Spring naar bijdragen

Atheïstisch/christelijke dialoog


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 308
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 5 weeks later...

Quote:

[...]Omdat het seculier-humanisme (wat in deze een betere term is dan atheisme) al sinds de teloorgang van het logisch-positivisme een redelijke intellectuele basis ontbeert. In de jaren '60 is er intellectueel gezien eigenlijk definitief mee afgerekend door de postmodernisten.

Dat betekent dus ook: universele waarheid van de Kerk bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hm, ik volg je een beetje in die zin dat het protestantisme wellicht rationeler in elkaar steekt (minder mystiek) en in die zin meer heeft met Verlichtingsdenken. Maar verder, waarom zou de RKK holistischer naar de bijbel kijken? Anyway, dit is wellicht wat offtopic.
smile.gif

Het is eerder andersom, de Bijbel heeft een plek in een verscheidenheid van middelen om God's wil te leren kennen.

Quote:
Nou, er is best een verband te trekken tussen atheïsme en maakbaarheidsgeloof en het is waar dat atheïsme inherent is aan communisme, maar je moet die zaken niet gaan omdraaien. Als de wereld niet maakbaar blijkt te zijn wil dat niet zeggen dat God opeens (weer) bestaat. Strikt gezien is er geen enkel logisch verband tussen het niet-bestaan van God en de eventuele maakbaarheid van de maatschappij of het al dan niet slagen van het communisme.

Maar dat heb ik ook niet beweerd, uiteraard denk ik dat het één en ander verband met elkaar houdt in bredere zin, maar dat was hier niet direct van op toepassing. Als seculier humanisme ophoudt te bestaan, dan kan (en gaat in mijn ogen) dat gevolgd worden door iets anders, maar niet zozeer de renaissance van het Christelijk geloof. Eers komt er nog wat anders.

Quote:
Dit is echter wel één van de belangrijkste dwalingen in dat tenenkrommende boek van McGrath, die ook al het postmodernisme voor z'n karretje spant om atheïsme te kunnen dissen. Zonder daarbij de consequenties ervan voor z'n eigen universele claims te aanvaarden of zelfs maar in overweging te nemen.

Nee, het is heel logisch wat hij stelt. 'Het' postmodernisme is vooral een interne afrekening tegenover de (seculier humanistische) moderniteit in het algemeen en het modernisme in het bijzonder. Het Protestantisme wordt daar zijdelings ook door geraakt, maar het katholiek geloof niet. Dat 'loopt' op z'n eigen paradigma.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

[...]Het is eerder andersom, de Bijbel heeft een plek in een verscheidenheid van middelen om God's wil te leren kennen.

Aha. En die andere middelen zijn?

Quote:
[...]Maar dat heb ik ook niet beweerd, uiteraard denk ik dat het één en ander verband met elkaar houdt in bredere zin, maar dat was hier niet direct van op toepassing. Als seculier humanisme ophoudt te bestaan, dan kan (en gaat in mijn ogen) dat gevolgd worden door iets anders, maar niet zozeer de renaissance van het Christelijk geloof. Eers komt er nog wat anders.

Of jij dat beweerd hebt kan ik me niet meer zo herinneren, maar McGrath impliceert zoiets wel.

Quote:
Nee, het is heel logisch wat hij stelt. 'Het' postmodernisme is vooral een
interne
afrekening tegenover de (seculier humanistische) moderniteit in het algemeen en het modernisme in het bijzonder. Het Protestantisme wordt daar zijdelings ook door geraakt, maar het katholiek geloof niet. Dat 'loopt' op z'n eigen paradigma.

Ja, zo makkelijk kom je er niet mee weg he. widegrin.gif Zowel de kerk als modernisten doen universele waarheidsclaims en dat is waar het postmodernisme mee afrekent. Ik zou zelfs bijna zeggen dat de kerk er nog meer door wordt geraakt, omdat postmodernisme vooral gaat over subjectieve processen van betekenisgeving - iets waar de kerk van vergeven is (en die ze vervolgens als universeel presenteert).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Peter Thomas zoals jij atheimse uitlegt, lijkt het alsof je nergens in gelooft behalve de wetenschap. Ik zie dat veel mensen niet helemaal weten wat atheisme inhoudt en dat is jammer, want daardoor word het afgewezen of geprezen om de verkeerde reden. Atheisme ontkent het bestaan van Goden, maar ontkent niet dat er iets is tussen hemel en aarde. Het geloven in niets, dat er helemaal niets zou zijn behalve de zichtbare wereld is het nihilisme. Dit is over het algemeen een ontzettend moeilijk vol te houden levensstijl, behalve als je er nooit over nadenkt. En natuurlijk worden niet alle oorlogen uit geloofsovertuiging gevoerd. Meestal is het een machtsstrijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het geloven in niets, dat er helemaal niets zou zijn behalve de zichtbare wereld is het nihilisme. Dit is over het algemeen een ontzettend moeilijk vol te houden levensstijl, behalve als je er nooit over nadenkt.

Het is prima vol te houden hoor. Ik heb er geen problemen mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Peter Thomas zoals jij atheimse uitlegt, lijkt het alsof je nergens in gelooft behalve de wetenschap. Ik zie dat veel mensen niet helemaal weten wat atheisme inhoudt en dat is jammer, want daardoor word het afgewezen of geprezen om de verkeerde reden. Atheisme ontkent het bestaan van Goden, maar ontkent niet dat er iets is tussen hemel en aarde. Het geloven in niets, dat er helemaal niets zou zijn behalve de zichtbare wereld is het nihilisme. Dit is over het algemeen een ontzettend moeilijk vol te houden levensstijl, behalve als je er nooit over nadenkt. En natuurlijk worden niet alle oorlogen uit geloofsovertuiging gevoerd. Meestal is het een machtsstrijd.

Volgens mij is wat jij beschrijft geen nihilisme. Het echte nihilisme is iets heel anders en kan zelfs in christelijke context geplaatst worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

IJzer kan men nooit met handen breken.Water en vuur kunnen nooit een dialoog hebben,dat willen ze ook niet.De Christen zal de Heiland aan moeten zeggen tegen de god ontkenner en geen kopjes thee met de godontkenner gaan drinken.

Er is naar mijn mening niets mis met een dialoog met andersdenkenden. Dat het toch niet zal leiden tot veranderende meningen is een ander verhaal.

En hoe wou je God of Jezus bekendmaken aan een atheïst? Als het in ieder geval maar niet gaat met een bekeringsdrang, mag je aan mij God bekendmaken. yes.gif Maar ik denk dat dat bijna niet zal gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik nu doe is al bekend maken. Ik voel wel drang in mijn binnenste opborrelen om je er alles over te vertellen maar die drang wil ik niet projecteren. Ik hoop mensen nieuwsgierig te maken naar mijn beleving en zodoende alles erover te vertellen, niet belerend maar stimulerend en motiverend!

Lukt het een beetje?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik nu doe is al bekend maken. Ik voel wel drang in mijn binnenste opborrelen om je er alles over te vertellen maar die drang wil ik niet projecteren. Ik hoop mensen nieuwsgierig te maken naar mijn beleving en zodoende alles erover te vertellen, niet belerend maar stimulerend en motiverend!

Lukt het een beetje?

In ieder geval zie ik dat al als een goede insteek. Maar je moet in ieder geval niet denken dat een atheïstische leefwijze geen voordelen heeft t.o.v. het christendom. Die zijn er zeker wel, bijvoorbeeld:

- Als je iets goed doet, of een prestatie hebt geleverd, heb je het gevoel dat je dat aan jezelf te danken hebt, en dat het geen gunst is van god.

- Je hebt als atheïst het gevoel dat alles logisch in elkaar zit.

- Je voelt niet de druk om goed te leven, zodat je niet in de hel komt, maar leeft goed vanuit jezelf (voor die enkeling nog die zegt dat atheïsten geen moraal hebben: dat hebben ze wel)

- Omdat je als atheïst denkt dat dit het enige leven is wat je krijgt, probeer je uit dit leven het meeste te halen.

- ...

Ik geloof best dat een christelijk leven voordelen heeft, maar dat van een atheïst heeft denk ik meer voordelen dan de meeste christenen denken. Onderschat dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

- Als je iets goed doet, of een prestatie hebt geleverd, heb je het gevoel dat je dat aan jezelf te danken hebt, en dat het geen gunst is van god.

Als ik iets verkeerds heb gedaan en mensen mij niet kunnen vergeven weet ik dat er een God is die mij wel wil vergeven.

Quote:

- Je hebt als atheïst het gevoel dat alles logisch in elkaar zit.

Dat gevoel heb ik al christen evengoed. Ik vermoed dat veel boedhisten en moslims dat ook hebben. smile.gif

Quote:
- Je voelt niet de druk om goed te leven, zodat je niet in de hel komt, maar leeft goed vanuit jezelf

Druk voelen vanwege de hel doe ik ook niet. smile.gif

Quote:

- Omdat je als atheïst denkt dat dit het enige leven is wat je krijgt, probeer je uit dit leven het meeste te halen.

Ik probeer ook zoveel mogelijk uit dit leven te halen, dat is echt niet voorbehouden aan atheisten.

Quote:

Ik geloof best dat een christelijk leven voordelen heeft, maar dat van een atheïst heeft denk ik meer voordelen dan de meeste christenen denken. Onderschat dat niet.

Overschatten is evenmin verstandig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik iets verkeerds heb gedaan en mensen mij niet kunnen vergeven weet ik dat er een God is die mij wel wil vergeven.

Dat is min of meer hetzelfde als jezelf vergeven. Dat kan een atheïst ook.

Quote:

[...]

Dat gevoel heb ik al christen evengoed. Ik vermoed dat veel boedhisten en moslims dat ook hebben.
smile.gif

Als je gelooft dat er een God is, wat strijkt met de wetten der logica, denk ik niet dat je het gevoel hebt dat de wereld en het ontstaan daarvan logisch, in de zin van wetenschappelijk verklaarbaar, in elkaar zit.

Quote:

[...]

Druk voelen vanwege de hel doe ik ook niet.
smile.gif

Jij gelukkig dan niet, sommige anderen christenen doen dat natuurlijk wel.

Quote:

[...]

Ik probeer ook zoveel mogelijk uit dit leven te halen, dat is echt niet voorbehouden aan atheisten.

Dit was meer als statement bedoelt dat atheïsten evengoed gelukkig zijn als christenen, niet gelukkiger

Quote:

[...]Overschatten is evenmin verstandig.

Doe ik ook niet, ik relativeer.


Samengevoegd:

Oja en ik zie boeddhisme eigenlijk los staan van religie, maar dat doet verder niet zoveel ter zake.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"De atheist" schreef het volgende:

En hoe wou je God of Jezus bekendmaken aan een atheïst? Als het in ieder geval maar niet gaat met een bekeringsdrang, mag je aan mij God bekendmaken.
yes.gif
Maar ik denk dat dat bijna niet zal gaan.

Als ik hier op mag inhaken. Ik ben een ex-christen die na verloop van tijd tot de conclusie is gekomen dat God, Jezus, de bijbel naar mijn mening niet kloppen. Toen ik in een grijs verleden nog aan evangelisatie op straat deed, viel mij al op hoeveel mensen gelovig waren opgevoed en vervolgens op enig moment niet meer geloofden. Atheisten zoals als ik zijn vaak heel fel op religie an sich omdat ik daar bepaalde negatieve ervaringen mee heb gehad. Ik heb de bijbel van kaft tot kaft tig keer gelezen, ben als kind en later als volwassene gedoopt, sprak in nieuwe tongen, etc. dus mij kan je niets nieuws vertellen. Ik ben dus totaal ontoegangeljk voor welk christelijk argument ook. En er zijn er meer zoals ik. Hoe zou een christen een atheist als ik nog kunnen bereiken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik hier op mag inhaken. Ik ben een ex-christen die na verloop van tijd tot de conclusie is gekomen dat God, Jezus, de bijbel naar mijn mening niet kloppen. Toen ik in een grijs verleden nog aan evangelisatie op straat deed, viel mij al op hoeveel mensen gelovig waren opgevoed en vervolgens op enig moment niet meer geloofden. Atheisten zoals als ik zijn vaak heel fel op religie an sich omdat ik daar bepaalde negatieve ervaringen mee heb gehad. Ik heb de bijbel van kaft tot kaft tig keer gelezen, ben als kind en later als volwassene gedoopt, sprak in nieuwe tongen, etc. dus mij kan je niets nieuws vertellen. Ik ben dus totaal ontoegangeljk voor welk christelijk argument ook. En er zijn er meer zoals ik. Hoe zou een christen een atheist als ik nog kunnen bereiken?

Ik begrijp precies wat je bedoelt. Mijn ouders komen beiden van de gereformeerde gemeenten en zij zijn ook hieruit gestapt, omdat zij het beiden te streng vonden. Ook zij weten dus precies wat er in de bijbel staat. Mijn moeder is een atheïst, en gelooft wat meer in hetzelfde als ik in geloof, terwijl mijn vader nog wel (gedeeltelijk) in een God gelooft (tegen agnostisch aan), maar uiteraard niet in dezelfde God als die in de gereformeerde gemeente wordt gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je gelooft dat er een God is, wat strijkt met de wetten der logica, denk ik niet dat je het gevoel hebt dat de wereld en het ontstaan daarvan logisch, in de zin van wetenschappelijk verklaarbaar, in elkaar zit.

Dan denk ik dat jouw opvatting van logica een stupide en sterk beperkte opvatting is en niets te doen heeft met logica en alles met jouw rabiate atheisme.

Quote:

Dit was meer als statement bedoelt dat atheïsten evengoed gelukkig zijn als christenen, niet gelukkig
er

Oke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid