Spring naar bijdragen

Wat is geluk?


Aanbevolen berichten

Vrijwel elke nacht als ik weer 'ns naar mijn wekker lig te staren komen er allerlei 'waarom-vragen' in mij op. Ik heb zo veel gekregen van God. Maar toch blijft er altijd wat (eigenlijk heel veel meestal) knagen. Waarom kan ik niet gewoon blij, zelfs gelukkig zijn met wat ik allemaal heb. Ik zou toch hardstikke gelukkig moeten zijn. Maar dan komt de vraag... Wat is geluk?.

Ik weet het niet en ben benieuwd naar jullie visie. Wat is geluk volgens/voor jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen antwoord Joelle, maar ik ken een songtekst die erg overeen komt met je openingspost:

Als ik morgen geen zin heb om te werken,

dan stel ik al het werk tot overmorgen uit.

En als de kleuren van mijn huis me irriteren,

dan vraag ik of de buurman het vandaag nog over spuit

Een eigen huis, een plek onder de zon

En altijd iemand in de buurt die van me houden kon

Toch wou ik dat ik net iets vaker, iets vaker simpelweg gelukkig was

Een eigen huis, een plek onder de zon

En altijd iemand in de buurt die van me houden kon

Toch wou ik dat ik net iets vaker, iets vaker simpelweg gelukkig was

Ik kan niet zeggen dat ik iets tekort kom

Geen idee geen benul wat gebrek aan liefde is

Vandaag koop ik mijn derde videorecorder,

van nu af aan is er dus geen programma dat ik mis

Mijn vader en mijn moeder zijn nog allebei in leven

Dankzij hen heb ik een fijne jeugd gehad

En voor jij en ik vanavond vroeg onder de wol gaan

Gaan we met 'n tweeen drie keer uitgebreid in bad

Een eigen huis, een plek onder de zon

En altijd iemand in de buurt die van me houden kon

Toch wou ik dat ik net iets vaker, iets vaker simpelweg gelukkig was

Een eigen huis, een plek onder de zon

En altijd iemand in de buurt die van me houden kon

Toch wou ik dat ik net iets vaker, iets vaker simpelweg gelukkig was

Ja alles, alles kan een mens gelukkig maken

Een zingende merel, de geur van de zee

Ja alles, alles kan een mens gelukkig maken

De zon die doorbreekt, een vers kopje thee

Een eigen huis, een plek onder de zon

En altijd iemand in de buurt die van me houden kon

Toch wou ik dat ik net iets vaker, iets vaker simpelweg gelukkig was

Een eigen huis, een plek onder de zon

En altijd iemand in de buurt die van me houden kon

Toch wou ik dat ik net iets vaker, iets vaker simpelweg gelukkig was

Een eigen huis, een plek onder de zon

En altijd iemand in de buurt die van me houden kon

Toch wou ik dat ik net iets vaker, iets vaker simpelweg gelukkig was

Link naar bericht
Deel via andere websites

De katholieke Schoolkatechismus uit 1948 vatte kernachtig samen wat echt geluk is:

Waartoe zijn wij op aarde?

Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor hier en hiernamaals gelukkig te zijn.

De mens kan pas gelukkig zijn als zij hetgene doet waarvoor zij perfect gemaakt is. Hier op aarde is dat niet echt mogelijk, omdat het kwaad op de loer ligt en mensen elkaar verhinderen alzo te doen. De samenleving vereert de materele rijkdom, maar dat biedt slechts zielloos geluk. En zielloos geluk is geen geluk, maar slechts een leeg omhulsel.

God beloofd jou dat als jij Hem en je naasten uit liefde dient, Hij jou het ware geluk zal geven. Niet alleen straks, maar ook nu al. Hij nodigt je daarom uit om je hart te zuiveren van het kwaad en zo bovenal Zijn liefde te zoeken. Om zo schatten in de hemel te verzamelen, omdat daar het ware geluk uiteindelijk te vinden is.

De vraag is dan: wat ís geluk? Ik denk dat het het besef is wanneer je op je bestemming bent. Dat je nu exact hetgene doet waarvoor God je gemaakt heeft. Ik denk dat het verder gaat dan alleen blijdschap of vreugde en zéker verder dan het maakbare geluk dat de technocratische samenleving meent te kunnen aanbieden. Want dat zal nooit echte voldoening kunnen schenken, denk ik dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar kun je dan dus niet gelukkig zijn tot die tijd Robert?
smile.gif

Sjaloom Joëlle,

Nee, zolang je niet doet waar je precies voor gemaakt bent, zal er altijd iets blijven knagen, zal er altijd een soort leegte zijn. En die leegte drijft de mensen voort om luxere spullen als mobieltjes te kopen, van baan te wisselen, weer te gaan studeren, te lijnen na de feestdagen, noem maar op. Die leegte doet mensen steeds roepen "had ik maar..."

De mens is gemaakt om God en zijn naasten volkomen te dienen en zo vanuit liefde en vertrouwen te leven. Maar de mens is bijzonder geneigd vanuit angst en wantrouwen te leven en bouwt daar hele beschavingen op. Die daardoor ook weer uit elkaar vallen. Maar enkel leven vanuit liefde en vertrouwen brengt geluk, alleen het kost je álles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat iedereen een eigen definitie van geluk heeft en dat die ervoor zorgt dat je je gelukkig voelt.

Bijv: Als jij gelooft dat je alleen maar gelukkig zal zijn als je veel geld hebt en/of beroemd bent, zal je totdat je dat moment bereikt (als je die al bereikt....) je ongelukkig voelen denk ik.

Ik kan me heel gelukkig voelen als ik bij mensen ben van wie ik merk dat ze om me geven en/of van me houden, als alles lekker loopt, als er iets fijns gebeurt wat ik niet verwacht had, als me iets overkomt waarvan ik het idee had dat ik het niet verdiend had of als ik iets juist niet krijg wat ik wel verdiend had. (en ik weet nu al dat ik deze uitleg naarmate het topic vordert, het ga aanvullen smile.gif)

En nog even wat linkjes met deze vraag:

link met meningen van anderen

link met een filosofische inval

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluk_(emotie) volgens wikipedia

Leuk onderwerp smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ikzelf ben al jaren lang nog niet gelukkig geweest, ervoor msschien wel als ik een kindje was enzo, maarja das heel lang geleden.

Maar ik ben het er met eens wat iemand hierboven schreef, dat je op deze aarde gewoon niet volledig gelukkig kunt zijn. Een wereld waar mensen en dieren mishandeld worden, die steeds meer geautomatiseerd wordt, verder weg van de natuur. Dat het moraal steeds verder te zoeken wordt.En dan hebben we nog eens van die vervelende hersens wat het er ook niet makkelijker op maakt puh2.gif soms kunnen je hersens gewoon op hol slaan zonder dat je dat wil

dus ik ben ook niet gelukkig, maarja wat ben ik ermee erover te klagen he. Ik probeer zo goed mogelijk mijn best te doen God te volgen en zijn stem te verstaan, dat is alles wat ik wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deels wel ja. Je kunt wel dingen tegen hebben, zoals omstandigheden, gebeurtenissen of een pessimistisch karakter, maar uiteindelijk is er niets in deze wereld wat jou gelukkig kan maken als je zelf niet toestaat dat je gelukkig bent. Overigens wil ik er wel even bijzeggen dat wat mij betreft geloof daar een grote rol in kan spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onze zielen hongeren niet naar roem, luxe, rijkdom of macht. Dat zijn immers beloningen die evenveel problemen scheppen als ze oplossen. Onze zielen hongeren naar betekenis, naar zingeving van ons leven, naar een zodanige wijze van leven dat de wereld tenminste een beetje anders zal zijn omdat wij hebben geleefd. Harold S. Kushner
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 06 februari 2007 16:58:19 schreef DetectedDestiny het volgende:

Geluk is tevreden zijn met wat je hebt en met wie je bent denk ik.

Mijn zus zei eens tegen me: "De kunst is om gelukkig te zijn, zonder dat je daar een directe reden toe hebt."

Door jezelf bepaalde dingen op te leggen, bijvoorbeeld, ik moet tevreden zijn met mezelf en met wie ik ben, leg je de grens van gelukkig zijn hoger. Want voor die tijd ben je dus volgens die definitie niet gelukkig.

Sinds ze dat gezegd heeft ben ik er wel bewuster mee bezig. Dat ik geluk zoek in soms hele kleine dingetjes, terwijl er misschien een heleboel dingen fout gaan om me heen en met mij zelf. Dat ik me even helemaal gelukkig kan voelen met een lekker nummer op de radio op weg naar huis nadat ik een hele zware dienst heb gehad. Of een lief sms'je van iemand, genieten van de zon die opkomt, even knuffelen met mijn kat op de bank, een leuk goedkoop truitje scoren in de uitverkoop en dat allemaal terwijl mijn leven misschien overhoop ligt en tóch gelukkig zijn. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 06 februari 2007 18:14:20 schreef Nynthe het volgende:

Mijn zus zei eens tegen me: "De kunst is om gelukkig te zijn, zonder dat je daar een directe reden toe hebt."

Door jezelf bepaalde dingen op te leggen, bijvoorbeeld, ik moet tevreden zijn met mezelf en met wie ik ben, leg je de grens van gelukkig zijn hoger. Want voor die tijd ben je dus volgens die definitie niet gelukkig.

Sinds ze dat gezegd heeft ben ik er wel bewuster mee bezig. Dat ik geluk zoek in soms hele kleine dingetjes, terwijl er misschien een heleboel dingen fout gaan om me heen en met mij zelf. Dat ik me even helemaal gelukkig kan voelen met een lekker nummer op de radio op weg naar huis nadat ik een hele zware dienst heb gehad. Of een lief sms'je van iemand, genieten van de zon die opkomt, even knuffelen met mijn kat op de bank, een leuk goedkoop truitje scoren in de uitverkoop en dat allemaal terwijl mijn leven misschien overhoop ligt en tóch gelukkig zijn.
smile.gif

Precies! Dat zeg ik. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 06 februari 2007 18:14:20 schreef Nynthe het volgende:

Mijn zus zei eens tegen me: "De kunst is om gelukkig te zijn, zonder dat je daar een directe reden toe hebt."

Leuke uitspraak, maar gaat niet in op de vraag van de topicstarter.

Je zus beweert dat je gelukkig moet zijn zonder bepaalde reden, maar wat is 'gelukkig zijn'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens Van Dale:

ge·luk (het ~, ~ken)

1 gunstige loop van de omstandigheden => bof, fortuin, mazzel; <=> ongeluk

2 aangename toestand waarin men zijn wensen bevredigd ziet en vrede heeft met zichzelf en zijn omgeving

En de enige manier waarop je je wensen volledig bevredigd ziet, is imho niets wensen. Heilige onverschilligheid dus. Vrede met jezelf en met je omgeving: God dienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid