Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik ben min of meer nieuw hier (wel eens meegelezen, nooit wat geschreven verder) maar ik ben benieuwd naar jullie mening!

Mijn vriend en ik gaan over ongeveer een half jaar trouwen smile.gif We houden er allebei helemaal niet van om in het middelpunt van de belangstelling staan (en ik heb een hekel aan jurken..) en daarom hebben we besloten dit zonder verder een feest / kerkdienst / receptie. Gewoon gemeentehuis, alleen directe familie erbij.

Vind jij dat je een bruiloft moet houden omdat het zo hoort? En denk je dat God een huwelijk alleen zegent als je in de kerk getrouwd bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Marijne,

In veel protestantse gemeenten zou je theoretisch zonder de plechtigheid in de kerk kunnen trouwen, omdat je dan in de kerk de zegen over het huwelijk vraagt, die al in het gemeentehuis is gesloten. Het zal echter niet aangeraden worden en de vraag is dan ook waarom je zoiets mooi's niet met je kerk/gemeente wil delen.

In de katholieke Kerk ben je echter pas getrouwd (en mag je ook pas bijvoorbeeld seks hebben) als je elkaar voor het altaar het sacrament toedient, ten overstaande van de priester. Het wettelijk huwelijk stelt dan niet méér voor dan een in Nederland nu eenmaal verplichte juridische overeenkomst, voordat je voor God gaat trouwen.

Het ligt er dus aan naar welke kerk je gaat. Vergeet echter niet dat het bepaald geen gewoonte is in de christelijke wereld om zonder kerk te trouwen. Het voelt dan toch alsof je God en Zijn Kerk/Gemeente er zo buitensluit. Bovendien zal in een béétje kerk tijdens de plechtigheid Christus centraal staan, en niet zozeer het bruidspaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb dan niet het verlangen om God ook in het huwelijk te betrekken? Een dienst hoeft ook niet masaal. Je kan het ook doen met bv. familie en vrienden.

Zelf zou ik het erg waardevol vinden om God's zegen er over te vragen, zelfs nog belangrijker als het gemeentehuisparty.gif

Blessings

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat God een huwelijk alleen zegend als je in een kerk trouwt, maar ik denk dat ik het trouwen in de kerk wel vele malen waardevoller vindt als trouwen in het gemeentehuis. Omdat je dan samen tegenover God elkaar trouw beloofd.

Trouwen in het gemeentehuis zie ik meer als het halen van een papiertje.

Het hoeft geen masaal feest te worden als dit niet bij je/jullie past maar ik zou zelf zeker weten in een kerk willen trouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk dat jullie reageren!

Ik ben protestants dus het mag wel smile.gif

Maar ik heb niet echt een gemeente, lang verhaal, komt erop neer dat ik op kamers woon en nog vrij regelmatig op zondag bij mijn ouders ben en daar dan mee naar de kerk ga (hoewel ik het op een aantal punten niet met die leer eens ben). Ik ga wel af en toe hier naar de kerk, maar als we getrouwd zijn gaan we in een andere plaats wonen.

Dat idee van delen met je gemeente heb ik dus niet echt. Vandaar dat ik me af vraag of de kerk nodig is voor een zegen.

(overigens is mijn vriend geen christen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind dat trouwen tof is... een dagje mooi zijn en elkaar eeuwige trouw beloven.. of je het waarmaakt is een tweede.. maar lekker dansen zingen en taart en snoep eten is toch geweldig... lijkt mij...

en dan een receptie met allemaal bandjes.. gezellig...Een HJ-tje erbij voor de liefhebber...overigens ben ik nog single dus ik fantaseer... zucht... haha

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt ook gewoon op badslippers trouwen, een huwelijk kan dus ook best zonder trouwjurk of trouwpak.

Trouwen in de kerk vóór God lijkt me wel redelijk belangrijk in je relatie naar God toe. Zoals hier al vaker is genoemd zal voor veel Christenen het trouwen in het gemeentehuis een verplicht nummertje zijn en trouwen in de kerk pas als de echte voltrekking worden ervaren. Ik geloof nl. dat een man en vrouw door God bij elkaar zijn gebracht, wat is er dan mooier om het huwelijk voor Gods altaar te bevestigen?

Dat je vriend niet Christelijk is hoeft voor jou nog niet te betekenen dat jij niet in de kerk wilt trouwen. Als je hier al vanaf wilt zien omdat je toekomstige man geen Christen is vraag ik me af of je volgend jaar nog wel eens in de kerk komt. Hopelijk bewijs je mijn ongelijk door wel regelmatig de kerk te blijven bezoeken, het liefst natuurlijk met je vriend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat Marijne en partner niet z'n behoefte hebben aan al die drukte.

Ik ook, hoewel ik een feest wel mooi vind op zo'n dag en je er ook zeker wel een feesteijke, mooie dag van mag maken. Alleen de kans is dan redelijk aanwezig dat je als verloofden drukker bezig bent met het organiseren van het hele gebeuren, dan met het samen voorbereiden op die enorme stap die je met elkaar neemt, al biddend, overdenkend en pratend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik ook, hoewel ik een feest wel mooi vind op zo'n dag en je er ook zeker wel een feesteijke, mooie dag van mag maken. Alleen de kans is dan redelijk aanwezig dat je als verloofden drukker bezig bent met het organiseren van het hele gebeuren, dan met het samen voorbereiden op die enorme stap die je met elkaar neemt, al biddend, overdenkend en pratend.

Nou ja dat ligt eraan hoe lang van tevoren je begint en of je een (goede) ceremoniemeester hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn zus zou zelfs liever stiekem ergens trouwen, en dan kaartjes sturen met 'hallo, we zijn dan en dan getrouwd' knipoog_dicht.gif

Jullie bruiloft is niet voor niets jullie bruiloft. En als je weet dat je je ongemakkelijk gaat voelen met een taart, jurk, groot feest, veel gasten en dat soort dingen, moet je dat ook lekker gewoon niet doen. Het zou toch stom zijn om een lading geld uit te geven (want trouwen is nou eenmaal duur) terwijl je er zelf helemaal geen zin in hebt?

Ik vind het wel wat hebben, lekker in kleine kring, alleen echt belangrijke mensen erbij, evt daarna met z'n tweetjes ergens eten. Leuk toch?

En zelf geloof ik dat als je samen met je vriend in gebed naar God toegaat en vraagt om een zegen over je huwelijk, je die ook zult krijgen.

Nog van harte gefeliciteerd met jullie voornemen en alvast een fijne trouwdag toegewenst!

Link naar bericht
Deel via andere websites

God kan een huwelijk ook wel zegenen zonder dat je in de kerk trouwt en zonder dat je een (groot) feest geeft. Natuurlijk!! Trouwen is iets tussen jou, je aanstaande en God!! Het is goed als er mensen als getuige bij zijn, maar dat is sowieso het geval in het gemeentehuis.

Een vriendin van mij trouwde ook met een ongelovige man en vond het niet geschikt om in een kerk te trouwen. Wel wilde ze heel graag Gods zegen over haar huwelijk vragen. Zij heeft haar vader gevraagd om tijdens een gezellige lunch (na het gemeentehuis) iets te vertellen en hun huwelijk in te zegenen.

Haar vader heeft toen kort iets verteld over het drievoudig snoer en heeft een gebed uitgesproken. Het was heel bijzonder!!

Hun huwelijk was op maandagochtend (gratis) en de lunch was met een groepje van familie en vrienden (niet heel groot, maar wel heel gezellig). 's Middags gingen ze al naar het vliegveld om op huwelijksreis te gaan.

Misschien kun jij ook een familielid of vriend vragen om jullie in te zegenen en al dan niet iets te zeggen over het huwelijk en hoe God ertegen aan kijkt?

Dan heb jij ook je zin: wel trouwen, geen grote poespas, je aanstaande die niet gelooft hoeft niet in de kerk te trouwen, maar je bent wel ingezegend. Overigens kun je natuurlijk zelf ook voor je huwelijk bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In sommige kerken kun je niet eens trouwen als je partner geen christen is. En ik denk dat je in sommige plaatsen zelfs niet om voorbede, voor een gemengd huwelijk, hoeft aan te komen.

Zelf was ik blij dat die dag erop zat, maar ik heb mijn vrouw niet kunnen overtuigen dat het zonder uitgebreide bruiloft ook prima zou gaan smile.gif. In tegenstelling tot vrienden van ons die idd een kaartje rondstuurde met "wij zijn getrouwd" maar die dan nog wel voorbede voor hun huwelijk hebben gevraagd in de gewone zondagse dienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Hey Marijne

Ik kan me voorstellen dat je er voor kiest om niet in de kerk te trouwen als je vriend niet gelovig is. Zelf ga ik ook altijd bij mijn ouders naar de kerk, woon ook op kamers en voel me in die gemeente thuis. Ik heb ook een vriend die niet gelovig is, zelf zou ik dus ook niet in de kerk trouwen. Ik vind het idee dat iemand oppert over een zegen vragen tijdens de gewone dienst ook een goed idee. Had ik zelf nog niet aan gedacht.

Het is jullie dag, dus je mag zelf weten hoe je deze invult. Ik kan me voorstellen dat je niet in de kerk trouwt.

Groetjes saar

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

De hoofdreden om te trouwen in een kerk is dat je wilt dat God jullie getuige is als jullie trouwe beloven. Maar zou God aan een gebouw gebonden zijn? Jullie doen die belofte (de ambtenaar gooit er hooguit een minder christelijk sausje door) ook in het gemeentehuis aan elkaar en daar zal God jullie belofte ook heus wel horen, dus m.i. is een huwelijk in de kerk niet perse een voorwaarde dat je God er bijhaald

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid