Spring naar bijdragen

Programmeren


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Waar gebruiken jullie al die programmerentalen voor de desktop eigenlijk voor, zoals JAVA en Visual Basic(.NET)...?

Ik bedoel PHP enzo is vrij nuttig voor websites e.d en ik heb zat ideeën voor websites maar ik zou nou echt niet weten wat voor desktopprogramma ik zou moeten maken...

en @mark:

Wat vind je fijner werken, ASP of PHP?

Link naar bericht
Deel via andere websites

html is inderdaad geen programmeertaal (en ook niet voor opmaak) het is een markup language, zoals Rubenve al zei, een manier om een document te beschrijven. Opmaak kun je aan zo'n html geven d.m.v. bijvoorbeeld CSS. Houd in dat je in html diverse elementen beschrijven, en in CSS vertelt hoe zo'n element er uit komt te zien (hoe groot, de kleur, lettertype, enzovoorts).

Maar goed dat gaat voor de meesten waarschijnlijk te ver bloos.gif

Ik heb vroeger in ASP geprogrammeerd, maar omdat die taal te afhankelijk was van instellingen op de server ben ik een paar jaar geleden overgestapt op PHP waar ik nu alles in programmeer. Voor de rest gebruik ik ook dagelijks java script om in te programmeren.

En heeeeel vroegâh heb ik op de MSX geprogrammeerd met Basic en daar diverse dingetjes in gedaan totdat ik m'n eerste PC kreeg (een heuze 8086XT van maar liefst 25 Mhz) waar ik voor het eerst met databases ging werken in combinatie met Clipper. Duurde in die tijd iets van 15 minuten om een stuk code te compileren, en dan ontdekken dat je 1 foutje in je code hebt, heerlijke tijd was dat hahaha.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 10:22:35 schreef aj het volgende:

Waar gebruiken jullie al die programmerentalen voor de desktop eigenlijk voor, zoals JAVA en Visual Basic(.NET)...?

Java gebruik ik puur voor school. Het zijn altijd kleine applets of een enkele keer een applicatie. Zo hebben we 2 jaar geleden een tijdsregistratiesysteem moeten maken, en vorig jaar... even denken wat was het ook alweer... puh2.gif nouja, ook zoiets. Het zijn geen super ingewikkelde veel denkwerk vereiste appalicaties ofzo. Je moet uiteraard wel weten wat je doet, maar basiskennis is voldoende voor de te bouwen applicaties. Dat moet ook wel omdat mijn opleiding in principe niet gericht is op programmeren, en het niveau onder de leerlingen is dus ook niet bijster hoog...

Quote:
en @mark:

Wat vind je fijner werken, ASP of PHP?

Ik zou zeggen ASP, maar eigenlijk alleen omdat ik ASP beter ken. De programmeertaal die je gebruikt is VB (Visual Basic) en dat vind ik wel fijn werken moet ik zeggen. PHP en Java lijken als ik het goed heb meer op C++, en dat vind ik persoonlijk iets ingewikkelder.

Maar PHP wordt gewoonlijk meer gebruikt in websites dan ASP. LAMP (Linux Apache MySQL PHP) servers kom je tegenwoordig toch het meest tegen, en het werkt ook het makkelijkst moet ik zeggen. Het is allemaal open source, en heel simpel te koppelen.

Als je ASP gebruikt kom je toch meestal terecht bij Acces databases via ODBC, en vooral qua beveiliging e.d. is dat echt vreselijk.

Oftewel: ASP vind ik fijn om mee te programmeren, maar zodra je met databases aan de gang gaat, gaat mijn voorkeur toch wel uit naar PHP en MySQL.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 10:22:35 schreef aj het volgende:

Waar gebruiken jullie al die programmerentalen voor de desktop eigenlijk voor, zoals JAVA en Visual Basic(.NET)...?

Ik bedoel PHP enzo is vrij nuttig voor websites e.d en ik heb zat ideeën voor websites maar ik zou nou echt niet weten wat voor desktopprogramma ik zou moeten maken...

en @mark:

Wat vind je fijner werken, ASP of PHP?

Het grappige is idd dat bijna alles wat je kan bedenken als desktop programma of al bestaat of gewoon makkelijker of beter werkt als website. Da's jammer, want ik vind desktop proggen eigenlijk leuker...

@Mark: Ik heb volgens mij nog nooit een website gemaakt zonder database (behalve de tekst-en-plaatjes sites)... Wat voor dingen zijn dat dan?

Maja programmeren blijft leuk. Ik werk 2 dagen in de week bij een software bedrijf en doe daar vooral ook dingen met php. Verder ken ik ook nog wel java, vb, c (++), asp en nieuwkomer ruby (<-- best lachen taaltje)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of een website nou altijd zoveel makkelijker is. Het is ook maar een programma op een server ergens. Maar aangezien centralisatie zo hot is, en flexibiliteit bijvoorbeeld wordt er veel webgebaseerd.

Ik leer op school Java, dat is aardig pittig verder heb ik XHTML goed onder de knie, rotzooi ik wat in PHP en leer ik Oracle PL/SQL.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb reuma dus sporten is nooit echt iets voor mij geweest. Hierdoor kwam ik al snel bij de computer uit, en dan niet alleen spelletjes spelen maar ook uitzoeken hoe alles werkt. In de brugklas van de HAVO had ik alles wat het hele jaar bij informatica geleerd zou worden al onder de knie. Mijn docent kwam toen met een cursus HTML naar mij toe, kon ik me daar wel mee vermaken. In het begin vond ik dat nog best lastig, maar hoe meer ik er mee werkte hoe makkelijker het wordt. Toen ik me al redelijk met HTML kon redden ben ik verder gaan zoenken wat er nog meer mogelijk was. Mijn interesse ging het meest uit naar java script omdat je daar leuke effecten mee kon maken op websites (was ik mee bezig in html).

Tegenwoordig programmeer ik in mijn vrije tijd, vooral websites (meestal in HTML en java script, vind ik nog steeds fijn om mee te werken), maar ook wel in PHP. Daarnaast heb ik me nog een peride verdiept in C, C++, Pascal en Basic. Hier heb ik wel het één en ander van opgestoken maar er goed in programmeren lukt niet helemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 14:24:37 schreef Richard het volgende:

@Mark: Ik heb volgens mij nog nooit een website gemaakt zonder database (behalve de tekst-en-plaatjes sites)... Wat voor dingen zijn dat dan?

Tekst en plaatjes sites clown.gif

Nee, ik vind het gewoon interessant om die talen te leren, en maak alleen sites voor mezelf in m'n vrije tijd. Dus ook meer om de mogelijkheden te bekijken dan dat ik er echt iets mee doe ofzo.

Maar er zijn heel veel dingen mogelijk zonder databases hoor. Zo heb ik in ASP een keer een klein scipt geschreven dat bijvoorbeeld alle factoren van een getal dat je intypt berekent. Dat soort simpele dingetjes wil ik nog wel eens doen.

En met alleen HTML en CSS (en eventueel JavaScript) kun je al hele mooie informatie sites maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 13:42:50 schreef Audiophile het volgende:

[...]

Puh!

Zie ook wat

moeha!

Het is maar wat je onder opmaak verstaat. Als het over structuuropmaak gaat dan ja, maar stijlopmaak nee. Verder ben ik het met justed eens. Voor stijlopmaak gebruik je CSS en geen html. Wil niet zeggen dat het niet met html kan, maar om die scheiding tussen opmaak en data meer af te dwingen is uiteindelijk xhtml in het leven geroepen. Dat is al een stap in de goede richting.

Ruben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 19:08:47 schreef Rubenve het volgende:

[...]

Het is maar wat je onder opmaak verstaat. Als het over structuuropmaak gaat dan ja, maar stijlopmaak nee. Verder ben ik het met justed eens. Voor stijlopmaak gebruik je CSS en geen html. Wil niet zeggen dat het niet met html kan, maar om die scheiding tussen opmaak en data meer af te dwingen is uiteindelijk xhtml in het leven geroepen. Dat is al een stap in de goede richting.

Ruben.

XHTML is leuk, maar het schijnt dat browsers XHTML wel langzamer parsen, bovendien levert het onnodige extra code op.

Daarom heb ik maar bedacht op Credible beter geen XHTML te gebruiken. Mee eens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 19:10:22 schreef aj het volgende:

[...]

XHTML is leuk, maar het schijnt dat browsers XHTML wel langzamer parsen, bovendien levert het onnodige extra code op.

Daarom heb ik maar bedacht op Credible beter geen XHTML te gebruiken. Mee eens?

Nee niet eens. Volgens mij is XHTML juist beter te parsen, omdat elke tag wordt afgesloten. Maar opzich heeft XHTML niet zo veel voordelen, in HTML kan ook gewoon overzichtelijk gewerkt worden, vooral als men CSS gebruikt voor de opmaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 21:00:46 schreef Maxized het volgende:

[...]

Nee niet eens. Volgens mij is XHTML juist beter te parsen, omdat elke tag wordt afgesloten. Maar opzich heeft XHTML niet zo veel voordelen, in HTML kan ook gewoon overzichtelijk gewerkt worden, vooral als men CSS gebruikt voor de opmaak.

Ja het klinkt op zich ook wel logisch, zo'n XML parser kan natuurlijk een stuk lichter zijn...

Dan moet ik er maar eens naar kijken, aangezien ik probeer de clientparsetimes wat omlaag te schroeven. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een vak gehad waarbij ik een beetje Java heb geleerd, maar dat heb ik daarna nooit meer gebruikt, ik koos een afstudeerrichting waar Java niet zo nuttig was...

Voor mijn afstuderen ben ik in FORTRAN gaan werken toen duidelijk werd dat Matlab veel te traag was met veel data. Ondertussen beheers is FORTRAN redelijk en gebruik ik Matlab vooral om even snel te kijken of iets werkt en/of een plaatje te maken.

Daarnaast heb ik in mijn 'Windows-voor-kinderen' periode me een beetje beziggehouden met Superlogo, maar omdat alleen 'programmeren om het programmeren' was, zonder duidelijk doel, vond ik het niet zo leuk. Is nog steeds zo trouwens, ik leer delen van de programmeertaal omdat ik die toevallig nodig heb, geen van A tot Z cursus...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 13:13:03 schreef Erna het volgende:

Ik heb een vak gehad waarbij ik een beetje Java heb geleerd, maar dat heb ik daarna nooit meer gebruikt, ik koos een afstudeerrichting waar Java niet zo nuttig was...

Voor mijn afstuderen ben ik in FORTRAN gaan werken toen duidelijk werd dat Matlab veel te traag was met veel data. Ondertussen beheers is FORTRAN redelijk en gebruik ik Matlab vooral om even snel te kijken of iets werkt en/of een plaatje te maken.

Waar ging je afstudeerproject dan over? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb in de 2e klas een paar keer meegedaan met een module Python. Dat was best wel leuk, ik heb een scriptje gemaakt gebaseerd op de zeef van Erasthones. Veel verder ben ik niet gekomen, maar het was wel leuk om te doenpuh2.gif. HTML kan ik wel lezen, maar niet schrijven. Dus heb ik er niet zo veel aan. >.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Html lezen en aanpassen als het nodig is. Ik heb nu alleen een vraagje. Ik ben bezig een skin te maken in CSS, voor mijn forum. Nu loop ik alleen tegen een probleem op: de letters van de posts zijn dezelfde kleur als het achtergrondje. Hoe kan ik dit veranderen? Hier het bestandje, heel fijn als iemand me kan helpen smile.gif.

Btw, misschien handig, ik wil de tekst in zwart, kleur #000000.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn gok is dat het in deze regel zit:

TABLE, TR, TD { font-family: Verdana, Tahoma; Arial; sans-serif; font-size: 10px; color: cfd1a2; }

Je moet daar de eigenschap 'color' aanpassen.

Als je namelijk naar deze twee regels kijkt:

.post1 { background-color: cfd1a2; background-image: url(http:// ) }

.post2 { background-color: cfd1a2; background-image: url(http:// ) }

Zie je dat de waarde van background-color dezelfde is als die van color in de eerste regel.

Maar het is een beetje lastig die CSS te lezen als je de HTML die erbij hoort niet erbij geeft... knipoog_dicht.gif

Dus misschien kun je dat even doen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid