Spring naar bijdragen

Atheïstisch/christelijke dialoog


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

en dit is precies het intolerante censuuropleggende christendom dat ik ken... ik wist wel dat er meer waren
smile.gif

Het is geen censuur. Je had van tevoren kunnen weten dat mensen hier op een christelijk forum niet van gediend zijn. Je kunt dan ook een beetje respect opbrengen voor je medemens. Bovendien: het siert de mens om geen schuttingtaal te gebruiken smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 308
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Hoe dan ook... het bestaan van één god is op deze manier niet erg credible. Volgens mij modderen heel veel van jullie wat rond in een permanente (arrogante) staat van 'denken te weten'. Ik vind het spijtig dat te moeten constateren.

Anderzijds heb je altijd nog mensen die met de arogante staat van 'God bestaat niet'. En die dit evangelie graag overal willen prediken.

Dus ach, laat ik maar eens tolerant zijn naar mensen toe die liever niet een god boven zich hebben staan en daardoor hun best doen een fantasie wereld te schappen waar geen God in bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu komen we in het uiterst vage gebied van subjectieve waarheid.

Nee, daar komen we niet; ik bedoelde nl dat er een objectieve waarheid is - los van wat jij en ik geloven wat die waarheid precies inhoudt.

Quote:
Ik bedoel te zeggen dat christenen hun geloof als waar zien (of een 'zeker weten & vast vertrouwen' volgens de catechismus van heidelberg), dat moslims hun geloof als waar zien en dat geen van die geloven te bewijzen is.

Ergens hierboven noemde ik al het criterium van consistentie. Als iets consistent is, kán het waar zijn (hoeft niet). Is het niet consistent, dán is het in ieder geval niet waar. Dat is op puur 'harde' wetenschappelijke onderwerpen van toepassing, maar net zo goed op religie. Dus in zoverre kun je in ieder geval aantonen dat iets niet waar is. En de islam heeft slechte papieren wat dat betreft, omdat het staat of valt met de oorsprong van de Koran (wel of niet in het Arabisch door de engel Gabriël aan Mohammed geciteerd?). En die is wat twijfelachtig; er zijn als het ware fosielen van het christendom in te vinden. Het christendom staat of valt met: is Jezus wel of niet uit de doden opgestaan? De logica spreekt op het eerste gezicht tegen, maar sociaal-historisch gezien kun je er best een balletje voor opwerpen, zie (wederom) hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is geen censuur. Je had van tevoren kunnen weten dat mensen hier op een christelijk forum niet van gediend zijn. Je kunt dan ook een beetje respect opbrengen voor je medemens. Bovendien: het siert de mens om geen schuttingtaal te gebruiken
smile.gif
.

Lees die post alsjeblieft in de context.

Iemand zei [censuur] tegen me en daar was ik niet van gediend.... (is dat ook een vloek?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

en dit is precies het intolerante censuuropleggende christendom dat ik ken... ik wist wel dat er meer waren
smile.gif

Nee hoor, dit is het erop wijzen dat jij je niet aan je woord houdt. Het feit dat je hier post, vertelt mij dat je in hebt gestemd met de regels van dit forum. En vervolgens hou je je er niet aan. Dat is op z'n minst gezegd niet erg netjes (want je geniet hier wel de gastvrijheid van het forum) en het is ook het breken van je belofte. Daar reageer ik op, niet zozeer op die vloek zelf (hey, ik ben katholiek en je weet toch wat ze over katholieken zeggen flower.gif )


Samengevoegd:

Quote:

[...]

De Koran is toch los van de Torah tot stand gekomen?

Niet erg waarschijnlijk, zie de link naar Trouw in mijn post hierboven. Volgens de islam is de Koran a.h.w. uit de hemel komen vallen (door de engel Gabriël geciteerd aan Mohammed) - terwijl er allerlei sporen van joden- en christendom inzitten (o.a. van de Thora).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat denk je zelf.

Ik heb het over die zin.... Er is een verschil tussen zelf [censuur] zeggen en het refereren naar een legitiem woord. Zodoende zie ik dit niet als vloeken....

Als ik iemand citeer dan hoef ik dat citaat toch niet aan te passen zodat het ook voor jouw tere oortjes geschikt is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik iemand citeer dan hoef ik dat citaat toch niet aan te passen zodat het ook voor jouw tere oortjes geschikt is?

Waar is je annotatie?


Samengevoegd:

Quote:

Prima... ik merk dat jullie toch niet voor rede vatbaar blijken te zijn

Dat zal het zijn. widegrin.gifrofl.gif

Je bent gewogen te licht bevonden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Prima... ik merk dat jullie toch niet voor rede vatbaar blijken te zijn

Ongeveer net zo voor rede vatbaar als mensen tijdens Koninginnedag in de plaats waar de koningin op bezoek is als je roep 'Bea is een ..'.

Admod note: Ook scheldwoorden worden niet op prijs gesteld

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gegroet... tot in het hellevuur
smile.gif

Beetje jammer is het wel. Je zou ook even enkele blz van dit topic terug kunnen lezen en vandaaruit verder gaan (eventueel in PP). Sta niet raar te kijken als mensen er niet van gediend zijn als je moedwillig tegen hun schenen schopt. Maar tenzij je op een gegeven moment echt te hard schopt (dat niveau heb je bij mij althans nog lang niet bereikt), kun je ook terugkomen en wél een opbouwende discussie aangaan. Daar hoop ik op smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Des te waardevoller. Denk niet dat ik christendom wil uitbannen.... ik wil dat mensen niet meer klakkeloos geloven en ik wil dat kinderen niet van wieg af aan geleerd wordt te bidden en bang te zijn voor de hel (het gebeurt echt!)

Je vergeet trouwens de belangrijkste:

William Blake

Oo, maar Peter, ik weet uit eigen indirecte omgeving ook dat dit gebeurt, maar er is toch ook een andere richting van "geloven"? Misschien dat de kerk waar jij door "bent opgevoed" niet overeenkomt met wat jij "wilt" geloven, maar dan kun je toch ook op onderzoek gaan naar hetgene waar jij je wel prettiger bij voelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid