Spring naar bijdragen

Het evangelie volgens Paulus


Aanbevolen berichten

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 00:16:56 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Ach ja, wat zal ik zeggen, in het verleden behaalde resultaten
[/url]
bieden geen garantie voor de toekomst?
knipoog_dicht.gif

Ooit wil ik ook zo kunnen argumenteren. Meeer lezen in de bijbel ben ik bang...

en bot, ik zag Timon niet!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 126
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 19:10:04 schreef P. Strootman het volgende:

Op zichzelf betekende de besnijdenis niets, want in Romeinen 2.25 schreef Paulus:….

Beste Piet,

Paulus kan wel van alles schrijven, maar wat zegt de TeNaCH hier over?

Beresjiet ( Genesis ) 17

7 Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn.

10 Dit is mijn verbond, dat gij zult houden tussen Mij en u en uw nageslacht: dat bij u al wat mannelijk is besneden worde; 11 gij zult het vlees van uw voorhuid laten besnijden, en dat zal tot een teken van het verbond zijn tussen Mij en u.

13 Wie in uw huis geboren is en wie door u voor geld gekocht is, moet voorzeker besneden worden; zo zal mijn verbond in uw vlees zijn tot een eeuwig verbond.

G’d sluit hier met Abraham een eeuwig(2x vermeld) verbond, en het teken daarvan is: de besnijdenis.

Kan een eeuwig verbond verbroken worden?

Ja, als mensen er zelf voor kiezen om het niet meer te onderhouden, maar van G’ds kant bekeken geldt het nog steeds: een eeuwig verbond is immers een eeuwig verbond!!! flower.gif

Wie heeft er nu gelijk: G’d of Paulus?

Shalom, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 19 januari 2007 02:19:10 schreef Pier het volgende:

Paulus kan wel van alles schrijven, maar wat zegt de TeNaCH hier over?

Wie heeft er nu gelijk: G’d of Paulus?

Met alle respect hoor, maar leer jij ook nog steeds lezen van een aap-noot-mies-plankje.

Is een eeuwig verbond te verbreken, nee.. het kan alleen maar ingevuld/vervuld worden door Gods beloften en zijn zichtbaar door Zijn Openbaringen.

Wie heeft er gelijk? De tijd zal het leren Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 08:54:44 schreef Iggi het volgende:

[...]

Met alle respect hoor, maar leer jij ook nog steeds lezen van een aap-noot-mies-plankje.

Is een eeuwig verbond te verbreken, nee.. het kan alleen maar ingevuld/vervuld worden door Gods beloften en zijn zichtbaar door Zijn Openbaringen.

Wie heeft er gelijk? De tijd zal het leren Pier.

Dear Iggi, how wrong you are!

Jij en vele anderen menen maar dat elke wijziging een verbetering is, maar dat is niet zo.

Mijn moeder hoorde een aantal jaren geleden een interview op de radio, met een onderwijzeres, zij gaf kinderen die niet konden leren lezen, weer les op de manier van aap-noot-mies, daarna gingen ze wél leren lezen.

Alles heeft een eigen ritme, en de Wijze van G’d is altijd goed. party.gif

Ga eens bijtanken en lees bijvoorbeeld het boek spreuken, of prediker: werkt heel verhelderend en relativerend!

En de Tora is als nationale openbaring aan het joodse volk gegeven Iggi, en alle geschriften die daarna gekomen zijn moet je met de broodnodige scepsis bezien, gedenk de resultaten uit ons gezamenlijke verleden.

Wel eens van een Samaritaan gehoord of de Joodse Chassidiem?

Nou die geloven en aanvaarden uitsluitend en alleen de Tora.

Voorbeeldje: wat doe jij met de Koran, is ook een openbaring, zeker weten, hoe gaan daar anders 1 miljard mensen in geloven?

Dus daar zit een sterke Kracht achter die met dat boek wat wil bereiken!

Dus kom van je hoge toren en daal af naar de kleine dingen Iggi, want die doen het ém, zekers te weten, verwerp niets, dus ook het aap-noot-mies niet, doe nooit balinerend. flower.gif

Wie het kleine niet eert…

Shalom, Pier.

Samengevoegde post 19-1-2007 10:31:51:

Quote:

Op vrijdag 19 januari 2007 08:54:44 schreef Iggi het volgende:

[...]

Is een eeuwig verbond te verbreken, nee..

Blij dat je dat in elk geval toegeeft... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Pier,

Nee.. ik geloof niet dat elke wijzinging een verbetering is. Maar wil dat dan zeggen dat alle "wijzingingen" afgekeurd moeten worden.

En zeg ik dat ik de basis van het leren lezen (aap-noot-mies) afwijs, nee.. zeer zeker niet. Het was de basis, het begin (van een groeiproces)

En ja, ik geloof ook zeer zeker dat God op Zijn manier aan het volk Israël geopenbaard heeft wat in die tijd 'op z'n plek' en 'van node was'.

Prediker en Spreuken zijn prachtige boeken, mede door het lezen van het boek Prediker is God een realiteit geworden in mijn leven.

En ja, de Koran is ook een openbaring van God. Er is er maar Eén God. Ik heb de Koran gelezen en prachtige dingen gelezen. Alleen binnen datgene wat ik geloof, geloof ik dat zij er op een aantal punten er nogal naast zitten.

Hoge toren, waar..?

Aap-noot-mies verwerpen, no-way..

Alleen, wil jij alleen moedermelk blijven drinken terwijl er ook vast voedsel voor je klaargemaakt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 10:30:15 schreef Pier het volgende:

Voorbeeldje: wat doe jij met de Koran, is ook een openbaring, zeker weten, hoe gaan daar anders 1 miljard mensen in geloven?

Vroeger geloofden (meer dan) 1 miljard mensen ook dat de aarde plat was. Oftewel: dat veel mensen iets geloven, wil toch niet zeggen dat het waar is?

Quote:
Dus daar zit een sterke Kracht achter die met dat boek wat wil bereiken!

Wat wil God volgens jou dan met de Koran bereiken? Iets anders dan wat Hij met de bijbel wil bereiken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iggie schreef:

Fil. 2

5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. 9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!

Hier hoef ik zelf geen woord aan toe te voegen, Paulus is helder genoeg.

Antwoord:

Laten we dan eens zien, of Paulus ‘helder’ genoeg is geweest. Hoewel we er niet aan hoeven te twijfelen, dat het Woord Gods volmaakt is. Maar waarover schreef hij? Dat Jezus voor ons, niet-joden, gestorven is? We zullen zien. Laten we proberen of we er iets van kunnen begrijpen, want het is nog zo niet eenvoudig wat Paulus hier schrijft

Eerst dit: Galaten 4.4a en Handelingen 5.31 laten er geen enkele twijfel over bestaan, dat het offer van Jezus (een offer van vlees en bloed) uitsluitend bestemd was voor het volk Israël, tér bekering en vergeving van zonden.

Dat is nog géén wereldverzoening, waarover Paulus in 2 Korinthe 5 schreef! Laten we ons dit goed realiseren. Bovendien wordt het lijden en sterven van Jezus, én de beperkte heilsbetekenis ervan alléén in het evangelie der besnijdenis beschreven. Het is dus óók níet aan ons, niet-joden gericht! Wie dit verwerpt, kan niets met Filippenzen 2 aanvangen, want het gaat in dit Schriftgedeelte hoofdzakelijk over het offer van de Christus, als Gods Geest. Probeert u er rekening mee te houden, dat, als ik de naam Christus gebruikt, ik hiermee Gods Geest bedoel. Als ik eventueel met de Christus de persóón van Jezus bedoel, vermeld ik het erbij.

Over Wie sprak Paulus toen hij schreef, dat Christus Jezus in de gestalte Gods was? Níet over de persóón van Jezus, maar over de Geest, die in Jezus zou komen. Sommige schrijvers hebben de neiging om de persoon van Jezus als het ware terug te projecteren naar het ‘in den beginne’, maar dat is een onmogelijkheid, want Jezus is ‘in de tijd’ geboren. Maar dan gaat Paulus schrijven over Christus Jezus die Zichzelf ‘ontledigde’ en de gestalte aannam van een dienstknecht. Hij noemt dat ‘het gehoorzaam zijn tot de dood’. Tot wélke dood? De lichamelijke dood? Nee, want daar schrijft Paulus óók over, namelijk de dood des kruises. Het gaat dus ten diepste over twéé wel te onderscheiden doodstoestanden. De dood van Christus, als Gods Geest én de dood van de méns Jezus. Wanneer stierf de Christus dan ? Hij stierf toen Hij Zich ontledigde en de gestalte van een diensknecht aannam. Let wel, die dood wordt ook vergeleken met een slaaptoestand (Paulus). Maar er staat dat Hij, Christus, zijn leven vrijwillig aflegde. Laten we er goed op letten, dat er niet staat, dat het Hem niet ontnomen werd, zoals het aardse leven van de Christus wat het vlees betreft, Hem wél ontnomen werd. Maar nú komt er een zeer belangrijke vraag! Bleef die dood van de Christus als Gods Geest, beperkt tot één mens? Namelijk tot Jezus? Laten we zien!

In 2 Korinthe 5.14 en 15a schreef Paulus:

‘Want de liefde van Christus dringt ons, daar wij tot het inzicht gekomen zijn, dat één voor allen gestorven is. Dus zijn allen gestorven……’

Laten ook hier weer niet te snel over de tekst heenlopen, want Paulus schreef natuurlijk niet zómaar voor de aardigheid dat hij veel van Christus hield. Nee, ik denk, dat hij wilde benadrukken, dat het nu eens níet over Jezus ging, die volgens zijn eigen woorden in Galaten 4.4a voor het volk dat onder de wet was, gestorven is. Daar kunnen we des te meer van overtuigd worden, als we lezen, dat hij schrijft dat hij ‘tot het inzicht gekómen was’ dat één voor allen gestorven is. Het is juist hier, dat hij er die alleen voor zijn volk stierf, Jezus, maar nú Iemand, die stierf voor álle mensen! Het is alsof hij ons wilde aanzetten om toch een goed na te denken.

Maar dan nog eens die conclusie van Paulus: ‘Dus zijn allen gestorven’ Zoals Christus Jezus Zich ontledigde in de mens Jezus, zó ontledigde Christus Zich in álle mensen!

In een van mijn vorige reacties schreef ik, dat we alles wat wij Jezus als mens toedichten, op ieder mens moeten betrekken. De mens Jezus Christus heeft exemplarische betekenis! Welnu, als de Christus in Jézus gestorven is, dan is Hij ook in álle mensen gestorven. Maar, als Hij voor allen gestorven is, dan is Hij ook voor allen opgewekt, opdat zij, die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, die voor hen gestorven is en opgewekt.

Dát is de verzoening der wereld mensen!

God Zélf was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende.

Maar nu nog vers 10, waar Paulus schreef:

‘Opdat in de naam van Jezus zich alle knie zal buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en onder de aarde zijn en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vaderâ€

Maar aangezien mijn exegese niet overeenkomt met de gestelde eisen op dit forum, laat ik een verklaring liever achterwege. Voor mijzelf ben ik ervan overtuigd, dat het een verklaring is, die contextueel gezien, aan de bijbel getoetst kan worden

Ik hoop dus duidelijk gemaakt te hebben, dat een offer van vlees en bloed, nog afgezien van de Schriftuurlijke waarheid, dat de uit een vrouw geboren Zoon van God alleen het volk dat onder de wet was, vrijkocht, géén kosmische betekenis kán hebben, omdat een dergelijk offer búiten onszelf heeft plaatsgevonden. De dood en opstanding van de Christus als Gods Geest,heeft echter wél plaatsgevonden IN de mens zélf. Dus heeft de verzoening der wereld waarlijk kosmische betekenis!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 17:39:18 schreef HenkG het volgende:

En zo beginnen we weer van voren af aan....

Ik hoop dat je toch echt nog eens mag ontdekken wie Jezus werkelijk is om zo echt vanuit Zijn Geest te leven!

Geef dan eens kort en duidelijk aan, HenkG, welke teksten anders verstaan kunnen worden. Is het dan niet waar, dat de Christus, als Gods Geest voor alle mensen gestorven is? Dat zou ik nu eens graag van je willen horen! En geef dan ook eens een duidelijke verklaring op grond WAARVAN God ons zou redden, als we alleen maar in historische zin zouden geloven, dat Jezus voor onze zonden gestorven is.

Bovendien heb ik nog nooit een exacte uitleg van je gezien over Galaten 4.4a en Handelingen 5.31. Gaat het in die teksten nu over het volk Israel, of niet? Er zijn slechts twee antwoorden mogelijk en dat zijn: JA of NEE. Zeg je NEE, dan zijn we echt uitgepraat, want dan hebben we geen basis. Maar zeg je JA, dan hebben we een gezamenlijk uitgangspunt gevonden.

Ik beweer natuurlijk niet, dat je niet uit de Geest van Jezus leeft. Integendeel! Maar dan moet jouw bijbeluitleg toch eigenlijk anders zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 18:27:15 schreef Levi het volgende:

Oh, ik snapte er juist helemaal niets van.
verbaasd.gif

Mjah, het kwartje begint hier te vallen, maar hij stuitert. Mag ik vragen om een 2 zinnen samenvatting van iemand, hetzij P. Strootman zelf of iemand die het wel snapt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 19 januari 2007 19:05:17 schreef P. Strootman het volgende:

...

En geef dan ook eens een duidelijke verklaring op grond WAARVAN God ons zou redden, als we alleen maar in historische zin zouden geloven, dat Jezus voor onze zonden gestorven is.

...

1.

'30 Jezus heeft nog veel meer wondertekenen voor zijn leerlingen gedaan, die niet in dit boek staan, 31 maar deze zijn opgeschreven opdat u gelooft dat Jezus de messias is, de Zoon van God, en opdat u door te geloven leeft door zijn naam.' (Johannes 20)

'Hij bleef enkele dagen bij de leerlingen in Damascus 20 en ging onmiddellijk in de synagogen verkondigen dat Jezus de Zoon van God is.' (Handelingen 9)

2.

'Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.' (1 Johannes 4)

'Werden we in de tijd dat we nog Gods vijanden waren al met hem verzoend door de dood van zijn Zoon, des te zekerder is het dat wij, nu we met hem zijn verzoend, worden gered door diens leven.' (Romeinen 5)

1. Jezus is de Zoon van G*d;

2. Door de Zoon van G*d is er verzoening voor onze zonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:16:59 schreef Levi het volgende:

[...]

1.

'30 Jezus heeft nog veel meer wondertekenen voor zijn leerlingen gedaan, die niet in dit boek staan, 31 maar deze zijn opgeschreven opdat u gelooft dat Jezus de messias is, de Zoon van God, en opdat u door te geloven leeft door zijn naam.' (Johannes 20)

'Hij bleef enkele dagen bij de leerlingen in Damascus 20 en ging onmiddellijk in de synagogen verkondigen dat Jezus de Zoon van God is.' (Handelingen 9)

2.

'Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.' (1 Johannes 4)

'Werden we in de tijd dat we nog Gods vijanden waren al met hem verzoend door de dood van zijn Zoon, des te zekerder is het dat wij, nu we met hem zijn verzoend, worden gered door diens leven.' (Romeinen 5)

1. Jezus is de Zoon van G*d;

2. Door de Zoon van G*d is er verzoening voor onze zonden.

Levi,

Verzoenig is iets,Levi, dat IN de mens plaatsvind. Het is Gods Zelf die met zijn Geest (die OOK Zoon van God genoemd wordt)die de verzoening tot stand brengt. God verzoent Zich met de wereld OMDAT Hij zogezegd ZELF meegaat in zijn schepping. Ja, God heeft Zich in Christus (er staat niet: in Jezus) met de wereld verzoend!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@P. Strootman, ik ga nu denk ik echt maar stoppen. Want nu vraagt u aan mij zelfs nog weer hoe ik tegen bepaalde teksten aankijk, terwijl ik u daar de afgelopen maanden regelamtig van heb voorzien. Helaas weigert u blijkbaar om een visie die ook maar iets anders is als de uwe serieus in overweging te nemen. Tegenstrijdigheden die vervolgens optreden in uw verhaal worden niet uitgelegd etc etc En zo blijft u ervoor zorgen dat er op fora in cirkeltjes gedraaid wordt, steeds weer opnieuw, zonder dat u echt bereid bent om, zoals u wel regelmatig beweerd, uw idee aan te passen als daar reden toe zou zijn. Die reden is er meermalen geweest....

Er is echt een moment gekomen om het stof van mijn voeten te schudden en verder te gaan. Ongetwijfeld zullen we elkaar nog blijven treffen hier of elders. Maar ik zal niet meer ingaan op uw posten die getuigen van een andere leer dan die de Bijbel ons werkelijk wijst. Echt, ik hoop en bid dat u nog eens werkelijk God mag leren kennen zoals Hij naar ons toekomt: Vader, Zoon en Geest. God JHWH is onze Schepper (Vader), onze Verlosser/Herschepper (Zoon=Jezus) en Vernieuwer (Geest).

Shalom!

Een bedroefd mens

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:34:34 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

Levi,

Verzoenig is iets,Levi, dat IN de mens plaatsvind. Het is Gods Zelf die met zijn Geest (die OOK Zoon van God genoemd wordt)die de verzoening tot stand brengt. God verzoent Zich met de wereld OMDAT Hij zogezegd ZELF meegaat in zijn schepping. Ja, God heeft Zich in Christus (er staat niet: in Jezus) met de wereld verzoend!

Dus de Geest is de Zoon? Begrijp ik dat punt goed?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:05:17 schreef P. Strootman het volgende:

Bovendien heb ik nog nooit een exacte uitleg van je gezien over Galaten 4.4a en Handelingen 5.31. Gaat het in die teksten nu over het volk Israel, of niet? Er zijn slechts twee antwoorden mogelijk en dat zijn: JA of NEE. Zeg je NEE, dan zijn we echt uitgepraat, want dan hebben we geen basis. Maar zeg je JA, dan hebben we een gezamenlijk uitgangspunt gevonden.

Nou, dan hebben we bij deze een gezamenlijk uitgangspunt gevonden volgens mij.

Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, heeft God zijn Zoon gezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen die onder de wet stonden vrij te kopen, opdat wij de rang van zonen zouden krijgen. Galaten 4

De God van onze vaderen heeft Jezus tot leven gewekt, die u vermoord had door Hem aan een kruis te hangen. Hem heeft God een hoge plaats gegeven aan zijn rechterhand als leidsman en redder, om Israël te bekeren en het zijn zonden te vergeven. Handelingen 5

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 21:08:31 schreef P. Strootman het volgende:

Dat is hij zeker en daar doe ik geen woord van af!

En ik nog wel denken dat u het meende... muur.gif

Het enigste wat ik zie gebeuren is dat u weer met lange lappen tekst allerlei verwarrende, onbegrijpelijke, kanten opdraait en de door mij genoemde tekst voorziet van een ander betekenis... maar ik ben niet bij machte u te weerleggen, het ontbreekt me aan voldoende kennis.

* Iggi veegt het stof van haar voeten en verdwijnt uit deze topic...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:58:09 schreef Iggi het volgende:

[...]

En ik nog wel denken dat u het meende...
muur.gif

Het enigste wat ik zie gebeuren is dat u weer met lange lappen tekst allerlei verwarrende, onbegrijpelijke, kanten opdraait en de door mij genoemde tekst voorziet van een ander betekenis... maar ik ben niet bij machte u te weerleggen, het ontbreekt me aan voldoende kennis.

* Iggi veegt het stof van haar voeten en verdwijnt uit deze topic...

Dat is geen schande, Iggi! Maar moeten wij als wij bijvoorbeeld in de bijbel lezen, dat bepaalde mensen DAGELIJKS in de Schriften bezig waren, moeten we dan zeggen: Die lui met hun lappen tekst? Je kunt het ook niet zomaar begrijpen. Dat kost intensieve studie en en intensieve overdenking. Dat VRAAGT de bijbel dan ook. Carl Jung schreef eens:

'De navolging van Christus zal altijd een nadeel blijven behouden: Wij vereren een mens als een Goddelijk rolmodel dat de hoogste zin van het leven belichaamd en van pure navolgingsijver vergeten we de waarlijk hoogste zin in ons eigen leven te verwerkelijken. Als ik het als een gegeven aanvaard dat God absoluut is en boven alle menselijke ervaring verheven, laat Hij mij koud. Ik doe Hem niets en Hij doet mij niets. Als ik daarentegen weet, dat God een machtige werkzaamheid is IN MIJ, moet ik onmiddellijk met Hem bezig zijn. Als we de Christus buiten onszelf zoeken, met andere woorden, als we het Koninkrijk Gods of de Christus IN ons (waarvan Jezus zelf gezegd heeft, dat het IN ons is P.S.)verwaarlozen, zal een authentieke transformatie zich nooit voordoen'

Kom, loop nu niet weg en lees de teksten nog eens ZELF na!En nog eens! Misschien was het beter geweest om er nog een paar dagen over te na te denken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid