Spring naar bijdragen

Atheïstisch/christelijke dialoog


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Dan denk ik dat jouw opvatting van logica een stupide en sterk beperkte opvatting is en niets te doen heeft met logica en alles met jouw rabiate atheisme.

Woordenboek: Logica: 1: leer van het geldig redeneren; 2 juiste manier van redeneren

Dus je verklaart hierbij dat aannemen dat een god bestaat een juiste wetenschappelijke manier van redeneren is?

Geloof en logica gaan niet samen, net zoals wetenschap niet spiritueel genoeg is voor de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 308
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Woordenboek:
Logica:
1
: leer van het geldig redeneren;
2
juiste manier van redeneren

Dus je verklaart hierbij dat aannemen dat een god bestaat een juiste wetenschappelijke manier van redeneren is?

Geloof en logica gaan niet samen, net zoals wetenschap niet spiritueel genoeg is voor de kerk.

Voor iemand die van redeneren zijn stokpaardje lijkt te maken ben je er merkwaardig slecht in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus.....?

Het beroep op logica werkt binnen het paradigma, maar zodra ze datzelfde paradigma wil bewijzen voldoet ze ten eerste niet aan haar eigen methode en ten tweede word ze metafysisch omdat ze dus aanspraak doet op wat kennen en waarheid is buiten haar paradigma om haar te gronden. Om dus het alleenrecht van de wetenschap op waarheid te kunnen gronden moet ze metafysische aanspraken gaan doen, en daarmee doet ze precies datgene wat ze in feite wil voorkomen door haar alleenrecht op te eisen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dialoog zou beter plaats kunnen vinden tussen de Christelijke denominaties dat zou vruchtbader zijn,en kan of zo niet zeker op termijn goede resultaten geven.

Atheistische/christelijke dialoog is praten met een doofe zonder gehoorstoestel.heeft geen zin en zonde van de tijd; de godsontkenner heeft zich alleen te bekeren tot het Christendom meer niet.En daar is geen dialoog voor nodig ,alleen de aanzegging tot bekering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dialoog zou beter plaats kunnen vinden tussen de Christelijke denominaties dat zou vruchtbader zijn,en kan of zo niet zeker op termijn goede resultaten geven.

Atheïstische/christelijke dialoog is praten met een dove zonder gehoortoestel.heeft geen zin en zonde van de tijd; de godsontkenner heeft zich alleen te bekeren tot het Christendom meer niet.En daar is geen dialoog voor nodig ,alleen de aanzegging tot bekering.

En een dialoog is een middel om dit te bereiken!

Wat jij doet is mensen tegen je in het harnas jagen en dat werkt zeker niet!

Ik vind dat de dialoog altijd levendig moet worden gehouden al is het alleen maar om te laten zien dat wij Christenen toegankelijke mensen zijn, transparant en open, en daarmee kunnen we dan zaadjes van het Woord planten in de atheïst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En een dialoog is een middel om dit te bereiken!

Wat jij doet is mensen tegen je in het harnas jagen en dat werkt zeker niet!

Ik vind dat de dialoog altijd levendig moet worden gehouden al is het alleen maar om te laten zien dat wij Christenen toegankelijke mensen zijn, transparant en open, en daarmee kunnen we dan zaadjes van het Woord planten in de atheïst.

Jij weet nog geen eens waar ik het over heeft,dus die discussie heeft al zo geen zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In ieder geval zie ik dat al als een goede insteek. Maar je moet in ieder geval niet denken dat een atheïstische leefwijze geen voordelen heeft t.o.v. het christendom. Die zijn er zeker wel, bijvoorbeeld:

- Als je iets goed doet, of een prestatie hebt geleverd, heb je het gevoel dat je dat aan jezelf te danken hebt, en dat het geen gunst is van god.

Ja, dat heb ik ook. Ik gaf altijd alle eer aan God voor dingen die ik gewoon uit eigen kracht heb gedaan. Voor mij was het gevolg van mijn geloof in God dat ik ongeloof in mijzelf had. Immers voor alles was ik afhankelijk van God en uit mijzelf kon ik niets. Ik heb inmiddels geleerd dat ik meer kracht van en in mijzelf heb dan ik ooit voor mogelijk heb gehouden.

Quote:
Je hebt als atheïst het gevoel dat alles logisch in elkaar zit.

Yep! Ik hoef mezelf nu niet meer in allerlei bochten te wringen om vele bijbelteksten voor mezelf aanvaardbaar te maken.

Quote:
- Je voelt niet de druk om goed te leven, zodat je niet in de hel komt, maar leeft goed vanuit jezelf (voor die enkeling nog die zegt dat atheïsten geen moraal hebben: dat hebben ze wel)

Juist, ik doe nu goed om het goed doen als doel op zichzelf niet om te voldoen aan een of ander gebod uit de bijbel. Ik heb wel heel lang druk ervaren van het mogelijke vooruitzicht van de hel. Ik twijfelde al heel lang en uit angst voor de hel behoorlijk lang gewacht om God en het geloof uit mijn leven te bannen. Ik werd gekweld en gevangen gehouden door gedachten als: wat als ik het mis heb? Wat als God, de duivel en de hel echt bestaan? Nu kan ik er om lachen maar ooit niet!

Quote:
- Omdat je als atheïst denkt dat dit het enige leven is wat je krijgt, probeer je uit dit leven het meeste te halen.

Weer roerend eens! Bovendien heeft het eeuwige leven me nooit zo aangetrokken. Eeuwig is zoooooo lang. Nu ga ik er vanuit dat het na mijn laaste ademtoch allemaal stopt. Geen hiernamaals, helemaal niks. Heerlijke gedachte! Geen straf geen beloning!

Quote:
Ik geloof best dat een christelijk leven voordelen heeft, maar dat van een atheïst heeft denk ik meer voordelen dan de meeste christenen denken. Onderschat dat niet.

Ik heb als christen geleefd en leef nu als atheist. Ik kan dus vergelijken. Het leven als atheist bevalt mij toch beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jij weet nog geen eens waar ik het over heeft,dus die discussie heeft al zo geen zin.

Jij weet nog geen eens waar ik het over heb, dus die discussie heeft al zoiezo geen zin.

Klinkt beter hè?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik heb als christen geleefd en leef nu als atheist. Ik kan dus vergelijken. Het leven als atheist bevalt mij toch beter.

Wat bevalt er beter dan? Waarin merk je het sterkst dat "positieve" verschil voor jezelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Fantastisch goed onderbouwd, moet ik wel zeggen.

Slechts die conclusie rest mij, na het lezen van jouw welhaast bizarre hersenspinsels. Je hebt geen flauwe notie hoe volstrekt argumentloos je eigen schrijfsels zijn. Slechts niet sluitende redeneringen zijn het gevolg van je premissen die in de verste verte niet op elkaar aan sluiten. Je hebt waarschijnlijk één keer een boek van Dawkins gelezen en hebt nu het gevoel de hele wereld aan te kunnen. Maar de pijnlijke waarheid is dat je slechts onzin fulmineert op een ridicule wijze. Je zou een voorbeeld kunnen nemen aan enkele anderen van jouw denkrichting op dit forum, die in ieder geval de schijn van validiteit van hun argumenten weten op te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat bevalt er beter dan? Waarin merk je het sterkst dat "positieve" verschil voor jezelf?

Ik heb een rust gevonden die ik als christen niet had. Ik ben mijn eigen baas en heb geen god meer boven mij staan. Geen gedachten meer aan hel en eeuwige straf. Kan en mag eindelijk denken en vinden wat ik wil. Voorbeeld: ik ben voor euthanasie. Wanneer iemand z'n leven zat is ook al is de persoon niet ongeneeslijk ziek, maar meer zeg maar levensmoe, dan mag degene wanneer hij/ zij dat wenst zijn leven beeindigen. Hoef me niet meer in allerlei gedachtenkronkels te wikkelen om de bijbel nog een beetje te kunnen geloven. Ben een hele hoop frustratie en boosheid kwijtgeraakt. Pluk nu meer de dag en zie alles meer met een frisse onbevangen blik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Slechts die conclusie rest mij, na het lezen van jouw welhaast bizarre hersenspinsels. Je hebt geen flauwe notie hoe volstrekt argumentloos je eigen schrijfsels zijn. Slechts niet sluitende redeneringen zijn het gevolg van je premissen die in de verste verte niet op elkaar aan sluiten. Je hebt waarschijnlijk één keer een boek van Dawkins gelezen en hebt nu het gevoel de hele wereld aan te kunnen. Maar de pijnlijke waarheid is dat je slechts onzin fulmineert op een ridicule wijze. Je zou een voorbeeld kunnen nemen aan enkele anderen van jouw denkrichting op dit forum, die in ieder geval de schijn van validiteit van hun argumenten weten op te houden.

Zou je dan een voorbeeld kunnen noemen van een bizarre hersenspinsel?

Verder heb ik trouwens nooit een boek van Dawkins gelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb een rust gevonden die ik als christen niet had. Ik ben mijn eigen baas en heb geen god meer boven mij staan. Geen gedachten meer aan hel en eeuwige straf. Kan en mag eindelijk denken en vinden wat ik wil.

Maar ik ben Christen en ik herken die druk die jij ervaren hebt helemaal niet. Hel en eeuwige straf?

Jezus zegt in mat.11, 28

Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

Zo ervaar ik het dus ook om in zijn aanwezigheid te zijn en om zijn woord te volgen. Enkel en alleen rust...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar ik ben Christen en ik herken die druk die jij ervaren hebt helemaal niet. Hel en eeuwige straf?

Kwestie van verschil in opvoeding denk ik.

Geloof jij soms in de zgn. alverzoening? Ik had van mijn broer begrepen dat men dat tegenwoordig predikt. Ook zag ik op Discovery dat de in pinksterkringen bereoemde Carlton Pearson ook geen hel en verdoemenis meer predikt.

Quote:
Jezus zegt in mat.11, 28

Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

Zo ervaar ik het dus ook om in zijn aanwezigheid te zijn en om zijn woord te volgen. Enkel en alleen rust...

Zo heb ik het dus niet ervaren. En juist nu ik God, Jezus en de bijbel aan de kant heb geschoven heb ik uiteindelijk de innerlijke rust gevonden. Zou eigenlijk andersom moeten zijn hè.....

Het grappige is dat ik deze tekst die jij aanhaalt vroeger ook altijd gebruikte tijdens evangelisatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kwestie van verschil in opvoeding denk ik.

Geloof jij soms in de zgn. alverzoening? Ik had van mijn broer begrepen dat men dat tegenwoordig predikt. Ook zag ik op Discovery dat de in pinksterkringen bereoemde Carlton Pearson ook geen hel en verdoemenis meer predikt.

Ik zit zelf bij een Pinkster Gemeente en op onze gevel staat: Jezus Redt, Jezus Geneest!

Geen hel, verdoemenis en dat soort zaken. Jezus is gestorven voor jouw zonden. Als je dat gelooft ben je voor 50% klaar! De andere 50 % vul je zelf in door je beslissingen in het leven. Keer je af van Occultisme en ga Jezus volgen. (Lees: dit is geen belerende opmerking maar een tip!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zit zelf bij een Pinkster Gemeente en op onze gevel staat: Jezus Redt, Jezus Geneest!

Geen hel, verdoemenis en dat soort zaken. Jezus is gestorven voor jouw zonden. Als je dat gelooft ben je voor 50% klaar! De andere 50 % vul je zelf in door je beslissingen in het leven. Keer je af van Occultisme en ga Jezus volgen. (Lees: dit is geen belerende opmerking maar een tip!)

De Volle Evangelie-gemeente waar ik ging was anders. De voorganger, Amerikaanse, Afrikaanse, etc. gastpredikers die kwamen spraken over hemel en hel. Geen bewuste keuze voor Jezus was vlgs. hun een keuze voor de hel en de duivel. Zei Jezus zelf niet dat wie niet voor hem was tegen hem was? En dan nog het NT. De evangelieen en m.n. het boek Openbaringen spreken duidelijk over een hemel en een hel, over eeuwig leven en eeuwige straf. Dat kan je toch moeilijk ontkennen?

Ik hou me nu bezig met filosofie, evolutietheorie, de oerknal, etc.. Je gaat me toch niet vertellen dat dat onder occultisme valt???

Hieronder de definitie van occultisme vlgs. Van Dale online:

oc·cul·tis·me (het; occultistisch, occultist)

1 leer van het occulte, van de magie, het spiritisme enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Occulte, magie en spiritisme. Zegt dat jou niet genoeg?

a. persoon geloof ik niet in het bestaan van dergelijke zaken

b. persoonlijk heb ik er nog nooit mee te maken gehad

c. persoonlijk heb ik nog nooit overtuigende zaken gezien die mij hebben doen twijfelen aan het bestaan ervan

Dus nee.. het zegt me eigenlijk vrij weinig.. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

a. persoon geloof ik niet in het bestaan van dergelijke zaken

b. persoonlijk heb ik er nog nooit mee te maken gehad

d. persoonlijk heb ik nog nooit overtuigende zaken gezien die mij hebben doen twijfelen aan het bestaan ervan

Dus nee.. het zegt me eigenlijk vrij weinig..
bloos.gif

Ok. Maar dan heeft de discussie weinig zin. mondhouden.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid