Spring naar bijdragen

'Pret' met snelle deeltjes


Aanbevolen berichten

Vergeet niet dat in de sector van hoge-energie fysica alle experimenten gecentraliseerd zijn in CERN, terwijl ander experimenteel onderzoek veel fragmentarischer is.

Verder is dit in zekere zin cultuur. Dat jij genoegen neemt met de Bijbel wat betreft de oorsprong van het bestaan, betekent niet dat anderen daar ook genoegen mee nemen.

Een volgende stap zal wellicht niet eens zoveel duurder zijn, omdat dan de technologie ook weer wat verder is. Een computer die 1000x krachtiger en sneller etc is dan de mijne is nu nog onbetaalbaar, over een paar jaar is hij wellicht even duur als de mijne nu.

Verder zou ik me eerder druk maken over de geldverspilling in de vorm van de maandelijkse verhuizing van het europees parlement naar Straatsburg dat minstens 200 miljoen euro per jaar kost, en zo kan ik nog wel wat zaken verzinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 68
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
"TBN" schreef het volgende:

Verder is dit in zekere zin cultuur. Dat jij genoegen neemt met de Bijbel wat betreft de oorsprong van het bestaan, betekent niet dat anderen daar ook genoegen mee nemen.

Jij denkt dat CERN daar antwoord op kan geven? Hoe zie je dat voor je?

Verder neem ik daar helemaal geen genoegen mee, ik geloof dat God het leven geschapen heeft ja, maar ik zou wel graag willen weten hoe. Dat verandert dus weinig aan mijn attitude, sowieso voer ik dat absoluut niet als argument aan. De reden waarom ik doe wat ik doe, is doordat ik mateloos gefascineerd ben door het leven en het graag wil begrijpen voor zover dat mogelijk is. Dat God het wellicht heeft gemaakt doet daar niets aan af.

Quote:
"TBM" schreef het volgende:

Een volgende stap zal wellicht niet eens zoveel duurder zijn, omdat dan de technologie ook weer wat verder is. Een computer die 1000x krachtiger en sneller etc is dan de mijne is nu nog onbetaalbaar, over een paar jaar is hij wellicht even duur als de mijne nu.

Volgens mij leert de geschiedenis ons desalniettemin dat deeltjesversnellers steeds duurder worden...

Quote:
"TBM" schreef het volgende:

Verder zou ik me eerder druk maken over de geldverspilling in de vorm van de maandelijkse verhuizing van het europees parlement naar Straatsburg dat minstens 200 miljoen euro per jaar kost, en zo kan ik nog wel wat zaken verzinnen.

Ja lekker makkelijk, "zij doen het ook"...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat God niet in een tijddimensie leeft hoeft nog niet te zeggen dat wij met de tijd kunnen spelen dus er zou een tijdrijziger komen ofzo ik denk niet dat God het zo heeft bedoelt, sowieso vind ik tijdreizen eerder iets voor Donald Duck..

En God beslist wanneer Jezus terugkomt dus het huidige leven ophoud niet een paar wetenschappers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En God beslist wanneer Jezus terugkomt dus het huidige leven ophoud niet een paar wetenschappers.

Daar zou ik niet te veel van uit gaan: de mens heeft tientallen zo niet honderden keren bewezen dat hij prima in staat is zichzelf te vernietigen. Als we voor individuele zelfmoord geen god nodig hebben, dan lijkt me dat collectieve zelfmoord ook niet te onwaarschijnlijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar zou ik niet te veel van uit gaan: de mens heeft tientallen zo niet honderden keren bewezen dat hij prima in staat is zichzelf te vernietigen. Als we voor individuele zelfmoord geen god nodig hebben, dan lijkt me dat collectieve zelfmoord ook niet te onwaarschijnlijk is.

Toch hebben we dat tot nu toe nog steeds niet gedaan. We kunnen wel alle mogelijkheden hebben, maar ik geloof dat God ons uiteindelijk zal tegenhouden als we op dat punt te ver zouden gaan. Als Hij dat nu misschien niet al doet. Als voorbeeld: we hebben meer dan genoeg kernwapens om de aarde twintig keer te vernietigen en genoeg redenen om er eens eentje te gooien. Toch zijn er in de geschiedenis maar twee atoombommen geworpen en zijn landen veel te bang voor de vergelding om zo'n bom te werpen.

De mens heeft volop laten zien tot welk een groot kwaad zij toe in staat is. Maar het kwaad heeft nooit kunnen overwinnen, altijd kwam er voortijdig een eind aan voordat het écht te ver ging. Misschien dat er nog talloze natuurrampen volgen door onze omgang met de schepping, met vele doden. Maar ook de schepping zal niet kunnen winnen. Misschien worden er nog massavernietigingswapens toegepast, hoewel een kernoorlog wat onwaarschijnlijk lijkt. Maar zolang God hier is, zullen er altijd mensen en zelfs beschavingen blijven, hoe dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik acht de kans vrij groot dat we onszelf niet (helemaal) uit zullen roeien. Er hoeven er maar een paar 100 te overleven in één populatie om de soort veilig te stellen. En overleven kunnen we als soort.

Maar: een inslag van een meteoor die groot genoeg is en die onverwacht komt zou de truck moeten kunnen volbrengen. Dit zal gebeuren trouwens tenzij we onze beschaving niet laten instorten en dus onze enige verweer daartegen verliezen.

Als de olie op is en we hebben geen goede vervanger, dan is het hoe dan ook einde verhaal. Voor we weer een olievoorraad hebben zijn we namelijk miljoenen jaren verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Walter L. Wagner en Luis Sancho hebben het European Center for Nuclear Research (CERN) aangeklaagd omdat het instituut werkt aan een nieuwe deeltjesversneller, die in mei operatief moet zijn. Het tweetal is bang dat de deeltjesversneller een zwart gat veroorzaakt, dat de aarde en mogelijk nog meer zal opslokken. Volgens wetenschappers is dit erg onwaarschijnlijk.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat die 3,5 mld beter gebruikt had kunnen worden aan het oplossen van de primaire problemen in deze wereld, zoals armoed, ziekte. Of is het soms het doel deze door "het zwarte gat" te laten "oplossen".

Verder deze wijze raad:

Maak je niet druk over de dag van morgen en leef je leven alsof vandaag je laatste dag was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Walter L. Wagner en Luis Sancho hebben het European Center for Nuclear Research (CERN) aangeklaagd omdat het instituut werkt aan een nieuwe deeltjesversneller, die in mei operatief moet zijn. Het tweetal is bang dat de deeltjesversneller een zwart gat veroorzaakt, dat de aarde en mogelijk nog meer zal opslokken. Volgens wetenschappers is dit erg onwaarschijnlijk.

Zou zonde zijn als het niet doorgaat, ik ben wel benieuwd naar het resultaat van natuurkunde op zo'n grote schaal.

Waren zwarte gaten nou trouwens als definitief bewezen? Wat ik had meegekregen was dat er alleen indirect bewijs is voor het bestaan van zwarte gaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Nou dames en heren, morgen lijkt De Knop dan toch echt te worden ingedrukt. Gaan we dan echt de geheimen van het universum ontrafelen? Gaan we dan echt zicht krijgen op die onzichtbare 96% van het universum? Of verdwijnen we toch per ongeluk met z'n allen in één groot zwart gat, zoals sommige wetenschappers vrezen?

Vanaf morgen zullen we langzaam maar zeker steeds meer weten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had dit eerder helemaal niet gevolgd. Best eng idee eigenlijk, die speculaties over zwarte gaten en stranglets dood.gif

Nostradamus had er ook weer wat over te zeggen;

Leave, leave Geneva every last one of you,

Saturn will be converted from gold to iron,

Raypoz will exterminate all who oppose him,

Before the coming the sky will show signs.

(9:44)

Ben benieuwd widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vorige week was het onze beurt om een tochtje te maken in de snelledeeltjetijdmachien,wie kwamen wij tegen keizer Hirohito,hij zat wat noedels te eten op een Zuid Afrikaans terras in Mexcicostad,hij vertelde dat de deeltje te hard gingen en hij was aan het wachten op de loodgieter om het zwarte gat te dichten,wij waren blij dat we weer thuis waren.Peppie en Kokkie stapten net in en gingen naar een melksalon uit de jaren 50.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grappig dat er nu zelfs wetenschappers bedreigd worden door mensen die denken dat de wereld zal vergaan ...

Nog een mooi argument van Dijkgraaf om dat denkbeeld te ontkrachten:

De aarde wordt op elk moment gebombardeerd met kosmische straling die tegen wordt gehouden in de dampkring. Die kosmische straling botst met een veel grotere energie op de deeltjes in de dampkring, dan ooit deeltjes zullen botsen in de LHC. In de dampkring gaat niets mis, waarom dan wel in de LHC?

Link naar bericht
Deel via andere websites

wo 10 sep 2008, 18:26

Meisje pleegt zelfmoord uit angst voor oerknal

NEW DELHI - Een 16-jarig meisje uit India heeft woensdag zelfmoord gepleegd uit angst dat een oerknalexperiment in de grootste deeltjesversneller ter wereld de aarde zou vernietigen. Dat heeft haar vader laten weten.

Het meisje maakte zich volgens haar vader de laatste dagen steeds meer zorgen over een mogelijke ondergang van de wereld. „We zeiden tegen haar dat ze zich geen zorgen moest maken, maar tevergeefs.â€

Wetenschappers namen woensdag de Large Hadron Collider, een deeltjesversneller op de grens van Frankrijk en Zwitserland, in gebruik. Door het ontstaan van het heelal met de oerknal na te bootsen, willen de onderzoekers ontdekken hoe het universum in elkaar zit. Critici vrezen echter dat de proeven de aarde zullen verwoesten.

(Telegraaf.nl)

Tragisch, als dit waar is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Grappig dat er nu zelfs wetenschappers bedreigd worden door mensen die denken dat de wereld zal vergaan ...

Nog een mooi argument van Dijkgraaf om dat denkbeeld te ontkrachten:

De aarde wordt op elk moment gebombardeerd met kosmische straling die tegen wordt gehouden in de dampkring. Die kosmische straling botst met een veel grotere energie op de deeltjes in de dampkring, dan ooit deeltjes zullen botsen in de LHC. In de dampkring gaat niets mis, waarom dan wel in de LHC?

Wel zag ik laatst een programma op tv waar wetenschappers de baan van bepaalde grote astroiden in de gaten houden, en berekenen welke astroiden gevaarlijk dicht bij de aarde komen. Ook kwamen wetenschappers aan het woord die allerlei methoden aandroegen om een dergelijke botsing te voorkomen...was erg interessant!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid