Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Wie doet er hier ook aan schietgebeden, d.w.z. korte gebeden tussendoor, vaak als je ook wat anders aan het doen bent?

Een Belgische schrijfster verwoordde het zo:

Quote:
De gebedsvorm die het meest aan mijn hectische bestaan lijkt aangepast, is zonder twijfel het schietgebed. Ik ben een groot voorstander van schietgebedjes en ik houd hierbij een vurig pleidooi om ze uit de verdomhoek te halen en het misprijzen waarmee ze worden bekeken, voorgoed weg te wuiven. Een schietgebed is precies wat de naam zegt: het schiet een pijl uit het hart van een povere gelovige recht naar God. Die pijl kan een vraag om hulp zijn of om aandacht, kracht of steun.

Het kan een mededeling zijn van iets waar je hart van overloopt. Of een uiting van onbegrip. De hele wereld kan betrokken zijn in het schietgebed. Schietgebeden kunnen altijd en overal: in bad of in bed, in een drukke groep of alleen, in de auto of aan tafel. Ze helpen me permanent online met God te zijn. Al moet ik toegeven dat mijn verbinding ook wel eens last heeft van virussen of andere storingen. Maar met God kun je altijd opnieuw verbinding maken.

Ik vind bidden zinvol en onmisbaar, omdat het voor mij de enige manier is het grote geheel in de gaten te houden. Onze wereld moet worden bekeken vanuit ‘goddelijk perspectief’. De groei van de kracht van het goede zie je niet op elk moment. Alleen mijn link met God kan me daarbij helpen.

Hoewel ik de term 'online met God' niet voor m'n rekening wil nemen, en het het normale gebed niet moet vervangen, kan ik het er wel redelijk mee eens zijn. Dit lijkt me ook weer een geschikt middel om het leiden van gescheiden spirituele levens tegen te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Een schietgebed is precies wat de naam zegt: het schiet een pijl uit het hart van een povere gelovige recht naar God. Die pijl kan een vraag om hulp zijn of om aandacht, kracht of steun.

Het kan een mededeling zijn van iets waar je hart van overloopt. Of een uiting van onbegrip. De hele wereld kan betrokken zijn in het schietgebed.'

Herkenbaar ja smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nehemia deed aan schietgebedjes
smile.gif

Ik heb het even opgezocht clown.gif:

4 En de koning zeide tot mij: Wat verzoekt gij nu? Toen bad ik tot God van den hemel.

5 En ik zeide tot den koning: Zo het den koning goeddunkt, en zo uw knecht voor uw aangezicht aangenaam is, dat gij mij zendt naar Juda, naar de stad der begrafenissen mijner vaderen, dat ik ze bouwe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nehemia deed aan schietgebedjes
smile.gif

Kijk, dat wist ik, als goed katholik dan natuurlijk weer niet. puh2.gif

Quote:
Ik trouwens ook, al ben ik het eens met wat je zegt; het moet niet het normale gebed gaan vervangen als in 'ik hoef niet te bidden want ik praat de hele dag door al met God'.

Inderdaad, eensch! yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het bidden voor het eten in de meeste gevallen eigenlijk ook maar een schietgebedje? Bij mij gaat het vaak niet verder dan, Here zegent U deze maaltijd amen.

Wat vinden jullie van deze stelling?

Dat lijkt me geen schietgebedje, het komt in elk geval niet overeen met de omschrijving uit de openingspost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja, ik beken smile.gif

naast de 'schietgebedjes' in de traditionele zin van het woord (om hulp roepen richting God) is het bij mij ook vaak gewoon iets als dankbaarheid (voor iets moois wat ik zie, etc), of zoals die schrijver het verwoord: "Het kan een mededeling zijn van iets waar je hart van overloopt"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmja, echt schietgebedjes doe ik niet zo eigenlijk. Tenminste niet in de zin van "Heer sta me bij" ofzo puh2.gif Ik praat wel de hele dag door met God, das ook iets wat ik nog niet lang doe, maar wel erg leuk, vooral als God soms terugpraat.

Als ik zo even nadenk ben ik blij dat ik steeds meer met God praat eigenlijk. Ik merk gewoon dat het me verandert. Ik probeer me elk moment van de dag op de aanwezigheid van God te richten, en met Hem te praten. Op die manier probeer ik gewoon 24/7 met God bezig te zijn. Hij is 24/7 bij mij, en ik probeer zoveel mogelijk van mijn tijd ook bewust met Hem door te brengen. Ik ben er nog lang niet hoor, maar het is wel een streven van me. Zeker omdat ik weet dat zodra ik Gods stem wat beter versta, en ook wat meer uit de boot durf te stappen God ook steeds meer door mij heen zal kunnen bewegen. En als God beweegt gebeuren er dingen, dus ik kan niet wachten party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmja, echt schietgebedjes doe ik niet zo eigenlijk. Tenminste niet in de zin van "Heer sta me bij" ofzo
puh2.gif
Ik praat wel de hele dag door met God, das ook iets wat ik nog niet lang doe, maar wel erg leuk, vooral als God soms terugpraat.

God praat daadwerkelijk terug. Zou je dit iets meer uit kunnen leggen? Hoe dat dan in zijn werk gaat enzo.

Edit: schijnt al eerder behandeld te zijn. kan iemand in mijn profiel een linkje posten? Ik kan het namelijk niet terugvinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Edit: schijnt al eerder behandeld te zijn. kan iemand in mijn profiel een linkje posten? Ik kan het namelijk niet terugvinden.

Ik zit te zoeken en ik kan het ook niet vinden verbaasd.gif Ik weet echt 100% zeker dat er meerdere discussies over geweest zijn... nooit echt een topic over de stem van God verstaan ofzo geloof ik, maar het is vaak terug gekomen in topics over de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan het aantal keren dat het "Oh mijn hemel" en Oh God, daar gaan we weer" met uit de mond komt, dan doe ik veel schietgebedjes. Stilzwijgend komt daar dan achteraan "schenk me geduld met die 'ongelofelijke dwarse puber'" (en dan in iets minder correcte termen.waar het de aanduiding van zoon/dochter betreft) pray.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid