Spring naar bijdragen

christelijk kinderspel


Aanbevolen berichten

Als ik terugdenk aan de spelletjes die ik als kind speelde valt het mij op dat daar, expliciet of meer verborgen, best veel christelijke elementen in zaten. Ik vind het wel leuk om die elementen terug te zoeken, en ben benieuwd hoe jullie christelijke achtergrond doorklonk in jullie kindertijd, zo hoor je nog eens leuke verhalen. Verder lijkt het me ook wel interessant om jezelf eens af te vragen in hoeverre je als kind bewust bezig was met die geloofselementen, en in hoeverre die elementen je visie op geloof ergens mee hebben gevormd.

Een paar dingen waar ik zelf aan denk: we verkleedden ons wel eens in nonnetje (zelfs toen ik al naar de middelbare school ging bleven we het bijzonder lollig vinden om de nonnen van op onze school te imiteren), we speelden regelmatig misje met 'hosties' uit oud brood (dat was zelfs meer dan puur een spel, voor ons had dat wel degelijk iets erg religieus, ook al sloeg het achteraf gezien op behoorlijk weinig, maar als kind begrepen we niet erg veel van de mis denk ik), we zongen christelijke liedjes (mijn beste vriendin had zelfs een soort beeldje van Maria dat de melodie van \"te Lourdes op de bergen\" zong, onvoorstelbaar kitscherig maar als kind vonden we het tof om mee te zingen), enzovoort. Ik herinner me ook dat ik ooit eens het prachtige Mariabeeld uit natuursteen dat hier in huis staat beschilderd had met rode lipstick, mijn mama was niet erg blij. De lipstick trok in de steen en is er nooit helemaal uit gegaan dus tot op vandaag draagt Maria bij ons thuis lipstick. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik herinner me ook dat ik ooit eens het prachtige Mariabeeld uit natuursteen dat hier in huis staat beschilderd had met rode lipstick, mijn mama was niet erg blij. De lipstick trok in de steen en is er nooit helemaal uit gegaan dus tot op vandaag draagt Maria bij ons thuis lipstick.
widegrin.gif

rofl.gif

Ik kan me niet herinneren dat ik als kind christelijke spelletjes deed eigenlijk.... Wel zongen we veel christelijke liedjes (vooral van Elly & Rikkert knipoog_dicht.gif).

Ik weet nog wel dat het in de kerk (na de dienst enzo) altijd heel stoer was om op de kansel te gaan staan puh2.gif

Zelf heb ik het nooit aangedurfd widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb op een christelijke basisschool gezeten. Christelijke liedjes en spelletjes waren dus niet van de lucht. In groep 7 had ik een meester die ontzettend veel van muziek (maken) hield en die leerde ons altijd van die onzinliedjes, zowel christelijk als niet. Wat gaan we doen met de dronken zeeman, De tandarts (dag meneer de goochelaar, op uw tanden hebt u haar.) enz... Lol, dat was altijd dikke pret met die gozer. big-smile.gif Verder veel Herman Boon en opwekking voor kids enzo... big-smile.gif

Ons gezin is trouwens al 30 jaar actief betrokken bij de Vakantie Bijbel School. Elke laatste week van de zomervakantie (voor de basisschool) wordt er elke dag een kerkruimte bezet door ruim 800 kids. Sinds mijn 4e ga ik er al heen, en sinds mijn 13e ben ik er leiding. Da's echt een heel evenement dat elk jaar weer terugkomt. Bijbelverhalen, werkje, je volvreten aan het snoepgoed wat in de keuken ligt opgeslagen, sketches met een verhaallijn door de hele week en vooral heel veel zingen. Prachtig! big-smile.gif Een vriend van me en ik verzorgen de laatste jaren de sketches. Dat is zo heerlijk! Je lekker gek aankleden en je aanstellen op dat podium en al die kids uit hun dak laten gaan. big-smile.gif En je vervolgens voorstellen dat je daar 6 jaar geleden net zo zat te gillen en te schreeuwen dat 'de dief achter zijn rug staat'! big-smile.gif

Aaaaah... jeugdsentiment... big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

rofl.gif

Ik kan me niet herinneren dat ik als kind christelijke spelletjes deed eigenlijk.... Wel zongen we veel christelijke liedjes (vooral van Elly & Rikkert
knipoog_dicht.gif
).

Ik weet nog wel dat het in de kerk (na de dienst enzo) altijd heel stoer was om op de kansel te gaan staan
puh2.gif

Zelf heb ik het nooit aangedurfd
widegrin.gif

elly en rikkert over het abstracte van het christendom gesproken. liederen hebben weinig inhoud.

sja en beeldjes hebben wij nooit in huis gehad, daarvoor refereer ik naar de 10-geboden. loud and clear!

sja... veel christelijke spelletjes heb ik niet gedaan als kind. ik heb natuurlijk regelmatig kinderliedjes gezongen, geoefend voor toneelstukjes voor de gezinsdiensten, maar als kind vonden mijn ouders het belangrijk dat wij lang in de buitenlucht doorbrachten. dus ik heb voornamelijk buitenspeel-spelletjes gedaan. en als kind lag er regelmatig nog een groot pak sneeuw, dus ook daarmee heb ik mij regelmatig kunnen vermaken puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

wij hebben nooit christelijk gespeeld..........wel veel creatieve dingen gedaan, verkleden enzo en poppenkastpoppen, heb heel veel gelezen. Maar kerkje spelen hebben we nooit gedaan. Ik heb wel veel gezongen en de kinderbijbel hebben we ook wel gehad.

Tis eigenlijk nooit in me opgekomen, dat je ook nog christelijk kan spelen bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, het was ook niet zo dat wij bewust christelijk gingen spelen ofzo. Maar ja, als kind betrek je nu eenmaal je eigen leefwereld in je spelletjes, je speelt met de voorwerpen in huis, met de verhalen en liedjes die je hoort, enzovoort. Aangezien de meesten van ons toch ofwel bewust christelijk opgevoed zijn, ofwel opgegroeid zijn in een cultuur waar het christendom toch nog op vrij veel manieren aanwezig is, is het niet zo vreemd dat dat ook wel eens doorscheen in de spelletjes die je als kind speelde.

Trouwens, leuke verhalen allemaal. smile.gif

Qua christelijke liedjes zongen wij wel eens dingen die we geleerd hadden in de eerste communnie-catechese, maar zo leuk vonden we die liedjes meestal niet. Ik denk niet dat er bij ons echt bekende christelijke artiesten waren zoals die Elly en Rikkert van jullie. Maar ja, wat voor liedjes wil je nog meer als je al een zingend Mariabeeldje hebt. widegrin.gif

Verder herinner ik me ook dat we dingen als bedevaarten ook wel een beetje als één groot spel zagen, soms tot grote irritatie van de volwassenen die ons meenamen. Zelf was ik best wel een braaf kind, maar sommige andere kinderen konden het niet laten om dingen in brand te steken met de kaarsjes die zij moesten dragen enzo.

Ik vind het wel grappig om hieraan terug te denken, ik herinner me tamelijk absurde dingen. Zo had één of andere tante die naar Lourdes gegaan was voor mij een flesje wijwater in de vorm van Maria meegenomen, haar kroontje was het dopsel. Daarmee heb ik de plant op mijn vensterbank water gegeven. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* RobertF vindt het eigenlijk wel een heel raar flesje en kan het moeilijk nog echt serieus nemen...
bloos.gifwidegrin.gif
Net zoals zo'n knikengel, die met zijn vleugels beweegt als je een muntje in zijn hoofd doet...

Oh, die ken ik niet, ik ken wel zo'n 'kniknegertjes', maar dat is niet meer erg politiek correct vrees ik.

Het ziet er inderdaad nogal stom uit, zo'n wijwaterflesje. Nuja, de 'te Lourdes op de bergen'-zingende Maria was zelfs nog fouter en kitscheriger... eigenlijk is veel van dat spul afschuwelijke kitsch maar ja, bepaalde (vooral oudere) mensen lijken er toch iets aan te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

eigenlijk is veel van dat spul afschuwelijke kitsch maar ja,
bepaalde (vooral oudere) mensen
lijken er toch iets aan te hebben.

Klopt als een zwerende vinger (we blijven in de Lourdes-sfeer puh2.gif). Meer precies noemt men die bepaalde (vooral oudere) mensen ook wel koopmannen, handelaars of sjacheraars.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is echt geweldig hoe kinderen in hun spel hun geloof kunnen betrekken. Bij mijn nichtje en neefje hoor ik ook regelmatig bijbelverhalen terug komen.

Bij ons was het vooral merken in het kerkje spelen (met mijn broer als trompettist bij gebrek aan een organist knipoog_dicht.gif), maar ook van die kleine dingen die zo in de opvoeding zitten dat je ze ook in je spel verwerkt, zoals het net doen alsof je gaat slapen in een spel en daarvoor eerst bidden. En ook kwamen er regelmatig bijbelverhalen langs als 'ik ben Esther!' en 'ik ben koning David en jij bent Goliath!' big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok ok, die ook. Maar ik heb zelf toch de indruk dat sommige bejaarde katholieken in dat soort prul toch een soort vroomheid beleven en daar ook deugd aan beleven, en bijvoorbeeld oprecht blij zijn als iemand hen zoiets uit Lourdes kan meebrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wat schattig dit!! Ik kan me er echt niks bij voorstellen, kerkje spelen haha.. Om de een of andere reden hadden mijn zussen en ik al van jongsaf aan een hekel aan de kerk/het geloof dus dat soort dingen betrokken wij niet in spelletjes... wel luisterden we naar Elly en Rikkert smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, ik was als kindje eigenlijk heel erg vroom, ik las erg vaak in de kinderbijbel, tekende en schreef zelfs eigen bewerkingen, had een bijbelhoek op mijn kamer, bad regelmatig,... Ik vond het ook erg jammer toen ik op een leeftijd kwam waarop het in de klas not done werd om zo'n dingen te doen, en waarin je alleen cool was als je zei dat je godsdienst stom vond en niet in God geloofde enzo. Ik heb ook wel m'n anti-periode gehad, die allicht ook heviger was dan bij veel leeftijdsgenoten omdat ik er gewoon meer mee bezig was, maar die kwam bij mij toch relatief laat, in mijn kindertijd was geloven voor mij iets wat op een tamelijk vanzelfsprekende manier aanwezig was in mijn leven en dus ook in mijn spel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok ok, die ook. Maar ik heb zelf toch de indruk dat sommige bejaarde katholieken in dat soort prul toch een soort vroomheid beleven en daar ook deugd aan beleven, en bijvoorbeeld oprecht blij zijn als iemand hen zoiets uit Lourdes kan meebrengen.

Die devotionalia waren vooral in trek tijdens het Rijke Roomsche Leven, waarin elk katholiek gezin wel van die dingen in huis had staan. Wijwaterbakjes met wijwater, Mariabeeldjes, crucifixen, heiligenbeelden, rozenkransen, iconen, (noveen)kaarsen; ingezegend en wel waren ze volop onderdeel van de volksdevoties. Nu zie je dat vooral verzamelaars ze, ja, verzamelen en veel katholieken het wat meer bescheiden houden op dat gebied.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Die devotionalia waren vooral in trek tijdens het Rijke Roomsche Leven, waarin elk katholiek gezin wel van die dingen in huis had staan. Wijwaterbakjes met wijwater, Mariabeeldjes, crucifixen, heiligenbeelden, rozenkransen, iconen, (noveen)kaarsen; ingezegend en wel waren ze volop onderdeel van de volksdevoties. Nu zie je dat vooral verzamelaars ze, ja, verzamelen en veel katholieken het wat meer bescheiden houden op dat gebied.

Liefste Robert, dit is Vlaanderen, wij hebben die dingen nog gewoon in huis staan hoor. puh2.gif

(Ok, bij jonge mensen wel veel minder, bij oudere mensen staat het vaak compleet vol met dat soort dingen, wij hebben zelf alleen maar een stuk of twee Mariabeeldjes in huis staan, en onze doopkaarsen staan ook nog wel ergens, en noveenkaarsen staan er eigenlijk gewoon omdat dat nu eenmaal goedkope, lang brandende kaarsen zijn die toch overal te koop zijn.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid