Spring naar bijdragen

De functie van God


Aanbevolen berichten

Een zeer korte vraag die miljoenen antwoorden kan hebben, een sluier van mysterie maar een vraag die velen hebben,...

Het is 1997

In Bangladesh bidt een oude vrouw naar God om haar en haar familie te beschermen tegen een verwoestende overstroming, God hoort haar niet...het huisje en haar dochters worden overspoelt en haar huisje verdwijnt in de woeste golven...ze blijft alléén achter.

Ergens in Amerika dankt een vrouw voor haar welvaart als ze net heeft gezien dat haar promotie binnen is en haar kinderen een postief schooladvies hebben gekregen...Dank u wel God!.

Stelling!

God is onwillekeurig en zijn functie behoud zich voor uitsluitend op een geestelijk vlak, fysiek gezien bemoeit ie zich niet met ons,

Wat is dan de FUNCTIE van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet God een functie hebben? Volgens mij staat God aan de basis van alles knipoog_dicht.gif

Kortom: Zonder God zou er niets zijn.

Bovendien denk ik dat je het nu erg zwart-wit stelt. Ik denk dat God zeker wel voor mensen zorgt - ook op fysiek vlak. Het gaat alleen niet altijd allemaal zoals wij het graag zouden zien. De wereld is nou eenmaal verre van volmaakt. Dat kan je echter niet alleen op God afschuiven denk ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat God ook fysiek met ons bemoeit.

Alleen heeft God zijn eigen wegen.

Wij begrijpen dat vaak niet.. maar God is zo wijs.

Hij heeft met ieder zijn plan.. weet wat er gaat gebeuren en niets gebeurt zonder dat hij het wil.

Wenst God ons dan ook ongeluk toe? zul je nu misschien denken.. Ik vind dat ook een moeilijk punt, maar iets wat ik wel weet is dat vaak door een ongeluk oid andere mensen tot inzicht komen, dat die dan denken van stel je voor dat dit met mij gebeurt, en zo tot God komen.

God is wijs, wijzer dan de wijze salomo.. vertrouw op hem, vertrouw je zelf zowel geestelijk als lichamelijk toe. Vertrouw op zijn plan met jou!

liefs Hadassa

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft onder andere de functie ons te helpen in problemen, maar door problemen leer je God het allerbest kennen, ik denk dat het daarmee te maken kan hebben dat de vrouw uit Bangladesh alleen achter bleef.

Als je in God gelooft, met je hart, je verstand, je gevoel, zal Hij je gebeden verhoren, als je niet gelooft, verhoort God je gebeden niet. Hij kan niet functioneren als je niet in Hem gelooft.

Gods precieze functie weet ik niet, volgens mij weet niemand dat, volgens mij kunnen we alleen maar gissensmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft geen functie, of een nut. Hij is er gewoon, heeft de boel geschapen hier, heeft de mens lief en daarmee uit. Sterker nog, wijzelf hebben ook geeneens een functie. Net zoals in een goed huwelijk de vrouw geen functie heeft voor de man en de man geen functie voor de vrouw. Het huwelijk is namelijk enkel een nutteloze vereniging tussen man en vrouw en gaat enkel over liefde.

Bidden heeft ook geen functie. Bidden is niet méér dan praten met God, je zorgen op Hem afwentelen, of Hem danken. Je kunt er verder niets mee, behalve dan hopen dat een eventuele verhoring ook in Góds plan past. Liefde is nutteloos, soms zelfs schadelijk en pijnlijk, maar toch kan de mens niet zonder. God heeft ons ook niet voor ons nut geschapen, want waarom ons dan überhaupt scheppen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het antwoord lijkt me duidelijk. God bestaat niet of god is niet geinteresseerd in ons of de derde, meest verontrustende mogelijkheid: Er is iets mis met god.

Misschien moet je eens proberen uit te leggen aan een kind wat stervende is aan AIDS in een of ander godvergeten land in middenafrika dat god een plan heeft met zijn leven. En dat dat vooral te zien is aan het feit dat god hem laat creperen maar wel jou zegent met een promotie waardoor je enkele luttele tientjes meer verdient per maand.

Luttele tientjes die het leven van het aan AIDS stervende kind hadden kunnen redden overigens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben het me je eens maar ik denk dat er nog een vierde mogelijkheid is: onze ideeën over wie God is en onze verwachtingen over wat God doet, kloppen van geen kant.

Ja dat kan ook maarrr

Wat heeft het dan nog voor zin om je met god bezig te houden? Hij is dan totaal onkenbaar en het heeft dan geen zin meer om je levenswijze op hem te basseren. Overigens noem ik mezelf wel atheist maar ik kan me zo'n onkenbare god wel voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet denken aan een anime die ik een tijdje terug heb gezien waarin een meisje ineens getransporteerd wordt naar een parallelle wereld. Ze heeft een gesprek met iemand waarin ze vraagt of ze daar in goden geloven. Ja dat doen ze, is het antwoord, waarop ze vraagt waarom ze dan niet bidden. Het antwoord is: als ik hard werk, dan krijg ik wat ik verdien.

In andere woorden: als in Amerika een vrouw goed haar best doet, kan ze promotie krijgen, als haar kinderen op school hun best doen, is de kans groot dat ze overgaan. Bidden zal echt niet de cijfertjes in het rapport ophogen zodat ze toch over kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja dat kan ook maarrr

Wat heeft het dan nog voor zin om je met god bezig te houden? Hij is dan totaal onkenbaar en het heeft dan geen zin meer om je levenswijze op hem te basseren. Overigens noem ik mezelf wel atheist maar ik kan me zo'n onkenbare god wel voorstellen.

Quote:

Daar ben ik momenteel dus over aan het nadenken
smile.gif

Ik ben het wel eens met Marinus, een God zoals sommige Grieken die zich voorstelden, dus een Onbewogen Beweger, verschilt in nagenoeg niets van het seculier-humanistische atheisme, wat ook voor de consequenties van zo'n Godsbeeld geldt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bidden zal echt niet de cijfertjes in het rapport ophogen zodat ze toch over kunnen.

Als je slechts van het idee uitgaat dat bidden je op God richt (dus niet eens direct dat je gebeden verhoord worden) dan heeft bidden weldegelijk invloed op de cijfertjes, ook omdat je geestelijk meer in balans raakt. Bovendien zijn er nog zoveel andere factoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, het is niet echt een 'functie', maar het is wel van toepassing:

Al had niemand mij ooit gezien

en betekende ik

in niemands ogen iets,

al was ik nog nooit begrepen

en bleef mijn hart

gesloten,

al was ik nooit ik,

ontheemde,

vreemde

voor mezelf,

was er niemand die me liefhad,

maar ik was kostbaar

in de ogen van

ÉÉN

die hoort en ziet…

dan is dit de plaats

de plaats van het zien,

dit de tijd

de tijd om te zijn,

dit de bron

de bron van de levende

die mij ziet.

Dit is de plaats - Nieuwliedfonds, Kostbare Bronnen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je slechts van het idee uitgaat dat bidden je op God richt (dus niet eens direct dat je gebeden verhoord worden) dan heeft bidden weldegelijk invloed op de cijfertjes, ook omdat je geestelijk meer in balans raakt. Bovendien zijn er nog zoveel andere factoren.

Ja, je kan ook onder het bureau van de docent kruipen voor een hoger cijfer. Maar los daarvan helpt bidden echt niet als je er ook zelf niets aan hebt gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Een zeer korte vraag die miljoenen antwoorden kan hebben, een sluier van mysterie maar een vraag die velen hebben,...

Het is 1997

In Bangladesh bidt een oude vrouw naar God om haar en haar familie te beschermen tegen een verwoestende overstroming, God hoort haar niet...het huisje en haar dochters worden overspoelt en haar huisje verdwijnt in de woeste golven...ze blijft alléén achter.

Ergens in Amerika dankt een vrouw voor haar welvaart als ze net heeft gezien dat haar promotie binnen is en haar kinderen een postief schooladvies hebben gekregen...Dank u wel God!.

Stelling!

God is onwillekeurig en zijn functie behoud zich voor uitsluitend op een geestelijk vlak, fysiek gezien bemoeit ie zich niet met ons,

Wat is dan de FUNCTIE van God?

Uit bovenstaande voorbeelden zou je naar mijn mening met evenveel recht de conclusie kunnen trekken dat God wél willekeurig is. Namelijk in de zin dat op genoemd tijdstip de vrouw in Bangalesh moet lijden en de Amerikaanse vrouw geluk ontvangt. Blijkbaar beschikte God het als zodanig.

Bovendien moet je niet vergeten dat lichaam en geest elkaar sterk beïnvloeden en volgens sommige lieden zelfs verenigd zijn.

Die geestelijke bemoeienis van God zal dan ongetwijfeld fysieke reacties bij ons veroorzaken. Volgens mij is dat juist de kern en het functionele van het geloof: de praxis.

Als die praxis er niet is, lijkt me God niet erg functioneel meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het antwoord lijkt me duidelijk. God bestaat niet of god is niet geinteresseerd in ons of de derde, meest verontrustende mogelijkheid: Er is iets mis met god.

Misschien moet je eens proberen uit te leggen aan een kind wat stervende is aan AIDS in een of ander godvergeten land in middenafrika dat god een plan heeft met zijn leven. En dat dat vooral te zien is aan het feit dat god hem laat creperen maar wel jou zegent met een promotie waardoor je enkele luttele tientjes meer verdient per maand.

Luttele tientjes die het leven van het aan AIDS stervende kind hadden kunnen redden overigens.

Sjaloom MarinusCopy,

En toch, ondanks de vele ellendige omstandigheden in Afrika, zijn daar toch veel mensen die hun hoop en geloof stellen in God. Deze mensen hoef je dus inderdaad niet uit te leggen waarom het leven zoveel perspectief biedt met God. Niet dat je meteen uit de ellende raakt, maar wel dat je de ellende mogelijk in een ander perspectief kunt zien. Dat kan al helend werken.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me soms wat schuldig voel, als ik God dank voor iets relatiefs klein, terwijl elders mensen liggen te creperen. Waarom geeft God mij zoveel rijkdom en die ander niet? Maar ja, God kan die vraag dan ook aan mij stellen: waarom geven wij elkáár zoveel rijkdom en die anderen niet? Of waarom deel ik niet wat meer mijn spullen met anderen?

Als je dus meent dat andere mensen erg tekort komen, dan moet je niet meteen het verwijt bij God neerleggen. Hij heeft de schepping zó ingericht, dat mensen van elkaar afhankelijk zijn en daarom met elkaar samen moeten werken: het ene land heeft wat het andere land niet heeft en andersom. Want het is niet goed dat de mens enkel voor zichzelf leeft.

Daarom moeten we naar Hem luisteren en ons laten onderrichten in wat we moeten doen om in vrede met elkaar én met Hem te leven. God heeft voor ons geen functie, maar wij wel voor Hem. Niet dat Hij ons nodig heeft, maar Hij wíl ons graag nodig hebben en zich helemaal aan ons geven. En wie zich aan God teruggeeft, zal alle ellende aankunnen en mag reikhalzend uitzien naar de verlossing daarvan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Machiavelli & Robert: ik denk dat dat simpelweg een kwestie van kennisniveau is. Je ziet hieriedere dag hoe rot de wereld is, hoe oneerlijk de wereld is. We hebben een beter referentiekader. De enige conclusie die je kunt trekken is dat als er een god is, die god zich geen ruk aantrekt van ons. God laat kinderen geboren worden met de meest afschuwelijke afwijkingen maar hij zal er in al zijn almacht geen vinger naar uitsteken. In het beste geval is god ongeinteresseerd of niet bestaand. In het ergste geval is hij wel het monster uit de koran en de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Machiavelli & Robert: ik denk dat dat simpelweg een kwestie van kennisniveau is. Je ziet hieriedere dag hoe rot de wereld is, hoe oneerlijk de wereld is. We hebben een beter referentiekader. De enige conclusie die je kunt trekken is dat als er een god is, die god zich geen ruk aantrekt van ons. God laat kinderen geboren worden met de meest afschuwelijke afwijkingen maar hij zal er in al zijn almacht geen vinger naar uitsteken. In het beste geval is god ongeinteresseerd of niet bestaand. In het ergste geval is hij wel het monster uit de koran en de bijbel.

Hoe kom je daar nou weer bij dat wij hier een beter referentiekader hebben? Dat vind ik echt onzin.

Ik denk eerder dat mensen in deze tijd God niet nodig denken te hebben en teveel gehecht zijn aan hun eigen materiële afgoden. Niet uniek hoor, Jezus zei al dat het voor rijken moeilijk was Gods koninkrijk binnen te komen.

De grap is dat denken toch niet altijd de werkelijkheid is, maar daar komen die mensen vanzelf wel achter. Daarbij, de werkelijkheid past zich niet aan op de node van mensen.

En God het monster uit de bijbel noemen, ach... Als je God zo erg vindt zul je gelukkig dan op een plek komen waar God niet zal zijn. Maar ik hoop toch eerder voor je dat je er zelf achter komt dat je achteraf gezien nooit in staat bent geweest dat goed te kunnen beoordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid