Spring naar bijdragen

Algemeen wicca/hekserij topic - 3


Aanbevolen berichten

Quote:

En oja, ik ben blij christen te zijn. Maar ik ben niet persé blij om wicca-af te zijn. Niet alles is goed of slecht, wicca zit ergens tussenin. In m'n wicca-tijd was ik -naar mijn mening- 'beter' dan veroordelende christenen. Dusja.

thumbsup.gif

Helemaal mee eens. Maar ja dat past niet in het zwart-wit plaatje van onze gristenfundamentalisten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 94
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoi Dagmar,

Vervelend om te horen voor je zeg, dat van de EO. Ik denk dat de EO mensen niet uit Gods Geest reageren. Als je enkel slechte dingen mag zeggen over Wicca. Dat kan nooit van God zijn. Liefde maakt namenlijk alles openbaar, ook de goede dingen. Ik denk dat God ook de Wicca teksten inspireert met Zijn Geest. Angst en manipulatie is niet van God. Ik heb zelf geen moeite met al het liefde volle uit de religie en dat mag best gezegd worden tegen een Wiccan: mooie teksten zeg!

Zo heeft Satan zijn klauwen ook diep in de EO geslagen. Eenheid moet er zijn, geen verdeeldheid.

Groetjes,

Thomas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heej,

Ik lees een hoop teksten over Wicca maar inhoudelijk zie ik dat er weinig in wordt gegaan op de teksten uit de middeleeuwen die 'algemeen gebruikt worden' door de meeste Wiccans, neem nou de opdracht van de God en de opdracht van de Godin. Dat is een leidraad voor de meesten.

De 'God' verteld over zichzelf in de Charge of the God:

Thou who thinks to seek me, know that I am the untamed wind, the fury of storm and passion in your Soul. Seek me with pride and humility, but seek me best with love and strength.

I am the radiant King of the Heavens,

flooding the Earth with warmth and encouraging the hidden

seed of creation to burst forth into manifestation.

I lift my shining spear to light the lives of all beings

and daily pour forth my golden rays upon the Earth,

putting to flight the powers of darkness.

De 'Godin' vertelt over haarzelf in opdracht van de Godin:

For My law is love is unto all beings. Keep pure your highest ideals; strive ever towards them, let nothing stop you or turn you aside. For mine is the secret door which opens upon the Land of Youth, and mine is the cup of the wine of life, and the Cauldron of Cerridwen, which is the Holy Vessel of Immortality. I am the gracious Goddess, who gives the gift of joy unto the heart of man.

I give the knowledge of the Spirit eternal, and beyond death I give peace and freedom and reunion with those that have gone before.

For I am the soul of nature that gives life to the universe.

From Me all things proceed and unto Me they must return.

Let My worship be in the heart that rejoices, for behold, all acts of love are My rituals.

-> Dit is niet de hele tekst maar, net als onze Bijbelteksten, haal ik er enkele uit. De meeste Christenen halen vaak, wat ik merk de teksten van andere religies aan die 'twijfelachtig' zijn of er negatief uitzien maar die moeten in context gelezen worden van de hele alinea.

Ik zeg zelf, ik zou geen Wicca willen zijn, ik heb al een God die me erg liefheeft en dagelijks zegen maar wanneer ik deze teksten zo lees dan denk ik van: ja, erg liefdevol. Dat klinkt als de Eeuwige God die ook persoonlijk is. Ik wou dat de meeste Wiccans dat ook in de praktijk deden want best wel wat Wiccans hier zijn niet zo hartelijk, anderen ook wel hoor.

Groetjes,

Thomas

Hm, natuurlijk ken ik deze versen, maar middeleeuws? Geef eens een bron a.j.b. En voor de rest onder ons, een vertalinkje:

Gij, die overweegt mij te zoeken, weet dat ik de ongetemde wind ben, de woeste stormwind en de passie (hartstocht) in je Ziel. Zoek me met trots en bescheidenheid, maar het liefst met liefde en kracht

Ik ben de stralende Koning van de Hemelen (verwijzing naar zonnegod) die de aarde overvloedig warmte schenkt en het verborgen zaad van het begin( zaad van creatie, zaad van ontstaan, zaad van vorming)bemoedigt zichzelf te manifesteren (verwijzing naar het vrouwlijke element, de aarde waarin het (manlijke) zaad rust om te rechter tijd tot ontwikkeling te komen; man groeit in vrouw, vereniging van het manlijke en vrouwlijke in het individu)

Ik verhef mijn stralende speer om het leven van alle wezens te verlichten en lat dagelijks mijn gouden stralen over de aarde vloeien om de krachten van het duister te verdrijven.

De 'Godin' vertelt over haarzelf in opdracht van de Godin:

Want mijn wet is liefde voor al wat leeft. Houd je hoogste idealen puur, streef ze altijd na, laat niets je stoppen of afleiden. Want ik ben de geheimzinnige deur naar het land van eeuwig leven (veelal afgebeeld als vagina symbol)en van mij is de kelk met de wijn van het leven, de ketel van Cerridwen, de bron van onsterfelijkheid. (kelk en ketel zijn hetzelfde symbool, maar verschillend in grootte knipoog_dicht.gif)

Ik ben de genadevolle Godin, die vreugde schenkt aan de harten van de mens.

Ik schenk de kennis van de Eeuwige Geest en schenk vrede na de dood en weerzien met hen die eerder (over) zijn gegaan. Want ik ben de ziel van de natuur die leven geeft aan het universum, Alles komt uit mij voort en moet naar mij terugkeren.

Moge mijn aanbidding zijn in dat hart dat vreugde leeft (kent), weet, dat elke daad van liefde mijn Rituelen zijn.

En een stukje uitleg:

De ketel van Cerridwen, is gebaseerd op Keltische mythe. Er waren 4 magische voorwerpen bij de Tuatha de Dannan The Dagda's Cauldron (Godin symbool, op het altaar als kelk)

the Spear of Lugh (God symbool,ook wel als staf)

the Stone of Fal (Godin symbool, steen als aarde symbool)

the Sword of Light of Nuada (god symbool, op het altaar ook als athame)

(Tuatha de Dannan = de kinderen van de moedergodin Danna (moedervorm van de maagd godin Anu en die als Babd de oude wijze vrouw symboliseert die met de dood verband houdt, drie vromen van dezelfde godin). De Tuatha de Dannan worden wel eens gelijk gesteld met het uit de wereld verdwenen elvenvolk)

Binnen de mij bekende stroming van wicca staat de balans en uiteindelijk vereniging van het manlijke en vrouwlijke in onszelf centraal. Dit manlijke en vrouwlijke wordt gesymboliseerd door God/Godin, maar God en Godin moeten niet letterlijk worden genomen. Er slechts één scheppende kracht, en die entiteit, kracht, oorsprong moet je je niet proberen voor te stellen, geen beeld van maken knipoog_dicht.gif

Deze versen over God en Godin worden gebruikt in de Keltsiche Wicca, want ook binnen wicca heb je diverse stromingen, net als in het Christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Deze versen over God en Godin worden gebruikt in de Keltsiche Wicca, want ook binnen wicca heb je diverse stromingen, net als in het Christendom.

Deze staan op het internet bijna elke Wicca site, Dianic Wicca, Reclaiming Wicca (zeker door Starhawk), Ecclectic Wicca, niet enkel Celtic Wicca. Weet niet waar je dat vandaan haalt.

Thomas

Link naar bericht
Deel via andere websites

De verzen komen uit de keltische mythologie smile.gif En nu weet ik daar ok niet al te veel van...kan best zijn dat ik de triade verward heb met de triade uit een andere religie, maar ja, het is ook maar een afspiegeling van wat men vermoed dat de oude religie is geweest puh2.gif

Ik weet wel dat de keltische (en soms pseudo keltische of zelfs slecht begrepen keltische) mythologie veel gebruikt/misbruikt wordt.

Natuurlijk staan deze verzen bij veel sites. Ik zou dan ook graag weten hoe je aan de claim komt dat ze middeleeuws zijn, aangezien heel veel verzen en vormen van een veel recentere datum zijn, met al dan niet valse claims van ouderdom. Een niet valse claim kan dus onderbouwd worden met een bron. Ik was benieuwd of jij de middeleeuwse bron kon noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Natuurlijk staan deze verzen bij veel sites. Ik zou dan ook graag weten hoe je aan de claim komt dat ze middeleeuws zijn, aangezien heel veel verzen en vormen van een veel recentere datum zijn, met al dan niet valse claims van ouderdom. Een niet valse claim kan dus onderbouwd worden met een bron. Ik was benieuwd of jij de middeleeuwse bron kon noemen.

Als ik kijk op wikipedia dan zie ik dat de 'Charge of the Goddess' geschreven is door Dorien Valiente in de 19e eeuw, die het baseert op de Gospel of Aradia uit 1899. Die gospel of ariadia baseert zichzelf weer op samengeraapte middeleeuwse teksten die geen duidelijke herkomst hebben.

groet,

Thomas

Link naar bericht
Deel via andere websites

widegrin.gif Precies wat ik dacht, wat eigen fantasie, wat kennis van "geschiedenis"en mythologie en wat vage bronnen. En dan maar roepen dat je de "oude godsdienst" weer in ere herstelt puh2.gif Het is en blijft een moderne godsdienst die zich baseert op oude verhalen waarvan een deel mythisch en niet geschiedkundig is, maar in Wicca gaat het ook niet om de waarheid van het verhaal, maar om de intentie en diepere laag en waarheid. Ze moeten begrepen worden op de manier waarop de parabels van Jezus ook begrepen kunnen worden als moraal verhaal en als verhaal met diepere laag. Maar ja, veel wicca's nemen die goden en godinnen cultus te letterlijk puh2.gif

Er is niets mis is met innerlijk begrepen wicca.Innerlijkbegrepen wicca ligt zelfs dichter bij het innerlijk begrepen christendom dan je zou denken. Mijn bijzonder geintresseerde dochter en een paar van haar vrienden (nee niet vriendinnen) komen er achter dat het eigenlijk hard werken, veel studeren [om eigen kennis van bijvoorbeeld geneeskruiden, toegepaste psychologie (tarot bijvoorbeeld is niet meer dan dat als ook een innerlijke weg methode in de vorm van de grote arcana met zijn archetypische kaarten, stukje Jung en Freud en moderne psychologie worden als extreem boring ervaren sleepey.gif ), kleuren en hun effecten, geuren en hun effecten en energetisch healen (handopleggen)] en veel mediteren is, dat magie niet zo magisch is en dat het toch echt een godsdienst is widegrin.gif waarin vooral de innerlijke weg belangrijk is rofl.gif en dat liefde voor je naaste, hulpvaardigheid (indien gevraagd, nooit ongevraagd) en overgave en acceptatie van dat wat is niet zo eenvoudig is.

Het leren van die vaardigheden (en in principe kun je elke vaardigheid gaan leren om te gebruiken binnen wicca, maar de meesten kiezen voor de lichamelijke en psychische helende kant) is bedoeld om jezelf te helen/ontwikkelen en om uit liefde voor je naaste in staat te zijn hem of haar desgevraagd bij te staan. In principe zonder vergoeding, omdat je er op vertrouwt dat alles wat je in liefde geeft veelvuldig naar je terug zal keren. Dat echt en volledig te leven, vraag vaak meer overgave dan waar menig wicca toe bereid is (maar ze zijn er wel)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het christendom is geest en hierdoor elk ritueel compleet krachteloos geworden. Het OT is een dode letter geworden, de vervulde profetieën zijn er voor de gelovigen. Wicca lijkt mij een joods-christelijke oorsprong te hebben.

Interessant dat je zo over magie denkt trouwens, dat is een hele christelijke inslag big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat lijkt mij niet dat het een Joodse of christelijke oorsprong heeft, aangezien er in de Bijbel genoeg voor hekserij e.d. wordt gewaarschuwd...

Er zijn ook genoeg waarschuwingen in de bijbel te vinden voor dingen die wel hun oorsprong in het joodse of christelijke hebben, denk aan de wet aanbidden in plaats van de Gever van de wet, simonie en meer van dat soort grappen. Of er wel of niet voor gewaarschuwd wordt in de bijbel lijkt mij geen maatstaf om te bepalen waar de oorsprong ligt. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zijn ook genoeg waarschuwingen in de bijbel te vinden voor dingen die wel hun oorsprong in het joodse of christelijke hebben, denk aan de wet aanbidden in plaats van de Gever van de wet, simonie en meer van dat soort grappen. Of er wel of niet voor gewaarschuwd wordt in de bijbel lijkt mij geen maatstaf om te bepalen waar de oorsprong ligt.
knipoog_dicht.gif

Dat lijkt me dus wel. Als God ergens voor waarschuwt kun je er zeker van zijn dat hetgeen waarvoor Hij waarschuwt niet zijn oorsprong vindt in de Bijbel.

En daarbij, nergens staat in de Bijbel dat je de Wet moet aanbidden, maar juist de Gever daarvan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat lijkt me dus wel. Als God ergens voor waarschuwt kun je er zeker van zijn dat hetgeen waarvoor Hij waarschuwt niet zijn oorsprong vindt in de Bijbel.

En daarbij, nergens staat in de Bijbel dat je de Wet moet aanbidden, maar juist de Gever daarvan.

Dus Farizeërs hadden hun oorsprong niet in de de oud testamentische geschriften? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus Farizeërs hadden hun oorsprong niet in de de oud testamentische geschriften?
puh2.gif

En de Bijbel roept op om de Wet te aanbidden?

Daar ging het om! Niet wat de Farizeers deden, toch? De Sadduceers geloofden niet in de opstanding. Komt dat overeen met de Bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En de Bijbel roept op om de Wet te aanbidden?

Daar ging het om! Niet wat de Farizeers deden, toch? De Sadduceers geloofden niet in de opstanding. Komt dat overeen met de Bijbel?

Nee, maar ze hadden hun oorsprong en hun lering gevonden in de bijbel. Zijn oorsprong hebben, laten we een dwaalleer of een misinterpretatie noemen, hoeft niet altijd een gebod te zijn. Je hebt gelijk als er nergens een gebod staat tot wetticisme, maar dat is het punt niet, de Farizeeën beroepen zich namelijk wel op de geschriften, dat wat wordt bedoeld met oorsprong hebben. Zijn oorsprong hebben in de bijbel is namelijk geen garantie dat het ook compleet bijbels is. Zoals jij het brengt is het alleen niet christelijk of joods van leer.

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben het met je eens.

Maar het begon ermee dan er werd gesteld dat Wicca een joods-christelijke oorsprong zou hebben. Dat kan ik me niet goed voorstellen, aangezien de Bijbel hier vrij strikt en duidelijk over is.

Ja de Bijbel is ook strikt, maar ik heb het niet over de Bijbel gehad. Ik zeg alleen dat het geloof in magie een joodse oorsprong heeft.

Hand 13,6       

En toen zij het eiland doorgegaan waren tot Pafos toe, vonden zij een zekere tovenaar, een valse profeet, een Jood, wiens naam was Bar-Jezus;

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben het met je eens.

Maar het begon ermee dan er werd gesteld dat Wicca een joods-christelijke oorsprong zou hebben. Dat kan ik me niet goed voorstellen, aangezien de Bijbel hier vrij strikt en duidelijk over is.

Ja ik denk het ook niet, maar niet omdat ertegen gewaarschuwd wordt in de bijbel, omdat een waarschuwing in de schriften gewoon geen bewijs is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid