Spring naar bijdragen

God, The Secret NlP en succes


Aanbevolen berichten

Beste Mensen, wie van jullie heeft The Secret gelezen of de film gezien. en wat vinden jullie er van?.

Even in het Kort:

The Secret is het begrijpen van de wet van de aantrekkingskracht.

Alles wat in je leven is heb je op een bepaalde manier aangetrokken.

Als je dat begrijpt zul je in staat zijn om je leven zo vorm te geven als jij dat wilt. Je kunt worden wie je maar wilt, welk huis wil je, hoevel geld wil je, wie wil je al vrouw, wat voor soort bedrijf wil je...met de wet van de aantrekkingskracht zul je het krijgen.

Hoewel ik niet alles geloof, vindt ik het hoe gek het ook klinkt enigzins aannemelijk.

Ik verdiep me al enige tijd in NLP en dat stelt tevens dat hoe meer je je richt op succes hoe meer succes je zal oogsten omdat je antenes en kanalen nu worden geprikkeld en als het ware klaar worden gestoomd voor het hebben van succes. Daar kan ik wel wat mee.

Door je innerlijke prikkels zo te programmeren kun je jezelf motiveren te bereiken wat je maar wilt. Tot zover vindt ik dit waar.

ook is waar dat velen in deze wereld hoewel succes binnen hand bereik ligt zichzelf blokeren door te veel, depressies, boosheid, zorgen, etc zichzelf in conflict brengen en hun leven in gevaar brengen en daardoor niet bereiken hetgeen ze eigenlijk willen.

Nu is de vraag welke rol speelt God bij de vormgeving van ons leven?.

Het feit dat wij in rijkdom leven is dat een beslissing van God? ...Kun je als je de wetten en aanwijzingen van God opvolgt alléén maar op succes en voorspoed rekenen?

Wat denken jullie is Gods doel dat wij succesvol, sterk en gelukkig worden door op onze eigen krachten te vetrouwen of uitsluitend alles alléén maar uit genade en verwachting te verkrijgen?.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste Mensen, wie van jullie heeft The Secret gelezen of de film gezien. en wat vinden jullie er van?.

Ik heb het niet gezien. Ik heb wel een aflevering van Oprah gezien waarbij mensen vol adoratie vertelden dat de DVD hun redding was en dat het hun leven heeft veranderd en meer van die blabla. Daar knap ik meestal al aardig op af knipoog_dicht.gif

Quote:
Door je innerlijke prikkels zo te programmeren kun je jezelf motiveren te bereiken wat je maar wilt. Tot zover vindt ik dit waar.

ook is waar dat velen in deze wereld hoewel succes binnen hand bereik ligt zichzelf blokeren door te veel, depressies, boosheid, zorgen, etc zichzelf in conflict brengen en hun leven in gevaar brengen en daardoor niet bereiken hetgeen ze eigenlijk willen.

eensch smile.gif

Quote:
Nu is de vraag welke rol speelt God bij de vormgeving van ons leven?.

Het feit dat wij in rijkdom leven is dat een beslissing van God? ...Kun je als je de wetten en aanwijzingen van God opvolgt alléén maar op succes en voorspoed rekenen?

Een mens dat alleen maar succes en voorspoed heeft, zal denk ik niet een heel erg sterke ontwikkeling doormaken. Mensen groeien juist door tegenspoed.

Ik denk dus ook niet dat dat de bedoeling van God.

Quote:
Wat denken jullie is Gods doel dat wij succesvol, sterk en gelukkig worden door op onze eigen krachten te vetrouwen of uitsluitend alles alléén maar uit genade en verwachting te verkrijgen?.

Ik denk dat het Gods wil (niet doel) is dat wij ons zo goed mogelijk ontwikkelen binnen onze mogelijkheden.

Dat we dus uit het leven en onszelf proberen te halen wat erin zit knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb op een vrij uitvoerige website over The Secret gelezen. Op mij komt het over als de zoveelste gehypede variant op het nieuwetijdsdenken (New Age dus), dat probeert wetenschappelijk te doen, maar het niet is. De Law of Attraction, het Zero Point Field, dubieuze experimenten, het is allemaal weer reuzeboeiend. Terwijl de boodschap altijd weer dezelfde is: geloof in jezelf, in je dromen, visualiseer ze, wees vooral positief en bepaal zo zelf je toekomst.

O ja, en natuurlijk kan elke gelovige van elke religie er weer mee aan de slag. En natuurlijk betekent dat weer: je kunt er als religieuze níét zomaar mee aan de slag, omdat er weer wordt gemeend dat alle religies uiteindelijk toch ook spiritueel zijn en dus hetzelfde. Nou, niet dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me 100% aan bij RobertF, het is weer de zoveelste hyp.

Ik zie zeker de goede kant van het geloof in jezelf, maar ik zie ook een slechtere kant, een ietwat luie kant. Ik vind dat het te weinig nadruk legt op dat je toch echt iets moet doen, The Secret wekt bij mij de indruk dat als je op de bank ligt en als je dan maar heel hard denkt over rijk worden, dat je het dan wordt. Onzin natuurlijk. Het is inderdaad weer de zoveelste inhoudsloze hyp. Practisch elke Godsdienst heeft dezelfde boodschap: GELOOF IN JEZELF maar bij Godsdiensten brengen ze het net even wat genuanceerder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb op een vrij uitvoerige
over The Secret gelezen. Op mij komt het over als de zoveelste gehypede variant op het nieuwetijdsdenken (New Age dus), dat probeert wetenschappelijk te doen, maar het niet is.

Juist, zweverige new age zooi. Een placebo effect in boekvorm. En ik denk dat mensen met dergelijke boeken ook een gratis slang cadeau krijgen. Vergoddelijking van je zelf...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Practisch elke Godsdienst heeft dezelfde boodschap: GELOOF IN JEZELF maar bij Godsdiensten brengen ze het net even wat genuanceerder.

Oh ja? Nou, ik ben christen en ik zou mijn geloof nou niet omschrijven als een geloof in mezelf, of iets van eigen kunnen of eigen prestaties. Sterker nog, exact het tegenovergestelde. De boodschap van het christelijke geloof is absoluut niet: 'geloof in jezelf'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kweeni, the secret...volgens mij werkt het niet puh2.gif Er zijn genoeg mensen die denken dat ze het gaan maken en echt geloven in zichzelf en hun mogelijkheden en dan bedrogen uitkomen of in de goot belanden.

En als ik iets negatief denk, dan blijkt het vaak positief te zijn.

Ik ben nogal negatief ingesteld bij mezelf, ik denk altijd dat ik het slecht ga doen en dat mensen slecht over me denken enzo... en achteraf gaat alles goed en zijn mensen positief over me, en ik heb ook al vaak geluk gehad.

Dus voor mij gaat het allesinds niet op, zelfs al geloof ik niet in mezelf, dan nog kom ik er wel.

Tot hiertoe, misschien ga ik in de toekomst minder geluk hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

The Secret wil vooral hard ontkennen dat het leven gewoonweg oneerlijk is. Want feit is inderdaad: hoe hard je ook je best doet om iets te bereiken, het komt uiteindelijk toch op mazzel aan of op aangeboren talenten. Hoe kan het anders dat er genoeg mensen zijn die gewoon werken voor hun geld, maar tóch niet fatsoenlijk hun rekeningen kunnen betalen of hun boodschappen kunnen doen?

Als het leven, of de samenleving, eerlijk zou zijn, dan zou een ieder die werkt, gewoon een goed en zinvol bestaan moeten kunnen opbouwen. Dan zou een ieder die een straf heeft uitgezeten, gewoon opnieuw moeten kunnen beginnen. Dan zou een ieder die intensief bezig is met afvallen, ook gewoon moeten afvallen. Maar zo werkt het niet. Harde werkers komen in de schulden, na een straf ben je er nooit mee klaar en zij die willen afvallen blijven maar met het gewicht tobben.

Mensen die roken als een ketter worden soms honderd, terwijl zij die heel gezond leven ineens dood neervallen op straat. Mensen die andere mensen schofferen en vaak een grote mond hebben, worden het meest populair, terwijl zij die bescheiden en sociaal zijn, worden getreiterd en geminacht. Sommige scholieren leren keihard en krijgen een zesje, terwijl anderen op hun luie sloffen een dikke negen halen.

Een hype als The Secret kan daardoor alleen maar teleurstellingen opleveren, omdat het leven zich niet laat aanpassen aan een paar fanatieke gedachten. Het is een boodschap die ook in soortgelijke vorm binnen het christendom teleurstellingen oplevert: als je maar goed genoeg gelooft, wordt je heus wel genezen. Mensen willen zo graag grip op het leven krijgen.

Hoe naïef dan ook als mensen hele planningen maken van hun toekomst. En hoe ernstig als ze soms zó hardnekkig aan die planningen vasthouden, dat ze er ál het andere voor opgeven. Vrienden, familie, alles. Soms zelfs ongeboren kinderen. Het leven is niet eerlijk, het leven is simpelweg onredelijk, zinloos en iets wat niet echt te beïnvloeden is. Het vindt alleen haar zin in de liefde voor God en je naasten, en in de hoop op een eeuwig leven zonder de zonde en de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

The Secret wil vooral hard ontkennen dat het leven gewoonweg oneerlijk is. Want feit is inderdaad: hoe hard je ook je best doet om iets te bereiken, het komt uiteindelijk toch op mazzel aan of op aangeboren talenten. Hoe kan het anders dat er genoeg mensen zijn die gewoon werken voor hun geld, maar tóch niet fatsoenlijk hun rekeningen kunnen betalen of hun boodschappen kunnen doen?

Als het leven, of de samenleving, eerlijk zou zijn, dan zou een ieder die werkt, gewoon een goed en zinvol bestaan moeten kunnen opbouwen. Dan zou een ieder die een straf heeft uitgezeten, gewoon opnieuw moeten kunnen beginnen. Dan zou een ieder die intensief bezig is met afvallen, ook gewoon moeten afvallen. Maar zo werkt het niet. Harde werkers komen in de schulden, na een straf ben je er nooit mee klaar en zij die willen afvallen blijven maar met het gewicht tobben.

Mensen die roken als een ketter worden soms honderd, terwijl zij die heel gezond leven ineens dood neervallen op straat. Mensen die andere mensen schofferen en vaak een grote mond hebben, worden het meest populair, terwijl zij die bescheiden en sociaal zijn, worden getreiterd en geminacht. Sommige scholieren leren keihard en krijgen een zesje, terwijl anderen op hun luie sloffen een dikke negen halen.

Een hype als The Secret kan daardoor alleen maar teleurstellingen opleveren, omdat het leven zich niet laat aanpassen aan een paar fanatieke gedachten. Het is een boodschap die ook in soortgelijke vorm binnen het christendom teleurstellingen oplevert: als je maar goed genoeg gelooft, wordt je heus wel genezen. Mensen willen zo graag grip op het leven krijgen.

Hoe naïef dan ook als mensen hele planningen maken van hun toekomst. En hoe ernstig als ze soms zó hardnekkig aan die planningen vasthouden, dat ze er ál het andere voor opgeven. Vrienden, familie, alles. Soms zelfs ongeboren kinderen. Het leven is niet eerlijk, het leven is simpelweg onredelijk, zinloos en iets wat niet echt te beïnvloeden is. Het vindt alleen haar zin in de liefde voor God en je naasten, en in de hoop op een eeuwig leven zonder de zonde en de dood.

Toevallig vindt ik de secret wel positief het geeft iig val het beeld dat iedereen een eerlijke kans heeft. nogmaals mijn zoektocht is begonnen met de vraag welke garanties geeft God. Geloof ik in de wet van de aantrekkingskracht?....misschien. Maar bovenal geloof ik in succes en ik vindt jezus bijv een goede NLP coach.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gaat het in dit leven om aards succes?

Grotendeels. Je liegt als je dit voor jezelf ook ontkent. NLP is een een ontzettend interessante benadering van menselijke interactie, maar ook echt goed als het gaat om introspectie! Zelfs als gelovige kan je hier gebruik van maken. Het is niet nodig hier een link te leggen tussen geloof en zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen heeft ieder mens nodig en ook zonder geloof moet je op jezelf kunnen vertrouwen. Keur je NLP af om de reden dat het niet kan in samenhang met je geloof, dan lijkt het mij dat je beter ook niet aan je POP kan werken op het HBO vanuit die visie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

de Bijbel en the secret:

ik heb the secret gelezen, maar ik heb het boek na een paar bladzijden dichtgedaan, ik ergerde me eraan dat het alleen maar om het ego van de mens draait.

het draait in dat boekje alleen maar om eigenbelang:

een nieuwe auto, een dikke bankrekening, Ik IK IK...

God wil dat wij onze naasten liefhebben als onszelf en dat we dienen in plaats van heersen.

dit boekje is echter gebaseerd op jezelf verrijken, want zo stelt de schrijfster, je kunt alles bereiken wat je maar wilt.

het ruikt naar magie, dat is het manipuleren van God, dat hier gebeurt door de "wet" goed te plaatsen en de juiste dingen te denken.

De leugen van het boek is dat het geestelijk lijkt dat erin besproken wordt, maar het draait om ouderwets materialisme met een geestelijk sausje...dit is nu slechts 1 voorbeeld van NEW AGE.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enerzijds zit er wel wat in, j eigen houding doet inderdaad veel. Als je bijvoorbeeld vol zelfvertrouwen op een sollicitatiegesprek staat lijkt de kans dat je de job krijgt me wel groter dan wanneer je er toch al niet in gelooft. Maar dat lijkt me eigenlijk best gewoon, ik snap niet goed waarom ze zoiets logisch en algemeen nu plots moeten gaan voorstellen als één of ander groot geheim dat nu voor iedereen beschikbaar staat. De vorm waaronder het hier aangeboden wordt vind ik overdreven en daarin ook gevaarlijk, het geeft een beeld alsof iedereen eigenlijk alles kan krijgen dus ja, als je nu nog niét succesvol bent zal het wel volledig aan jou liggen en denk je gewoon niet positief genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

The Secret: gnostiek in een modern jasje

Alle verkoopsuccessen en het religieuze sausje ten spijt: de nieuwste spirituele hype The Secret is ten diepste athëistisch en onevangelisch. Het is een gevaarlijke, misleidende dwaalleer in een gelikt commercieel jasje.

Anton de Wit

“Het is wel erg Amerikaans.†Als iemand dat zegt, bedoelt hij meestal dat het bedoelde erg gelikt is verpakt, met commerciële reclameretoriek aan de man wordt gebracht en/of erg gericht is op individueel materieel succes. Nuchtere Nederlandse verdedigers van de nieuwe spirituele hype The Secret gebruiken dat zinnetje dan ook met regelmaat. En voegen er aan toe: “Maar als je daar doorheen prikt, is het eigenlijk een heel mooie manier van je leven inrichten.â€

                  

Voor de bofkonten aan wie deze rage voorbij is gegaan: The Secret is een vorm van geestelijke zelfhulp, uitgedacht door de Australische televisiemaakster Rhonda Byrne en een aantal Amerikaanse managementgoeroes. Het bijbehorende boek en de film zijn een gigantisch verkoopsucces in Amerika en Europa. Het ‘geheim’ dat zij verkondigen: je krijgt alles wat je wilt. Een droombaan, -partner of -huis. Een miljoen op je bankrekening, een dure sportauto op de oprijlaan. Als je het maar echt hard genoeg wilt, en je gedraagt alsof je het al gekregen hebt.

Inderdaad ja, dat is ‘erg Amerikaans’, in alle genoemde opzichten. Dit type handboeken voor een succesvol leven in een kapitalistische samenleving kent een lange traditie in de Verenigde Staten. En behalve de voor de hand liggende nadelen – schaamteloze zelfverrijking, egocentrisme, materialisme – heeft die traditie ook heus wel wat pluspunten: een zeker optimisme, zelfvertrouwen, de wil om wat te maken van het leven.

Egoïsme

En dat is precies wat de voorstanders van The Secret bedoelen als ze zeggen dat je even door het ‘Amerikaanse’ vernislaagje van deze hype heen moet kijken. Maar is die boodschap, los van de gelikte verpakking, echt zo mooi? Met geen woord rept deze methode over hoe je door The Secret iets voor andere mensen kunt betekenen, voor armen, zieken, behoeftigen. Sterker nog: The Secret raadt haar volgelingen uitdrukkelijk aan weg te lopen van zieke mensen, omdat zij jouw gedachten alleen maar op hun ziekte richten, waardoor je die ziekte vervolgens weer over jezelf afroept. Idem dito voor oorlog: negeren die ellende, met z’n allen positief denken, dan gaat het vanzelf over.

Dit is geen “boodschap van hoop voor de hele wereldâ€, zoals de uitbaters van het ‘geheim’ beweren, maar de meest onbarmhartige vorm van egoïsme denkbaar. Alle tegenspoed, onheil en ziekte in je leven, heb je zélf over je afgeroepen door je negatieve gedachten, zo is de gedachte. Eigen schuld, dikke bult. Er is in deze visie geen ruimte voor God, voor genade, voor verlossing, voor medemenselijkheid, voor moraal.

Dat maakt het des te erger dat The Secret met een religieus sausje overgoten wordt. Alle wereldgodsdiensten hebben het ‘geheim’ geopenbaard in hun geschriften, beweert Byrne. Het is precies deze slinkse truc – een zelfverzonnen stempel van goedkeuring van gevestigde religies – die de noodzaak bewijst voor Kerken om zich stellig uit te spreken tegen The Secret. Want met geen mogelijkheid is de leer van The Secret te combineren met een oprecht christelijk geloof, katholiek of protestants, vrijzinnig of orthodox.

Onevangelisch

The Secret is ten eerste in het diepst van haar wezen atheïstisch. De ‘God’ die veel aanhangers in woord belijden mist alle kenmerken van de God die christenen, in al hun onderlinge diversiteit, belijden. Want deze ‘God’ – The Secret spreekt liever over ‘het Universum’ – is volmaakt onverschillig. Het laat hem koud wat de mens wenst. Een villa of een sportauto, een lieve vrouw of een seksslaaf, vrede op aarde of totale oorlog – wat je ook vraagt, je zult het krijgen. Deze ‘God’ is niet meer dan een butler van de verwende consument, een loopjongen van onze grillen en behoeften, een slaafse geest uit de fles. Tot hem bidt men niet, men commandeert hem.

                  

The Secret is ten tweede ook hopeloos onevangelisch. Om redenen die hiervoor al genoemd zijn – de onbarmhartigheid, het egoïsme – maar ook omdat deze leer een gedachte verwoordt die haaks staat op de evangelische opdracht van het Nieuwe Testament. Namelijk de gedachte dat er ‘geheime kennis’ bestaat die tot verlossing leidt, de grondgedachte van de terecht verketterde stromingen die wij samenvatten onder de noemer ‘gnostiek’. Wat het christendom zo radicaal anders maakt dan dergelijke ketterijen, is dat het de verlossing nabij brengt voor álle mensen. Het christendom is geen ‘geheim’, het is misschien wel de meest openbare religie denkbaar. Een geheim kún je niet delen met andere mensen, want dan is het geen geheim meer.

Het christendom pretendeert daarom niet het ‘geheim van het universum’ toegankelijk te maken, maar biedt juist handvatten voor een eerlijke, menselijke omgang met de mysteries en rafelranden van ons leven. Met voor- én tegenspoed, met welzijn én ziekte, met onszelf én met anderen, met onze talenten én tekortkomingen. The Secret richt zich steeds uitsluitend op het eerste deel van deze tegenstellingen en is daarmee een gevaarlijke, misleidende dwaalleer. Ook zonder het Amerikaanse vernislaagje.

Anton de Wit is freelance publicist.

BRON

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het gaat over het zgn. voorspoedsgeloof (of dat nou new age-achtige taferelen als The Secret zijn of een kerkgemeente waar men je belooft dat het je voor de wind gaat als je voor Jezus gaat); daar valt ook nog wel e.e.a. over te lezen. Bijv:

Nu brengt de godsdienst ongetwijfeld grote winst voor wie tevreden is met wat hij heeft. Want wij hebben in deze wereld niets meegebracht en kunnen er ook niets uit meenemen. Maar als wij voedsel en kleding hebben, moet dat genoeg zijn voor ons. Zij die zich willen verrijken, komen in verleiding en raken verstrikt in allerlei dwaze en kwalijke begeerten, die een mens in verderf en ondergang storten. Want de wortel van alle kwaad is geldzucht. Door zich daaraan over te geven zijn sommigen al van het geloof afgedwaald, en hebben zij zich gemarteld met kwellingen zonder tal.

(1 Tim. 6:6-10)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik goed kan begrijpen van het bezwaar op The Secret is het feit dat God wordt gereduceerd naar een onpersoonlijke bron van louter energie. Overigens geloof ik wel in het concept van The Secret.

Mensen die altijd met negatieve denkbeelden rondlopen trekken nou eenmaal meer ongeluk aan dan mensen die positief in het leven staan.

Zelf ben ik een groot fan van Anthony Robbins en Joel Osteen en kan ik niet wachten om zelf een opleiding tot NLP coach te doen. Het is zo dat de mens zelf tot veel meer in staat is dan hij zelf denkt.

Het leven is geen thee pauze van 80 jaar schreef Tijn van Ewijk in het boek Masterflirt en daar kan ik me volledig op aansluiten. NLP is de weg voor elke doemdenkers en is absoluut niet tegen het geloof

Dus lees boeken als The Secret, of Je ongekende vermogens van Anthony Robbins.....Oh sorry dat ik reclame maak flower.gif

Ik ben het wel eens met de Bijbel geldzucht is een bron van ellende, maar rijkdom en geluk na- streven dat wil ook een Christen, het gaat tenslotte om de definitie van Rijkdom die voor ieder verschillend is

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik goed kan begrijpen van het bezwaar op The Secret is het feit dat God wordt gereduceerd naar een onpersoonlijke bron van louter energie.

Dat zou al genoeg alarmbellen moeten doen rinkelen. Zodra de Drie-ene, mensgeworden God wordt ontkend of gebagatelliseerd, klopt er dus iets niet ... Natuurlijk kunnen er best ook goede en ware dingen in the Secret zitten, maar dat vind je in alle levensbeschouwingen - van atheïsme tot hindoeïsme. Moet je daarom daarin gaan 'shoppen'? Mij lijkt dat je beter kunt gaan voor iets wat dat alles in zich heeft. En daar ben jij al - waarom zo'n omweg?

Quote:
Overigens geloof ik wel in het concept van The Secret.

Mensen die altijd met negatieve denkbeelden rondlopen trekken nou eenmaal meer ongeluk aan dan mensen die positief in het leven staan.

Voor een deel kun je ongeluk aantrekken door een negatieve instelling. Ten eerste omdat je daardoor minder efficiënt met tegenslag omgaat en je er dus eerder door laat overweldigen. Ten tweede omdat spanningen en negativiteit ook lichamelijk gezien een slechte invloed kunnen hebben - bijv. door het veroorzaken van hoge bloeddruk en daarmee (uiteindelijk) hartklachten.

Maar je kunt dit niet omdraaien. Als je positief in het leven staat, kun je ook kanker of een hartaanval krijgen, kun je ook verkracht worden, kan jouw kind ook overreden worden. Filosofieën als The Secret lijken dat te ontkennen, als je maar écht positief denkt, dan overkomt zoiets je niet. En dan bevind je je dus op een hellend vlak: is het dan de eigen schuld van mensen die het wél overkomt? Ook hierbij is er weer hetzelfde bezwaar bij 'materieel' christendom ("Door het geloof wordt je welvarend, gezond enz.")

Quote:

Zelf ben ik een groot fan van Anthony Robbins en Joel Osteen en kan ik niet wachten om zelf een opleiding tot NLP coach te doen. Het is zo dat de mens zelf tot veel meer in staat is dan hij zelf denkt.

Het leven is geen thee pauze van 80 jaar schreef Tijn van Ewijk in het boek Masterflirt en daar kan ik me volledig op aansluiten. NLP is de weg voor elke doemdenkers en is absoluut niet tegen het geloof

Op zich zie ik NLP niet als iets verkeerds. Het is eigenlijk puur gebruikmaken van de kennis dat gedachten, gevoelens en gedrag - en het lichamelijke en het psychishce invloed op elkaar uitoefenen. Een heel legitieme wijze van psychotherapie. Maar méér is het ook niet - ik ga er niets levensbeschouwelijks aan ophangen. Dat doet The Secret wel (Anthony Robbins, Tijn van Ewijk enz. ken ik niet, dus daar kan ik geen uitspraken over doen).

Quote:
Dus lees boeken als The Secret, of Je ongekende vermogens van Anthony Robbins.....Oh sorry dat ik reclame maak
flower.gif

Wellicht dat ik zoiets nog eens lees. Maar ik vind het interessanter om de gigantische hoeveelheid leesvoer uit mijn eigen traditie te lezen, omdat ik dáár energie in wil stoppen om erover te leren en erin wil groeien. The Secret enz. is leuk ter kennisname, maar meer ook niet.

Quote:
Ik ben het wel eens met de Bijbel geldzucht is een bron van ellende, maar rijkdom en geluk na- streven dat wil ook een Christen, het gaat tenslotte om de definitie van Rijkdom die voor ieder verschillend is

Ik weet niet waarom jij op aarde denkt te zjin, maar ik geloof wat de Kerk leert: dat wij op aarde zijn om God te dienen en daardoor hier en hiernamaals gelukkig te zijn. Ik ben dus niet op aarde om rijkdom en geluk na te streven, maar om God te dienen. En die wordt niet altijd even goed gediend door het nastreven van (aards) geluk en rijkdom, vaak in tegendeel zelfs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mensen die altijd met negatieve denkbeelden rondlopen trekken nou eenmaal meer ongeluk aan dan mensen die positief in het leven staan.

In dat geval had mijn moeder niet een verschrikkelijk eerste huwelijk moeten hebben. Ze had niet moeten hertrouwen met een man met een heel zwak hart, die continu balanceert op de grens tussen leven en dood. Ze had niet elke keer van die verrotte banen moeten hebben. Ze had geen zoon moeten hebben die haar verbaal mishandelt. Ze zou niet door mensen belazerd moeten worden bij elke gelegenheid die zich daartoe leent. Et cetera. Het mooie is dat ze altijd blijft geloven dat het "vanaf nu beter zal gaan".

En ik, pessimist, had nooit kerngezond, met een gezonde vrouw, alle gemakken van de wereld, aan niks gebrek, mogen zijn. En elke keer als ik denk "nu gaat het fout" gebeurt er weer iets moois.

Ik wil 't niet te persoonlijk maken, maar weet even geen andere manier om duidelijk te maken dat als dit is wat The Secret predikt, het dikke onzin is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, the secret en aanverwanten trekken dit veel te ver door, maar op zich zit er in mijn ogen toch wel een kern van waarheid in. Dat er ook negatieve mensen zijn die alles lijken te hebben en omgekeerd is duidelijk, maar ik geloof wel dat je eigen houding op bepaalde vlakken naar je terugkomt. Iemand die positief ingesteld is zal zichzelf bijvoorbeeld meer openstellen voor nieuwe ontmoetingen, nieuwe kansen, zal meer zelfvertrouwen en positiviteit uitstralen en daardoor ook mensen aantrekken, en zal ook tegenslagen wellicht kunnen verwerken omdat ze niet gezien worden als een bevestiging van een bestaand negatief wereldbeeld, zo van, zie je wel dat het allemaal niks wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mja, the secret en aanverwanten trekken dit veel te ver door, maar op zich zit er in mijn ogen toch wel een kern van waarheid in. Dat er ook negatieve mensen zijn die alles lijken te hebben en omgekeerd is duidelijk, maar ik geloof wel dat je eigen houding op bepaalde vlakken naar je terugkomt. Iemand die positief ingesteld is zal zichzelf bijvoorbeeld meer openstellen voor nieuwe ontmoetingen, nieuwe kansen, zal meer zelfvertrouwen en positiviteit uitstralen en daardoor ook mensen aantrekken, en zal ook tegenslagen wellicht kunnen verwerken omdat ze niet gezien worden als een bevestiging van een bestaand negatief wereldbeeld, zo van, zie je wel dat het allemaal niks wordt.

Ja, dat klopt allemaal - en zelfs (heb ik hierboven ook al gepost), dat in bepaalde gevallen een negatieve instelling zelfs de kans op lichamelijke ellende kan doen toenemen. Maar andersóm kun en mag je het niet stellen! En (o.a.) dat is waar The Secret echt faliekant de mist in gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Neem het volgende niet helemaal serieus svp....) Maar dat visualiseren en innerlijk overtuigd raken, mediteren op je doel, het werkt wel. Ik heb me voorgesteld en gemediteerd en met een innerlijke zekerheid geweten dat God bestaat en ik heb me het doel gesteld God te ervaren op een directe manier. En zie, dat wat je werkelijke wilt en gelooft zul je aantrekken smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, dat klopt allemaal - en zelfs (heb ik hierboven ook al gepost), dat in bepaalde gevallen een negatieve instelling zelfs de kans op lichamelijke ellende kan doen toenemen. Maar andersóm kun en mag je het niet stellen! En (o.a.) dat is waar The Secret echt faliekant de mist in gaat.

[ even voor de duidelijkheid, ik heb helemaal niets met de secret]

maar nu mijn vraag aan wateengedoe2;

waarom zou je dat andersom niet mogen stellen ?

zou een positieve instelling geen positief effect hebben op het lichaam, maar een negatieve wel?

waar baseer je dit op?

of zeg je dit vanuit een aanname, en zo ja, en waar is die aanname dan op gebaseerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[ even voor de duidelijkheid, ik heb helemaal niets met de secret]

maar nu mijn vraag aan wateengedoe2;

waarom zou je dat andersom niet mogen stellen ?

zou een positieve instelling geen positief effect hebben op het lichaam, maar een negatieve wel?

waar baseer je dit op?

of zeg je dit vanuit een aanname, en zo ja, en waar is die aanname dan op gebaseerd?

Positieve dingen zoals je goed voelen, prettig met andere mensen op kunnen gaan, weinig gespannen zijn enz. zijn zeer zeker terug te brengen op (o.a.) een positieve instelling hebben. Dat is ook waar (bijv.) NLP een nuttige rol kan spelen. Maar gaat het over externe factoren - of die nou positief zijn of negatief - dan heeft je instelling daar geen enkele invloed op. Niet op dat je de loterij wint, maar ook niet op dat je kind ontvoerd en vermoord wordt, om even iets extreems te noemen. En jammer genoeg hebben negatieve interne factoren (van die dingen waar je in principe wél zelf invloed op uit kunt oefenen) vaak meer invloed dan de positieve tegenhangers. Dat je (uiteindelijk) een hartaanval krijgt door spanningen noem ik in ieder geval een grotere invloed dan dat je gezellig met de buurvrouw kunt omgaan omdat je positief in je vel zit. Genezing van ernstige ziektes door positiviteit zal in zeldzame gevallen wel eens voorkomen, maar je kunt daar niet vanuitgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom wateengedoe2,

Toch schijnen ernstig zieke mensen die positief blijven over het algemeen wel langer te leven of sneller te genezen. Je kunt het niet in een magische formule stoppen zoals The Secret wil doen, maar ik denk wel dat zowel positiviteit als negativiteit evenredig invloed kunnen uitoefenen op je innerlijke gesteldheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid