Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Mensen met een psychische stoornis kunnen zelf geen verantwoordelijkheid daarvoor nemen. Ze zijn compleet afhankelijk van de buitenwereld. Het is jammer dat de negatieve invloeden vaak veel meer invloed hebben dan de positieve. Dus het heeft m.i. niks met verantwoordelijkheid van de meisjes zelf te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Mensen met een psychische stoornis kunnen zelf geen verantwoordelijkheid daarvoor nemen. Ze zijn compleet afhankelijk van de buitenwereld. Het is jammer dat de negatieve invloeden vaak veel meer invloed hebben dan de positieve. Dus het heeft m.i. niks met verantwoordelijkheid van de meisjes zelf te maken.

Ben ik geheel met je eens Snusa! Zo geldt dat voor alle psychische aandoeningen die mensen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mensen hebben absoluut zelf een verantwoordelijkheid. Dat begint al bij de meisjes die dit lezen en toe gaan passen. Echter kan je die in hun leeftijdsfase soms geen verantwoordelijkheid aanrekenen. Als dat wel kon lijkt het me dat je dat niet doet.

Weet ik niet. Ik weet ook wel dat die sites risico's met zich meebrengen maar als het zo zit kan je net zo goed het halve internet van de lucht halen. Ik word gek van die hele mentaliteit dat de overheid alles maar zou gaan moeten verbieden omdat er toevallig een paar mensen zijn die blijkbaar niet het vermogen hebben om fatsoenlijk na te denken. Waar houdt het op? Als je de overheid allerlei dingen gaat laten verbieden begeef je, je op een hellend vlak.

Quote:

[...]

ik denk dat eerder de vraag is of God het wilt

Nee hoor, dat is niet de vraag. Als de overheid gaat bepalen wat Gods wil is zijn we helemaal ver van huis. Als je in zo'n land wilt wonen kun je beter naar Iran vertrekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben ik geheel met je eens Snusa! Zo geldt dat voor alle psychische aandoeningen die mensen hebben.

Misschien offtopic, maar ik vind het nogal generaliserend (en op een bepaalde manier zelfs denigrerend) om te zeggen dat alle mensen met een psychische aandoening geen verantwoordelijkheid kunnen nemen en afhankelijk zijn van anderen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Weet ik niet. Ik weet ook wel dat die sites risico's met zich meebrengen maar als het zo zit kan je net zo goed het halve internet van de lucht halen. Ik word gek van die hele mentaliteit dat de overheid alles maar zou gaan moeten verbieden omdat er toevallig een paar mensen zijn die blijkbaar niet het vermogen hebben om fatsoenlijk na te denken. Waar houdt het op? Als je de overheid allerlei dingen gaat laten verbieden begeef je, je op een hellend vlak.

[...]Nee hoor, dat is niet de vraag. Als de overheid gaat bepalen wat Gods wil is zijn we helemaal ver van huis. Als je in zo'n land wilt wonen kun je beter naar Iran vertrekken.

nee ik had het niet over de overheid, maar gewoon individueel. De overheid is zowiezo niet echt gelovig (hier toch niet)

maar ik bedoelde eerder, dat het eerste wat ik mij afvraag is, wat zou God willen.

niet dat ik dan het antwoord heb hoorpuh2.gif

maar dat is wel altijd mijn vraag

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien offtopic, maar ik vind het nogal generaliserend (en op een bepaalde manier zelfs denigrerend) om te zeggen dat alle mensen met een psychische aandoening geen verantwoordelijkheid kunnen nemen en afhankelijk zijn van anderen...

Natuurlijk kunnen ze wel verantwoordelijkheid nemen, alleen wat betreft hun ziekte kunnen ze dat niet. Jij kan er toch ook geen verantwoording voor nemen dat jij een griepje hebt??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op een vorige opleiding kwam een klasgenoot op een website terecht waarop vele verschillende manieren stond waarop je zelfmoord kon plegen. Niet dat die jongen zo depressief was, maar hij hield wel van meer duistere zaken. Die site beschreef echt serieus hoeveel pijn elke manier deed, hoe snel je eraan doodging en hoe je de manier het beste kon uitvoeren. Alles keurig in schema, zodat je eenvoudig kon vergelijken.

De beheerder van het Open Leercentrum, waar we toen zaten, kwam erachter en verbood hem de site nog te bezoeken. Mijns inziens een terechte maatregel. Misschien dat deze jongen geen plannen had, maar er zijn genoeg mensen die dat wel hadden. Misschien was er onder degenen die met hem meekeken wel iemand die dacht: "Hmmm, misschien niet zo gek..."

Internet is een prachtige vrijplaats, maar daardoor ook een plaats voor de meest zieke en grove sites die je je maar kunt voorstellen. Op internet krijgen de meest duistere fantasieën, die eerst verborgen bleven, een plaats in de schijnwerpers. Dus ook pro-anasites. Wat je eraan kunt doen? Weinig. Internet is een te complex geheel om er strakke wetten op te kunnen loslaten. Het overschrijdt namelijk geografische en juridische grenzen.

Het probleem is echter dat het verbieden van die sites enkel symptoonbestrijding is. De duistere gedachten blijven bestaan, maar dan weer in het verborgene. En of dat nu altijd zo handig is, betwijfel ik. Ik denk dat je beter bij de bron kunt beginnen: het helpen van deze meisjes als je kunt, en het je bezinnen op het belang van schoonheidsidealen in de samenleving. Als deze meisjes geholpen kunnen worden, dan zal het aantal pro-anasites ook verminderen.

Als laatste is het goed je te realiseren dat er ook jongens zijn met eetproblemen. Misschien een stuk minder, maar ze zijn er wel. Signaleer dus niet alleen, maar onderzoek ook of er misschien méér is dan je in eerste instantie kunt zien. Want als je er enkel alleen een meisjesprobleem van maakt, dan kan de drempel voor jongens erg hoog worden om hulp te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap wel waarom meisjes zo dun willen zijn, en waarom ze daarom een steun zoeken.. Ik zou ook wel wat minder willen wegen en wat dunner willen zijn(een echt gratenhuis wil ik ook weer niet zijn!), maar als ik dat zeg verklaard men me voor gek.. Maar minder eten lukt me niet (word ik echt ongelofelijk ziek en duizelig en niet normale hoofdpijn), als het me wel zou lukken zou ik misschien ook wel anorexia gehad hebben, maar niet heel ernstig, denk ik..

De reden waarom ik dunner wil zijn en minder wil wegen, kan misschien wel liggen omdat ik omga met allemaal mensen die heel erg dun zijn en heel weinig wegen, gewoon omdat ze zo gebouwd zijn en omdat ze allemaal 20 kilo lichter zijn dan ik, en niet zo heel erg veel kleiner.. Een vriendin van mij is 1.80 en 55 kilo!! Dat is gewoon tien kilo lichter dan ik ben, en ik ben 1.74.. Verder zijn veel vriendinnen van mij gewoon een gratenhuis, maar ze eten wel goed.. Ik weet het niet, ik wil ook gewoon blij kunnen zijn met mn lichaam en gewicht, maar dat is best moeilijk.. Gewoon een stuk of wat kilos er af.. *zucht* Ik vind het zo stom dat ik zo denk..

Maargoed dit was even mijn persoonlijke gezeur zoals ik het noem, BOT smile.gif

Over die pro-ana sites; ik vind niet dat ze zonder toezicht van proffesionele mensen die die meisjes steun geven die ze nodig hebben, niet om af te vallen maar om te laten zien wat gezond is en wat toch echt niet meer. Die meisjes hebben dat echt nodig..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maargoed, aan de andere kant is het ook weer zo dat ik gewoon lekker eet wat ik lekker vind (bijvoorbeeld in de stad een loempia of een hotdog of een ijsje) maar ik voel me daar soms wel weer schuldig over. En het is ook wel waar, ik heb een gezond gewicht, maar tegenwoordig wil niemand dat meer, tegenwoordig wil iedereen een gewicht wat eigenlijk net iets te laag is, en sommige mensen gaan daar gewoon te ver in door. Ik vind het ook best ziek dat er van die pro-ana sites bestaan, maar het werkt denk ik niet om ze weg te halen. Daarentegen zou daar toezicht gehouden moeten worden, zoals ik in mijn vorige post al zei.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat herken ik zelf heel erg, dat niet-blij-kunnen-zijn-met-een-gezond-gewicht. Ik ben zelf een meter 78 en weeg 72 kilo, wat dus medisch gezien een prima gewicht is, maar ik word over het algemeen toch bekeken als 'mollig'. Ik moet zelf zeggen dat ik ook liever een maatje 38 zou hebben dan mijn huidige maat 42. Ik kan me ook enorm schuldig voelen wanneer ik zit te snoepen, het idee is er ergens ingebakken dat je dat misschien wel mag wanneer je slank bent, maar dat ik het eigenlijk niet zou mogen. Ik praat regelmatig wel eens met vriendinnen over zulke dingen, en ik heb de indruk dat dit bij een hoop meisjes en vrouwen leeft (een goede vriendin van me heeft pas nog enkele honderden euro's uitgegeven aan een zware fitnesstraining en diëet, zodat zij haar maat 42 kon omzetten in een maatje 38). Dit heeft niets te maken met gezond zijn, het lijkt wel alsof het allemaal draait om slank zijn. Ik denk dat er eerst een enorme mentaliteitswijziging zou moeten komen in deze maatschappij voordat excessen zoals eetstoornissen in de hand gehouden kunnen worden, maar ik zie het zelf niet meteen gebeuren, ik zou zelf ook niet echt weten hoe zo'n verandering zou kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat herken ik zelf heel erg, dat niet-blij-kunnen-zijn-met-een-gezond-gewicht. Ik ben zelf een meter 78 en weeg 72 kilo, wat dus medisch gezien een prima gewicht is, maar ik word over het algemeen toch bekeken als 'mollig'. Ik moet zelf zeggen dat ik ook liever een maatje 38 zou hebben dan mijn huidige maat 42. Ik kan me ook enorm schuldig voelen wanneer ik zit te snoepen, het idee is er ergens ingebakken dat je dat misschien wel mag wanneer je slank bent, maar dat ik het eigenlijk niet zou mogen. Ik praat regelmatig wel eens met vriendinnen over zulke dingen, en ik heb de indruk dat dit bij een hoop meisjes en vrouwen leeft (een goede vriendin van me heeft pas nog enkele honderden euro's uitgegeven aan een zware fitnesstraining en diëet, zodat zij haar maat 42 kon omzetten in een maatje 38). Dit heeft niets te maken met gezond zijn, het lijkt wel alsof het allemaal draait om slank zijn. Ik denk dat er eerst een enorme mentaliteitswijziging zou moeten komen in deze maatschappij voordat excessen zoals eetstoornissen in de hand gehouden kunnen worden, maar ik zie het zelf niet meteen gebeuren, ik zou zelf ook niet echt weten hoe zo'n verandering zou kunnen.

yes.gif Ja, dat is echt iets wat ik haat van deze samenleving; iedereen moet aan de lijn doen, terwijl het gros van de mensen een gezond gewicht heeft. Persoonlijk vind ik het ook beslist niet lelijk wanneer iemand wat meer weegt, wat mollig is. Maarja, ik heb makkelijk praten met mijn gewicht.

Ik vind het zo stom dat het schoonheidsideaal ongezond is. Op een site stond het bmi van allerlei modellen, actrices, zangeressen ed. Bijna allemaal hadden ze een bmi van 18 of lager nosmile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meisjes denken volgens mij vaak dat je alleen mooi bent, als je er uit ziet als een model. En dan gaat het niet alleen om je gewicht, maar ook om je gezicht en zo. Terwijl ik een heleboel vrouwen ken die wat meer 'gewoontjes' zijn, die bijv. wat steviger zijn, maar die ook mooi zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ach die maten, slaat ook nergens op soms

ik ben 1m76 en weeg 59 kg mijn bmi is dus 19 , aan de lage kant, ze denken altijd dat ik maat 36 heb maar ik heb maat 40 of soms 38 . Maar dat is gewoon normaal omdat ik zo'n lange benen heb.

en mollige meisjes zijn ook knap, iedereen kan dat zijn, vooral uitstrling en zelfvertrouwen doen veel denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, het is wel een beetje de samenleving ingeslopen. Ik kijk mensen er niet op aan als ze 'dik' zijn, maar als mensen ongezond dik zijn, vraag ik me wel af hoe het zover kan komen. Maar goed, nu heb ik het over een ander extreem gewicht.

@Frique (en anderen..): wat zou dat toezicht volgens jou moeten uitmaken? Als ze bepaalde posts die anorexia-stimulerend zijn moeten tegengaan, of als het te extreem wordt ze de posts moeten verwijderen, kan je net zo goed de hele site verwijderen. De sites bestaan immers alleen maar uit anorexia-stimulerende posts en te extreme posts.

En als ze dat allemaal moeten toelaten: wat is dan het nut van die 'toezicht'??

Toevallig trouwens dat nu net het liedje van Mika (Big Girl) uit m'n radio komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Terwijl ik een heleboel vrouwen ken die wat meer 'gewoontjes' zijn, die bijv. wat steviger zijn, maar die ook mooi zijn.

Ja precies!

Dat frustreert me mateloos. Ik heb een vriendin die mollig is, en die heeft besloten dat ze niet meer gaat zwemmen - ze schaamt zich voor haar lichaam. En dat terwijl ze mooi is. noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van nature is het vetpercentage bij vrouwen veel hoger dan bij mannen, dus 'molligheid' zit er toch wat eerder in. Ik heb nu redelijk wat ervaring met/kennis over anorexia (gelukkig niet bij mezelf) en het is echt niet te geloven in wat voor zelfdestructief gedachtenpatroon iemand terecht komt daarbij. De normale reactie vane en mens op honger/trek is om te gaan eten, maar eten is voor anorexia patienten juist een afschuwelijke afwijking van hun 'normale' gedrag

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

yes.gif
Ja, dat is echt iets wat ik haat van deze samenleving; iedereen
moet
aan de lijn doen, terwijl het gros van de mensen een gezond gewicht heeft. Persoonlijk vind ik het ook beslist niet lelijk wanneer iemand wat meer weegt, wat mollig is. Maarja, ik heb makkelijk praten met mijn gewicht.

Ik vind het zo stom dat het schoonheidsideaal ongezond is. Op een site stond het bmi van allerlei modellen, actrices, zangeressen ed. Bijna allemaal hadden ze een bmi van 18 of lager
nosmile.gif
.

Ach, dit is niet iets typisch voor deze samenleving hoor. In de Middeleeuwen was dik het schoonheidsideaal; hoe dikker hoe beter. Je begrijpt dat dat een niet al te gezonde leefstijl zal hebben opgeleverd. Later kwam de wespentaille in zwang, en droegen vrouwen verstikkende corsetten, waarmee ze nauwelijks nog normaal konden lopen en ademhalen. Je moest je vingers om de taille kunnen doen, zo dun moest hij wezen.

En wat dacht je van China, waarin vroeger voor vrouwen kleine voetjes schoonheid waren? Dus verminkten vrouwen al van kleins af aan hun voeten door standaard in veel te kleine "wurgschoentjes" te lopen. Tattoo's, lange nekken, grote lippen, er zijn zoveel schoonheidsidealen dat God Zelf haast ook niet meer weet wat nou mooi is.

Het schoonheidsideaal van de mens is altijd al pijnlijk en lastig te krijgen geweest. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden; het blijkt een welhaast universele waarheid te zijn. En altijd zijn er dan wel mensen geweest die daarin tever doorschoten en er ziek van werden. Mensen doen nu eenmaal graag moeilijk, al vanaf het begin af aan. En dat zal zo blijven tot Hij terugkomt en we échte schoonheid zullen zien. Het zal ons denk ik dan nog verrassen wat Zijn schoonheidsideaal is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden; het blijkt een welhaast universele waarheid te zijn.

Dat gaat voor anorexia iig niet op. Mensen met anorexia zijn ziek en hun denken is in de war. Ze zijn niet ziek om mooi te zijn, pfff, het is een schreeuw om aandacht en wel een hele diepgaande trieste schreeuw!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Natuurlijk kunnen ze wel verantwoordelijkheid nemen, alleen wat betreft hun ziekte kunnen ze dat niet. Jij kan er toch ook geen verantwoording voor nemen dat jij een griepje hebt??

Zeker wel. Dat je een stoornis hebt, wil niet zeggen dat je geen verantwoordelijkheid kan nemen over hoe je daar mee om gaat en ermee leeft.

Bij een griepje is het bijv mijn eigen verantwoordelijkheid of ik door blijf gaan, of dat ik rust neem en let op mijn gezondheid met vitamines e.d.

Het komt op mij over alsof mensen met een stoornis het zelf niet kunnen en totaal afhankelijk zijn van de 'betere' medemens, terwijl dat echt totaal niet zo hoeft te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zeker wel. Dat je een stoornis hebt, wil niet zeggen dat je geen verantwoordelijkheid kan nemen over hoe je daar mee om gaat en ermee leeft.

Bij een griepje is het bijv mijn eigen verantwoordelijkheid of ik door blijf gaan, of dat ik rust neem en let op mijn gezondheid met vitamines e.d.

Het komt op mij over alsof mensen met een stoornis het zelf niet kunnen en totaal afhankelijk zijn van de 'betere' medemens, terwijl dat echt totaal niet zo hoeft te zijn.

Ik denk dat je heel fout zit. Verantwoording nemen voor de stoornis kan niet. Net zoals dat jij geen verantwoording kan nemen voor het feit dat je griep hebt, dat je misselijk bent, dat je duizelig bent etc. Je kan er wel mee leren omgaan en deze mensen kunnen dat ook leren, maar daarvoor hebben ze wel hulp van buitenaf nodig (net zoals jij vitamines en rust nodig hebt). Alleen is het makkelijker om vitamines te nemen, dan hulp te zoeken en/of te accepteren. Een psychische stoornis doet iets met je en het helder denken gaat niet zo goed meer.

En, zoals ik al eerder zij, het hangt voor een groot deel af van invloeden van buitenaf, waarbij ze voor de ene invloed gevoeliger zijn dan voor de andere.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat je heel fout zit.

je mag er vanuit gaan dat ik na jaren in dit vak heel goed weet waar ik over praat. smile.gif Ik weet dat mensen met een stoornis heel goed verantwoordelijkheid kunnen nemen en dragen en echt niet afhankelijk hoeven te zijn van anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het juist met Nynthe eens. Is je helder denken vertroebeld? Ja! Betekend dit dat je geen verantwoordelijkheden meer kunt nemen? Nee! Binnen die vertroebeling kun je nog steeds keuzes maken en beslissingen en daar draag je dan nog steeds verantwoordelijkheid voor. Ben het er mee eens dat het beinvloed wordt door je stoornis, en het wordt ook vaak beleefd als iets wat je totaal overneemt, maar nouja nogmaals, zelfs binnenin die vertroebeling/overname etc. kun je nog steeds beslissingen nemen.

Anders zou ook niemand er ooit meer afkomen/ het stabiel kunnen houden, als je geen verantwoordelijkheid meer kunt nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid