Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Ook in die casus geef je geen duidelijke reden aan om de beademing stop te zetten. Zonder die duidelijke, medische, reden, is het moreel onaanvaardbaar.

Ik denk dat ik wel een duidelijke reden geef, namelijk dat het kind ook zal overlijden wanneer het nog aan de beademing ligt. Het zal dus hoe dan ook doodgaan, ook als het aan de beademing (= de behandeling) ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 310
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

CvW wenst zich niet met suggestieve en misselijke stoten onder de gordel te laten aanspreken. Als mijn reactie ongewenst is, dan reageer ik niet he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nog maar eens dan: ik geef niet mijn visie, maar ik geef zo goed als ik kan de katholieke visie.

"ik vind" vind ik zelden een sterk argument.

Het was slechts voor de volledigheid. flower.gif

Ik kom wel op bepaalde punten in een morele spagaat terecht. Zo ben ik bekent met een afdeling laag niveau zwakbegaafden. Vergeet de naar treinen zwaaiende blije mongooltjes die je incidenteel onderkwijlen, die mensen worden volgepompt met antidepressiva omdat hun leven zo volkomen *** is. Euthanasie zou naar mijn inschatting even wenselijk als moreel verwerpelijk zijn.

(Godwin kom er maar in)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit betekent dat er gradaties zijn in de morele verwerpelijkheid van moord. Dit betekent bijvoorbeeld ook dat de doodstraf de facto moord is.

Dat vind ik dan alleen gebaseerd op het feit dat het te maken heeft met levensbeëindigen, volgens mij is de doodstraf op grond van andere dingen dan de op de grond van moord en euthanasie. Tenminste, ik zie de doodstraf met andere dingen te maken hebben dan moord, en moord weer met andere dingen dan met euthanasie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat vind ik dan alleen gebaseerd op het feit dat het te maken heeft met levensbeëindigen, volgens mij is de doodstraf op grond van andere dingen dan de op de grond van moord en euthanasie. Tenminste, ik zie de doodstraf met andere dingen te maken hebben dan moord, en moord weer met andere dingen dan met euthanasie.

Als je, zoals ik, een universele definitie voor moord probeert te verzinnen, dan is iets al snel moord vrees ik.

- het is met voorbedachte rade zijn.

- het beoogde doel moet de dood zijn.

- het doden is niet op initiatief van de gedode.

De doodstraf valt hieronder, in de meeste definitisch word er wel onderscheid gemaakt voor doden vanwege juridische redenen en zo, maar goed dan zijn er bijvoorbeeld niet zo veel mensen vermoord tijdens de Holocaust.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

CvW wenst zich niet met suggestieve en misselijke stoten onder de gordel te laten aanspreken. Als mijn reactie ongewenst is, dan reageer ik niet he.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

CvW wenst zich niet met suggestieve en misselijke stoten onder de gordel te laten aanspreken. Als mijn reactie ongewenst is, dan reageer ik niet he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je, zoals ik, een universele definitie voor moord probeert te verzinnen, dan is iets al snel moord vrees ik.

- het is met voorbedachte rade zijn.

- het beoogde doel moet de dood zijn.

- het doden is niet op initiatief van de gedode.

De doodstraf valt hieronder, in de meeste definitisch word er wel onderscheid gemaakt voor doden vanwege juridische redenen en zo, maar goed dan zijn er bijvoorbeeld niet zo veel mensen vermoord tijdens de Holocaust.

Het verschil tussen moord en doodstraf is vooral dat moord wederrechtelijk is (dus in strijd met het recht) en de doodstraf juist in overeenstemming met het recht is (of dat althans beoogt te zijn). De doodstraf kun je dan enkel als moord bestempelen als het zou gaan om een onrechtvaardige straf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

CvW wenst zich niet met suggestieve en misselijke stoten onder de gordel te laten aanspreken. Als mijn reactie ongewenst is, dan reageer ik niet he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De doodstraf kun je dan enkel als moord bestempelen als het zou gaan om een onrechtvaardige straf.

Weinig is subjectiever dan het idee wat rechtvaardigheid precies is. Ik ben het met de papen eens dat de doodstraf alleen mag als er geen andere mogelijkheid is. Niet dat ik het erg vind als een seriemoordenaar terecht gesteld wordt, integendeel, maar ik zie het desalnietemin als moord.

Dat is de andere kant van de ethische spagaat in deze.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Hoeft niet. Schuldige nalatigheid is al voldoende imho.

[...]Of de dood moet duidelijk voorzienbaar zijn.

[...]Vind ik niet relevant. Zelf-moord = moord.

Wauw..... maar goed, het is wel consistent en zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Welk deel van mijn reactie begrijp je niet? Als de vraag gesteld is binnen katholieke context, is mijn antwoord simpelweg het antwoord van de Kerk. Niet-katholieken, en trouwens ook katholieken, moeten vooral een kind laten dood gaan als ze denken dat dat beter is.

CvW, de visie van de katholieke kerk ken ik wel, wat ik vooral wil weten is wat je zélf zou doen in zo'n bepaalde situatie. Niet wat wel of niet correct is om te doen volgens een bepaalde leer.

Quote:

In mijn woonplaats staat een groot instituut waar onder andere doof-blinde kinderen worden opgevangen, vaak nog met een reeks aan andere complicaties.

Bedenk heel goed wat je zegt, als je zegt dat een coma-patient die bij eventueel ontwaken doof-blind zal zijn
om die reden
beter dood kan. Consequent doorredeneren betekent dan dat die kinderen hier in het dorp ook dood moeten. Ik vind dat persoonlijk wat ver gaan.

Doof-blind, niet meer kunnen praten, bewegen, zelfstandig eten. Het hele 'leven' bestaat uit niets anders dan het laten kloppen van een hart en ademen. De vraag is zelfs of zo iemand dan nog enige vorm van bewustzijn zou hebben. Zou je de behandeling staken als je weet dat mocht het kind zelfstandig gaan ademen, dat het verder letterlijk zou leven als een plant? Is dat dan nog een menswaardig bestaan? Vooral als je weet dat het kind vóór de ziekte er al moeite mee had dat het niet kon wat 'gewone' kinderen allemaal wel kunnen, zoals lopen, rennen, klimmen, snoepen.

En CvW: ik post niet in dit topic om de visie van een bepaalde kerkstroming hierop te weten te komen. Als ik die zelf al niet wist kan ik die namelijk zzelf wel opzoeken. Ik wil juist graag weten wat je zelf zou besluiten in die bepaalde situatie, en op grond waarvan. ALs dat dan op grond van de kerkleer is kun je gewoon zeggen 'en dat besluit ik op grond van (in jouw geval) de katholieke leer'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

CvW wenst zich niet met suggestieve en misselijke stoten onder de gordel te laten aanspreken. Als mijn reactie ongewenst is, dan reageer ik niet he.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

CvW wenst zich niet met suggestieve en misselijke stoten onder de gordel te laten aanspreken. Als mijn reactie ongewenst is, dan reageer ik niet he.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

CvW wenst zich niet met suggestieve en misselijke stoten onder de gordel te laten aanspreken. Als mijn reactie ongewenst is, dan reageer ik niet he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: knip, zie BOT oproep



OT: ik denk dat het in sommige gevallen geoorloofd is niet te kiezen voor een bepaalde behandeling die het leven met een paar weken zou kunnen verlengen.. je gaat dan misschien wel eerder dood dan eigelijk gehoeven had, maar toch heb ik gevallen gezien waarin ik denk dat dit niet verkeerd is.

verder heb ik veel begrip voor mensen die voor euthanasie kiezen, wat niet betekent dat ik het goedkeur.. Heb het nou een paar keer van dichtbij meegemaakt.. en ik snap dat mensen soms niet langer willen lijden.. taferelen zijn soms ook echt afschuwelijk.. nosmile.gif Blijft gewoon een erg moeilijke zaak.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"ik vind" vind ik zelden een sterk argument.

Is 'de kerk vind' dan wel een sterk argument? Op dit forum discussiëren we met jou, Cornelius en zijn we geïnteresseerd in jouw visie, niet in wat 'de kerk vindt' yes.gif


Samengevoegd:

Quote:

Zelf-moord = moord.

Zelf-moord is een pejoratieve term die een omschrijving is voor suïcide, terwijl er een moreel oordeel zit ingebakken. Ik zie niet in hoe je iets moord kunt vinden als je zelf degene bent die dood wil, zo ook bij euthanasie-op-verzoek.

Deze discussie doet me er overigens wel aan denken dat ik nog een juridisch bindende verklaring moet opstellen, om gedood te worden in situaties waarin ik niet meer wil leven, maar niet meer kenbaar ben die wil duidelijk te maken (zoals bij het soort coma waar bovenstaande casus om gaat). link

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

CvW wenst zich niet met suggestieve en misselijke stoten onder de gordel te laten aanspreken. Als mijn reactie ongewenst is, dan reageer ik niet he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

* Think voelt de dip en morele verontwaardiging alweer aankomen door zich in dit topic te mengen - dom, dom, dom * (overigens bedoel ik hier: de morele verontwaardiging om het ontzeggen van mensen hun eigen ondraaglijk lijden te (laten) stoppen, maar dat zal wel overreacting van mijn kant zijn als dat komt, want niemand heeft het hier over een verbod, ook CvW niet - maar de angst blijft voor wat christelijke partijen in de regering ooit zouden kunnen gaan bekokstoven en terugdraaien - en we moeten voorúit: naar een menselijk, humaan, zacht en in gezelschap van familie en dierbaren sterven van mensen met ondraaglijk psychisch lijden in plaats van een angstige sprong voor de trein, van een flat, met een gasexplosie, mes, overdosis al dan niet met plastic zak om het hoofd - hoeveel fijner is een lethale dosis medicijn terwijl je familie om je heen zit in je eigen huiskamer?).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

CvW wenst zich niet met suggestieve en misselijke stoten onder de gordel te laten aanspreken. Als mijn reactie ongewenst is, dan reageer ik niet he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Is 'de kerk vind' dan wel een sterk argument? Op dit forum discussiëren we met jou, Cornelius en zijn we geïnteresseerd in
jouw
visie, niet in wat 'de kerk vindt'
yes.gif

Ik ben Cornelius niet - dat had je al gezien - maar 'wat de Kerk (met hoofdletter dus) vindt' - is katholiek gesproken een zeer sterk argument.

Jezus sprak bij de zending van de 72 leerlingen:

Lukas 10:16

"Wie u hoort, die hoort Mij; en wie u verwerpt, die verwerpt Mij; en wie Mij verwerpt, die verwerpt Degene, Die Mij gezonden heeft."

De Kerk is door Jezus ingesteld waardoor zijn zending tot aan het einde der tijden kan worden gerealiseerd.

De bisschoppen van nu zijn de opvolgers van de apostelen. De paus en de gezamenlijke bisschoppen in vereniging met de paus vormen het zichtbare leergezag van de Kerk. Het behoort onder meer tot hun herderlijke taak ons te onderwijzen in het geloof en de uitwerking daarvan in de praktijk. (Onzichtbaar wordt de Kerk geleid door Christus, door de H. Geest.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zelf-moord is een pejoratieve term die een omschrijving is voor suïcide, terwijl er een moreel oordeel zit ingebakken.

En allemaal bedacht door de Romeinen, die suicidale slaven als kapitaalsvernietiging zagen, meen ik me te herinneren. Zo hoogstaand is het verbod op zelf-"moord" dus. Overigens is het hele begrip zelfmoord abrahamitisch, in veel andere culturen is men wat realistischer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid