Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, dit is misschien een beetje een rare vraag, maar ik meen dat ik er wel eens iets over gelezen heb. Kun/ mag je, als je zelf gelovig/ Christelijk bent, ongelovige/ heidense vrienden hebben? Persoonlijk lijkt me dat niet echt een probleem, maar meende daar eens iets negatiefs over te hebben gelezen. Hoe denken jullie hierover?

gr. mackie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me niet verkeerd..alleen moet je zelf dan niet gaan verbergen dat je christen bent..grijp de gelegenheid dan ook aan (als die er is) om over Jezus te vertellen..

Ik had vroeger buurmeisjes die ook niet geloofden..en dan gingen we samen in de speeltuin eten en dan nam ik altijd een boekje mee..zo'n klein boekje waar bijbelverhalen in staan enzo.. en die gingen we samen lezen..en dat vonden ze leuk!..zoiets is ma heel klein maar wel heel belangrijk!! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als we dat echt gaan doen, kunnen we net zo goed meteen ophouden met evangeliseren.

Ik denk niet dat dat wordt bedoeld met deze text!

Ik weet wel uit ervaring dat waarneer je je in hun kring bevind en mee gaat op kroegen tocht of weet ik veel wat, dat je vaak geneigt bent om mee te gaan in hun verhaal.

Uiteraard kan het ook zo zijn dat je een sterk persoon bent maar ook sterke mensen kunnen zwakke plekken hebben.

Maar ik ben wel van mening dat dit los staat van evangeliesatie, want dan zou je ook niet mogen werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet wel uit ervaring dat waarneer je je in hun kring bevind en mee gaat op kroegen tocht of weet ik veel wat, dat je vaak geneigt bent om mee te gaan in hun verhaal.

Ah, kijk, maar dat is een ander verhaal. Iedereen is namelijk zelf bij zijn eigen daden. Als jij weet van jezelf dat je daar niet sterk in bent, moet je dat niet doen. Maar bij mij is dat geen enkel probleem, dus zie ik totaal niet in waarom ik alleen maar gelovige vrienden zou moeten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ah, kijk, maar dat is een ander verhaal. Iedereen is namelijk zelf bij zijn eigen daden. Als jij weet van jezelf dat je daar niet sterk in bent, moet je dat niet doen. Maar bij mij is dat geen enkel probleem, dus zie ik totaal niet in waarom ik alleen maar gelovige vrienden zou moeten hebben.

Als het dan niet voor jou bedoeld is dan waarom staat het dan in psalm 1?? Alleen voor de zwakke?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mensen zijn, omgang hebben met mensen is heel wat anders dan hun gedrag over nemen. Met wandelen wordt ook vaak mee gaan in bedoeld. En dat is iets wat ik absoluut niet doe. Sterker nog, door vriendschappen te hebben met ongelovigen heb ik waarschijnlijk veel meer de kans om het over God met ze te hebben dan een ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat ligt er aan psalm 1 is er duidelijk over.

Welzalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen, die niet staat op de weg der zondaars, noch zit in de kring der spotters;

Dit is een waarschuwing, om niet met goddelozen om te gaan, maar met mede gelovigen.

Zeg me alsjeblieft dat je dit niet echt meent. Gewoon maar niet meer omgaan met ongelovigen. Jammer voor de ongelovigen in Nederland, want de meeste ongelovigen die christen worden, worden dat uit vriendschapsevangelisatie.

De tekst in psalm 1 is allereerst in een heel andere context geschreven. Kort door de bocht gesteld geloofden alle Joden in God en degenen die dat niet deden hielden zich bezig met afgoderij en aanverwante zaken. Hun levensstijl ging regelrecht in tegen de wet van God. Dat je beter niet met zulke luitjes om kan gaan lijkt me duidelijk. Maar in Nederland heb je ook gewoon veel atheisten die je niet in diezelfde categorie kan plaatsen.

Maar al was dat niet zo, dan geeft Jezus ons wat dit betreft toch echt een voorbeeld. Uit de bijbel lijkt het me duidelijk dat het niet goed is om naar de hoeren te gaan bijvoorbeeld, maar Jezus ging naar de hoeren, alleen met héél andere bedoelingen. Jezus ging om met tollenaars (fraudeurs en landveraders).

Je kan dus niet zeggen dat je ongelovigen zou moeten mijden. Wanneer je ongelovige vrienden je echt van God af houden, is het trouwens weer een andere zaak, maar je kan niet stellen dat je als christen niet ongelovige vrienden kan hebben

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat ligt er aan psalm 1 is er duidelijk over.

Welzalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen, die niet staat op de weg der zondaars, noch zit in de kring der spotters;

Dit is een waarschuwing, om niet met goddelozen om te gaan, maar met mede gelovigen.

Nou, het is geen waarschuwing om met goddelozen om te gaan.

Het is een waarschuwing om niet mee te gaan in dingen die zij vanuit hun goddeloosheid doen. Da's nogal een verschil.

Ik heb best de nodige niet christelijke mensen om me heen. We respecteren elkaar enorm om wie we zijn en wat we doen.

En ik ben het met Nynthe eens... (goh alweer... misschien is 10 december toch niet nodig Nynthe)

Waar blijven we dan met onze evangelisatie!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, dit is misschien een beetje een rare vraag, maar ik meen dat ik er wel eens iets over gelezen heb. Kun/ mag je, als je zelf gelovig/ Christelijk bent, ongelovige/ heidense vrienden hebben? Persoonlijk lijkt me dat niet echt een probleem, maar meende daar eens iets negatiefs over te hebben gelezen. Hoe denken jullie hierover?

gr. mackie.

Ik denk dat het mag ja yes.gif

Wat T!mon al zegt, veel ongelovigen die tot bekering zijn gekomen zijn dit door een vriendschap en gesprekken met een Christen, als we dit allemaal achterwege zouden laten op basis van die ene zin die booster geplaatst heeft, zouden we veel meer dingen niet mogen doen.

Ik denk wel dat het belangrijk is dat je duidelijk maakt aan je vrienden waar je voor staat en waarom je bepaalde dingen wel of niet doet aan ze uit moet leggen. Als zij je daarom respecteren denk ik dat een vriendschap heel goed mogelijk is smile.gif (wederzijds respect dus, ook jij moet hun mening respecteren)

Taam

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zeg me alsjeblieft dat je dit niet echt meent. Gewoon maar niet meer omgaan met ongelovigen. Jammer voor de ongelovigen in Nederland, want de meeste ongelovigen die christen worden, worden dat uit vriendschapsevangelisatie.

De tekst in psalm 1 is allereerst in een heel andere context geschreven. Kort door de bocht gesteld geloofden alle Joden in God en degenen die dat niet deden hielden zich bezig met afgoderij en aanverwante zaken. Hun levensstijl ging regelrecht in tegen de wet van God. Dat je beter niet met zulke luitjes om kan gaan lijkt me duidelijk. Maar in Nederland heb je ook gewoon veel atheisten die je niet in diezelfde categorie kan plaatsen.

Maar al was dat niet zo, dan geeft Jezus ons wat dit betreft toch echt een voorbeeld. Uit de bijbel lijkt het me duidelijk dat het niet goed is om naar de hoeren te gaan bijvoorbeeld, maar Jezus ging naar de hoeren, alleen met héél andere bedoelingen. Jezus ging om met tollenaars (fraudeurs en landveraders).

Je kan dus niet zeggen dat je ongelovigen zou moeten mijden. Wanneer je ongelovige vrienden je echt van God af houden, is het trouwens weer een andere zaak, maar je kan niet stellen dat je als christen niet ongelovige vrienden kan hebben

Sterker nog, als een gelovige een relatie heeft met een ongelovige gaan ze beide naar de hemel, Paulus schreef:

'Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door de man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.(1 kor 7,14)'

Het komt er dus op neer dat het beter is om met een ongelovige te trouwen zodat ook die gered is! Ik verbaas me over het gebrek aan kennis van de Bijbel wat hier in dit topic tentoongesteld wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In welke zin heb je dan wel vrienden Ann? Wat is voor jou vriendschap?

En plaats je iemand niet boven een ander als je liever bij die persoon bent? Omdat je qua karakter beter matched bijvoorbeeld?

Ik denk het wel. De enige oplossing is dan om helemaal geen vriendschappen aan te gaan, dan word je leven wel heel erg leeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vriendschappen die ik heb zijn ook met ongelovige. Maar ze moeten wel open staan voor mijn geloof. Ik vertel er veel over, en hoe erg ik verandert ben sinds ik er meer mee doe en het ook echt nodig kreeg. Ze vinden het mooi, en willen graag meer weten. Mijn vriend zegt dat voor wij gaan trouwen (voorlopig nog niet hoor) hij eerst zichzelf laat dopen. Dan kunnen wij in mijn kerk trouwen, ik heb gehuilt van blijdschap toen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid