Spring naar bijdragen

geloven: bevrijdend of benauwend?


Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

ik leid vanavond een clubavond over dit thema, hebben jullie nog ideeen, bijbelteksten, songteksten, videobeelden, die ik zou kunnen gebruiken?

En, wat vinden jullie van deze vraag? is geloven bevrijdend of benauwend? en waarom vind je dat?

thnx! Martine

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Mat 11:28

      

Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven.

Quote:
Gal 5:1

      

Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.

Deze vind ik altijd wel vet smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij een waar geloof wordt je bevrijd van zonden en ben je gered... deze uitsluiting van zonden en 'kracht' van het geloof op je leven heeft voor buitenstaanders echter een benauwende indruk.

Het kan een benauwende indruk opwekken, omdat de buitenstaander niet weet wat de persoon nu precies gelooft. Ook kan het voor de buitenstaander bewondering opleveren dat iemand veel kracht en moed put uit het geloof.

Het geloof is benauwend bevrijdend, juist dat bevrijdende aspect die kan een benauwde werking hebben op de gelovige. Deze kan dichtslaan en daardoor "depressief" worden, met het oog op "dat kan toch niet voor mij gelden". Het onbeschrijfelijke genadeoffer van Christus voor onze bevrijding kan een drukkende, benauwde werking hebben, maar we mogen weten dat de Genade van God ons daarin kan leiden en voorzien om dat benauwende te doorstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbeltekst:

En tegen de Joden die in hem geloofden zei Jezus: ‘Wanneer u bij mijn woord blijft, bent u werkelijk mijn leerlingen. U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.’ (Joh 8:31,32)

Er zullen vast nog meer teksten zijn, maar dit is de enige die ik zo gauw kan vinden, heb hem toevallig gisteren nog gelezen. Wel grappig dat de leerlingen er weer niets van snapten (zie volgende verzen) puh2.gif

Maarja, verder ben ik van mening, en ik geloof dat dit ook mede door deze tekst goed te onderbouwen is dat geloven je op elke mogelijke manier vrijmaakt. Met geloven bedoel ik ook Jezus volgen, van Hem houden met heel je hart, ziel en verstand, en ook Hem gehoorzamen.

Zelf heb ik ook wel meegemaakt hoe God kan bevrijden. Zo ben ik bevrijd van het roken waar ik eerder niet eens een dag mee kon stoppen, en opeens na een gebed van de 1 op de andere dag gestopt ben zonder moeite.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paar teksten waar ik nog op kwam:

Johannes 15:16 Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht.

Jeremia 31:31-34 31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,†want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.

Galaten 5:6 In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloven kan misschien benauwend overkomen, ik denk dat als je geloven als benauwend ziet, je meer kijkt naar "de regels" die wij mensen bij het geloof maken, en daarbij het belangrijkste mist in het geloof. Ik denk dat het geloof dus altijd bevrijdend werkt.

Nog wat opgezochte teksten:

Ps 22,9 ‘Wend je tot de HEER! Laat hij je verlossen, laat hij je bevrijden, hij houdt toch van je?’

Ps 72,12 Hij zal bevrijden wie arm is en om hulp roept, wie zwak is en geen helper heeft.

Ps 91,14 ‘Ik zal bevrijden wie mij liefheeft en beschermen wie met mijn naam vertrouwd is.

Ps 91,15 Roep je mij aan, ik geef antwoord, in de nood zal ik bij je zijn, je bevrijden en met roem overladen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor de persoon zelf bevrijdend, voor buitenstaanders benauwend.

Voor mij werkt het idd bevrijdend. Alhoewel ik denk dat ik ook wel een aangenaam leven zou hebben als ik niet zou geloven. Maarja, je geloofd of niet he smile.gif

Ik kan me niet voorstellen dat ik anderen daar mee benauw. Ik val anderen namelijk niet lastig met mijn geloof (tenzij zij erom vragen, of zoals hier op een christelijk forum). Veel van mijn vrienden zijn ongelovig, sinds ik weer tot geloof ben gekomen drink ik daar echt geen biertje minder om in de kroeg of disco (alhoewel naarmate je ouder wordt je wel minder drinkt aangezien je minder uit gaat). Ik denk dat ook zij kans hebben op de hemel. Misschien wel meer dan ik zelf aangezien voor mij de lat hoger ligt denk ik dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is iets wat ik mij bij veel Christelijke uitspraken ook afvraag.. sommigen geven mij als 'buitenstaander' namelijk een benauwende indruk.

Dat kan me best voorstellen. Sterker nog, zelf ik heb dat gevoel regelmatig als ik hier het forum lees.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is iets wat ik mij bij veel Christelijke uitspraken ook afvraag..
sommigen geven mij als 'buitenstaander' namelijk een benauwende indruk.

bedoel je dat je de indruk krijgt dat zij (die christenen) een benauwd leven leiden, of bedoel je dat ze jou (om e.o.a. reden omdat ze christen zijn) een benauwd gevoel geven? Je zin kan namelijk twee kanten op uitgelegd worden.


Samengevoegd:

Quote:

Zonder benauwdheid geen bevrijding
smile.gif

Beide dus, alhoewel het
geloof
altijd bevrijdend werkt.

kijk, het degelijke geluid worshippy.gif

Ik ben het helemaal met je eens. We zijn bevrijd, maar als je niet echt weet waarvan je bevrijd bent, dan zul je ook de dank niet kunnen opbrengen die daarbij past.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

kijk, het degelijke geluid
worshippy.gif

Ik ben het helemaal met je eens. We
zijn
bevrijd, maar als je niet echt weet waarvan je bevrijd bent, dan zul je ook de dank niet kunnen opbrengen die daarbij past.

Ja precies, en dat idee kreeg ik ook een beetje bij dit topic, maar ik vond dat ik vandaag al genoeg degelijkheid op credible had gespuid knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

bedoel je dat je de indruk krijgt dat zij (die christenen) een benauwd leven leiden, of bedoel je dat ze jou (om e.o.a. reden omdat ze christen zijn) een benauwd gevoel geven? Je zin kan namelijk twee kanten op uitgelegd worden.

Enerzijds zie ik sommige uitspraken van de wat meer fundamentalistischere gelovigen als een 'bedreiging' voor individuele vrijheden.. ik ben voor een gelijke behandeling van alle geloven en religies in een samenleving, en op zo'n manier dat ook elke uitspraak die als discriminerend gezien kan worden of in strijd met de wet strafbaar is, ongeacht dit naar een 'heilig' geschrift herleid kan worden. Op dat punt kunnen sommige uitspraken opgevat worden als bedreigend en wellicht benauwend..

Bij andere (streng) gelovigen die bijvoorbeeld de TV afwijzen, alcohol per definitie (dus niet alleen het zware drinken wat je onder jongeren tegen komt, maar gewoon drinken anzich) of andere dingen.. dan kun je als buitenstaander het (verkeerde) idee krijgen dat iemand zich dan afsluit voor bepaalde dingen.. maar vanuit het oogpunt van de gelovigen draagt dit juist bij tot de 'bevrijding' vanuit zijn geloof..

..mjah.. kom niet echt uit mijn woorden.. hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hey allemaal,

ik leid vanavond een clubavond over dit thema, hebben jullie nog ideeen, bijbelteksten, songteksten, videobeelden, die ik zou kunnen gebruiken?

En, wat vinden jullie van deze vraag? is geloven bevrijdend of benauwend? en waarom vind je dat?

thnx! Martine

- Bevrijdend. Dat Hij bereid is om mij te vergeven. Dat ik fouten bega, zonden die ik nooit kan afbetalen, maar Hij die wilt kwijt schelden.

- Bevrijdend dat ik weet dat er een einde zal komen aan alle onrecht en mistanden in de wereld.

- Dat ik niet alleen ben. Dat Hij van mij houdt. Dat ik bij Hem mag komen.

- Dat ik weet dat als ik Hem volg, ik niet bedrogen uit zal komen, ook al zullen er op het pad veel obstakels zijn.

Al kan ik me voorstellen helemaal nergens in te geloven ook wel bevrijdend kan zijn. Voor mijn gevoel heb je dan minder verantwoording af te leggen.

Maar ja, als ik zou besluiten niet te geloven zou ik mezelf voor de gek houden en is het niet 'niet geloven', maar realiteit ontkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zou je dat uit kunnen leggen?

Als ik moraalloos zou willen handelen, of beter gezegd, ik in principe wel een moraal heb, maar soms mijn zwakke momenten heb, zouden er verschillende zaken zijn waar ik mee weg kom, omdat het niet strafbaar is of je er niet mee gepakt wordt. Waarbij ik natuurlijk stel dat ik ook natuurlijk een moraal zou hebben als ik niet geloofde. Als iemand moraal loos is, is er iets mis met die persoon.

Maar, ook een ander punt. Er zijn wel punten waarvan ik ik zelf geen echte principiële bezwaren tegen zou hebben, als God het niet zou afkeuren. Ik zou bijvoorbeeld niet tegen seks voor het huwelijk zijn, zeker niet binnen een vaste relatie. Aan de andere kant denk ik dat dingen ook misschien wat rekbaarder en buigzamer zijn. Ik moet het aan mezelf kunnen verantwoorden. Als ik mezelf overtuig is dat prima.

Nu kan mezelf nog zo overtuigen dat de diepe haat tegen iemand terecht is en als ik die persoon iets vreselijks zou gunnen, die persoon dat ook verdient. Maar mezelf daarvan overtuigen heeft niet zoveel zin...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik moraalloos zou willen handelen, of beter gezegd, ik in principe wel een moraal heb, maar soms mijn zwakke momenten heb, zouden er verschillende zaken zijn waar ik mee weg kom, omdat het niet strafbaar is of je er niet mee gepakt wordt. Waarbij ik natuurlijk stel dat ik ook natuurlijk een moraal zou hebben als ik niet geloofde. Als iemand moraal loos is, is er iets mis met die persoon.

Maar, ook een ander punt. Er zijn wel punten waarvan ik ik zelf geen echte principiële bezwaren tegen zou hebben, als God het niet zou afkeuren. Ik zou bijvoorbeeld niet tegen seks voor het huwelijk zijn, zeker niet binnen een vaste relatie. Aan de andere kant denk ik dat dingen ook misschien wat rekbaarder en buigzamer zijn. Ik moet het aan mezelf kunnen verantwoorden. Als ik mezelf overtuig is dat prima.

Nu kan mezelf nog zo overtuigen dat de diepe haat tegen iemand terecht is en als ik die persoon iets vreselijks zou gunnen, die persoon dat ook verdient. Maar mezelf daarvan overtuigen heeft niet zoveel zin...

Wat je eigenlijk zegt is vrij logisch.. als een religie je allerlei dingen oplegt (geboden/verboden) en deze zijn soms vrij strikt, dan is de algemene maatschappelijke gedachte die misschien wat minder strikt is dan ook gelijk wat 'losser' en 'rekbaarder'.. maar voor de 'ongelovige' maakt het niet veel uit.. Immers "Nederland is pas een klein land als je het vergelijkt met andere landen"..

Met 'iemand die helemaal nergens in gelooft' is trouwens volgens mij ook iets mis.. geen geloof in liefde, de samenleving, goedheid van de mens, toekomst, zichzelf.. ja, als je nergens in gelooft dan heb je inderdaad wellicht lak aan regels en je omgeving en zou je daarvan 'bevrijd' zijn.. maar of dat is wat je bedoelde.. noparty.gif

Maargoed, eveneens is een persoon die enkel dingen niet doet omdat het 'geschreven staat' of omdat hij het gevoel heeft anders problemen met zijn geloof te krijgen.. ja.. dat lijkt mij ook geen geweldig persoon.. is een persoon zonder geloof dan 'aardiger' als hij net zo aardig doet als een religieus iemand omdat hij dat puur uit zichzelf doet?

Maarja.. ik zit weer te zwetsen.. party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maargoed, eveneens is een persoon die enkel dingen niet doet omdat het 'geschreven staat' of omdat hij het gevoel heeft anders problemen met zijn geloof te krijgen.. ja.. dat lijkt mij ook geen geweldig persoon.. is een persoon zonder geloof dan 'aardiger' als hij net zo aardig doet als een religieus iemand omdat hij dat puur uit zichzelf doet?

Kan enigszins schijnheilig overkomen idd. smile.gif Ik krijg er al jeuk van. widegrin.gif

Maar opzich hoeft dat denk ik ook niet op die manier.

Maar als iemand heen haat tegen iemand wilt koesteren en 'm het beste zou toe willen wensen, vanuit die overtuiging die persoon doet het wel uit liefde en gehoorzaamheid aan God. Ik denk dat uit dat verlangen het je ook zal veranderen, dat God je zal veranderen en het iets van jezelf zal worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloven is voor mij een combinatie van beiden. Aan de ene kant vind ik het fijn om te weten dat no matter what ik Hem mag vertrouwen op zijn belofte dat Hij er altijd is geweest, is en zal blijven, ook voor mij. Dat is wat ik ook gedaan heb alles bij Hem neer mag leggen. God en mijn geloof in Hem is een belangrijke basis in mijn leven.

Maar het kan soms ook heel benauwend werken omdat mijn eigen ik, mijn gevoel soms lijnrecht tegen mijn geloof in gaan. Dit komt vaak neer op de principes vanuit mijn geloof. Mijn eigen ik wil eigenlijk dan het ene, of is het juist eens met dat andere, maar dan doe ik echt uit geloof het andere. Het is een pure stap in geloof, terwijl mij dat soms best tegenstrijdige gevoelens kan geven. Maar op die momenten hou ik mezelf voor dat Hij uiteindelijk weet wat het beste is, Hij heeft meer levenservaring dan ik knipoog_dicht.gif Dus Hij zal wel weten waarom en daar vertrouw ik dan op. Maar dat is nog steeds niet altijd makkelijk.

Verder kan het me benauwen vanwege de mensen van wie ik hou maar van wie ik weet dat ze Jezus niet als hun Redder zien. Ik vind dit een beangstigend idee, wil ze voor altijd, eeuwig bij me hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

bevrijdend en benauwend.

Er staan genoeg teksten in de bijbel die je zeggen wat je allemaal moet doen of anders is God echt kwaad.

Dus pas maar op als je daarin faalt.... je moet 24/24 je best doen en opofferingen maken die je zelf soms niet zo leuk vind. En soms is dat moeilijk en dat kan het benauwende zijn.

Allesinds zo vat ik het op als ik aan de bijbel denk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid