Spring naar bijdragen

Definitie "Christelijke muziek"


Aanbevolen berichten

Wat is een juiste definitie van 'Christelijke muziek'?

Mijn mening:

In het algemeen, los van waar de stijl muziek onder valt: Christelijk wil zeggen overeenkomstig met de visie en het leven van Jezus Christus. Wanneer het motief van de maker van de muziek is om je dichter bij Jezus Christus te brengen, of iets te vertellen over de visie en het leven van Jezus Christus kun je die muziek als Christelijk kenmerken. Zonder Jezus Christus kan er vanuit dit perspectief geen sprake zijn van Christelijke muziek. Daarnaast wordt Christelijk ook vaak vertaald als zijnde fatsoenlijk, wat ook wel betekent goedschiks. Christelijke muziek moet mede werken ten goede.

De van Dale zegt o.a. het volgende:

Link: christelijk

chris te lijk (bn.)

1 behorend tot, eigen aan, in verband staand met het christendom

2 inf. fatsoenlijk

Link: Christus

Chris tus (de (m.))

1 de stichter van het christendom, volgens de christelijke leer de Messias, de Zoon van God => de Goede Herder, de Zoon des Mensen, Godmens, Godslam, Heiland, Heilsprofeet, het Lam Gods, het Paaslam, J.C., Jezus, Jezus Christus, Lieve-Heer, Mensenzoon, Nazareeër, Offerlam, Onze-Lieve-Heer, Opperherder, Verlosser, Vredevorst, Zaligmaker

Link: fatsoenlijk

fat soen lijk (bn.)

1 moreel verantwoord, behoorlijk, betamelijk, christelijk, deftig, gevoeglijk, goedschiks, hebbelijk, net, netjes, oorbaar, ordentelijk, treffelijk;

2 aan redelijke eisen voldoend, redelijk

De Bijbel zegt o.a. het volgende:

In Psalm 40:4 zegt David: 'Hij gaf mij een nieuw lied in de mond, een lofzang aan onze God. Mogen velen het zien en vrezen, en op de Here vertrouwen.' (NBG51)

Matthëus 5:16 is hier ook van toepassing: 'Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.' (SV)

Als je als Christen een talent hebt om muziek te maken, dat door God is gegeven, moet het gebruikt worden om God te loven en te eren. Muziek is daarnaast ook een communicatiemiddel naar anderen toe, met als bedoeling om hen dichter bij God te brengen. Dit geldt voor alle muziek, zowel in een samenkomst van Christenen als daarbuiten.

Zie ook: welkemuziekisgoed

Achtergrond:

Zelf ben ik een wederom geboren Christen, muzikant en heb een kleine digitale studio. De muziek die ik maak verschilt sterk per thema en per gelegenheid, maar is op een sample van een vocal na altijd instrumentaal en in te delen bij soundtracks die je hoort in documentaires en films. De muziek die ik graag maak is altijd bedoeld als onderdeel van een thema en niet een op zichzelf staand iets.

Conclusie:

Ik ben opgegroeid met het ontstaan van house en daarvan afgeleide stijlen. Zelf voel ik mij het meest prettig bij het maken van synth/trance achtige muziek. Maar valt mijn muziek daarmee onder de definitie van 'Christelijke muziek'? Naar mijn mening is, zoals ik hier heb beschreven, het antwoord daarop: Nee. Hoe graag ik het ook zou willen. Waarom?

Ten eerste: Omdat de muziek die ik maak vaak op mijzelf gericht is, omdat deze stijl zich leent tot het uiten van je eigen gemoedstoestand (ziel). Zelf kan ik dan ook oneindig naar mijn eigen muziek luisteren. Het zegt wel iets over mijn persoonlijke relatie met Jezus Christus, maar de inhoud van die relatie zal vaak voor een ander niet als zodanig in mijn muziek te herkennen zijn.

Ten tweede: De muziek die ik maak is instrumentaal en bevat dan ook geen duidelijk te herkennen tekst of boodschap. Het is daarmee open voor interpretatie door de luisteraar, sterk afhankelijk van de gemoedstoestand van de luisteraar en het beeld wat het bij de luisteraar oproept. Het enige wat ik kan doen is vertellen wat de muziek voor mij betekent. Daarmee wordt de muziek onderdeel van een boodschap.

Zonder deze boodschap is mijn muziek dus geen 'Christelijke muziek'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Of denk ik nu te eenvoudig?

Ik zou het zelf wat breder maken.

Ook zelfkritiek of misstanden binnen het christendom). Of thema's die betrekking hebben tot het christendom. Stel ik zou een nummer maken over een demon die een mens probeert misleiden, dan zou ik dat wel christelijk noemen. Met dergelijke thema's is het onderscheid op het eerste oog wat klein met christelijk of anti-christelijk. Maar dan telt wat mij betreft de intentie mee. Dus wat wilt de songwriter met het nummer zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* JoostG mist het discussiepunt.

Leg eens uit...


Samengevoegd:

Quote:

Maakt dat nou zoveel uit? Hoe de instrumentale muziek van een niet-christen (of wel christen, of born-again christian YEAH) heet?

Voor een muzikant wellicht wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Uit een ander topic:

Ik snap verder natuurlijk wel dat er verschillende stijlen en stromingen zijn en dat daar gewoon onderscheid ingemaakt moet worden. Dus bang voor hokjes ben ik niet, maar ik vind het wel heel vervelend dat er zoveel christenen zijn die iets al heel snel als onchristelijk bestempelen alleen omdat Jezus niet in de tekst voor komt. En tsja als het niet christelijk is, is het niet goed en dáár ben ik het dus ook niet mee eens. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere mensen daar over denken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las vandaag >> smile.gif

Met popmuziek blus je de Geest uit

HARDINXVELD-GIESSENDAM - Met het luisteren van popmuziek blus je de Geest van God uit. Lean MacLeane waarschuwde zaterdagavond de bezoekers van Kom Ook! voor de geest die achter popmuziek zit. Het is de geest van satan en de wereld van het satanisme.

Met het lezen van Openbaring 12 over de strijd tussen de vrouw en de draak is de toon gezet: er is een gevecht gaande tussen God en satan. De Heere zal overwinnen, maar de satan gaat nu nog rond als een briesende leeuw, aldus MacLeane.

De macht van de duivel is op allerlei manieren merkbaar, vertelt MacLeane. Na de zondeval belooft God aan satan dat hij niet de macht zal hebben, maar dat er een strijd zal zijn tussen hem en de Heere Jezus. De satan is ook nu actief, in de wereld, maar ook in de kerk. Let hierop: de duivel wil jouw tijd. Vanavond gaat het niet alleen mensen die fan van muziek zijn aan, een andere belangrijke tactiek is om je tijd af te pakken. Hij pakt niet iedereen met muziek.

MacLeane meent dat er meer kennis van de duivel nodig is. Je hebt drie dingen nodig: Godskennis, zelfkennis en Christuskennis. Wanneer God in je leven komt moet je echter ook weten wie de duivel is. Hij is een gevallen engel, die er opuit is om Gods eer af te pakken.

Een satanist die volgens MacLeane een grote rol heeft gespeeld in de popmuziek was Aleister Crowley, een Schot die bij het meer van Loch Ness woonde. Hij werd het monster van Loch Ness genoemd om zijn occulte praktijken. Hij ried musici aan om zich bezig te houden met het satanisme, omdat dat de manier is om mensen te winnen. Mac-Leane toont een voorkant van een cd van The Beatles. Crowley staat tussen het bewonderende publiek. Zo zie je dat de macht van de satan achter de popmuziek schuilt. MacLeane vertelt uit ervaring, zo blijkt in de loop van de lezing. Hij toont een aantal clips van muziek die hij vroeger beluisterde. Ik leefde een duivels leven voor de duivel. De invloed van de muziek die ik luisterde is er nu nog. Soms word ik wakker met in mijn hoofd de zin: I admire the spiritual force of evil (Ik bewonder de geestelijke kracht van het kwaad). Ik ging naar concerten waar artiesten bloed van duiven of varkens dronken.

MacLeane vond het moeilijk om afscheid te nemen van zijn muziek. Eerst deed ik een paar cd's weg die duidelijk antichristelijk waren. Later heb ik met hulp van mijn predikant alles weggedaan. Ik moest leren om gemeenschap te hebben met Christus, daarin is redding. De duivel kwelt me nu nog, want de muziek zit nog steeds in mijn hoofd. Wat je vroeger hoorde, raak je nooit meer kwijt. Daarom is het een voordeel dat je psalmen hebt geleerd. Maar de duivel pakt mij nu met muziek die ik heb geluisterd die niet goed was. Ook buiten de wereld van popmuziek zijn er echter gevaren genoeg, volgens de spreker. Je kunt ook naar psalmen of orgelmuziek luisteren omdat het prettige achtergrondmuziek is. Bedoel je dan wel Gods eer?

RD

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kunt ook naar psalmen of orgelmuziek luisteren omdat het prettige achtergrondmuziek is. Bedoel je dan wel Gods eer?

Net zoveel als dat je de duivel zou eren wanneer je popmuziek als prettige achtergrondmuziek zou luisteren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik las vandaag >>
smile.gif

Met popmuziek blus je de Geest uit

HARDINXVELD-GIESSENDAM - Met het luisteren van popmuziek blus je de Geest van God uit. Lean MacLeane waarschuwde zaterdagavond de bezoekers van Kom Ook! voor de geest die achter popmuziek zit. Het is de geest van satan en de wereld van het satanisme.

Met het lezen van Openbaring 12 over de strijd tussen de vrouw en de draak is de toon gezet: er is een gevecht gaande tussen God en satan. De Heere zal overwinnen, maar de satan gaat nu nog rond als een briesende leeuw, aldus MacLeane.

De macht van de duivel is op allerlei manieren merkbaar, vertelt MacLeane. Na de zondeval belooft God aan satan dat hij niet de macht zal hebben, maar dat er een strijd zal zijn tussen hem en de Heere Jezus. De satan is ook nu actief, in de wereld, maar ook in de kerk. Let hierop: de duivel wil jouw tijd. Vanavond gaat het niet alleen mensen die fan van muziek zijn aan, een andere belangrijke tactiek is om je tijd af te pakken. Hij pakt niet iedereen met muziek.

MacLeane meent dat er meer kennis van de duivel nodig is. Je hebt drie dingen nodig: Godskennis, zelfkennis en Christuskennis. Wanneer God in je leven komt moet je echter ook weten wie de duivel is. Hij is een gevallen engel, die er opuit is om Gods eer af te pakken.

Wat heeft dit met mijn vraag te maken? Of wilde je dit gewoon even kwijt?

Quote:
Een satanist die volgens MacLeane een grote rol heeft gespeeld in de popmuziek was Aleister Crowley, een Schot die bij het meer van Loch Ness woonde. Hij werd het monster van Loch Ness genoemd om zijn occulte praktijken. Hij ried musici aan om zich bezig te houden met het satanisme, omdat dat de manier is om mensen te winnen. Mac-Leane toont een voorkant van een cd van The Beatles. Crowley staat tussen het bewonderende publiek. Zo zie je dat de macht van de satan achter de popmuziek schuilt. MacLeane vertelt uit ervaring, zo blijkt in de loop van de lezing. Hij toont een aantal clips van muziek die hij vroeger beluisterde. Ik leefde een duivels leven voor de duivel. De invloed van de muziek die ik luisterde is er nu nog. Soms word ik wakker met in mijn hoofd de zin: I admire the spiritual force of evil (Ik bewonder de geestelijke kracht van het kwaad). Ik ging naar concerten waar artiesten bloed van duiven of varkens dronken.

Heftig, heel vervelend voor em. Maar zijn pakkie an. Dat dit duivels is, kan je wel zeggen want het wordt waarschijnlijk ook zo door deze stroming genoemd. Maar ik hoop toch zeker niet dat je hiermee wil zeggen dat alles waar God en Jezus niet in voorkomt, dat dat per definitie van de duivel is, want volgens mij zit daar, zoals ik al zei, in heel wezenlijk verschil in: Het aanbidden van de duivel en luisteren naar artiesten die bloed van beesten drinken of het luisteren naar liedjes waar God niet in voorkomt. Ik hoop dat je het verschil ziet?

Quote:
MacLeane vond het moeilijk om afscheid te nemen van zijn muziek. Eerst deed ik een paar cd's weg die duidelijk antichristelijk waren. Later heb ik met hulp van mijn predikant alles weggedaan. Ik moest leren om gemeenschap te hebben met Christus, daarin is redding. De duivel kwelt me nu nog, want de muziek zit nog steeds in mijn hoofd. Wat je vroeger hoorde, raak je nooit meer kwijt. Daarom is het een voordeel dat je psalmen hebt geleerd. Maar de duivel pakt mij nu met muziek die ik heb geluisterd die niet goed was. Ook buiten de wereld van popmuziek zijn er echter gevaren genoeg, volgens de spreker. Je kunt ook naar psalmen of orgelmuziek luisteren omdat het prettige achtergrondmuziek is. Bedoel je dan wel Gods eer?

En nu vraag ik me af, wat is alles wat hij heeft weg gedaan? Ik weet niet wat voor een cds hij in de kast had staan, maar als dat echt antichristelijk is dan kan ik me voorstellen dat dat voor een christen niet echt verstandig is om naar te luisteren.

Ik ben tot nu toe nog steeds van mening dat je God ook heel goed in muziek kunt vinden waar niet duidelijk in wordt gezegd dat het is om Jezus of God te aanbidden. De liefde, door God zelf bedacht, zijn eindeloos veel nummers over geschreven waar God zelf niet in genoemd wordt. Is dit per definitie duivels? Wanneer het gaat om de liefde bedrijven tussen man en vrouw, per definitie duivels? Over vriendschap, een gezellige avond uit, ga zo maar door..

Wat vinden de christenen op Credible hiervan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is a lang bekend, Satan heeft alle goede muzikanten. Dit geldt niet alleen voor popmuziek overigens. De hemelse kant heeft er slechts twee: Elgar en Liszt. Beethoven, Brahms, alle Bachs, Mozart, het hele stel , allemaal de dark side.

(bron Good Omens, 1990, uit een discussie tussen een op aarde levende engel en demon die al 6 millenia op aarde tussen de mensen leven en beiden daardoor erg gehecht zijn geraakt aan de mensheid.)

"Listen," said Crowley desperately, "how many musicians do you think your side have got, eh? First grade, I mean."

Aziraphale looked taken aback.

"Well, I should think-" he began.

"Two," said Crowley. "Elgar and Liszt. That's all. We've got the rest. Beethoven, Brahms, all the Bachs, Mozart, the lot. Can you imagine eternity with Elgar?"

Aziraphale shut his eyes. "All too easily," he groaned.

"That's it, then," said Crowley, with a gleam of triumph. He knew Aziraphale's weak spot all right.

"No more compact discs. No more Albert Hall. No more Proms. No more Glyndbourne. Just celestial

harmonies all day long......"

edit: ik lees NU pas de bijdrage over Aleister Crowley hierboven, en het is werkelijk toevallig dat er in mijn verhaaltje ook een Crowley voorkomt smile.gif Geweldig! Nu weet ik ook waarom de schrijvers van 'Good Omens' die naam gekozen hebben. En dat is dus geen toeval smile.gif , dat eht hier bijelkaar komt wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Uit een ander topic:

Ik snap verder natuurlijk wel dat er verschillende stijlen en stromingen zijn en dat daar gewoon onderscheid ingemaakt moet worden. Dus bang voor hokjes ben ik niet, maar ik vind het wel heel vervelend dat er zoveel christenen zijn die iets al heel snel als onchristelijk bestempelen alleen omdat Jezus niet in de tekst voor komt. En tsja als het niet christelijk is, is het niet goed en dáár ben ik het dus ook niet mee eens. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere mensen daar over denken..

Ik heb niets tegen niet-christelijke muziek. Ik luister het zelfs heel veel. Maar ik heb soms toch wel moeite met muziek die recht tegen mijn geloof ingaat. (Denk dan juist aan godslastering e.d.) Die muziek vind ik niet echt goed, ook al klinkt het muzikaal geniaal. Maar komt Jezus niet expliciet in een tekst voor, maakt dat een nummer niet fout. Ik vind het onzin wanneer muziek echt alleen maar over God zou moeten gaan. In mijn belevingswereld is er ook nog zoiets als 'neutrale' muziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Muziek en geloof...

Laten we eens voor de verandering vanuit een Atheïstisch standpunt vertrekken. Met andere woorden, laten we eerst het objectief gevoel dat muziek oproept bekijken. Dan stel ik vast dat die per individu verschillen.

Als we dat nu projecteren op de Gelovigen, zullen we imo ook vaststellen dat daar de verschillen groot zijn.

Bij een gitaarsolo van de groep Metallica, voor velen des Duivels, kunnen mijn haren overeind komen van genot. Als ik de stem hoor van Shakira, eveneens.

Laat ons wel duidelijk stellen dat per definitie Satanische muziek voor bij uit den boze is. Verder hangt toch veel af van interpretatie.

Mijn boekenkast staat vol met Harry Potter. Dit is geen muziek, maar eveneens volgens sommigen Duivelse Literatuur.

Ik denk, en ik hoop, dat God ons de keuze laat naar wat we luisteren en hoe we dat aan Hem linken. Als ik The Unforgiven relateer aan het Christendom, one way or another, dan is dat iets tussen mij en God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Admod note:
Wachter, dienaar, het is echt niet nodig om je eigen topic overal te gaan linken. Mensen die het interessant vinden lezen het zo ook wel.
smile.gif

boeken, pages, scrolls, movies, music, opinion sharing (my own or others), kennis en info leef ik voor! I'm sorry bloos.gif can't help I like it.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Het is a lang bekend, Satan heeft alle goede muzikanten. Dit geldt niet alleen voor popmuziek overigens. De hemelse kant heeft er slechts twee: Elgar en Liszt. Beethoven, Brahms, alle Bachs, Mozart, het hele stel , allemaal de dark side.

Met verbazing zie ik dat je muziek van Bach bestempeld als dark side. Volgens mij was J.S. Bach christen?! Waarom zou dit tot de donkere hoek behoren?!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Met verbazing zie ik dat je muziek van Bach bestempeld als dark side. Volgens mij was J.S. Bach christen?! Waarom zou dit tot de donkere hoek behoren?!

Het was een grapje (van mijn favoriete schrijver)Om hem helemaal te begrijpen moet je wellicht het boek gelezen hebben. Dat bv Bach in dat lijstje staat is onderdeel van de grap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid