Spring naar bijdragen

Muziek downloaden > mag dat?


Aanbevolen berichten

Hoi mensen,

ik ben vanaf kinds af aan christelijk opgevoed en er de laatste jaren zelf ook mee bezig en ik ben me dus meer gaan intereseren voor christelijke muziek, nu vroeg ik me dus af, mag je (christelijke) muziek downloaden.

Ik hoor van verschillende kanten dat het niet erg is zolang het maar voor eigen gebruik is en ik hoor ook dat het stelen zou zijn omdat de artiest er geen geld aan verdient.

Dus nu vraag ik aan jullie: mag je (Christelijke) muziek downloaden ja/nee

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Dus nu vraag ik aan jullie: mag je (Christelijke) muziek downloaden ja/nee

Ja dat mag van de wet, ondanks leugens vanuit de platen industrie.

Persoonlijk zou ik trouwens wel cd's kopen als je ze werkelijk de moeite van het kopen waard vindt. Stel je zou niet kunnen downloaden, had je het dan gekocht? Dat is voor mij het ideaal (al houd ik me er niet altijd aan, maar het is een ideaal hé).

Om daar achter te komen is muziek downloaden een hele goede oplossing. Door te luisteren weet je of iets werkelijk de moeite waard is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind downloaden diefstal en dus niet kunnen...

je luistert naar iets waar je normaal gesproken geld voor moet betalen...

en "christenlijke" muziek of niet, dan maakt niets uit, vind ik...

gewoon niet doen...

plus dat ik het zelf veel leuker vind om cd's te kopen omdat je dan een boekje en alles er bij hebt en het een zeldzame cd o.i.d. kan zijn wat natuurlijk ook altijd hip is... ^^

en je kunt er handtekeningen op laten zetten... puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik vind downloaden diefstal en dus niet kunnen...

je luistert naar iets waar je normaal gesproken geld voor moet betalen...

en "christenlijke" muziek of niet, dan maakt niets uit, vind ik...

gewoon niet doen...

plus dat ik het zelf veel leuker vind om cd's te kopen omdat je dan een boekje en alles er bij hebt en het een zeldzame cd o.i.d. kan zijn wat natuurlijk ook altijd hip is... ^^

en je kunt er handtekeningen op laten zetten...
puh2.gif

Boekjes kan je ook downloaden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Downloaden vind ik kunnen, wel is het zo eerlijk om iets echt te kopen als je het een geweldig album vindt.

Zo doe ik dat.

Ik koop niet alles wat ik download.

Maar wel wat ik de moeite waard vind om te kopen.

De artiest steunen als je de muziek erg tof vindt is wel het eerlijkste (albums/concerten/merchandise).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik vind downloaden diefstal en dus niet kunnen...

je luistert naar iets waar je normaal gesproken geld voor moet betalen...

Het ís simpelweg geen diefstal, de wet staat het namelijk toe. Als ik een boek koop en het vervolgens weggeef, wordt me dat ook toegestaan door de wet. Dan kan Pietje roepen dat het diefstal is, maar het is géén diefstal. En ja, ik besef dat de vergelijking wat krom is, maar ik vond 'm wel toepasselijk. Het gaat me om het punt dat het feitelijk géén diefstal is.

Quote:
en "christenlijke" muziek of niet, dan maakt niets uit, vind ik...

Daar heb je wel gelijk in. Je mag het allebei downloaden.

Quote:
gewoon niet doen...

Waardeoordeel, maar zeker niet bindend of algemeen geldend.

Quote:
plus dat ik het zelf veel leuker vind om cd's te kopen omdat je dan een boekje en alles er bij hebt en het een zeldzame cd o.i.d. kan zijn wat natuurlijk ook altijd hip is... ^^

Ik vind het ook leuker om cd's en dvd's origineel te kopen. Ik werk vaak in fasen. De ene fase koop ik meer dvd's, dan weer cd's, dan weer boeken. De laatste tijd heb ik erg veel films gekocht, binnenkort zijn de cd's weer aan de beurt. Echter, ik heb een erg brede smaak en vind heel veel dingen leuk. Als ik alles wat ik wel leuk vind, moet gaan kopen... Ik koop wat ik écht goed vind en ik koop cd's van bandjes die ik wil steunen. Ik zal dus eerder een cd van een plaatselijke band kopen dan een cd van U2. Ik vind namelijk U2 niet briljant (meer) en bovendien hebben zij het geld niet meer nodig.

Hét grote nadeel is trouwens dat als je niet upload, veel mensen je blokkeren als je probeert wat te downloaden, heb ik bij diverse sites gemerkt. Soms word je haast gedwongen om ook te uploaden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je moet niet alleen kijken naar de wettelijke maar ook naar de menselijke kant ervan. Ik kan me wel voorstellen dat je er als artiest zuur van wordt als je ziet hoe duizenden mensen je nieuwste album gratis binnenhalen terwijl ze hem eigenlijk zouden moeten kopen.

Anderzijds komen mensen op die manier in aanraking met dat nieuwe album waardoor het aantal wat het koopt zelfs kan stijgen.

Vandaar ook dat lang niet alle muzikanten tegen downloaden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste artiesten die ik download moeten het toch sowieso meer hebben van optredens en 'innerlijke passie' dan cd-verkoop.

Dus ja, ik download vrij veel.. vooral om nieuwe muziek te ontdekken.. daarnaast ook elke week films en series.. tv-shows enzovoort.. Vier keer per week the daily show, colbert report; wekelijks lost, boston legal.. straks weer the office.. en per maand een stuk of tien films (natuurlijk wel HD, 720p kwaliteit).. zo'n universiteits netwerk (100Mb glasvezelverbinding) smeekt om downloads..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik download en heb daar niets op tegen, want:

1. Het beïnvloedt mijn koopgedrag niet: ik ga er niet minder CD's van kopen. Het diefstal-argument gaat ook in die zin dus niet op. Sterker nog: misschien koop ik juist wel méér CD's. Vroeger kocht ik nl. cd's waarover ik twijfelde gewoon standaard niet, maar nu download ik ze en als ze boven verwachting mooi zijn, koop ik ze wel.

2. Artiesten zijn zelf sterk verdeeld over downloaden, maar steeds meer artiesten gaan er gebruik van maken (zie o.a. de truuk van Radiohead met In Rainbows). Artiesten verdienen nog het meeste geld met optredens en ook die bezoek ik vaker, juist doordat ik download.

Downloaden vergroot volgens mij juist de bekendheid van artiesten, maar misschien zijn er cijfers die het tegendeel aantonen, dat er minder CD's worden verkocht en dat artiesten moeilijker aan de bak komen. Dan nog ligt dat iig niet aan mij. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Derek Roddy uit Hate Eternal

Derek Roddy heeft besloten om uit Hate Eternal te stappen. Dit vanwege financiele redenen. Elke tournee tot nu toe heeft Derek veel geld gekost, en dit is volgens zijn zeggen simpelweg niet meer op te brengen. Hate Eternal zal dus snel op zoek moeten om een nieuwe drummer in te werken voor hun aankomende tournee door Noord-Amerika met onder andere Arch Enemy.

link

Ja optredens brengen geld in het laadje voor artiesten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid