Spring naar bijdragen

Zangoefeningen??


Aanbevolen berichten

Ho0ii Mensjes... knipoog_dicht.gif

Ik vind het leuk om mee te zingen met de radio of gewoon onder de douche...

Maar het is natuurlijk nog leukeer als het ook goed klinkt... engel.gif

Daarom heb ik een vraagje...:

Wie weet er leuke simpele makkelijke maar toch goede puh2.gif Zang/stem oefeningen??

Groetjes Sanne e_61.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

via profiel

Waarom ik dat vraag van zangles is omdat het niet echt aan te raden is jezelf beter te leren zingen. Je leert jezelf snel verkeerde dingen aan en er is niemand die je corrigeert. Ik kan dus we oefeningen geven, maar als je zeker wilt weten of je ze goed doet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou ook graag wat meer daarover willen weten, ik kan opzich wel zuiver zingen, maar ik heb geen idee wat voor technieken er zijn. Ik zou het ook fijn vinden om wat hoger te leren zingen. Mn stem slaat altijd over als ik hoger probeer te zingen.

Dat kan, doordat je van je borstregister naar je falset gaat. Dat kun je met glissando-oefeningen verbeteren. Als je zegt; 'o ja?' glij je van laag naar hoog. Probeer bij het woordje 'ja' zo laag mogelijk te beginnen, en zo hoog mogelijk te eindigen. Andersom kan ook; 'ja!' zo hoog mogelijk beginnen, en zo laag mogelijk eindigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal hier een aantal keer een stukje schrijven aan de hand van 4 elementen van het zingen:

Als je iets niet snapt: vragen! Ik doe dit ook maar voor het eerst. widegrin.gif

1. ADEM

Zingen valt of staat met een goede ademtechniek. Om te beginnen moet je deze twee termen onthouden:

-Lage adem

-Ademsteun

Een goede adem is een natuurlijke adem. Kleine kinderen ademen op een natuurlijke manier. Als ze op hun rug liggen zie je hun buik omhoog en omlaag gaan. Deze buikademhaling noemen we "lage adem". Bij veel mensen gaat deze ontspannen manier van ademen verloren. Ze vullen bij het ademen niet meer hun hele longen met lucht (wat je doet bij de lage ademhaling), maar alleen het bovenste gedeelte. Ze trekken hun schouders en borstkas op. Deze manier van ademen noemen we een "hoge ademhaling". Die kan door allerlei dingen onstaan. Stress, een verkeerde houding, etc. Hoe dan ook, het is nadelig voor je zangkwaliteit. Je hebt weinig lucht, je stem gaat hees klinken of je krijgt het snel benauwd.

Oefening 1

Stel je een enge situatie voor en probeer een bang, opgejaagd gevoel op te roepen. Leef je echt in, voel je echt gestresst. Wat voor manier voor ademen hoort bij dat gevoel? Waarschijnlijk heb je een snelle, oppervlakkige adem. Je trekt misschien je schouders een beetje op en hebt een ineengedoken adem. Dit is een "hoge adem."

Oefening 2

Schud het gevoel van de vorige oefening van je af en denk aan iets fijns.

Ga op je rug op bed of op de grond liggen. Doe je ogen dicht en concentreer je op je adem. Doe niks bijzonders, voel alleen hoe je ademt. Welke delen van je lichaam bewegen als je ademt?

Probeer nu als je inademt de lucht in je buik te laten stromen. Adem niet meer in dan je normaal doet, maar concentreer je op je onderbuik (net onder je navel). Als het goed is bolt je buik iets wanneer je inademt, en wordt je buik platter als je uitademt. Laag je armen en schouders zo ontspannen mogelijk liggen.

Doe nu een paar keer achter elkaar dit:

4 tellen inademen

4 tellen niets doen (dus je adem blijft in je buik!)

rustig uitademen

Het binnenhouden van je adem heet ademsteun. Je doet zuinig met je adem en leert om niet al je adem in 1 keer te verspillen, maar om zuinig te doen. Let op: het is nooit de bedoeling om allerlei spieren in je keel of schouders aan te spannen. Ademsteun heeft te maken met buik- en lage rugspieren. Met die spieren houd je na de inademing je buik bol, waardoor de adem niet allemaal tegelijk naar buiten stroomt.

Oefening 3

Tover een glimlach op je gezicht. Straal. Sta rechtop. Zweef. IT'S A BEAUTIFUL DAAAAY, THE SUN IS SHINING AND NO-ONE'S GONNA STOP ME NOW! Nou, dat gevoel. big-smile.gif Adem diep in, net of je een lekkere lentelucht opsnuift nadat je een jaar binnen hebt gezeten. Houd je adem 4 seconden binnen en beweeg niet. Adem dan rustig en tevreden uit. Probeer dit een paar keer en houd de 2e keer je adem 6 tellen stil en de 3e keer je adem 8 tillen.

Dus:

-een goede ademhaling is een lage (buik-) ademhaling.

-ademsteun betekent dat je je uitademing beheerst, dat doe je door met je buikspieren je buik bol te laten blijven na je inademing.

-sta lekker rechtop en "straal", dat komt je adem en energie ten goede.

Bij een lied

Kies een liedje uit dat niet te moeilijk is en niet te snel. Probeer uit waar je het beste adem kunt halen in het lied. Elke regel, of misschien 2 keer per regel? Zing het lied regel voor regel en let er voor je begint met zingen steeds op dat je rustig, laag (denk weer aan je onderbuik) inademt. Verdeel je adem over de hele regel en adem niet meer uit dan nodig is.

-----

Misschien is het leuk als je laat weten welk liedje je oefent, Sannie. Dan kun je ook direct aangeven tegen welke problemen je aanloopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of jullie dat liedje kennen maar het is van High School Musical (dat is een film) en uit die film het liedje Breaking Free.

Mijn probleem is eigenlijk dat het soms voor mijn gevoel heel laag en saai klinkt zeg maar,dan komt het er gewoon niet zuiver uit.

Wat kan ik daar aan doen??


Samegevoegd:

Als jullie op youtube.com: breaking free

In typt dan zie je een paar filmpjes van dat liedje!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Breaking Free is ook een best lastig nummer om mee te zingen.

Daarvoor moet je ook een goede, vaste stem hebben. Tenminste, het lijkt mij erg moeilijk.

Zou het gewoon zo vaak mogelijk luisteren en toonhoogtes proberen.

Good luck!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hester nog bedankt voor de ademhalinggs tips!!!


Samegevoegd:

Maar ik heb nog een vraag puh2.gif

Mijn audio is kapot dus ik kan niks op nemen maar ik ben bezig met een oplossing!!

Mare... Weetje misschien ook iets om je stem zuiver te laten klinken?? Mijn moeder zegt dat ik honing thee moet drinken :S puh2.gif agjah het is goed bedoeld...Maar weet jij nog iets??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan je zelf aanraden om les te volgen, al is het maar één keer (je kan vast wel eens een proefles volgen op de plaatselijke muziekschool ofzo), want het is gewoon veel beter om 'echt' advies te krijgen van iemand die jou hoort zingen, en zelf weet hoe je moet zingen. Als je verkeerd zingt kan je je stembanden serieus beschadigen, en dat wil je allicht niet. Als je eens contact opneemt met een zangleraar kan die je vertellen of de manier waarop je zingt in orde is, zo vermijd je dat je later stemproblemen krijgt. Bovendien is het altijd fijn om tips te krijgen van een professional. Ik heb zelf een klein jaar conservatorium gedaan (drie avonden per week was te zwaar dus ik ben gestopt voor het examen van dat jaar want ik kreeg mijn stukken toch niet meer ingestudeerd) en ik heb er echt veel aan gehad, zelfs na de eerste les kon ik mijn zangtechniek al wat verbeteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met Iriacynthe eens. Zingen is, net als het bespelen van een instrument, niet iets waar je zomaar door wat oefeningetjes goed in wordt. Het lijkt misschien soms zo door wat je op tv zit, maar om te leren zingen heb je goede begeleiding nodig. Zangles van een professionele docent is echt de beste optie.

Los daarvan: als je eens een boek over zangtechniek wilt lezen dan vind je "Complete zangtechniek" van Catrine Sadolin misschien wel interessant. Verder is er ook het "Tipboek zang", dat is wat minder duur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid