Spring naar bijdragen

Het evangelie volgens Paulus


Aanbevolen berichten

Omdat we in een aantal verschillende topics toch steeds op dit onderwerp uitkomen, maak ik hierbij een apart topic hiervoor aan.

In dit topic werd er (terecht) op gewezen dat we (weer) afdwaalden van het eigenlijke onderwerp. Ik zal de posts die dáár off-topic zijn dan hierheen verplaatsen en wil verzoeken om hier inhoudelijk verder te gaan.


Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 10:52:47 schreef P. Strootman het volgende:

Levi,

N.a.v. je post op woensdag 17-01-07 21:48:46 het volgende:

Op welke opmerkingen van jouw ben ik nog een antwoord verschuldigd? Ik wil dan daar nog graag op ingaan.

Nu nog één keer de waterdoop.

Ik denk niet dat we tot overeenstemming komen, Levi, want ons verschil van inzicht berust op het verschil in vléselijk denken en gééstelijk denken. Het evangelie van Paulus is een puur geestelijk evangelie zónder één enkel zichtbaar ritueel. Zijn evangelie is echter nooit aanvaard. Toen niet en nu niet! ’Allen, die in Asia zijn, zowel Joden als niet-joden, hebben zich van mij afgewend’, schreef Paulus. De tegenstand tegen het evangelie van Paulus is dus niet nieuw! Een wettische ceremoniële godsdienst heeft het geestelijke evangelie van Paulus verdrongen. De menselijke natuur wil zien, tasten, dóen en zelfverheerlijking in plaats van Godverheerlijking. Het moet echter worden: Niet zien en tóch geloven. Paulus leerde één doop, Levi en dat is de geestelijke doop, hoe je het ook keert of wendt. Géén doop, waarover al zo verschrikkelijk lang getwist is; zuigelingendoop? Volwassendoop? Onderdompeling of besprenging?

Je gaat ook niet in op het feit, dat als jij gelijk hebt met dat dopen van Paulus in Handelingen 19, wij aan moeten nemen, dat hij gelógen heeft, toen hij in 1 Korinthe zijn dopelingen op één hand kon tellen. Dat Paulus een doop leerde die zonder mensenhanden geschiedt, daar blijf ik bij. Het gaat in de Galatenbrief volstrekt níet over een waterdoop, maar over jezélf met Christus (de Geest) bekleden. Ook in Romeinen 6. Als het hier over een letterlijke doop zou gaan, Levi, dan moet je vers 4 ook létterlijk nemen, waar staat:

‘Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood….’

Overdenk het nog eens heel goed. Vaak worden we gehinderd, daar hetgeen we geleerd hebben. Heb méér vertrouwen in jezelf, in wat je zélf denkt wat waar is!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 126
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Iggi schreef:


[Leeswaarschuwing]

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 10:52:47 schreef P. Strootman het volgende:

Ik denk niet dat we tot overeenstemming komen, Levi, want ons verschil van inzicht berust op het verschil in vléselijk denken en gééstelijk denken.

Mag ik vragen wie er hier dan het geestelijke inzicht heeft wat zo broodnodig is..?

Quote:
Het evangelie van Paulus is een puur geestelijk evangelie zónder één enkel zichtbaar ritueel.

Dus wat Paulus schrijft over bijv. doop en avondmaal is pure onzin, nonsens en niet voor 'deze tijd'..?

Toch vreemd dat Paulus gedoopt werd, dat hem de handen werden opgelegd, dat hij voorzover ik lees het avondmaal vierde.

Quote:
Zijn evangelie is echter nooit aanvaard. Toen niet en nu niet!

Omdat er maar één evangelie is, het Evangelie van Jezus Christus. Het evangelie waar u het over heeft bestaat enkel in uw fantasie.

Quote:
Overdenk het nog eens heel goed. Vaak worden we gehinderd, daar hetgeen we geleerd hebben. Heb méér vertrouwen in jezelf, in wat je zélf denkt wat waar is!

Ja Levi, doe dat eens.. het wordt echt tijd dat je "het wiel opnieuw gaat uitvinden". Gooi die 2000 jaar Christendom toch eens overboord.. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

P. Strootman schreef:


Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 11:23:36 schreef Iggi het volgende:

[Leeswaarschuwing]

[...]

Mag ik vragen wie er hier dan het geestelijke inzicht heeft wat zo broodnodig is..?

[...]

Dus wat Paulus schrijft over bijv. doop en avondmaal is pure onzin, nonsens en niet voor 'deze tijd'..?

Toch vreemd dat Paulus gedoopt werd, dat hem de handen werden opgelegd, dat hij voorzover ik lees het avondmaal vierde.

[...]

Omdat er maar één evangelie is, het Evangelie van Jezus Christus. Het evangelie waar u het over heeft bestaat enkel in uw fantasie.

[...]Ja Levi, doe dat eens.. het wordt echt tijd dat je "het wiel opnieuw gaat uitvinden". Gooi die 2000 jaar Christendom toch eens overboord..
engel.gif

Geeft niet, Iggi, al is het wat cinisch. Wat minder kriegelig mag wel! Maar je moet de Schrift wel eerst goed lezen. Als Paulus over het Avondmaal gaat schrijven, richt hij zich in de brief aan de Corinthiers (WAARAAN OOK GELOVIGE NIET-JODEN WAREN TOEGEVOEGD), eerst met de woorden:

'Want ik stel er prijs op, broeders, dat onze vaderen allen, die onder de wolk waren, door de zee heengingen, allen zich in Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee...'

Zijn dat niet puur de Israelieten, Iggi? En voordat hij dan over het Joodse Pascha gaat schrijven, begint hij eerst nog over de vrouwen, die zichzelf schande aandoen, als zijn met ongedekte hoofden in de samenkomsten komen. Houd jij je daaraan ook? Maar dan over het Pascha, waarvan de christelijke avondmaalsviering een afspiegeling zou zijn. Het oude doopformulier leerde, dat je je niet een oordeel mocht eten en drinken. De tekst, die zij daarvoor in het formulier aanhaalden was 1 Kor. 11.29, waar staat:

'Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt' Het hierop volgende vers lieten zij echter wijselijk achterwege, want daar staat:

'Daarom zijn er onder u velen zwak en ziekelijk, EN ONTSLAPEN ER NIET WEINIGEN'

Geldt dat ook voor ons, Iggi?

Nee, want dat was in het oude testament zo!

En moeten wij de Schrift niet met onderscheid lezen?

Tenslotte: In de bijbel staan TWEE wel te onderscheiden evangelien, Iggi. Dat is een evangelie waarin de mens gerechtvaardigd moest worden uit WERKEN DER WET( dat is het evangelie der besnijdenis). En een evangelie, waarin de mens wordt gerechtvaardigd door het GELOOF.'

DAT IS HET EVANGELIE VAN PAULUS VOOR JOOD EN HEIDEN!

1 + 1 = 2

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het evangelie volgens Paulus aan de joden:

De God van dit volk Israël heeft onze vaderen uitgekozen en het volk sterk gemaakt tijdens zijn verblijf in den vreemde, in Egypte. Hij heeft hen met sterke arm het land uitgeleid en hun ongeveer veertig jaar lang in de woestijn te eten gegeven.

In Kanaän heeft Hij zeven volken uitgeroeid en dat land toen aan hen in bezit gegeven. Na ongeveer vierhonderdvijftig jaar gaf Hij hun rechters, tot de tijd van de profeet Samuël. Vervolgens wilden ze een koning, en God gaf hun Saul, de zoon van Kis, een man uit de stam Benjamin, die veertig jaar regeerde. Toen liet Hij hem vallen en verhief Hij David tot koning over hen; van hem getuigde Hij: “In David, de zoon van Isaï, heb Ik een man naar mijn hart gevonden, die geheel naar mijn wil zal handelen.â€

Uit zijn nageslacht heeft God Israël zoals beloofd een redder gebracht, Jezus. Voorafgaand aan Jezus’ optreden had Johannes eerst een doop van bekering verkondigd aan heel het volk Israël. Toen Johannes zijn taak had volbracht, zei hij: “Wie u denkt dat ik ben, ben ik niet; maar, let op, na mij komt iemand wiens schoenen ik niet waard ben los te maken.â€

Broeders, afstammelingen van Abraham en ook u, godvrezenden, wij hebben de taak gekregen deze redding te verkondigen. Want de inwoners van Jeruzalem en hun leiders erkenden Hem niet en door hun vonnis hebben zij de uitspraken van de profeten, die elke sabbat worden voorgelezen, in vervulling doen gaan. Hoewel ze geen enkele grond voor een doodvonnis konden vinden, eisten ze van Pilatus zijn terechtstelling.

Toen ze alles ten uitvoer hadden gebracht wat over Hem geschreven staat, namen ze Hem van het kruis en legden Hem in een graf. Maar God wekte Hem op uit de doden en Hij verscheen gedurende vele dagen aan hen die met Hem van Galilea naar Jeruzalem waren getrokken, en die nu zijn getuigen zijn voor het volk. En wij brengen u de goede boodschap dat God de belofte aan de vaderen voor hun kinderen, voor ons, in vervulling heeft laten gaan door Jezus te laten opstaan.

Zo staat het in psalm twee:

Mijn Zoon ben jij,

Ik heb je vandaag verwekt.

Dat Hij Hem uit de doden heeft opgewekt zonder dat Hij ooit weer zou terugkeren tot bederf, heeft Hij aldus gezegd:

U zal Ik het ware heil van David geven.

Daarom ook zegt Hij in een andere psalm:

U zult uw heilige geen bederf laten zien.

Na een leven in dienst van Gods plan is David immers gestorven, is hij bij de vaderen bijgezet en heeft hij het bederf gezien; maar Hij die God heeft opgewekt, heeft het bederf niet gezien.

U moet dus weten, broeders: wij verkondigen dat u door Hem vergeving van zonden kunt krijgen; van alles waarvan de wet van Mozes u geen vrijspraak kon geven, wordt ieder die gelooft vrijgesproken door Hem. Zorg er daarom voor dat op u niet van toepassing wordt wat er in de profeten is gezegd:

Kom kijken, spotters, verbaas u en verdwijn,

want in uw dagen breng Ik iets tot stand

dat u niet zou geloven als iemand het u vertelde.’ (Handelingen 13:17-41)

Het evangelie volgens Paulus aan de heidenen:

Paulus richtte zich tot de leden van de Areopagus en zei: ‘Atheners, ik heb gezien hoe buitengewoon godsdienstig u in ieder opzicht bent. Want toen ik in de stad rondliep en alles wat u vereert nauwlettend in ogenschouw nam, ontdekte ik ook een altaar met het opschrift: “Aan de onbekende godâ€. Wat u vereert zonder het te kennen, dat kom ik u verkondigen.

De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat er leeft, hij die over hemel en aarde heerst, woont niet in door mensenhanden gemaakte tempels. Hij laat zich ook niet bedienen door mensenhanden alsof er nog iets is dat hij nodig heeft, hij die zelf aan iedereen leven en adem en al het andere schenkt.

Uit één mens heeft hij de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald. Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is.

Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.†Maar als wij dan uit God voortkomen, mogen we niet denken dat het goddelijke gelijk is aan een beeld van goud of zilver of steen, het werk van een ambachtsman, door mensen bedacht.

God slaat echter geen acht op de tijd waarin men hem niet kende, maar roept nu overal de mensen op om een nieuw leven te beginnen, want hij heeft bepaald dat er een dag komt waarop hij een rechtvaardig oordeel over de mensheid zal laten vellen door een man die hij voor dat doel heeft aangewezen. Het bewijs dat het om deze man gaat, heeft hij geleverd door hem uit de dood te doen opstaan.’ (Handelingen 17:22-31)

Zo, is die discussie ook weer opgelost. puh2.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pier schreef:


Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 19:43:28 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

Je weet ook, dat Paulus een besnijdenis verkondigde, die NIET met mensenhanden geschiedt.

Hoe verkrijgt een mens deze besnijdenis Piet?

Shalom, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 16:45:00 schreef Levi het volgende:

Pier schreef:


[quote}

Op woensdag 17 januari 2007 19:43:28 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

Je weet ook, dat Paulus een besnijdenis verkondigde, die NIET met mensenhanden geschiedt.

Hoe verkrijgt een mens deze besnijdenis Piet?

Shalom, Pier.

Het is mij niet duidelijk WIE ik nu eigenlijk moet antwoorden over de besnijdenis, die zonder mensenhanden geschiedt.

Samengevoegde post 18-1-2007 17:15:58:

RobertF

Hebben we het dan goed, als we stellen, dat Paulus niet de God van Israel verkondigde? Want die woonde toch in tempels met handen gemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 17:10:56 schreef P. Strootman het volgende:

Het is mij niet duidelijk WIE ik nu eigenlijk moet antwoorden over de besnijdenis, die zonder mensenhanden geschiedt.

hoi Piet,

Ik ben het: Pier, die u deze vraag stelde.

Er zijn wat berichten verplaatst, daardoor is het een beetje rommelig geworden.

Shalom, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 17:10:56 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

Hoe verkrijgt een mens deze besnijdenis Piet?

Shalom, Pier.

Het is mij niet duidelijk WIE ik nu eigenlijk moet antwoorden over de besnijdenis, die zonder mensenhanden geschiedt.

Samengevoegde post 18-1-2007 17:15:58:

RobertF

Hebben we het dan goed, als we stellen, dat Paulus niet de God van Israel verkondigde? Want die woonde toch in tempels met handen gemaakt?

De besnijdenis was het teken van het Verbond, dat God met Israel gesloten had. Wie zich had laten besnijden behoorde tot het Verbond. Het was dus een ZICHTBAAR teken. Maar op zichzelf was het natuurlijk nog geen garantie dat men werkelijk een Verbondskind was. Want wie zich liet besnijden was verplicht om de gehele Wet na te komen.Hoewel de besnijdenis niet ongewoon was bij de omwonende volken, onderscheidde men zich door dit teken van de heidenen. Ook het evangelie voor de Joden, werd het evangelie der besnijdenis genoemd. Dit evangelie was NIET voor de volkeren bestemd. Op zichzelf betekende de besnijdenis niets, want in Romeinen 2.25 schreef Paulus:

'Want besneden te zijn heeft wel betekenis, als gij de wet volbrengt, maar als gij een overtreder van de wet zijt, is uw besnijdenis tot onbesnedenheid geworden'

En in vers 29:

'Maar hij is een Jood, die het in het verborgen is en de ware besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn eer niet van mensen, maar van God'

Dit nu, noemt Paulus een besnijdenis, die niet met mensenhanden geschiedt. Het gaat NIET om het uiterlijke, zichbare ritueel, maar om de diepe, verborgen betekenis. Zo leerde Paulus ook een doop, die niet door mensenhanden geschiedt, namelijk de geestelijke doop (Galaten 3.27). Wie werkelijk gelooft, dat Gods Geest in hem woont, heeft zich met Christus (de Geest) omkleed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 19:27:07 schreef HenkG het volgende:

, hetgeen kan geschieden door het aannemen van Jezus als enige grond van ons heil. Wel graag het evangelie volledig weergeven

Dat staat er niet, HenkG. Wij moeten volgens Paulus de Christus niet meer naar het vlees (Jezus) kennen. Het gaat voor ons, niet-joden om de VRUCHT van het werk van Jezus voor zijn volk. Gaan wij verder, dan overschrijden wij een grens en eigenen ons iets toe, dat niet voor ons bestemd is. U weet, hoe Jezus reageerde, toen een niet-joodse vrouw Hem aansprak met 'Here, zoon van David'Het is Christus, Gods Geest die voor ALLEN gestorven is. Paulus voegde hier onmiddellijk aan toe: 'Dus zijn ALLEN gestorven'DIT offer had zogezegd kosmische betekenis. De Christus stierf IN ons, maar werd ook weer OPGEWEKT. (2 Kor.5.15) Dat is het evangelie van Paulus voor ons, niet-joden!

Samengevoegde post 18-1-2007 19:54:10:

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 19:51:25 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

Dat staat er niet, HenkG. Wij moeten volgens Paulus de Christus niet meer naar het vlees (Jezus) kennen. Het gaat voor ons, niet-joden om de VRUCHT voor ons, van het werk van Jezus voor zijn eigen volk. Gaan wij verder, dan overschrijden wij een grens en eigenen ons iets toe, dat niet voor ons bestemd is. U weet, hoe Jezus reageerde, toen een niet-joodse vrouw Hem aansprak met 'Here, zoon van David'Het is Christus, Gods Geest die voor ALLEN gestorven is. Paulus voegde hier onmiddellijk aan toe: 'Dus zijn ALLEN gestorven'DIT offer had zogezegd kosmische betekenis. De Christus stierf IN ons (dat is in ALLE mensen), maar werd ook weer OPGEWEKT. (2 Kor.5.15) Dat is het evangelie van Paulus voor ons, niet-joden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 19:51:25 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

Dat staat er niet, HenkG. Wij moeten volgens Paulus de Christus niet meer naar het vlees (Jezus) kennen. Het gaat voor ons, niet-joden om de VRUCHT van het werk van Jezus voor zijn volk. Gaan wij verder, dan overschrijden wij een grens en eigenen ons iets toe, dat niet voor ons bestemd is. U weet, hoe Jezus reageerde, toen een niet-joodse vrouw Hem aansprak met 'Here, zoon van David'Het is Christus, Gods Geest die voor ALLEN gestorven is. Paulus voegde hier onmiddellijk aan toe: 'Dus zijn ALLEN gestorven'DIT offer had zogezegd kosmische betekenis. De Christus stierf IN ons, maar werd ook weer OPGEWEKT. (2 Kor.5.15) Dat is het evangelie van Paulus voor ons, niet-joden!

Ja dat staat er wel! Edit: mondhouden.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blij dat we toch echt een Verlosser hebben in Jezus, mensgeworden Zoon van God. Mens en God tegelijk! Dat staat er toch echt.

Quote:
2 Timotheüs 2

8 ¶ Denk ook eens terug aan "Jesus Christus, uit Davids zaad, maar van de doden opgewekt;" zoals mijn Evangelie luidt,

Quote:
Romeinen 1

1 ¶ Paulus, dienaar van Christus Jesus, geroepen als apostel en bestemd voor het Evangelie van God,

2 dat Deze tevoren door zijn profeten in de heilige Schriften had aangekondigd

3 over zijn Zoon: -die naar het Vlees uit Davids zaad is gesproten,

4 en naar den Geest van Heiligheid als Zoon van God in kracht is gesteld door zijn opstanding uit de doden: -over Jesus Christus, onzen Heer.

5 Door Hem hebben we genade ontvangen en het apostolaat onder alle volken, om ze te onderwerpen aan het geloof ter ere van zijn Naam;

6 ook gijzelf behoort daartoe, als door Jesus Christus geroepen.

Ook wij mogen hiervan deelgenoot zijn. Het staat er.

En zo mogen ook wij deel hebben aan de vrucht van het werk van Jezus.

Quote:
Romeinen 7

4 Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.

5 Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen.

6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.

We mogen vernieuwd worden in Zijn opstanding. En die vernieuwing vindt plaats door middel van de Geest die dankzij Jezus weer in ons wonen en werken wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fil. 2

5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. 9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!

Hier hoef ik zelf geen woord aan toe te voegen, Paulus is helder genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 20:38:30 schreef Iggi het volgende:

Fil. 2

5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. 9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!

Hier hoef ik zelf geen woord aan toe te voegen, Paulus is helder genoeg.

Dat is hij zeker en daar doe ik geen woord van af!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid