Spring naar bijdragen

Narnia: parallel met de Bijbel?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 00:15:21 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Ik was het niet die deze man in de eerste plaats aanhaalde.

En Sorensen is een man die Narnia als nogal fout ziet...

Was ik... David Sorensen is de maker van real-life.nl

Hij stuurt de leden van de site life-letters waarin hij duidelijk maakt wat hij van bepaalde zaken vind. Hij spreekt heel vaak over "God wil dit" en "God vindt dat", en dat is de reden dat heel veel mensen het niet zo op die man hebben.

Ook is hij een soort kruistocht tegen Narnia gestart. Volgens hem zet iedereen z'n deuren wagenwijd open voor occultisme en Narnia is een soort "wolf in schaapskleren" omdat die zich voordoet als christelijk zijnde, maar in werkelijkheid één grote occulte bende is.

Hij heeft hiervoor een enorme lijst argumenten en één daarvan was dat het er volgens hem heel duidelijk bovenop lag, omdat Mr. Tumnus een demon oid zou zijn. Vandaar dat ik me afvroeg waarom Mr. Tumnus deze vorm heeft.

En idd, waarschijnlijk zal hij de pamfluit ook nogal duivels vinden rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 03 januari 2007 23:33:44 schreef Michiel het volgende:

Waarom is er gekozen voor 4 kinderen die Narnia "bevrijden" in samenwerking met Aslan niet voor 1 of 10?

Toeval? Inspiratie op een aantal kinderen uit de omgeving van de schrijver? Ik heb geen idee en ik vraag me af of het wel van wezenlijk belang is.

Samengevoegde post 04-1-2007 1:13:09:

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 00:55:36 schreef Joener het volgende:

[...]

Was ik... David Sorensen is de maker van real-life.nl

Hij stuurt de leden van de site life-letters waarin hij duidelijk maakt wat hij van bepaalde zaken vind. Hij spreekt heel vaak over "God wil dit" en "God vindt dat", en dat is de reden dat heel veel mensen het niet zo op die man hebben.

Ook is hij een soort kruistocht tegen Narnia gestart. Volgens hem zet iedereen z'n deuren wagenwijd open voor occultisme en Narnia is een soort "wolf in schaapskleren" omdat die zich voordoet als christelijk zijnde, maar in werkelijkheid één grote occulte bende is.

Hij heeft hiervoor een enorme lijst argumenten en één daarvan was dat het er volgens hem heel duidelijk bovenop lag, omdat Mr. Tumnus een demon oid zou zijn. Vandaar dat ik me afvroeg waarom Mr. Tumnus deze vorm heeft.

En idd, waarschijnlijk zal hij de pamfluit ook nogal duivels vinden
rofl.gif

Ik heb het bewuste stuk gelezen en deze man heeft het boek mijns inziens echt NIET begrepen. Een beetje vreemd persoon ook... Komt op mij bangig en nogal wettisch over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 00:55:36 schreef Joener het volgende:

Hij heeft hiervoor een enorme lijst argumenten en één daarvan was dat het er volgens hem heel duidelijk bovenop lag, omdat Mr. Tumnus een demon oid zou zijn. Vandaar dat ik me afvroeg waarom Mr. Tumnus deze vorm heeft.

Nou het is anders. Tumnus is een Faun. En een faun is een mythologisch wezen, zoals er wel meer in Narnia te vinden zijn.

Zover ik begreep is Faunus de Romeinse naam voor de Griekse god Pan.

Later is dit beeld van de god Pan 'geleend' om de duivel er mee af te beelden.

Vandaar mijn opmerking ook over de panfluit (genoemd naar Pan's fluit).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over Real-Life en de Life Letters van David Sörensen kan hier worden gediscussieerd.

Over of Narnia occult is of niet mag een nieuw topic worden aangemaakt, aangezien het laatste topic erover meer dan een jaar oud is.

Dit topic gaat over de allegorieën in Narnia en dus niet over of Narnia goed is of niet. Mocht je dus tegen Narnia zijn, dan wordt je vriendelijk verzocht hier niet je tegenargumenten te posten, maar dus een nieuw topic erover te openen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 01:17:19 schreef RobertF het volgende:

Over Real-Life en de Life Letters van David Sörensen kan
worden gediscussieerd.

Over of Narnia occult is of niet mag een nieuw topic worden aangemaakt, aangezien het laatste topic erover meer dan een jaar oud is.

Dit topic gaat over de allegorieën in Narnia en dus niet over of Narnia goed is of niet. Mocht je dus tegen Narnia zijn, dan wordt je vriendelijk verzocht hier niet je tegenargumenten te posten, maar dus een nieuw topic erover te openen.

Even ter verduidelijking: We hadden het hier over dhr Sorensen in relatie tot het boek De Kronieken van Narnia, dus NIET off-topic IMHO!

(zie eerdere posts over Sorensen vs Narnia, Fauns en panfluiten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Even ter verduidelijking: We hadden het hier over dhr Sorensen in relatie tot het boek De Kronieken van Narnia, dus NIET off-topic IMHO!

(zie eerdere posts over Sorensen vs Narnia, Fauns en panfluiten...

Sjaloom Mr. Emilio,

Wel dus, want dit topic gaat over parallellen tussen het verhaal van Narnia en het Evangelie. Zie de openingspost:

Quote:
Ik heb gezien dat er al een topic over Narnia was, maar dat was eerder een algemeen topic. Ik heb net de film gekeken en ik heb er wat specifiekere vragen over, dus dacht ik dat het misschien beter was een nieuw topic te openen. (ps. Het gaat hier alleen om de film, dus alleen om het boek "The Lion, the witch and the wardrobe")

Ik zie veel parallellen:

- Aslan (Jezus) sterft voor Edmund (de mensheid?) die bewust naar de Witte Heks is toegegaan (de duivel).

- Aslan haalt de versteenden (doden/verlorenen) uit het kasteel van de heks (de hel) en blaast ze met Zijn adem (genade) nieuw leven in.

- Aslan komt weer tot leven

- enzovoorts

Maar ik heb ook een paar vraagjes:

- Er wordt enorm veel nadruk op Peter gelegd. Hij is plaatsvervanger van Aslan zolang die dood is. De enige vergelijking die ik hiermee zou kunnen vinden is de paus, maar dat staat niet in het Evangelie beschreven en ik neem aan dat Lewis dat er ook niet in zou verwerken. Bovendien was hij volgens mij ook geen katholiek. Wie is Peter?

- De kinderen (apostelen?) worden tot koning(inn)en benoemd, maar na iets van 10 jaar verlaten ze Narnia weer en kunnen niet meer terug. Die oude man zegt dan "Ooit kun je weer terug". Wat betekend dat? Dat ze later weer naar de hemel terugmogen? Waren ze daar dan? Waarom waren ze er dan 10 jaar lang? Wie is die oude man?

- Ze krijgen een genezingsdrankje van de kerstman?! :S

- Mr. Tumnus ziet er ondanks z'n lieve koppie best wel duivelsch uit, maar hij hoort toch juist bij de "goeies"?

Kan iemand mij helpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid