Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

als eerste, dit topic is niet bedoeld als pro-ana. Keep that in mind wanneer je post! knipoog_dicht.gif

Een aantal jaar geleden zag ik eens een docu waarin een meisje met anorexia nervosa werd gevolgd. Ze bezocht ook pro-anorexia (zgn. pro-ana) sites. Eigenlijk heeft dit me sindsdien niet meer losgelaten. Ik schrok van de 'tips and tricks' die er staan, hoe meiden elkaar steunen om anorexia vol te houden. Even om een beeld te scheppen het volgende krantenartikel:

"Drink na elke hap een slok water. Braken? Dat doe je onder de douche zodat je ouders het niet horen." De adviezen zijn afkomstig van weblogs en websites waar meisjes elkaar aanmoedigen om zo min mogelijk te eten. Het zijn zogenoemde pro-ana (pro-anorexia nervosa) sites. Een uur surfen levert ruim vijftig van zulke Nederlandstalige sites op. Zoekmachines geven aan dat er honderden Nederlandse pro-ana sites zijn. "Op de sites houden meisjes in dagboeken hun gewicht, en hun streefdoel bij. De vrouwen zijn veelal tussen de 12 en 24 jaar oud en wegen variëre d tussen de 40 en 55 kilo. Ze zetten foto's van dunne catwalk-modellen als Kate Moss en andere beroemdheden op hun site. De plaatjes zijn om 'thinspiration' op te doen. Met teksten als 'hunger hurts, but starving work' en 'Yeah, it's hard, but you can take it?' motiveren ze elkaar.

"En anorexia nervosa heeft ook desastreuze gevolgen?, waarschuwt kinder- en jeugdpsychiater Annemarie van Elburg. Ze werkt bij Rintveld, een centrum voor eetstoornissen dat onderdeel uitmaakt van de instelling Altrecht voor geestelijke gezondheidszorg.

"Anorexia nervosa kan op lange termijn dodelijk zijn en heeft ernstige lichamelijk en psychische gevolgen. Het is een psychiatrische ziekte waarbij iemand de overtuiging heeft te dik te zijn, en niet meer het vermogen heeft om in te schatten wat een reëel lichaamsbeeld is, legt Van Elburg uit. Volgens wetenschappers is anorexia nervosa genetisch bepaald en hebben bepaalde mensen dus aanleg om het te krijgen.

"De pro-ana meisjes zien 'Ana' als een leidster, een denkbeeldige vriendin die helpt om af te vallen. Op veel sites staat dezelfde geloofsbelijdenis, een brief van 'Ana' met daarin de tekst: 'Anorexia is mijn naam, maar je mag mij Ana noemen. In de komende tijd zal ik veel tijd in je investeren en ik verwacht hetzelfde van jou. Je bent niet toegestaan veel te eten. Je glimlacht wanneer je botten ziet.? Anorexia is volgens de webloggers geen ziekte maar een levenstijl. Iets waar je voor kiest. "Onzin", zegt Van Elburg. "Pro-ana en anorexia, dat is precies hetzelfde. Als je er voor kiest om bijna niet meer te eten, zou je er ook voor kunnen kiezen wel te eten. En dat is het nou juist. Dat kunnen ze na verloop van tijd niet meer.

In de Verenigde Staten zijn de pro-ana sites verboden en in 2001 haalde webprovider Yahoo! tientallen sites uit de lucht. Albert Benschop, van de vakgroep mediastudies van de Universiteit van Amsterdam, vertelt dat dit technisch gezien bijna onmogelijk is. "De sites worden verplaatst. Soms duiken ze in the underground." En de beweging tegenhouden "kan toch niet". Benschop ziet juist een uitgelezen kans voor hulpverleners. "De meisjes zijn zichtbaar, je kan met ze in contact komen. Je zou je moeten mengen in dat netwerk en de mensen met anorexia ook andere informatie verschaffen.? Webprovider punt.nl laat in een bericht op internet weten dat er recent veel pro-ana weblogs zijn maar dat deze niet worden verwijderd."Je ontkent het probleem en het verplaatst zich." De provider roept gebruikers op om op hun eigen weblog de meisjes aan te raden hulp te zoeken.

Psychiater Van Elburg vindt dat er geprobeerd moet worden om de sites tegen te gaan. Ze is bang dat de weblogs nieuwe slachtoffers creëren. "Meisjes die met lijnen bezig zijn worden op ideeën gebracht. Patiënten met wie het beter gaat, worden mogelijk weer meegesleept.? Weblogger 'fabulously thin' ziet veel jonge meisjes op haar website voorbij komen. Daar maakt ze zich zorgen over. "Die willen wat afvallen maar raken geïnspireerd. Ik adviseer ze om het niet te doen. Voor je het weet ziet je er zo diep in dat je er niet meer uitkomt."

Juliette Vasterman, NRC, 2 sept.

Nou zijn mijn vragen hierbij..

Wat vind je van zulke sites?

Help het om deze sites te verbieden (aanpak in de VS) of is het jusit goed om ze gecontroleerd toe te staan (aanpak in NL)

Is er misschien een betere 'oplossing'?

[edit]

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Benschop schreef het volgende:

Benschop ziet juist een uitgelezen kans voor hulpverleners. “De meisjes zijn zichtbaar, je kan met ze in contact komen. Je zou je moeten mengen in dat netwerk en de mensen met anorexia ook andere informatie verschaffen

Verbieden heeft geen enkele zin omdat -zoals het artikel ook al aangeeft- de community wel op een andere site gehost wordt.

Goede voorlichting is in mijn ogen nog altijd de beste remedie tegen dit soort ziektes. De kans op sterven bij een ernstige vorm van anorexia gewoon heel duidelijk aanwezig. In mijn eigen omgeving heb ik 1 meisje gezien die hier aan heeft geleden en dat zag er echt niet gezond uit. Ik begrijp de verheerlijking op dit soort sites dan ook totaal niet verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na even zoeken vond ik het stuk weer terug van mijn log wat ik ook over dit onderwerp geschreven had. Misschien een mooie aanvulling.

Sommige teksten en foto's kunnen schokkend of triggerend zijn!

Tsja, waarom zou ik hierover willen schrijven? Zelf namelijk nooit problemen gehad met mijn gewicht en ik hou wel van een tafel vol met lekkere hapjes.

Momenteel is de discussie over Pro-ana weer begonnen. Mensen die Pro-Ana zijn, zeggen niet te lijden aan anorexia maar claimen meer kracht te hebben om te stoppen wanneer ze hun streefgewicht hebben bereikt. Overal duiken pro-anasites op waar mensen, veelal jonge meisjes ervaringen uitwisselen en elkaar tips geven om zoveel mogelijk af te vallen en hoe je bijvoorbeeld onder het eten uit komt. Complete dagboeken worden bij gehouden over hoeveel er op een dag gegeten wordt. 'Op een slechte dag at ik twee gummibeertjes...'

Ana is een levensstijl, bijna een religie. Ana kan je helpen, dat is wat de pro ana's geloven. De andere variatie is Mia, afgekort van Boulimia, waar Ana vandaan komt hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen.

Een waardeloos wicht, een dik varken, dat is wat je bent!

Je bent te zwak om niet te eten, je bent te zwak om dun te zijn!

Daarom zal je dik blijven, lelijk blijven! Nooit zul je iets waard zijn!

Tenzij je nu toch volledig voor mij kiest, dat je er volledig voor kiest om mooi te worden want je bent pas mooi als je dun bent en daarbij kan alleen ik je helpen want zonder mij ben je zwak en kan je het niet.

Je zult prachtig worden, je zult je botten kunnen zien die je laten zien wie je werkelijk bent. Als je nu zal vechten zal je mooi worden, maar dan moet je het niet uitstellen. Als je wilt dat je vieze vetrollen verdwijnen zul je moeten sporten tot je er bij neervalt, letterlijk er bij neervalt. Je zult moeten overgeven tot je bloed en gal spuugt. Je zult eten moeten weigeren want dat heb je niet nodig als je enkel nog wilt bestaan uit bot.

Nee, je zult veel dingen niet meer kunnen uiteindelijk, zitten zal je pijn doen, sporten zal je niet vol kunnen houden, maar je zult dun zijn.

Eten is hetgeen dat dat veroorzaakt, maar jij bent degene die het op eet.

Lijn, dan pas zul je wat waard zijn, ook al zul je dat uiteindelijk met een vroege dood moeten bekopen.

Eten is je vijand, ik ben je eeuwige vriendin.. onthoud dat!

Ik zal van je houden...

Liefs je redster: Ana

Het klinkt te bizar, maar er zijn veel meisjes die zich hierdoor aangesproken voelen. Met als extra voeding worden er plaatjes gepost van dunne celebs, bijv Nicole Richie en Marie-Kate Olsen, waarvan de ribben te tellen zijn waarbij bewonderend gereageerd wordt: 'Prachtig, die sleutelbeenderen die je zo goed kan zien, zij is mijn voorbeeld!'

Afvalwedstrijden, fotowedstrijden, de meest huiveringwekkende dingen komen voorbij:

meisje13.jpg

meisje20.jpg

Nu komt het boek "Thin" uit van Laura Greenfield

Zij verbleef 6 maanden lang in de Renfrew kliniek voor eetstoornissen in Florida. Ze mocht intakes en therapiesessies bijwonen, meelezen in de dagboeken van de bewoonsters, zag hoe sommigen met liegen en bedriegen onder het systeem van de kliniek probeerden uit te komen, en mocht zelfs overgeven op de camera vastleggen.

Een boek dat ik eigenlijk wel eens zou willen lezen, hoe denken deze meisjes en vrouwen?

lg013thin-Comp.jpg

lg010thin-Comp.jpg

Veel providers plaatsen voordat je de pagina opkunt een waarschuwing, maar werkt dat wel?

Zouden pro-ana sites verboden moeten worden of is het inderdaad maar een levensstijle en zou verbieden een overdreven vorm van censuur zijn?

Persoonlijk ben ik voor het verbieden van deze pro-sites, maar aan de andere kant, die sites zullen vanzelf weer opduiken maar dan moeilijker te controleren zijn. Ik ben er voor dat er een soort van online hulpverlener komt die contact opneemt met de ouders van meisjes op deze erop te wijzen wat er speelt in het leven van hun kind. Nadeel is wel: zodra ze boven de 18 komen wordt het lastiger.

Bijkomend nadeel van het verbieden van deze site's is dat de mia's en ana's claimen dat ze het recht hebben om zich zo te uitten, en daar valt ook een heleboel voor te zeggen.

Eigenlijk denk ik dat er geen 100% pro-sites mogen komen, maar dat het op die sites verplicht wordt gesteld dat er links komen naar dokters, hulpverleners en instanties die kunnen helpen en banners met waarschuwingen. Ik vraag me alleen af of het helpt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me niet voorstellen dat een gratenhuis je ideaal is als vrouw.. Iedereen wil er wel eens een kilootje afvallen, maar tussen een paar kilo afvallen en een compleet onrealistisch (levensgevaarlijk) gewicht zit een wereld van verschil.

Zijn de gevaren van anorexia wel bekend onder 12 jarige meisjes? Misschien een taak voor de scholen om hier meer aandacht aan te besteden?

* Groninger is blij dat zijn ega nog een beetje houvast heeft *

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik er tot nu toe van begrepen heb is dat vaak het gewicht niet eens de issue is. Inderdaad begint het vaak met het idee dat iemand te dik is, maar uiteindelijk weten ze allemaal wel, zeker als ze op het 'gratenhuisniveau' beland zijn, dat ze eigenlijk helemaal niet dik zijn.

Het is echter vaak het enige in hun leven voor hun gevoel waar ze macht over hebben, waar ze goed in zijn. Ze verliezen kilo's tegelijkertijd, terwijl ze zien dat anderen daar juist heel veel moeite mee hebben. Het schijnt ze een kick te geven, wetende dat hun iets lukt waar andere moeite voor moeten doen.

Door zo met hun gewicht bezig te zijn hebben ze ontzettende controle over iets in hun leven, vaak terwijl ze over de rest geen controle meer (denken te) hebben.

Het is ook gewoon echt een ziekte, je geest houdt je voor de gek, je bent er van overtuigd dat er nog steeds meer afmoet, terwijl je rationeel gezien best weet dat het niet klopt waarmee je bezig bent. De stap om weer terug te gaan echter naar een normaal eetpatroon is echter zo ontzettend moeilijk geworden, het gedrag is een houvast geworden dat mensen niet meer terug durfen. Want wie zijn ze zonder anorexia? Het wordt een soort van identiteit en mensen worden bang om die te verliezen.

Ik ben ervoor dat er inderdaad meer voorlichting komt, en dat op ana-sites altijd professionals aanwezig zijn om bij te staan met raad en daad. Het zal misschien niet voor iedereen werken, maar hopelijk wel voor een paar gevallen. En dat is voor mij al heel zinvol dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vindt het echt verschikkelijk eng dat jonge meisjes elkaar op deze manier aanmoedigen om zoveel af te vallen. Ik kan me nauwelijk voorstellen dat als je zelf hieraan leidt, dat je andere stimuleerd om er ook aan mee te doen. Maar ja, dat zal dan wel een van de dingen van de ziekte zijn.. Volgens mij heeft dit gewoon blijvende invloed op je lichaam, ook zal het later beter met je gaan..

Ik hoop dat alle meisjes die dit doen op tijd inzien dat ze proffesionele hulp nodig hebben, voordat het te laat is..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooit heb ik die reportage op televisie gezien van dat meisje, ben toen ook naar die websites gaan kijken. Ik heb me er geregistreerd, niet om mee te doen, maar om de meisjes te zeggen dat het heel ongezond is enzo wat ze doen.

Een paar posts heb ik dan kunnen maken en erna werd ik gebanned.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die sites ken ik maar al te goed. Ik heb zelf vrij stevige heupen en bovenbenen en ik voel me daar niet zo goed over, dus af en toe neem ik me, zoals zo vele meisjes en vrouwen, voor dat ik op diëet ga. Internet is erg handig om diëettips te vinden enzo, dus daar zoek ik dan af en toe ook wel eens achter. Nu ben ik ooit min of meer toevallig terechtgekomen op zo'n pro-ana-site toen ik een jaar of zestien was, en ik vond het tegelijk ziekelijk en fascinerend. Ik ging me van zulke sites ongelooflijk slecht voelen: als die meisjes van 50 kilo zichzelf al veel te zwaar vonden, wat was ik dan wel, een olifant? En die foto's, nuja, daar leek ik niet bepaald op. Ik voelde me ongelooflijk slecht door op zulke sites te kijken, wat dan als resultaat had dat ik ofwel erg veel ging eten omdat ik me zo rot voelde, of dat ik een paar dagen probeerde nauwelijks te eten. Bij mij is het nooit zo ver gekomen dat ik echt anorexia kreeg ofzo, maar ik heb me er toch echt een tijd heel slecht over gevoeld, bijna op het obsessieve af. Ik heb dus toch wel aan den lijve kunnen ondervinden dat zo'n sites nefast kunnen zijn voor het zelfbeeld van meisjes die al een beetje onzeker zijn over hun lichaam. Als je daarbij dan ook nog eens psychisch erg zwak in je schoenen staat kan ik me voorstellen dat zo'n websites je er echt onderdoor kunnen halen, om maar te zwijgen van het effect op mensen die proberen te herstellen van een eetstoornis.

Ik denk niet dat verbieden heel veel zin heeft omdat de sites dan inderdaad wel ergens anders opduiken, maar je kan ze wel minder vindbaar maken. Ik heb een half jaar terug nog eens gezocht naar zulke sites omdat het fenomeen toen net het nieuws gehaald had om één of andere reden, en het viel me op dat ik er toen echt naar moest zoeken, terwijl ik er een paar jaar geleden gewoon over struikelde, dat is hopelijk toch al een stap in de goede richting. De mensen die echt bezig zijn met zulke pro-ana-sites zullen de sites nog altijd wel weten te vinden, maar zo is de kans toch al kleiner dat meisjes die iets opzoeken over diëten ofzo per ongeluk op zulke sites belanden.

Ann, ik vind het lief van je dat je probeert om mensen op zo'n manier te helpen, maar ik vrees dat het niet veel zin heeft. Ik had de indruk dat de mensen op zulke sites zich best bewust zijn van het feit dat ze erg ongezond bezig zijn, dat moet je hen niet meer gaan vertellen, en het lijkt me best naïef om echt te geloven dat ze terug zullen eten als een wildvreemde hen online zegt dat dat moet. Vergelijk het met christenen die op een forum voor satanisten gaan vertellen over hoe fout ze zijn, dit zorgt meestal gewoon voor irritatie en een ban, en het bevestigt tevens het de-hele-wereld-is-tegen-ons- en niemand-begrijpt-ons-gevoel, en zo'n wij-tegen-zij-mentaliteit lijkt me al helemaal niet gezond. Ik vrees dat enkel professionele hulp kan helpen, en die kan jij hen helaas niet bieden. Wat wij er dan aan kunnen doen? Mja, proberen dagelijks ons steentje bij te dragen aan een maatschappij waarin mensen zichzelf kunnen zijn en je waarde als persoon niet samenhangt met een maatje 36, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja het klopt idd, maar ik heb een nogal naief karakter, of veel teveel hoop. Ik denk altijd toch ergens dat het mischien nog kan uitmaken.

gelukkig studeer ik sociaal werk en kan ik eventueel later die professionele hulp wel bieden.

Ik hoop ook dat ooit die fixatie op uiterlijk zal minder worden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

het is wel belangrijk dat als je zoiets merkt bij iemand,

Dan moet je het eerst wel merken. Vaak zijn de personen al zo lang bezig met lijnen dat ze al heel erg ver in de ziekte zitten.

Quote:
dat je haar of hem er gelijk mee confronteert

Je laat het erg makkelijk klinken zo Magere Janhein, maar in de werkelijkheid valt het vies tegen iemand te vragen of er op aan te spreken of zij (of hij) wel genoeg eet of dat je haar of hem van anorexia, boulumia of welke eet-ziekte dan ook maar "verdenkt"

Ik heb het zelf meegemaakt bij een vriendin van me en het is moeilijk als je er achter komt dat die persoon zo ziek is.

Quote:
en proffesionele hulp echt nodig is, ik heb veel om me heen gehoord wat net is goed gegaan enzo.

Profesionele hulp is zeer zeker nodig ja. Het probleem bij meisjes die pro-ana zijn is alleen vaak dat ze het niet als ziekte zien. Dan kan je ze wel de proffesionele hulp aanbieden maar ze zullen het niet accepteren.

Wat ik zelf van pro-ana sites vind?

Verschrikkelijk dat meisjes zich zo lelijk en zo dik voelen dat ze afvallen tot ze hun ribben kunnen tellen. De maatschappij is er gedeeltelijk een schuldige aan, dun zijn blijft een soort standaard van geluk en ik denk dat pas als dat beeld verdwijnt of in ieder geval minder wordt er altijd meisjes en jongens zullen zijn die anorexia krijgen, om te kunnen voldoen aan een opgelegd beeld.

Vrede, Taam

Link naar bericht
Deel via andere websites

*Shock*

Ik vind dit echt heel eng. Meisjes stimuleren elkaar om af te vallen. Niks mis mee - soms heb je een steuntje in de rug nodig -, maar dit is heel extreem.

Anorexia Nervosa is een ziekte. Bij psychische ziektes is het zo, dat ze vaak niet "erg" uitpakken, omdat de persoon geen steun vindt bij anderen. Door dit soort sites vinden ze steun en een ontzettende stimulatie.

Ik vind dat op het hele internet betere maatregelen genomen moeten worden, niet alleen tegen deze zogenaamde pro-ana sites. Maar om nou deze sites te gebruiken om deze mensen te helpen vind ik overdreven. Kunnen ze het niet beter doen zoals op de sigaretten-pakjes: 'Roken is dodelijk'? Maar dan met een advertentie naar een site die dit onderwerp van een andere kant belicht? Zolang ze maar geen lokmiddel worden om mensen te "helpen".

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb het gebruikt voor mijn cultuurges dossier, en ik was best wel geschokt van wat ik daar zag! maar ik vraag mij af op ze ook niet een beetje opscheppen tegen elkaar...? en heel erg overdreven doen. Deze sites zullen gewoon blijven bestaan. Wat je er aan kan doen geen idee, maar geen medelijden hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wist dit al, en ik vind het shockerend, maar...

Er is zoveel shockerend tegenwoordig. Ik bedoel, deze meisjes zijn zo ziek, maar ze kwetsen alleen zichzelf er mee. Andere mensen zijn zo ziek dat ze mensen vermoorden, dus dan kwetsen ze anderen er mee. (en dan bedoel ik kwetsen fysiek gezien)

Wat ik wil zeggen, er zijn zoveel erge dingen tegenwoordig. En tenzij zo'n meisje zich in jouw naaste omgeving bevind, kun je er helemaal niets aan doen.

Heeft het zin om deze websites te verbieden? Weet ik niet. Maar ik ben er wel voorstander van. Hoe dieper het weg zit, hoe minder makkelijk je er op komt als je gewoon aan het zoeken bent naar dieët tips, dus minder kans dat je 'besmet' raakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als man die meer aan moet komen dan af moet vallen toch een reactie. knipoog_dicht.gif Ik loop dan al wat jaren op internet rond en heb heel wat sites gezien, maar dit was ik nog niet tegengekomen.

Ik kwam hiermee voor het eerst in aanraking bij de opnames van EO Jong afgelopen winter. Daar ging de opname over Anorexia. Men liet ook een aantal van deze foto's zien. Ook lieten ze de websites zien.

In de uitzending gaat Manuel, de presentator van Jong, op zoek naar de webhoster van die website. Hij confronteert hem met de pro-anna sites die op zijn server staan. Zijn reactie is net zo 'erg'.

Ik ben er in ieder geval erg van geschrokken. Misschien leef ik onder een steen ofzo, maar ik wist niet dat dit bestond.

Ik ben voorstander van om deze websites bij wet te verbieden. Daarmee haal je m.i. een heleboel van deze sites al uit de lucht. Als providers zelf geen verantwoording nemen moet de overheid het in dit geval doen. nooo.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben voorstander van om deze websites bij wet te verbieden. Daarmee haal je m.i. een heleboel van deze sites al uit de lucht. Als providers zelf geen verantwoording nemen moet de overheid het in dit geval doen.
nooo.gif

Waarom verbieden? We hebben toch het recht om ons mening te uiten? Wie is de overheid om te bepalen wat je wel en wat je niet mag zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waarom verbieden? We hebben toch het recht om ons mening te uiten? Wie is de overheid om te bepalen wat je wel en wat je niet mag zeggen?

Ik ben het met je eens dat vrijheid van meningsuiting ver moet gaan, heel ver zelfs smile.gif Echter is dit, in mijn ogen, niet het uiten van je mening, maar het aanzetten tot schadelijk gedrag. Daar komt bij mij de grens van vrijheid van meningsuiting heel dichtbij. Hoe dit bij wet geregeld is weet ik niet. Wellicht dat Timon daar eens zijn visie op kan geven? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben het met je eens dat vrijheid van meningsuiting ver moet gaan, heel ver zelfs
smile.gif
Echter is dit, in mijn ogen, niet het uiten van je mening, maar het aanzetten tot schadelijk gedrag. Daar komt bij mij de grens van vrijheid van meningsuiting heel dichtbij. Hoe dit bij wet geregeld is weet ik niet. Wellicht dat Timon daar eens zijn visie op kan geven?
knipoog_dicht.gif

Ik ben het ermee eens dat het mogelijk aanzet tot schadelijk gedrag maar is dat erg? Hebben mensen zelf geen verantwoordelijkheid? Waarom kijken mensen altijd naar "de overheid" om hun verantwoordelijkheden en vrijheden af te schuiven? De overheid zou zich in mijn ogen zo min mogelijk moeten bemoeien met dit soort zaken.

Wat er in de wet staat vind ik verder niet zo heel relevant. Als het niet zou mogen zouden die sites wel al offline zijn denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik ben het ermee eens dat het mogelijk aanzet tot schadelijk gedrag maar is dat erg? Hebben mensen zelf geen verantwoordelijkheid? Waarom kijken mensen altijd naar "de overheid" om hun verantwoordelijkheden en vrijheden af te schuiven? De overheid zou zich in mijn ogen zo min mogelijk moeten bemoeien met dit soort zaken.

Mensen hebben absoluut zelf een verantwoordelijkheid. Dat begint al bij de meisjes die dit lezen en toe gaan passen. Echter kan je die in hun leeftijdsfase soms geen verantwoordelijkheid aanrekenen. Als dat wel kon lijkt het me dat je dat niet doet.

Ik vind dat providers zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen. Sta die sites niet toe en/of haal ze offline als je klachten krijgt. Feit is echter dat dit lang niet altijd gebeurd. Doordat dit niet duidelijk bij wet verboden is zullen ze niets doen omdat het in hun ogen niet strafbaar is. Dat wordt meestal veroorzaakt omdat men gewoon betaald voor zo'n site en het dus eenzijdige contractbreuk is, wat weer een hoop kosten voor de provider met zich mee kan brengen. Dat vind een provider ook niet fijn. Als het duidelijk bij wet geregeld zou zijn heeft een provider ook meer lef.

Quote:
Wat er in de wet staat vind ik verder niet zo heel relevant. Als het niet zou mogen zouden die sites wel al offline zijn denk ik.

Het aanbieden van MP3's, films en dergelijke is bij wet verboden maar deze sites zijn ook nog gewoon online engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid