Spring naar bijdragen

Fotografiefanstopic


Aanbevolen berichten

Sinds mijn nieuwe digifotocamera ben ik erg enthousiast met fotografie bezig. Ik heb een Fuji S5600 gekocht. Ben ook helemaal de boeken in gedoken om er het maximale uit te halen. Mijn ultieme doel is om mooie lichtval goed op de foto vast te leggen, maar ik kom net kijken dus nog even oefenen.

Wat voor camera hebben jullie, welke fotoinstructieboeken wel of niet te gebruiken, welke goede tips heb je voor anderen en wat fotografeer je graag? Post het in dit topic!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 157
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

ik heb een sony cybershot ofzo... gebruik heb om dingen van school te fotograferen. instructie boeken gebruik ik niet, ik heb het een semester lang op school gehad. Mijn tip: oefen veel probeer veel gekke dingen uit!

deze foto heb ik gemaakt tijdens het fietsen:

dsc03913fq1.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

een fotografie topic wat leuk! Ik heb een EOS 350 D met wat serieuze lenzen en ben nu aan het sparen voor een hele serieuze lens. (verdraaid dat ding kost echt een hoop)

Bij mij is het een beetje een vergroeide hobby geworden, ik houd dan ook de mogelijkheid open om er mijn werk van te maken. (ik krijg hier en daar wat opdrachten, maar nog niet genoeg)

Literatuur is een andere grote hobby van me en daarom lees ik ook graag fotografieboeken. Aanraders:

- Licht van John Freeman. Verkrijgbaar op Bol.com

- Landschappen van John Freeman. Verkrijgbaar bij Bol.com

- Digitale zwart-witfotografie van Michael Freeman. Nog maar net in mijn bezit, maar ziet er veel belovend uit.

- Digitale Fotografie Canon EOS 350D. Lekker uitgebreid boek, maar alleen voor de EOS 350D-mensen erg handig.

Mijn foto's staan overigens op link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb sinds een paar maanden een tweedehands Panasonic FZ20 gekocht, ik ben er nog niet helemaal uit of ik er 100% tevreden mee ben puh2.gif Daarvoor heb ik eigenlijk altijd de Canon Powershot A620 van m'n ouders gebruikt.

Ik heb eigenlijk geen literatuur over hoe je het beste foto's kan maken of om het beste uit je camera te halen, ik probeer dat liever zelf door in verschillende omgevingen foto's te maken. Wel is het dat goede literatuur je veel beter kan instrueren over het gebruik van je camera.. misschien dat ik daarom nog niet voor de volle 100% tevregen ben met m'n FZ20, geen idee puh2.gif Wel ben ik eruit dat mijn volgende camera een Canon gaat worden omdat ik verschillende foto's van verschillende Canon's heb gezien en de kleuren zijn erg mooi.

Wat ik leuk vind om te fotograferen zijn vreemde/leuke/interresante landschappen of bepaalde gebouwen/bouwsels. Ik vind een foto pas goed gelukt wanneer het een bepaald gevoel opwekt. Een foto waar ik dus langer naar kan kijken dan 10seconden. Dierenfoto's maak ik niet, het heeft voor mij een te algemeen karakter puh2.gif

Mijn tip: trek er met je camera opuit en kijk wat het meeste je aandacht trekt of interrese heeft om vervolgens beter uit te werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik fotografeer met de Fuij s6500fd van mijn vader en wil deze zomer een eigen camera kopen. Ik vind het heerlijk om te fotograferen en word er ook steeds vrijer in.

Ik fotografeer veel natuur, zowel stadse natuur als 'buiten' natuur. Dier of plant maakt me eigk niet zoveel uit. Vind het leuk om te spelen met lichtval, maar ook met waterdruppels enzo.

TEgelijkertijd vin dik architectuur en beeldhouwwerk ook heel leuk om op een speelse manier op de foto te zetten. Tijdens onze reis naar Rome waren er zo'n 20 foto camera's mee en 't was voor mij een soort wedstrijdje met mezelf hóe ik foto's maakte. Mooie details er uit plukken, leuke momentjes tussen personen en tegelijkertijd een globaal beeld neerzetten van de hele reis. Hoe kon ik een object, waarvan iedereen een foto maakte, origineel in the picture krijgen etc. Ik heb toen met een 2800zoom van ruim 4.5 jaar oud gefotografeerd. Ik zit er over te denken om als ik inderdaad een goeie camera voor mezelf heb aangeschaft na mn eindexamen (hopelijk volgend jaar) weer terug te gaan met flink wat geheugenkaartjes. ;t Was gewoon zo heerlijk, Rome is een schitterende stad!

Ben aan 't oefenen om mensen leuk op de foto te krijgen, dat lijkt me echt een hele uitdaging. Concertfotografie lijkt me ook geweldig leuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik heb een canon EOS 1D MK II en een 350D met flink wat glas,

kben de "huisfotograaf" van credible en ben op weg proffesioneel te worden.

mensen en emoties zijn mijn favoriete onderwerpen

Waar haal je dat geld vandaan?

Ik probeer overigens ook professioneel te worden.(althans dusdanig dat mijn ouders inzien dat het financieren van de kunstacademie het waard is)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Begrijp me niet verkeerd, dierenfoto's kunnen heel mooi zijn, maar het trekt me op 1 of andere manier niet om ze zelf te maken.. ik neem ook geen camera mee als ik naar een dierentuin ga. Foto's van de natuur en bouwsels hebben een bepaalde sfeer die me meer interreseert.

@ Dwarrel: plaats er eens 1 puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Begrijp me niet verkeerd, dierenfoto's kunnen heel mooi zijn, maar het trekt me op 1 of andere manier niet om ze zelf te maken.. ik neem ook geen camera mee als ik naar een dierentuin ga. Foto's van de natuur en bouwsels hebben een bepaalde sfeer die me meer interesseert.

@ Dwarrel: plaats er eens 1
puh2.gif

Ieder zijn eigen smaak, maar niks is zo leuk als dierenfotografie. Niks is er zo uitdagend als een schuw dier. Het posten, de interactie met het dier, de compositie bepalen zonder controle over het onderwerp.

Wanneer je een mens fotografeert kan je vragen of hij een pose aanneemt, bij een dier ben jij degene die dat doet.

Het is misschien irritant als je voor de zoveelste keer achter een vlinder aan moet lopen omdat hij weer is opgeschrikt, maar des te gelukkiger ben je met het resultaat wanneer je het wel lukt om er een goede foto van te maken.

Oh en foto's in de dierentuin maken is natuurlijk weinig aan. De echte mannen gaan de ruige natuur in!

Maar nogmaals, iedereen zijn eigen smaak smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou ik ben het nog aan het uitzoeken, maar de stufie is lager op een kunstacademie, de opleidingen zijn doorgaans prijzig en met alleen stufie red ik het niet.

Hm, tjah, ik weet het niet helemaal, maar volgens mij heeft mijn broer het ook zonder al te veel ondersteuning van mijn ouders gered, en het laatste jaar kreeg hij geen stufie meer (al een andere opleiding daarvoor gedaan); en zijn studieschuld was ook niet enorm hoog.

Misschien verschilt het per kunstacademie. Volgens mij is in Zwolle het eerste jaar een algemeen jaar; dus moet je dan ook andere kunstdisciplines doen. Ik weet niet of je dat wilt? smile.gif

En: waarom een kunstacademie en geen fotovakschool? Omdat een fotovakschool nog meer geld kost? Kunstacademie legt wel grote nadruk op 'Kunst' he, dus op het experimentele enz. Is dat wel wat voor je? (Niet lullig bedoelt, maar wat ik van je foto's heb gezien, ziet het er niet enorm experimenteel uit smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hm, tjah, ik weet het niet helemaal, maar volgens mij heeft mijn broer het ook zonder al te veel ondersteuning van mijn ouders gered, en het laatste jaar kreeg hij geen stufie meer (al een andere opleiding daarvoor gedaan); en zijn studieschuld was ook niet enorm hoog.

Misschien verschilt het per kunstacademie. Volgens mij is in Zwolle het eerste jaar een algemeen jaar; dus moet je dan ook andere kunstdisciplines doen. Ik weet niet of je dat wilt?
smile.gif

En: waarom een kunstacademie en geen fotovakschool? Omdat een fotovakschool nog meer geld kost? Kunstacademie legt wel grote nadruk op 'Kunst' he, dus op het experimentele enz. Is dat wel wat voor je? (Niet lullig bedoelt, maar wat ik van je foto's heb gezien, ziet het er niet enorm experimenteel uit
smile.gif
)

Klopt fotovakschool zit ik ook over te denken, ik wil absoluut geen andere kunstdisciplines doen. Ik heb het niet zo op schilderen. (tekenen ala)

Het probleem is dat ik me op het moment nog steeds ict-er in opleiding kan noemen en dat het voor mij dus ook de 2e opleiding is. Niettemin ga ik naar verschillende open dagen om het allemaal uit te zoeken.

Fotografisch vormgever lijkt me bijvoorbeeld leuk. Je zit dan echter wel aan 3350 euro per jaar voor 1 dag in de week bij een opleiding die 4 jaar duurt. (let wel: stufie gaat hier nog vanaf, althans dat hoop ik)

Dat is namelijk ook een probleem voor mij: als ik 1 dag in de week naar school ga, wat verwachten ze dan dat ik die andere 4 dagen doe? Als je het even uitrekent zou het betekenen dat je in 10 maanden je opleiding kan halen.

Misschien zou ik het dan kunnen combineren met een tijdelijke baan, maar probeer maar eens een goed betaalde baan voor 4 jaar te vinden waarin je 4 dagen in de week werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...] Het is misschien irritant als je voor de zoveelste keer achter een vlinder aan moet lopen omdat hij weer is opgeschrikt, maar des te gelukkiger ben je met het resultaat wanneer je het wel lukt om er een goede foto van te maken.

party.gif heel erg mee eens! Ik heb vorig jaar een prachtige serie van vlinders gemaakt, maar dat heeft me wel anderhalf uur gekost ofzo. Gelukkig waren er daar zo vet veel vlinders dat je er altijd wel eentje voor de lens kon krijgen. Maar 't was echt een uitdaging om ze zo dichtbij en zo mooi mogelijk op de foto te krijgen, vooral omdat ze gewoon doen waar ze zelf zin in hebben. Maar da's juist het leuke!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Dwarrel: plaats er eens 1
puh2.gif

Working_Aida_by_Anna_M_H.jpg

Dit is er dus 1 die eigenlijk mislukt is, en daarom ook bewerkt is. Ook ongeveer de enige bewerkte foto die ik heb engel.gif

Dit wil ik dus een keer scherp op de foto krijgen yes.gif

Helaas kom je meestal alleen niet dichtbij genoeg (of heb ik geen ver genoege lens engel.gif) om dit vol en scherp in beeld te krijgen.

Maar het gaat me zeker een keer lukken engel.gif

Kijk dit is easy:

Aida_at_work_by_Anna_M_H.jpg

Schapen staan zo goed als stil en hond ligt voor paar seconden ook stil, dus dat is goed te doen.

Deze foto is al wat lastiger omdat de hond bijna nooit te zien is door of naast de poten van de schaap.

__Good_boi___part_two_by_Anna_M_H.jpg

Ik kan je niet zo goed uitleggen wat een foto is volle vaart is...maar als ik hem ooit schiet, dan laat ik hem zeker zien smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Probeer maar eens een hond op volle snelheid tijdens een wedstrijd schapendrijven netjes op de foto te krijgen
engel.gif
uitdaging zat
yes.gif

Het is dan waarschijnlijk niet tijdens een wedstrijd; maar wel in volle vaart en volgens mij ook een goed gelukte foto:

Bink_op_t_strand_by_Anna_M_H.jpg

worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid