Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

ik heb een vraag naar aanleiding van dit topic. Het gaat hier om een user die een eigen tekenfilm wil maken, maar daar hulp van anderen bij nodig heeft. Nu hoopt hij mensen te vinden die het wel \"voor de Heer\" zouden willen doen.

Ik heb cultuurwetenschappen gestudeerd. In mijn bachelor en in mijn eerste master heb ik veel gehad over de bedrijfskundige en economische aspecten van kunst en cultuur. Zie ook mijn antwoorden in het bovenstaande topic. Verder ging mijn eerste scriptie over een christelijke kunstorganisatie die overleeft zonder subsidies en geheel op vrijwilligers.

Verder heb ik ook nog wel eens wat studiegerelateerde werkervaring opgedaan op een (evangelisch) christelijk festival, waar ik een van de podia met het na-programma heb verzorgd met een budget van niks (vandaar dat jullie de naam van het festival ook niet te weten krijgen).

Wat me in mijn studie, mijn werkervaring en in het bovenstaande topic opvalt is: waarom willen christenen als het om (christelijke) kunst en cultuur gaat, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Waarom moet een kunst en cultuurproduct als het voor christenen is en een christelijk onderwerp heeft zo ongeveer gratis zijn (en hiermee bedoel ik ook de meneer die een lezing komt geven in de kerk over een bepaald onderwerp).

Mijn vraag is dan ook: Waarom heeft men in de christelijke subcultuur niet door dat cd's en boeken ook gewoon producten zijn en dat er een industrie achterzit waar geld wordt verdiend?

Waarom denk je dat die bekende spreker alle kerken afgaat en zoveel spreekt, juist ja, omdat hij z'n boeken moet verkopen.Waarom denk je dat er zo weinig films in de categorie \"left behind\" worden gemaakt? Omdat er te weinig christelijke geldschieters zijn.

Een technisch antwoord op deze vraag kan ik zelf ook wel bedenken. Ik heb zat teksten in de kast liggen die deze vraag beantwoorden, maar ik wil er ook wel eens over discusiëren.

(of is dit een specifiek evangelisch probleem?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of het een specifiek evangelisch probleem is, maar herkenbaar is het wel. Mijn familie is nogal kunstzinnig, en zij merken het ook. Kunst wordt enerzijds niet belangrijk genoeg geacht, maar als het wel belangrijk is (idd met festivals ofzo, dingen die er leuk uit moeten zien) dan is het vooral de bedoeling dat je het Pro Deo (voor God, oftewel gratis) doet in plaats van dat men je netjes een goed loon geeft.

Ik denk ook dat hierbij mee speelt, dat er waarschijnlijk toch vrij veel christelijke kunstenaars zijn die het gratis of voor weinig willen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geld is altijd al een vervelende kwestie geweest binnen de christelijke wereld. We mogen op allerlei verantwoordelijkheden gewezen worden, zolang het maar niet de portemonnee raakt. En ja, ik chargeer nu een beetje, wat het feit dat geld een pijnlijk onderwerp blijft niet wegneemt. Sommige christenen beseffen dan ook niet altijd dat het onderhouden van een parochie of gemeente gewoon veel geld en tijd kost. Van simpel onderhoud van het gebouw tot de priester of dominee die voorgaat en ook zijn brood moet verdienen.

Ik heb weleens met naasten gesproken die er wat moeite mee hadden dat je in veel katholieke parochies een paar centen voor het opsteken van een kaars moet betalen en soms ook voor het Misboekje. Maar feit blijft dat kaarsen niet gratis zijn en het drukwerk ook betaald moet worden. Het is daarom niet onredelijk om degenen die er gebruik van maken er een paar cent voor te laten betalen. Bovendien wordt het opsteken van een kaarsje zo iets meer een (bescheiden) offer dat je voor iemand brengt.

Aan de andere kant wordt de samenleving steeds duurder om in te leven. Verplichtingen als verzekeringen, belastingen, scholen en andere vaste lasten worden alsmaar duurder. Maar ook de dagelijkse boodschappen en allerlei producten of diensten waarop dan steeds weer extra belastingen moeten worden geheven. Zelfs als je een simpele web-log wil bijhouden op internet, moet je vaak nog betalen: hetzij met een maandelijks bedrag, hetzij met reclamebanners. Alles wordt duurder en voor steeds minder mensen beschikbaar.

Het is zelfs des te pijnlijker dat er mensen zijn die gewoon acht uur per dag werken, maar toch hun rekeningen niet kunnen betalen. Omdat ze dan niet genoeg verdienen op het werk. Sommige echtparen moeten dan beiden aan het werk om nog rond te komen, of wel héél sober en zuinig leven. Terwijl een ieder die werkt toch een goed en leuk bestaan zou moeten kunnen opbouwen, zonder overdreven zuinigheid. Anders werk je alleen maar puur om te overleven, wat toch niet de bedoeling kan zijn.

Sommige mensen klagen daarom dat voor Hollanders (of voor christenen) alles maar gratis moet zijn, of in elk geval zo goedkoop mogelijk. Maar als ik zie hoeveel kosten er steeds zijn en hoeveel er steeds bijkomen in deze samenleving, dan kan ik me wel voorstellen als mensen eens een keertje iets gewoon gratis of voor weinig geld willen hebben. Als veel christenen dus problemen hebben met het uitgeven van veel geld aan christelijke media, terwijl ze over het algemeen gewoon echt voor God willen leven, dan kun je ook eens kritisch kijken naar hoe dat nu écht komt.

Het verhaal kent dus twee kanten. Aan de ene kant kosten media en andere christelijke producten en diensten inderdaad gewoon geld. En soms veel geld ook. Maar aan de andere kant vraagt de samenleving ook steeds meer geld voor steeds meer verplichte kosten. Zouden we daar als christenen dan ook niet rekening mee moeten gaan houden? De samenleving doet dat niet echt, zo heb ik soms het idee, dus moeten wij die taak dan maar niet overnemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn idd christelijke kunstenaars die het voor weinig of niets willen doen, maar zouden in dat soort gevallen, geen sociale processen een rol spelen. Mijn broertje is niet echt christelijk meer, maar als ik een promotiefilmpje voor de kerk zou moeten maken, zou hij me gerust helpen en er 40 van zijn vrije uren instoppen. En als je als christelijke kunstenaar niet voor weinig of geen geld mee zou helpen met vormgevingsdingen, zou je daar dan niet op worden aangekeken in de kerk.


Samengevoegd:

@RobertF. Een kerk is een culturele organisatie hoe je het ook wendt of keert. Het mes snijdt idd aan twee kanten.

En zeker binnen de christelijke wereld heeft men vaak geen idee hoe veel tijd en geld het maken en bedenken van creatieve producten kosten. Het maken van zo'n tekenfilmserie bijvoorbeeld zoals in dat andere topic. Ik gok dat het maken van een enkele aflevering van een tekenfilm zo'n 600 tot 1000 uur kost. Om dat pro deo te willen laten doen, dat kan gewoon niet.

En bij dat ene christelijke festival waar ik aan meegewerkt heb, kreeg 900 euro om vier keer een (na)avondprogramma van een uur neer te zetten, terwijl je zo'n 750 euro nodig hebt om een beginnend bandje op je podium te krijgen. En dan waren de toegangskaartjes voor dat festival 150 euro pp. Dat vind ik wel frustrerend op zich en dat is waar ik het over wilde hebben.

Natuurlijk snap ik dat niet iedereen geld heeft, en ben ik stiekum ook wel blij dat ze in mijn kerk me nog steeds niet hebben gevraagd waar m'n tienden blijven, ookal weet ik dat mijn kerk mijn geld heel hard nodig heeft. En zodra mn scriptie af is, ga ik zeker vrijwilligerswerk doen in de kerk.

maar creatieve producten kosten gewoon geld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom marliesje,

Dat zeg ik ook, dat die producties geld kosten. En mijns inziens mogen de bedenkers en makers ervan ook gewoon voor betaald worden. Juist omdat zij ook allerlei kosten hebben en veel tijd, energie en geld besteden aan de producties. Daarom vind ik het ook niet meer dan normaal dat priesters en dominees fatsoenlijk betaald worden voor hun werk. En zouden (vaak professionele) muzikanten ook gewoon fatsoenlijk betaald moeten worden voor hun diensten.

Alleen kunnen christenen dat dus lang niet altijd opbrengen, vanwege de veel opslurpende samenleving. De vraag is dan of alle christenen krom moeten liggen (150 euro voor een festival is al een behoorlijk bedrag), of dat we misschien toch moeten versoberen. In tegenstelling tot ziektekostenverzekeringen, scholen en belastingen, zijn christelijke festivals, dure tekenfilmproducties en andere kunstuitingen niet verplicht. Ook zonder deze dingen kun je het Evangelie brengen en God verheerlijken.

Je kunt het dus ook als volgt zien: jíj kiest ervoor om een mediaproductie te maken en aan de man te brengen. Jíj kiest ervoor om mee te werken aan een festival en jíj kiest ervoor om al je tijd te steken in christelijke kunst en cultuur. Je had dat niet hoeven doen, je had ook iets anders kunnen doen. Dus mag jij niet andere mensen verplichten ervoor krom te liggen. Jij wilt het voor God doen, jij wilt je zo uiten en dat aan andere christenen laten zien.

Dit klinkt misschien heel hard, maar ik wil alleen maar even weer die andere kant aangeven. Ik kan me goed voorstellen dat muziek of kunst maken een werkelijke passie is. En een passie, een toewijding is in het leven essentieel en maakt de mens de mens. Maar dat betekent wel dat degene die het maakt de grootste offers zal moeten brengen qua tijd en geld. Hij kiest er immers voor aan die toewijding vorm te geven, ik niet. Dus als ik er niet voor wil betalen, dan heb ik daar alle vrijheid toe. Ook al zou dat betekenen dat ik niets van zijn toewijding te zien krijg.

Let wel: ik vind het dan prachtig om te zien wat hij zoal maakt, en ben best bereid daarvoor te betalen, maar heb ook mijn eigen financiële kosten die volgens de wet weer verplicht zijn. Of kosten voor de Kerk die echt voor het voortbestaan van de parochie of de Kerk wereldwijd noodzakelijk zijn. Daarvoor zijn er ook collectes en is er Kerkbalans. Maar tekenfilms, festivals en dergelijke zijn niet per se noodzakelijk. Ook zónder die dingen kan God mensen tot bekering aansporen.

Als festivals of producties dan ineens heel erg duur worden (als 150 euro voor een festival al goedkoop zou zijn, dan hou ik mijn hart vast) dan houdt dat voor mij in: geen festival of productie meer voor mij. Maar als veel meer christenen zo denken, wat niet meer dan terecht is, dan verdien je helemáál niet het benodige geld. Je zult dus moeten schipperen tussen mensen willen aantrekken en je geld terug willen verdienen. Wil je dat niet, dan moet je óf (flinke) offers brengen, óf stoppen met je werkzaakheden. Maar niet klagen als mensen ook eens een keertje zuchten als zelfs christelijke dingen nog duurder zouden moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik heb een vraag naar aanleiding van
. Het gaat hier om een user die een eigen tekenfilm wil maken, maar daar hulp van anderen bij nodig heeft. Nu hoopt hij mensen te vinden die het wel \"voor de Heer\" zouden willen doen.

Ik heb cultuurwetenschappen gestudeerd. In mijn bachelor en in mijn eerste master heb ik veel gehad over de bedrijfskundige en economische aspecten van kunst en cultuur. Zie ook mijn antwoorden in het bovenstaande topic. Verder ging mijn eerste scriptie over een christelijke kunstorganisatie die overleeft zonder subsidies en geheel op vrijwilligers.

Verder heb ik ook nog wel eens wat studiegerelateerde werkervaring opgedaan op een (evangelisch) christelijk festival, waar ik een van de podia met het na-programma heb verzorgd met een budget van niks (vandaar dat jullie de naam van het festival ook niet te weten krijgen).

Wat me in mijn studie, mijn werkervaring en in het bovenstaande topic opvalt is: waarom willen christenen als het om (christelijke) kunst en cultuur gaat, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Waarom moet een kunst en cultuurproduct als het voor christenen is en een christelijk onderwerp heeft zo ongeveer gratis zijn (en hiermee bedoel ik ook de meneer die een lezing komt geven in de kerk over een bepaald onderwerp).

Mijn vraag is dan ook: Waarom heeft men in de christelijke subcultuur niet door dat cd's en boeken ook gewoon producten zijn en dat er een industrie achterzit waar geld wordt verdiend?

Waarom denk je dat die bekende spreker alle kerken afgaat en zoveel spreekt, juist ja, omdat hij z'n boeken moet verkopen.Waarom denk je dat er zo weinig films in de categorie \"left behind\" worden gemaakt? Omdat er te weinig christelijke geldschieters zijn.

Een technisch antwoord op deze vraag kan ik zelf ook wel bedenken. Ik heb zat teksten in de kast liggen die deze vraag beantwoorden, maar ik wil er ook wel eens over discusiëren.

(of is dit een specifiek evangelisch probleem?)

Ik ken een aantal bekende spreker die zich geen zorgen over geld maken, want ze hebben het liggen in de handen van de Heer, Hij zal voorzien, wij hoeven alleen Hem te volgen en te geloven en vertrouwen, zulk soort sprekers zijn er, zoals bijv David Wilkerson en Paul Washer (wat minder bekend) en Corrie ten Boom en John MacArthur, alhoewel ze natuurlijk als mens zijnde fouten maken en het per ongeluk zelf weer overpakken.

Ik hoop dat ik je begrepen heb. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(of is dit een specifiek evangelisch probleem?)

Ik als evangelische vind het normaal om voor een muziekalbum van een christelijke band even veel neer te tellen als een seculiere band, mits de kwaliteit vergelijkbaar is. En mits de cd betaalbaar is natuurlijk. Maar ik koop geen cd's van 20 euro. Dat heeft verder niks met de intentie te maken.

En vind het normaal dat theologie boeken even duur zijn als andere wetenschappelijke boeken.

En een mooi ingebonden bijbel is lijkt mij niet gratis om te maken. Iemand die er een fulltime baan aan heeft moet ook als een fulltime baan betaald krijgen. (Boeken zijn meestal toch al geen vetpot.)

Het gaat om het doel, wat je er mee wilt bereiken en ook vind ik het normaal dat als het een baan is, dat je er voor betaald krijgt. Als je het als een evangelisatie doel hebt lijkt het me raar als je er een groot winstdoel bij hebt. Geloof als middel tot commercie en winst vind ik misbruik van geloof. Maar het lijkt me logisch dat het kostendekkend is. En als iemand er fulltime mee bezig is, lijkt het me ook logisch dat ook die tijd vergoed wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit de openingspost, voor hoeveel waren die bands geboekt en wat krijgt een vergelijkbare seculiere band voor zo'n kaliber optreden?

En volgens mij zijn alleen de cd's bij de Sjofar belachelijk duur. De mailorders en bands zelf op de optredens verkopen niet voor meer of minder volgens mij. Maarja, dat zijn dan ook meestal lui die daar niet aan verdienen maar het doen "voor de scene"...

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat christelijke cd's maar ook cd's uit de onderground belachelijk duur zijn (lees 20 euro) heeft een praktisch punt. Door de kleinere oplage duurt het gewoon langer voor de kosten eruit zijn. Bekendere bands maken hogere arbeidskosten doordat ze duurdere mensen kunnen huren en langer bezig kunnen zijn, maar denk je nou echt dat een christelijke cd maken goedkoper kan dan een niet-christelijke?

Ik vind het goed dat er onderscheid gemaakt wordt in de doelen waarmee christelijke producten worden gemaakt. Het zou niet goed zijn als evangelisatie een winstoogmerk zou hebben (dan zou het geen evangelisatie meer zijn maar marketing of gewoon reclame voor de kerk). Maar eigenlijk vraag ik me serieus wel eens af, bij sommige sprekers, spreken ze nou om boeken te verkopen, of schrijven ze boeken omdat ze anders niet kunnen spreken. Het doel van sommige christelijke producten is me niet altijd duidelijk.

Nb. het gaat mij puur om de extra dingen. Ik ben het er zeker mee eens dat men in de kerk gewoon geld nodig heeft om te kunnen voortbestaan, allerlei activiteiten te kunnen ontplooien, gebouwen te onderhouden, de priester/dominee/koster/etc. te betalen. Maar daar wil ik het ook dan niet over hebben.

Het gaat mij puur om de extra dingen qua kunst en cultuur, waarom moeten die gratis? Omdat mensen ze anders niet kunnen betalen. In het seculiere circuit heb je daar trouwens enorme subsidiesystemen voor. Maar dingen "voor de Heer" doen en subsidieaanvragen gaan niet zo heel goed samen.

ps. voor de mods en admins.....ik vind de lijn in dit topic een beetje vaag.....mochten jullie er ook geen rode draad invinden of een stelling ofzo, dan mag dit topic wel dicht hoor...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid