Spring naar bijdragen

Geen sex buiten huwelijk??


Kan sex buiten het huwelijk?  

  1. 1. Kan sex buiten het huwelijk?

    • Ja!
      19
    • Nee!
      43
    • Misschien, omdat
      10
    • Geen mening
      0


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 309
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

haha, ik ken je moeder niet, dus kan daar niet over oordelen puh2.gif

Ik denk dat ik vrij modern denk over sex, maar weet ook dat veel mensen van mijn leeftijd daar niet zo over denken knipoog_dicht.gif (Maar wat dat betreft krijg je hier natuurlijk niet echt een goed inzicht op de meningen, omdat er vooral Christenen zitten puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet alle tien de pagina's gelezen, maar ik meng me hier toch even in.

Seks is zeker niet alleen om kinderen te krijgen, lees Hooglied maar eens!

Maar voor het huwelijk daar ben ik niet voor, als de bijbel dat voorschrijft doe ik dat ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

het lijkt me sterk dat je alleen sex mag hebben om kinderen te maken!

Sex voor het huwelijk vind ik ook gewoon mogen. Waarom niet? JE moet er niet een gewoonte van maken met iedereen het bed in te duiken, maar als je een goede relatie hebt en de ware als het ware hebt gevonden, waarom dan wachten tot het huwelijk met sex?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

het lijkt me sterk dat je alleen sex mag hebben om kinderen te maken!

Sex voor het huwelijk vind ik ook gewoon mogen. Waarom niet? JE moet er niet een gewoonte van maken met iedereen het bed in te duiken, maar als je een goede relatie hebt en de ware als het ware hebt gevonden, waarom dan wachten tot het huwelijk met sex?

Waarom zou je niet wachten. Er zijn tieners die elk weekend denken dat ze nou toch echt de ware hebben gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Seks is ervoor om kinderen te maken. Alle andere seks is dus lust en lust is een zonde. Kinderen maken doe je (of wil je doen) met degene van wie je houdt en met wie je getrouwd bent.

Ik vind dat seks voor het huwelijk best wel kan, maar dan moet het niet voor de lust zijn.

Gods liefde, die door een mens heen werkt, is het belangrijkste teken van geestelijke groei en volwassenheid en het duidelijkste bewijs dat de Heilige Geest in en door hem werkt.

We moeten goed onderscheid maken tussen Gods liefde in de mens en medemenselijke liefde. In het klassieke Grieks, de taal waarin het Nieuwe Testament oorspronkelijk is geschreven, komen we drie verschillende woorden voor "liefde" tegen:

Grondwoord (Grieks)

1. Eros: lichaam; lichamelijke liefde (liefde tussen man en vrouw waarbij seksuele gevoelens een belangrijke rol spelen)

2. Filia: ziel; vriendschappelijke liefde (liefde op het sociale vlak, tussen gezinsleden, gemeenteleden, vrienden, delen met anderen, e.d.)

3. Agape: geest; zichzelf gevende liefde (liefde zonder eigenbelang, bijvoorbeeld liefde voor vijanden of mensen die niets terug kunnen geven)

------------------------------------------------------

dit heb ik gevonden op het internet... eros hoort zeker bij de liefde... een relatie (gebaseerd op liefde) zonder seks kan niet goed zijn, dan mis je aantrekkingskracht en zal de relatie geen stand houden. zoals het in de bovengenoemde quote omschreven staat zou het dus betekenen dat als je 30 bent en je geen kinderen meer wilt (om medische of gevoelsmatige redenen) dat je dan voor de rest van je leven geen seks meer moet/ mag hebben met je partner... lijkt me niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom zou je niet wachten. Er zijn tieners die elk weekend denken dat ze nou toch echt de ware hebben gevonden.

dat gaat natuurlijk te ver. maar waarom wachten totdat je getrouwd bent? er zijn zat mensen die binnen een paar maanden trouwen zodat ze 'legaal' sex kunnen hebben en zo weer gescheiden zijn.

ik ben nu al 4 jaar samen met mijn vriend uiteraard hebben we sex. niks mis mee toch? je moet het alleen niet zomaar met jan en alleman doen. het moet wel wat betekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt maar 1 keer trouwen in de kerk. Dus ik neem aan dat iedereen die beslissing wel overwogen neemt. Daarnaast moet je gedurende enkele maanden in ondertrouw zodat je je beslissing kan overdenken. Even trouwen in een geile bui zit er dus niet in.

Het moet wel wat betekenen zeg je. Waar leg je die grens en wie bepaald die grens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kunt maar 1 keer trouwen in de kerk. Dus ik neem aan dat iedereen die beslissing wel overwogen neemt. Daarnaast moet je gedurende enkele maanden in ondertrouw zodat je je beslissing kan overdenken. Even trouwen in een geile bui zit er dus niet in.

Het moet wel wat betekenen zeg je. Waar leg je die grens en wie bepaald die grens?

als je trouwd wil dat ook niet zeggen dat het iets betekend of dat je het om de juiste redenen doet of zo. je bepaald uiteraard zelf die grens. maar ik denk dat een boel mensen niet echt weten wat echte liefde is. sommige mensen denken dat ze verliefd zijn na een paar lieve woordjes. de ander wil gewoon per direct aan kinderen beginnen en wil om die reden trouwen of gewoon met iemand naar bed. weer een ander is zo vaak gekwetst en heeft alleen one night stands om ervoor te zorgen dat niemand ooit nog te dichtbij komt enz. voor iedereen is sex anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik probeer juiste 'christelijke hints' te geven....

(Mattheüs 19:4-6) . . . „Hebt GIJ niet gelezen dat hij die hen heeft geschapen, hen van [het] begin af als man en als vrouw heeft gemaakt 5 en gezegd heeft: ’Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en de twee zullen één vlees zijn’? 6 Dus zijn zij niet langer twee, maar één vlees. Wat God derhalve onder één juk heeft samengebracht, brenge geen mens vaneen.â€â€ƒ

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

als je trouwd wil dat ook niet zeggen dat het iets betekend of dat je het om de juiste redenen doet of zo. je bepaald uiteraard zelf die grens. maar ik denk dat een boel mensen niet echt weten wat echte liefde is. sommige mensen denken dat ze verliefd zijn na een paar lieve woordjes. de ander wil gewoon per direct aan kinderen beginnen en wil om die reden trouwen of gewoon met iemand naar bed. weer een ander is zo vaak gekwetst en heeft alleen one night stands om ervoor te zorgen dat niemand ooit nog te dichtbij komt enz. voor iedereen is sex anders.

Het "leuke" is dat dat dus helemaal niks uitmaakt. Wie bepaalt nu eigenlijk hoe je je leven inricht: jij of God? Daar gaat het bij deze vraag om en niet om wat voor mooie verhalen wij allemaal verzinnen. Ik weet ook wel dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is, maar dingen als echte liefde en meer van dat gedoe zijn maar een gevoel. Uiteindelijk gaat het om de definitieve keus voor iemand, een verbond dat God bezegelt bij het huwelijk. Scheiden is dan in de christelijke visie ook geen optie die je mee moet nemen in je overwegingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het "leuke" is dat dat dus helemaal niks uitmaakt. Wie bepaalt nu eigenlijk hoe je je leven inricht: jij of God? Daar gaat het bij deze vraag om en niet om wat voor mooie verhalen wij allemaal verzinnen. Ik weet ook wel dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is, maar dingen als echte liefde en meer van dat gedoe zijn maar een gevoel. Uiteindelijk gaat het om de definitieve keus voor iemand, een verbond dat God bezegelt bij het huwelijk. Scheiden is dan in de christelijke visie ook geen optie die je mee moet nemen in je overwegingen.

dat God iets bezegeld geloof ik dus niet in. de mens bepaald het uiteindelijk. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dus de Bijbel moeten we op dit punt niet te serieus nemen? Leuk wat Jezus zei, maar het slaat nergens op?

(Zie de tekst van Aime)

het gaat erom dat mensen mensen trouwen. god niet. hoe weet je of die mensen echt bij elkaar horen. of god hen echt samen wil hebben. nogmaals dat bepaald de mens niet god

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

het gaat erom dat mensen mensen trouwen. god niet. hoe weet je of die mensen echt bij elkaar horen. of god hen echt samen wil hebben. nogmaals dat bepaald de mens niet god

aangezien in het OT duidelijk is dat mensen getrouwd zijn als ze sex hebben, wordt het sex hebben inderdaad door de mensen bepaald. Maar God heeft bepaald dat dat 'trouwen' inhoudt. Dat is wat 'door God samengevoegd is'.

Het gaat daar helemaal niet om de vraag of twee mensen bij de rabbi langs geweest zijn om officieel 'samengevoegd' te worden (met belofte, feestje, bruidstaart, etc) en dus er ook voor kunnen kiezen om het allemaal niet officieel te doen en niet samengevoegd te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Word je, door God, alleen maar samengevoegd op je trouwdag dan? En anders niet?

Als ik het op een wat juridische manier mag benaderen. knipoog_dicht.gif

Het is zo dat dat God twee mensen bij elkaar brengt, dat die twee tot één worden. Het huwelijk is een belofte van trouw tot de dood scheidt aan elkaar, voor de ogen van God. Het is een soort van verbond dat je met elkaar sluit. En in de juridische wereld is het dan meestal zo dat zo'n 'overeenkomst' pas echt geldt als die duidelijk is voor de mensen om je heen, als je die op de wettelijk voorgeschreven manier hebt duidelijk gemaakt.

Ik denk dat dat ook zo is voor wat betreft het samenvoegen/verbond/huwelijk van twee mensen. Dat samenvoegen is pas echt geldig als het op de manier is bekend geworden die in de maatschappij om je heen de gebruikelijke is. En in onze wereld is dat nu eenmaal het halen van het boterbriefje bij de ambtenaar van de burgerlijke stand en voor christenen daar een dienst in de kerk bij.

Als trouwen op een dergelijke manier onmogelijk is (zoals het recentelijke nieuws over een bekeerde moslima die niet kon trouwen met haar ook christelijke vriend), dan zijn er in mijn ogen altijd alternatieven mogelijk. Maar het idee van publiciteit geven aan het gebeuren en zeker voor de ogen van de Gemeente is wat mij betreft een onlosmakelijk onderdeel van het 'samenvoegen' van man en vrouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid