje bij beetje afbrokkelde door die vier kinderen, kon de kerstman ook weer aanlanden in Narnia. Kerst kwam dus weer in Narnia. En tja, een kerstman geeft nu eenmaal cadeautjes, dus de kinderen kregen spullen die nuttig zouden zijn voor hun verdere avontuur.

Hieruit zou je kunnen halen dat als Christus aan het werk gaat, de macht van het kwaad dan ook afbrokkelt. Nu al zie je Zijn Kerk hier op aarde en spoedig zal de Kerk op aarde totaal verenigt worden met de Kerk in de hemel en de Kerk in het vagevuur (voor zover ze dat nu al niet is). Gods Koninkrijk zal dan voltooid zijn en het zal, om in Narniataal te spreken, altijd kerst zijn en altijd heerlijk warm. Maar nu al mogen we daar iets van ervaren en niet in de laatste plaats door de sacramenten.

Daar zit wel wat in, bovendien is het anti-Santa-gevoel dat in Nederland onder veel christenen leeft in lang niet alle landen zo. In de VS viert zo goed als iedereen kerst met de kerstman, waaronder ook tonnen gelovigen. Waarom kunnen we daar nu al iets van ervaren en niet in de laatste plaats door de sacramenten? Sorry als dit stom overkomt, maar sacramenten krijg je toch toegediend als je doodgaat?

Quote:

Overigens vond ik het aardig om te lezen dat volgens de openingspost de adem van Aslan waarmee hij versteenden tot leven blies, stond voor de genade van God. Maar ik dacht eigenlijk meteen aan de heilige Geest toen ik dat zag, en vooral ook aan Genesis 2, waarin de mens ook op die wijze tot leven wordt geblazen. Want door het ontvangen van de heilige Geest wordt je pas écht levend. Maar blijkbaar kun je dus meerdere dingen uit de beeldspraak van Narnia halen en dat mag ik wel.

Leuk knipoog_dicht.gif zou ook zomaar kunnen. Is er niet ooit een interview geweest met die man waarin hij (iets van) de beeldspraak uitlegt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 03 januari 2007 20:47:35 schreef Joener het volgende:

David Sorensen (voor de bekenden onder ons
knipoog_dicht.gif
) gebruikt Tumnus echter wel om duidelijk te maken hoe duivelsch Narnia wel niet is.

Ach ja. Wie zoekt zal vinden zeg ik maar...

Zou Sorensen ook tegen het gebruik van panfluiten in muziek zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Waarom kunnen we daar nu al iets van ervaren en niet in de laatste plaats door de sacramenten? Sorry als dit stom overkomt, maar sacramenten krijg je toch toegediend als je doodgaat?

Sjaloom Joener,

Even een korte uitleg dan als zijstapje:

De sacramenten ontvang je juist als je leeft, want eenmaal dood heb je ze niet meer nodig. Sacramenten zijn volgens de katholieken en orthodoxen direkte handelingen van God naar de mens toe en volgens protestanten een soort bezegeling van Gods beloften (als ik het goed heb).

De katholieke en orthodoxe Kerk kennen er zeven: de Eucharistie (brood en wijn worden Lichaam en Bloed van Christus), het Doopsel (de doop dus), het Vormsel (het ontvangen van de heilige Geest), de Biecht (vergeving voor zonden), het Heilig Oliesel (ziekenzalving), het Huwelijk (lijkt me duidelijk) en de Wijding (tot diaken, priester of bisschop).

De meeste protestantse kerken kennen er twee: Doop en Avondmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok merci (het is mijn topic en ik keur het zijstapje goed stuutje.gif )

het wordt me al weer iets duidelijker. Maar laatst was er iemand uit t dorp overleden en toen stond er iets op de kaart als "na toediening van de sacramenten is Wout opgenomen ..." bedoelen ze daar dan mee dat hij alle zeven sacramenten heeft "gedaan"?

en protestanten trouwen toch ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat zou de gedachten zijn achter 4 kinderen in Narnia, dat is me vanuit het hele boek ook niet duidelijk geworden.

Sjaloom Michiel,

Ik meende daarin dus de vier kerntaken van de apostel (nu de bisschop) te zien: het apostolaat, het herderschap, de profetie en de evangelisatie. De vier kinderen representeren zo wellicht het hele apostelschap en staan dus voor de apostelen die met enkele essentiele volmachten in naam van Christus leiding geven over de aardse Kerk.

Of het ook echt die betekenis heeft, dat weet ik niet, maar zo zag ik het voor me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid