Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Misschien. Ik wil je niet aanvallen hoor, heb alleen het idee dat je iets waar je geen waarde aan hecht makkelijker veroordeelt dan iets waar je wel waarde aan hecht. Je maakt mij niet wijs dat dat geen rol speelt, daarvoor ken ik de mens te goed. Al zou het wel kunnen dat je zelf gelooft dat dat geen rol speelt.

Seksualiteit an sich wordt in de Bijbel niet geassocieerd met liefde, maar met vleselijke lust. Het is beter een vrouw te zoeken dan te branden van verlangen etc.

Natuurlijk kun je hele liefdevolle seks hebben, maar ik denk niet dat dat echt de primaire drijfveer is. Iemand als Paulus is dat met me eens knipoog_dicht.gif

Anyway, ik zet er de nodige vraagtekens bij. Ik keur in zijn algemeenheid seks voor het huwelijk niet per se af, als ik eenmaal zo is dat ik het echt in iemand zie zitten is de kans groot dat ik dat ook doe. Maar dan moet het wel goed zijn. Wel zou ik het beter vinden om te wachten tot na het huwelijk. Dan wacht je voor God, dat is lovenswaardig en ik geloof dat ook de Vader dat zal waarderen.

Ik zou in kunnen gaan op wat je hebt verteld over je relaties wat dit onderwerp betreft, maar dat doe ik niet, ik wil je niet ergens op "pakken" dat je in alle ontwapenende openheid hebt verteld op dit forum.

Wat masturbatie betreft, geen idee, liefde komt er niet bij kijken nee maar dat is zo bij heel veel dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 154
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Anyway, ik zet er de nodige vraagtekens bij. Ik keur in zijn algemeenheid seks voor het huwelijk niet per se af, als ik eenmaal zo is dat ik het echt in iemand zie zitten is de kans groot dat ik dat ook doe. Maar dan moet het wel goed zijn. Wel zou ik het beter vinden om te wachten tot na het huwelijk. Dan wacht je voor God, dat is lovenswaardig en ik geloof dat ook de Vader dat zal waarderen.

Persoonlijk zie ik seks voor het huwelijk als het huwelijk. Dat betekend niet dat ik niet ga trouwen, dat wil ik wel zeker en ook met mijn huidige vriend. Nergens in de Bijbel staat dat je eerst een feest moet geven en dan pas seks mag hebben. Wel staat er in de Bijbel dat je, als je seks hebt gehad met de een, niet meer naar een ander mag gaan, mits... (plat gezegd)

Snapt u mijn punt? (Heb nogal koppijn dus ben wat warrig.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Mystique" schreef het volgende:

Persoonlijk zie ik seks voor het huwelijk als het huwelijk. Dat betekend niet dat ik niet ga trouwen, dat wil ik wel zeker en ook met mijn huidige vriend. Nergens in de Bijbel staat dat je eerst een feest moet geven en dan pas seks mag hebben.

Tot dusver geheel mee eens.

Quote:
"Mystique" schreef het volgende:

Wel staat er in de Bijbel dat je, als je seks hebt gehad met de een, niet meer naar een ander mag gaan, mits... (plat gezegd)

Dat kun je idd zo interpreteren.

Quote:
"Mystique" schreef het volgende:

Snapt u mijn punt? (Heb nogal koppijn dus ben wat warrig.)

Ik denk het wel. Mijn redenering is ongeveer hetzelfde volgens mij. Als het van beide kanten echt, maar dan ook ECHT goed zit in mijn relatie, zou ik ervoor kunnen kiezen seks te hebben met dat meisje voor de hele huwelijksceremonie etc.

Quote:
"Liset" schreef het volgende:

Ik snap je vraag niet. Ik zeg niet dat het iets moet veranderen, ik zeg alleen dat masturberen puur op lust gebaseerd is en seks niet (als het goed is).

Als je bijvoorbeeld de brieven van Paulus eens leest, denk je dan dat hij er hetzelfde over dacht?

Seks en het huwelijk is voor de zwakkeren, zij die te veel verlangens hebben om te negeren. Het is beter alleen te blijven, als dat niet lukt, kun je een partner zoeken.

Als je trouwt doe je niets fout, hoewel je het beter doet als je wel trouwt. De Kerken brengen dat nauwelijks naar voren, omdat een Kerk die dat zou belijden redelijk makkelijk uit zou kunnen sterven wegens een gebrek ana volgelingen.

Ik zou me dan ook een beetje schuldig voelen als ik zou trouwen. En ik zal me richting de Vader excuseren voor mijn zwakheid, maar hem wel danken dat Hij mij zo goed kent dat Hij mij een goede vrouw heeft laten vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Persoonlijk zie ik seks voor het huwelijk als het huwelijk. Dat betekend niet dat ik niet ga trouwen, dat wil ik wel zeker en ook met mijn huidige vriend. Nergens in de Bijbel staat dat je eerst een feest moet geven en dan pas seks mag hebben. Wel staat er in de Bijbel dat je, als je seks hebt gehad met de een, niet meer naar een ander mag gaan, mits... (plat gezegd)

Op welke bijbeltekst doel je precies? Je zei zoiets ook al op de vorige pagina, en ik heb je toen wat vragen gesteld. Zou je die nog kunnen beantwoorden als je dat wil?

@Light Jr; Ik weet het niet zeker hoor, maar ik dacht dat je eerst zo standvastig was en je geen seks voor het huwelijk wou. Mensen kunnen natuurlijk van mening veranderen en het is ook mijn zaak niet, maar ja .. vind het altijd zo jammer , zo gaat het dus bij bijna elke Christen ..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat heb je goed onthouden smile.gif

Tsja er is het een en ander gebeurd in de tussentijd, ik heb mijn mening wat aangepast.

Zoals ik zei, vind ik het nog altijd beter om te wachten tot na een huwelijk, alleen hangt het van een aantal dingen af. Uiteraard voor een groot deel van de theoretische aanstaande mevr. Light Jr... Als ik verliefd ben en zij wil niet per se wachten, tsja, of ik dan sterk genoeg ben? Ik betwijfel het.

Hoe dan ook wil ik wel maar met 1 vrouw seks beleven, dat is het belangrijkst voor mij persoonlijk, dat kan nog altijd smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik snap je vraag niet. Ik zeg niet dat het iets moet veranderen, ik zeg alleen dat masturberen puur op lust gebaseerd is en seks niet (als het goed is).

Mijn vraag was dus als seks volgens jou wel met liefde geassocieerd kan worden, of en welke consequenties dat heeft voor je denken over seks voor het huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Dat heb je goed onthouden
smile.gif

Tsja er is het een en ander gebeurd in de tussentijd, ik heb mijn mening wat aangepast.

Zoals ik zei, vind ik het nog altijd beter om te wachten tot na een huwelijk, alleen hangt het van een aantal dingen af. Uiteraard voor een groot deel van de theoretische aanstaande mevr. Light Jr... Als ik verliefd ben en zij wil niet per se wachten, tsja, of ik dan sterk genoeg ben? Ik betwijfel het.

Maar nu laat je dus eigenlijk de omstandigheden en de mensen om je heen bepalen wat je doet? Terwijl Gods regels niet veranderen. Als je dan van mening verandert, doe dat dan in ieder geval nadat je echt overtuigd bent dat het nergens in de bijbel staat (en laat niet je gevoelens en je verlangens meespelen.) Want als je zo redeneert als je nu doet betekent het dan niet eigenlijk ook dat je de mening en de liefde van/voor een mens hoger acht dan God? Je zou er namelijk ook voor kunnen kiezen om die verliefdheid te negeren, en van te genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dan snap ik niet helemaal waarom je eerst zegt dat het afhangt van de omstandigheden en van wat je toekomstige vrouw wil, en dat je waarschijnlijk niet sterk genoeg zal zijn (sterk genoeg voor wat? Als je toch niet gelooft dat het een zonde is.). Maar goed,je bent dus nu ervan overtuigd dat het enkel een regel was die je jezelf hebt opgelegd? Hoe ben je dan precies tot die conclusie gekomen? Heb je volledige bijbelstudie gedaan? Zoveel mogelijk meningen bekeken? Ook zelf naar iemand gegaan die de de grondtekst goed kent? Of enkel een site gelezen waarin stond dat nergens in de bijbel staat dat het huwelijk perse een papiertje inhoudt? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mijn vraag was dus als seks volgens jou wel met liefde geassocieerd kan worden, of en welke consequenties dat heeft voor je denken over seks voor het huwelijk.

Dat is niet waar het in dit topic over gaat, maar om je vraag te beantwoorden;

Natuurlijk is het t mooiste om te wachten nadat je de offiële zegen van de Heer hebt gekregen, maar als je een vriend/vriendin hebt waarmee je samen hebt besloten om samen in het leven verder te gaan, zie ik er geen probleem in om dan ook samen de liefde te bedrijven. Maarja das imo smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Luxuria" schreef het volgende:

Dan snap ik niet helemaal waarom je eerst zegt dat het afhangt van de omstandigheden en van wat je toekomstige vrouw wil, en dat je waarschijnlijk niet sterk genoeg zal zijn (sterk genoeg voor wat? Als je toch niet gelooft dat het een zonde is.).

Niet sterk genoeg om mijn principes aan te houden, misschien... of om aan het ideaal te voldoen, zeker te zijn dat je niet zondigt.

Zo zijn er meer. Het gaat tegen mijn alsmede de principes uit het NT in om iemand anders geweld aan te doen, maar er zijn situaties denkbaar waarin ik het betwijfel of ik volgens dat principe kan blijven handelen.

Quote:
"Luxuria" schreef het volgende:

Maar goed,je bent dus nu ervan overtuigd dat het enkel een regel was die je jezelf hebt opgelegd? Hoe ben je dan precies tot die conclusie gekomen? Heb je volledige bijbelstudie gedaan? Zoveel mogelijk meningen bekeken? Ook zelf naar iemand gegaan die de de grondtekst goed kent? Of enkel een site gelezen waarin stond dat nergens in de bijbel staat dat het huwelijk perse een papiertje inhoudt?

Ik heb weinig zin om er een heel persoonlijk verhaal van te gaan maken, maar ik denk iig wel dat ik zeer grondig studie doe naar alles wat met geloof te maken heeft.

Waarom denk je dat ik er niet goed over heb nagedacht? Heb ik in het verleden de indruk gewekt dat ik impulsief ben oid?

Zo veel is er niet veranderd. Eerder wilde ik geen seks voor het huwelijk, nu wil ik alleen seks met de vrouw waar ik mee ga trouwen.

De Bijbel is er niet helemaal duidelijk over, maar wil je 100% zeker zijn dat je niet zondigt, dan moet je wachten tot na je huwelijk. Dat is hoe dan ook het beste. Wil je het beste doen voor God, dan moet je helemaal niet trouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oke, en hoe zou ik dat besluit moeten zien? Is dat vanaf het moment dat je uitspreekt van elkaar te houden, verloving of iets daar tussenin ofzo?

Weet ik 't, dat kan bij iedereen verschillend zijn. Ik weet ook niet hoe dat bij mij gaat lopen en wanneer ik zo'n beslissing maak smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"mohamed" schreef het volgende:

Jezus zegt 'wie een vrouw aanziet om te begeren heeft reeds overspel in zijn hart gepleegd' (mat 5,28)

Dus ik denk dat de meesten van ons wel sex voor het huwelijk hebben!

En wat is overspel mohamed? Is het voor een ongehuwde vrijgezel mogelijk om overspel te plegen?

Overspel is echtbreuk ofwel schending van de huwelijkstrouw.

Die tekst is alleen, ik herhaal ALLEEN gericht op gehuwden. Wat je zegt kan dus niet knipoog_dicht.gif

Sowieso begrijp ik niet waarom dat zo vaak in die context wordt geciteerd, het lijkt me heel erg duidelijk maar goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En wat is overspel mohamed? Is het voor een ongehuwde vrijgezel mogelijk om overspel te plegen?

Overspel is echtbreuk ofwel schending van de huwelijkstrouw.

Die tekst is alleen, ik herhaal ALLEEN gericht op gehuwden. Wat je zegt kan dus niet
knipoog_dicht.gif

Sowieso begrijp ik niet waarom dat zo vaak in die context wordt geciteerd, het lijkt me heel erg duidelijk maar goed.

Wil je soms beweren dat je nog nooit naar een getrouwde vrouw hebt gekeken? Dan is het nl. ook overspel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Weet ik 't, dat kan bij iedereen verschillend zijn. Ik weet ook niet hoe dat bij mij gaat lopen en wanneer ik zo'n beslissing maak
smile.gif

Kijk, en dat is dus het 'gevaar' denk ik. Dat je met iemand van je houdt en de rest van je leven wil delen naar bed wil kan ik begrijpen, maar wanneer je in feite niet voor jezelf duidelijk hebt waar precies die grens ligt word het volgens mij moeilijk om nou in te schatten wanneer je het wel of niet vindt kunnen. Ik bedoel wanneer je verliefd bent, of gewoon op een zeer romantisch moment, zal je snel denken dat dit inderdaad die ene bijzondere persoon is, maar achteraf blijkt het toch vaak niet zo te zijn. Dus als je het voor jezelf niet duidelijk hebt, en ook je partner heeft dat niet, word het volgens mij onmogelijk om je grenzen te bewaken. Dan ben je steeds overgeleverd aan wat je achteraf bedenkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kijk, en dat is dus het 'gevaar' denk ik. Dat je met iemand van je houdt en de rest van je leven wil delen naar bed wil kan ik begrijpen, maar wanneer je in feite niet voor jezelf duidelijk hebt waar precies die grens ligt word het volgens mij moeilijk om nou in te schatten wanneer je het wel of niet vindt kunnen. Ik bedoel wanneer je verliefd bent, of gewoon op een zeer romantisch moment, zal je snel denken dat dit inderdaad die ene bijzondere persoon is, maar achteraf blijkt het toch vaak niet zo te zijn. Dus als je het voor jezelf niet duidelijk hebt, en ook je partner heeft dat niet, word het volgens mij onmogelijk om je grenzen te bewaken. Dan ben je steeds overgeleverd aan wat je achteraf bedenkt.

Dat kan je ook gebeuren wanneer je met iemand trouwt en achteraf denkt waar je in hemelsnaam aan bent begonnen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

als je met iemand trouwt, in het kerkelijk huwlijk treed etc. neem ik toch aan dat dat een échte weloverwogen keuze was en is. tot de dood ons scheidt. (tot de schijt ons doodt!- sorry, kon me even niet inhouden puh2.gif ) in voor en tegenspoed. het lijkt me vanuit christelijk oogpunt héél belangrijk om te wachten totdat je die absolute zekerheid van elkaar hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat kan je ook gebeuren wanneer je met iemand trouwt en achteraf denkt waar je in hemelsnaam aan bent begonnen...

Klopt, maar dat zegt mijns inziens eerder dat mensen ook daarover wat beter zouden kunnen nadenken en meer hun tijd nemen, in plaats van minder over seks voor het huwelijk omdat je inderdaad altijd een bepaalde sprong in vertrouwen maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Klopt, maar dat zegt mijns inziens eerder dat mensen ook daarover wat beter zouden kunnen nadenken en meer hun tijd nemen, in plaats van minder over seks voor het huwelijk omdat je inderdaad altijd een bepaalde sprong in vertrouwen maakt.

Zoals je zo'n beslissing (als seks met je levenspartner) ook in vertrouwen maakt lijkt mij.. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid