Spring naar bijdragen

Kennen moslims ook wonderen?


Aanbevolen berichten

wat ik me afvroeg is of moslims eigenlijk ook hedendaagse wonderen kennen/beleven?

ik weetd at dit geen islamitisch forum is puh2.gif

maar ik dacht, misschien weten jullie er wat van?

ik zelf heb altijd het idee gehad dat moslims niet het soort wonderen hebben als wij christenen (plotselinge genezingen, profetie, tongentaal)

ik heb het idee dat de islam meer een geloof is van het brein dan van het gevoel. en behavlve de leer zelf, is denk ik dat het fundamentele verschil tussen de islam en het christendom.

iemand suggesties, ideeen of rake opmerkingen? idea8.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 162
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

als je wonderen wil zien in de islam dan zijn die er volgens mij. Het schijnt dat een paar moskeeën op wonderlijke wijze de tsunami in Indonesië hebben overleeft (alleen dan blijft de vraag of het kwam omdat het moskeeën waren of omdat het de enige stenen gebouwen in de omgeving waren)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, ik weet er niet direct iets van. Maar ik denk dat je wel antwoorden krijgt op een islamitisch forum.

Terzijde, in verschillende christelijke stromingen gaat men er niet vanuit dat er nog wonderen gebeuren, hierover bestaat dus al binnen de christelijke kerk verdeeldheid...


Samengevoegd:

Ik bedenk me ineens dat sji'ieten geloven dat de 12e imam 'verborgen' is, gedurende al vele jaren, en dat die eens weer zal opduiken als mahdi (beetje een messias-idee). Ik vind dat wel een wonderlijk onderdeel van hun geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mohammed schijnt in een nacht ineens door engelen naar Jeruzalem gebracht te zijn, precies naar de plek waar nu die moskee staat op de tempelberg. Vandaar dat Jeruzalem de op twee na heiligste stad is geworden voor moslims.

Ik heb me eens laten vertellen dat dit niet zo zeer met daadwerkelijke gebeurtenissen te maken had, maar dat het een puur politiek punt is om Jeruzalem te kunnen claimen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb me eens laten vertellen dat dit niet zo zeer met daadwerkelijke gebeurtenissen te maken had, maar dat het een puur politiek punt is om Jeruzalem te kunnen claimen.

Mogelijk, maar goed, dat zal een moslim natuurlijk ontkennen en dat gaat over een wonder bij Mohammed, niet een hedendaags wonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Natuurlijk gebeuren er wonderen onder Moslims. Alleen komen ze erachter dat Jezus dit doet en dan bekeren ze zich.

Interessante bewering die je hier doet.

Wat je nu dus wil vertellen is dat elke (of in ieder geval het overgrote deel) moslim die te maken heeft gehad met wonderen zich bekeerd.

Ik neem aan dat je deze bewering zo dadelijk nog gaat onderbouwen. En dan hoef ik niet enkele voorbeelden te horen maar zou een artikel/onderzoek hierover gewenst zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn ook mystieke stromingen in de islam, waar verschijningen, dromen, visioenen en ook wonderen niet ongebruikelijk schijnen te zijn. Elke religie kent zijn of haar wonderen, alleen de ene religie zal er minder snel van getuigen dan de andere. Dat kan met schroom te maken hebben, maar veel vaker ook met theologie. De wonderen worden dan niet als van echt belang gezien.

Onderschat nooit wat er allemaal wel niet binnen religieuze tradities speelt. Op het oppervlak lijken religies als de islam, het jodendom of het katholicisme vrij "wettisch" en rationeel. Maar als je je er meer in verdiept, gaat er vaak een wereld van mystieke stromingen open, met eeuwenoude tradities en wonderlijke verhalen waar vrijwel alleen de insiders van weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Interessant dat je zegt dat dat een fundamenteel verschil is tussen het Christendom en de Islam. Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens. Ik vind het brein alleen belangrijker dan het gevoel. Jij niet?

Toen ik deze topic-titel las moest ik ook meteen denken aan de wetenschappelijke wonderen die moslims kennen. Dat sluit eigenlijk wel een beetje aan op je mening dat het in de Islam meer om verstand draait. Wetenschappelijke wonderen zijn dingen die in de Koran staan bijvoorbeeld die niemand in die tijd kon hebben geweten. Zoals bijvoorbeeld het proces mbt bevruchting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Toen ik deze topic-titel las moest ik ook meteen denken aan de wetenschappelijke wonderen die moslims kennen. Dat sluit eigenlijk wel een beetje aan op je mening dat het in de Islam meer om verstand draait. Wetenschappelijke wonderen zijn dingen die in de Koran staan bijvoorbeeld die niemand in die tijd kon hebben geweten. Zoals bijvoorbeeld het proces mbt bevruchting.

die "wetenschappelijke wonderen" zijn sowieso een fenomeen van de laatste decennia, en verder klinken ze mooier dan het is. Dat bevruchtingsproces bv. wordt ten eerste niet correct weergegeven, en ten tweede lijkt het erg op ideeën van een aantal grieken (Galen, o.a.) zo'n milennium eerder. Het was algemene kennis in die tijd.

Sowieso is zo'n soort argument ("wetenschappelijk wonder in de koran") al vrij dubieus, want moslims die dit argument gebruiken, stellen de moderne wetenschap in plaats van de koran als ijkpunt (als een vers toevallig overeenkomt met iets wetenschappelijks, dan is het een wetenschappelijk wonder, als we het niet in overeenstemming kunnen brengen, dan moet het wel beeldspraak zijn). Verder staat er maar een beperkt aantal verzen in de koran, dus er komt een tijd dat er geen "moderne wetenschap" meer in de koran te vinden is. Daarnaast zijn de argumenten vaak gebaseerd op één mogelijke (maar niet noodzakelijke) interpretatie van een ambigu vers, en met selectief interpreteren kun je ongeveer overal komen (zie: http://www.answering-islam.org/Andy/fallacies.html)

enkele specifieke "scientific miracles": link

link (minder sterk artikel)

Sommige moslims zijn zo happig op "wetenschappelijke wonderen" dat ze er volledig in tuimden (zonder enig controleerwerk klakkeloos overnemen), toen iemand deed alsof hij de koran gecodeerd had gevonden in ons DNA (hier).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Oke, bedankt voor je mening hierover en de links.

Waarom is zo'n argument dan meteen dubieus als de mensen die dit argument gebruiken de wetenschap als ijkpunt stellen? Examine what is said, not him who speaks. Bovendien; weet je zeker dat alle moslims die dit argument gebruiken op deze manier redeneren? (dat een vers die niet overeenkomst met de wetenschap van nu onmiddelijk beeldspraak moet zijn.)

Niemand is ooit uitgeleerd wat betreft de Koran , of de bijbel. Elke keer weer ontdek je nieuwe dingen. Ik sluit dan ook niet uit dat we met nieuwe ontdekkingen in de wetenschap ook de Koran of de bijbel beter leren begrijpen. En dan nog maakt het niet als er ooit een tijd komt dat er geen moderne wetenschap meer in de Koran te vinden is, want het gaat meer om de vraag 'wat wisten ze vroeger NIET wat er wel in staat?' . En dan blijft het een wetenschappelijk wonder, of die wetenschap nu al heel oud is of heel nieuw. (als het maar niet net zo oud is als de Koran, snap je? )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oke, bedankt voor je mening hierover en de links.

Waarom is zo'n argument dan meteen dubieus als de mensen die dit argument gebruiken de wetenschap als ijkpunt stellen? Examine what is said, not him who speaks. Bovendien; weet je zeker dat alle moslims die dit argument gebruiken op deze manier redeneren? (dat een vers die niet overeenkomst met de wetenschap van nu onmiddelijk beeldspraak moet zijn.)

degene die wetenschap wil ontdekken in de koran, en al het mogelijke doet om vrij ambigue teksten op een bepaalde manier te interpreteren, kiest ervoor om de wetenschap hoger te zetten dan de koran. Want wat in de koran staat, wordt beoordeeld naar de maat van de wetenschap. Van mij mag dat, maar het is wel een beetje tegenstrijdig, aangezien de koran - volgens moslims - direct van God komt, maar wetenschap niet. Dat maakt het m.i. dubieus. Ik weet uiteraard niet of alle moslims (die zich hiermee bezig houden) zo redeneren, maar ken jij veel moslims die het hebben over "wetenschappelijk wonder in de koran: de maan is toch van kaas, ondanks alle huidige onwaarheden en leugens van wetenschappers"? Je ziet vrijwel nooit het omgekeerde proces, dat een tekst de basis is voor een (semi) wetenschappelijke uitspraak, tenminste voor zover ik weet.

Quote:

Niemand is ooit uitgeleerd wat betreft de Koran , of de bijbel. Elke keer weer ontdek je nieuwe dingen. Ik sluit dan ook niet uit dat we met nieuwe ontdekkingen in de wetenschap ook de Koran of de bijbel beter leren begrijpen. En dan nog maakt het niet als er ooit een tijd komt dat er geen moderne wetenschap meer in de Koran te vinden is, want het gaat meer om de vraag 'wat wisten ze vroeger NIET wat er wel in staat?' . En dan blijft het een wetenschappelijk wonder, of die wetenschap nu al heel oud is of heel nieuw. (als het maar niet net zo oud is als de Koran, snap je? )

ik snap de redenering wel, maar als dat soort oude (onmogelijke) kennis alleen maar opgediept kan worden door heel selectief te kiezen voor bepaalde interpretaties en vertalingen, dan is dat niet zo wonderlijk.

Verder is het natuurlijk makkelijker om aan te tonen dat Mohammed niks af kon weten van moderne (hedendaagse) theorieën, dan dat hij niks af kon weten van wat iemand 10 jaar na zijn dood schreef. Hoe weet je dat het toen pas bedacht werd? Vandaar dat je ook alleen maar moderne dingen ontdekt ziet worden in de koran, want dat klinkt flitsend en wervend: "zie je wel, de koran voorspelt de quantummechanica" o.i.d.. Het zou wel opzienbarend zijn als er duidelijk, feitelijk en in heldere taal dergelijke wetenschappelijke (of andere) kennis in dat boek zou staan. Nu blijft het bij ambigue zinnen waarmee je allerlei kanten op kunt én bij dingen die wel geclaimd worden als "had men niet kunnen weten" maar die uiteindelijk gewoon bij de oude grieken ofzo vandaan kwamen of bij iedereen bekend waren.

Aangezien we vrij weinig weten over de begintijd van de koran, zal het ook lastig worden om te bewijzen dat iets als een profetie authentiek is en niet later ingevoegd. Dingen van later datum zouden natuurlijk wel werken. Als de amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring, of het graven van het Sueze kanaal er nu eens in stonden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar dingen als genezingen en demonen uitdrijven? (hebben moslims last van demomen?)

ikzelf heb er nog nooit van gehoord, maar dat zegt natuurlijk neit dat het er niet is.

Moslims geloven in djinns, hetgeen volgens hen boze geesten zijn die bezit van mensen kunnen nemen.

Mohammed verrichte geen wonderen, doch menen sommigen dat hij de maan spleet, maar vooral de vroege Moslims betrekken deze gebeurtenis op de toekomst en de dag des oordeels.

Zie: link

Overigens blijken die mysterieuze genezingen waar jij het over hebt, minder wonderbaarlijk dan doorgaans aangenomen wordt.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

De koran zelf in op zich een hele wonder er zijn zoveel dingen in beschreven die wonderbaarlijks zijn.

Zoals Luxura zei: Wetenschappelijke wonderen zijn dingen die in de Koran staan bijvoorbeeld die niemand in die tijd kon hebben geweten. Zoals bijvoorbeeld het proces mbt bevruchting.

Als iemand meer erover wilt lezen over de wonderen van de koran kan je deze link bekijken een hele boek erover: link

Betreft demonen uitdrijven, wij moslims geloven in djinns (goede en slechte geesten zeg maar) En een slechte djinn kan ook een persoon ingaan, en die kan je uitdrijven door middel van de verzen uit de koran. Dus dat is eigenlijk ook een wonder. Wij gebruiken de koran als genezing.

Voor mij is het eigenlijk niet echt een wonder maar een logica, omdat God/Allah alles in staat is. Alles gebeurt met zijn wil.

In de koran staat ook dat de koran een genezing is en je ziet dat het ook als genezing kan werken.

Dus het is meer een verduidelijking vind ik.

Groetjess...


Samengevoegd:

Quote:

In de koran las ik over een wonder dat Jezus al als baby in de wieg kon spreken: Soera 19:29-30

Ja klopt, de profeet Jezus vrede zij met hem kon wonderen verrichten met de wil van Allah/God.

Maria/Maryam werd beschuldigd van overspel en vandaar dat Jezus sprak in zijn wieg. Dat is ook eigenlijk een wonder.

Zo zie je ook dat andere profeten ook andere wonderen hadden verricht.

Er zal heel veel voorbeelden ervan te noemen. Sommige ervan zijn ook in de bijbel terug te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja klopt, de profeet Jezus vrede zij met hem kon wonderen verrichten met de wil van Allah/God.

Maria/Maryam werd beschuldigd van overspel en vandaar dat Jezus sprak in zijn wieg. Dat is ook eigenlijk een wonder.

Zo zie je ook dat andere profeten ook andere wonderen hadden verricht.

Er zal heel veel voorbeelden ervan te noemen. Sommige ervan zijn ook in de bijbel terug te vinden.

Nou aangezien de Bijbel ouder is, moeten die wonderen zijn overgenomen uit de Bijbel. De relativiteitstheorie is daar een voorbeeld van (Ps 90,4) en het oprollen van de hemel (Op 6,14) als een boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou aangezien de Bijbel ouder is, moeten die wonderen zijn overgenomen uit de Bijbel. De relativiteitstheorie is daar een voorbeeld van (Ps 90,4) en het oprollen van de hemel (Op 6,14) als een boek.

Ik denk dat het ook zeer aannemelijk is dat de wonderen die zowel in de koran als de bijbel voorkomen deze wonderen inderdaad zijn overgenomen uit de bijbel. In de tijd van Mohammed waren deze bijbelse bronnen te raadplegen, of men kende de verhalen uit de bijbel, niet zo gek dat er in de koran wonderen en verhalen worden verteld die ook in de bijbel voorkomen. Alleen het wonder wat ik noemde Jezus die in de wieg al kon praten komt niet in de bijbel voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou aangezien de Bijbel ouder is, moeten die wonderen zijn overgenomen uit de Bijbel. De relativiteitstheorie is daar een voorbeeld van (Ps 90,4) en het oprollen van de hemel (Op 6,14) als een boek.

Dus beweer je dat elke wonder die in de koran te vinden is en NIET in de bijbel door de profeet Muhammed s.a.w.s. is overgeschreven van de bijbel? Nou knap hoor dat een analfabeet dat kan doen. En dat het niet overgenomen van iets kan worden omdat het nooit eerder vermeld was.

Er zijn wel overeenkomsten dat komt omdat de koran een aanvulling is van hetgeen is voorgegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid